Ik vind de Kong het allereerste begin van denkwerkjes. En Toto had al twee keer een Kong gehad, en de tweede keer leek hij het een beetje te gaan snappen. Allemaal losse brokjes erin, en als je dan die Kong optilt en laat vallen komen er brokjes uit. Niet echt hoe Jack en Lilo het de eerste keer aanpakten (die gingen meteen liggen met dat ding en dan die tong erin om het vreten eruit te peuren), maar okee, het idee leek duidelijk.
Nou, het idee is niet duidelijk en het werd vanavond halve paniek. Hij wist dat er vreten was, hij wist dat het iets te maken had met die Kong, ook omdat Lilo op haar dooie gemakkie met dat ding tussen haar voorpootjes eetgeluiden lag te maken, maar hij was blijkbaar compleet vergeten hoe je dat vreten uit die Kong kreeg. Met wat rollen kreeg hij er nog twee brokjes uit, en daarna liet hij die (halfvolle) Kong liggen en ging loeren op die van Lilo. Uiteindelijk kreeg hij haar (inmiddels lege) Kong ook te pakken en die heb ik maar geruild voor een koekie, en zijn eigen Kong leeg gestrooid op de vloer.
Ik vraag me echt af of het nou dommigheid is of dat hij zo ontzaglijk gefocust is op eten dat hij er van in de stress raakt en leren moeilijk wordt. Ik heb hem al zover dat hij gaat zitten als ik met zijn bak vreten aan kom en dat hij blijft zitten tot ik GOEDZO! zeg, maar ik zeg al GOEDZO! voor die bak in de standaard zit, want langer wachten kan hij echt nog niet, ik doe hoogstens twee keer van NEE, BLIJF, en daarna is het goed. Hij gaat nu uit zichzelf al zitten, dus er zit absoluut vooruitgang in.
Ik krijg echt het idee dat hij als puppeding op straat ontzettend erg honger heeft gehad en dat het gedrag dat hij toen heeft ontwikkeld nu zijn leervermogen in de weg staat. Zou dat kunnen?
Hij krijgt hier echt voldoende te vreten, maar vooral 's ochtends (ik loop die lange wandeling op een lege maag behalve beloningskoekies), neemt hij heel vaak happen gras en andere plantjes, niet zo bedachtzaam eens een lekker sprietje zoals Lilo, maar echt een bek vol kauwen en doorslikken, is ook heel erg op zoek naar dingen als kattendrollen en dennenappels waar hij de zaadjes uit eet, en andere zaden en ook bessen aan planten. Ik corrigeer het maar niet, hij heeft mooie poep dus hij weet wellicht best wat wel of niet eetbaar is en ik wil er geen heel ding van maken, want dan wordt het misschien nog erger. Wat ik wel doe is even bij me roepen voor een koekie als hij een of andere vage struik met bessen of een stuk vermolmd hout (met insecten?) heeft ontdekt, en dan zijn die frolicjes veel lekkerder.
Iemand die dit herkent?