Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is hij nou zwakbegaafd of is het iets anders?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Is hij nou zwakbegaafd of is het iets anders?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Nee echt, ik zag hem net bezig, en ik zou zweren dat toen de slimme podencohersens werden uitgedeeld hij net achter een wegvliegend blaadje aan zat. :roll:

Ik vind de Kong het allereerste begin van denkwerkjes. En Toto had al twee keer een Kong gehad, en de tweede keer leek hij het een beetje te gaan snappen. Allemaal losse brokjes erin, en als je dan die Kong optilt en laat vallen komen er brokjes uit. Niet echt hoe Jack en Lilo het de eerste keer aanpakten (die gingen meteen liggen met dat ding en dan die tong erin om het vreten eruit te peuren), maar okee, het idee leek duidelijk.

Nou, het idee is niet duidelijk en het werd vanavond halve paniek. Hij wist dat er vreten was, hij wist dat het iets te maken had met die Kong, ook omdat Lilo op haar dooie gemakkie met dat ding tussen haar voorpootjes eetgeluiden lag te maken, maar hij was blijkbaar compleet vergeten hoe je dat vreten uit die Kong kreeg. Met wat rollen kreeg hij er nog twee brokjes uit, en daarna liet hij die (halfvolle) Kong liggen en ging loeren op die van Lilo. Uiteindelijk kreeg hij haar (inmiddels lege) Kong ook te pakken en die heb ik maar geruild voor een koekie, en zijn eigen Kong leeg gestrooid op de vloer.

Ik vraag me echt af of het nou dommigheid is of dat hij zo ontzaglijk gefocust is op eten dat hij er van in de stress raakt en leren moeilijk wordt. Ik heb hem al zover dat hij gaat zitten als ik met zijn bak vreten aan kom en dat hij blijft zitten tot ik GOEDZO! zeg, maar ik zeg al GOEDZO! voor die bak in de standaard zit, want langer wachten kan hij echt nog niet, ik doe hoogstens twee keer van NEE, BLIJF, en daarna is het goed. Hij gaat nu uit zichzelf al zitten, dus er zit absoluut vooruitgang in. :D

Ik krijg echt het idee dat hij als puppeding op straat ontzettend erg honger heeft gehad en dat het gedrag dat hij toen heeft ontwikkeld nu zijn leervermogen in de weg staat. Zou dat kunnen?

Hij krijgt hier echt voldoende te vreten, maar vooral 's ochtends (ik loop die lange wandeling op een lege maag behalve beloningskoekies), neemt hij heel vaak happen gras en andere plantjes, niet zo bedachtzaam eens een lekker sprietje zoals Lilo, maar echt een bek vol kauwen en doorslikken, is ook heel erg op zoek naar dingen als kattendrollen en dennenappels waar hij de zaadjes uit eet, en andere zaden en ook bessen aan planten. Ik corrigeer het maar niet, hij heeft mooie poep dus hij weet wellicht best wat wel of niet eetbaar is en ik wil er geen heel ding van maken, want dan wordt het misschien nog erger. Wat ik wel doe is even bij me roepen voor een koekie als hij een of andere vage struik met bessen of een stuk vermolmd hout (met insecten?) heeft ontdekt, en dan zijn die frolicjes veel lekkerder. :D

Iemand die dit herkent?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Re: Is hij nou zwakbegaafd of is het iets anders?

Ongelezen bericht door Miranda »

Hanneke2 schreef:Iemand die dit herkent?
Yep. Cayuga. Die woog 15 kilo toen hij hier kwam, waar hij idealiter 21,5 hoort te wegen. Ik heb hem met veel kunst- en vliegwerk tussen de 20 en de 21,5. En die 21,5 is schráál. Hij heeft een periode lang ontzettend veel tekort gehad. Die heeft écht honger gehad. Ik weet niet hoe lang.
Maar ja, over eten doet hij zó vreselijk ingewikkeld dat het ALLES in de weg staat. Alles blokkeert als er eten of lekkers in het spel is.

Ik doe er niet spannend over. Hij krijgt héél betrouwbaar op vaste momenten eten of een snack.
En spelletjes doe ik zéker niet met voer. Hij wil gráág voor me werken (het blijft een herder), maar zijn beloningen zijn knuffels en lof. Dat werkt het beste. Als ik dat ga belonen met voer, gaat hij het verkloten door zijn zenuwen.

Verder stond hij sowieso niet vooraan toen hersenen werden uitgedeeld, hoor. Hij is echt wat dommig. Raar voor een herder, maar wel waar. Maar als je dat pindabrein in de war maakt met eten, dan snapt hij ECHT niks meer :schrik:

Dus, mijn advies, voer en snack op betrouwbare momenten. Dan weet hij waar hij op kan rekenen. En wees daar ook frikkin' betrouwbaar in. En voor de rest zou ik niet belonen met voer. Dat gezegd hebbende, de HUS die ze twee keer in de week meeneemt beloont wel met voer. Kleine frolicjes. Maar dat is enkel binnen die context, dus in een specifieke context kan het wel goed werken weer.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Hanneke2
Zeer actief

Miranda schreef:
Hanneke2 schreef:Iemand die dit herkent?
Yep. Cayuga. Die woog 15 kilo toen hij hier kwam, waar hij idealiter 21,5 hoort te wegen. Ik heb hem met veel kunst- en vliegwerk tussen de 20 en de 21,5. En die 21,5 is schráál. Hij heeft een periode lang ontzettend veel tekort gehad. Die heeft écht honger gehad. Ik weet niet hoe lang.
Maar ja, over eten doet hij zó vreselijk ingewikkeld dat het ALLES in de weg staat. Alles blokkeert als er eten of lekkers in het spel is.

Ik doe er niet spannend over. Hij krijgt héél betrouwbaar op vaste momenten eten of een snack.
En spelletjes doe ik zéker niet met voer. Hij wil gráág voor me werken (het blijft een herder), maar zijn beloningen zijn knuffels en lof. Dat werkt het beste. Als ik dat ga belonen met voer, gaat hij het verkloten door zijn zenuwen.

Verder stond hij sowieso niet vooraan toen hersenen werden uitgedeeld, hoor. Hij is echt wat dommig. Raar voor een herder, maar wel waar. Maar als je dat pindabrein in de war maakt met eten, dan snapt hij ECHT niks meer :schrik:

Dus, mijn advies, voer en snack op betrouwbare momenten. Dan weet hij waar hij op kan rekenen. En wees daar ook frikkin' betrouwbaar in. En voor de rest zou ik niet belonen met voer. Dat gezegd hebbende, de HUS die ze twee keer in de week meeneemt beloont wel met voer. Kleine frolicjes. Maar dat is enkel binnen die context, dus in een specifieke context kan het wel goed werken weer.
Dankjewel, daar kan ik iets mee. Ik moet wel even omschakelen, maar ik ga denk ik dan maar dingetjes aanleren met speeltjes als beloning. Ook leuk, maar niet die stress.

En zoals jij de HUS hebt heeft Toto een bevriende hondenbaas in het park die hem koekies mag geven, verder kap ik koekies bij vreemde mensen nu echt af.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Oh, wat je over het voeren en wachten zei, dat was hier ook een dingetje in het begin. Hij vloog er pats-boem op. Dat kan ik niet hebben hier, niet met Skadi. Die vreet hem op :oeps: Ze bezorgde hem al een winkelhaak omdat hij op een bloeddruppel dook waarmee zij bezig was.

Ik heb daar een tweesporenbeleid ingezet. Eten is wachten op een 'toe maar.'. De bakken staan uit elkaar, minstens twee meter afstand, en de honden zitten op een meter áchter de bakken. Pas als we 'toe maar' zeggen mogen ze eten. Het duurde bij pindabrein Cayuga twéé sessies voor hij doorhad dat hij er niet op mocht duiken als een stier met een stijve ;)
En ja, als jij zonder commando op je bak duikt, heb je een probleem. Dan word je terug gebulderd, terwijl ik fysiek instap.
Ik wik dat NIET hebben, nóóit. Dat geeft aanleiding tot knokken, en daar houd ik niet van.

En dan hebben we aflikken. Van borden en dergelijke. Dat doe ik om en om, terwijl ik de naam noem. Ze zitten braaf naast elkaar. In het begin moest ik wat streng sturen, maar het gaat nu echt heel erg soepel.
Dat laatste zou ik ook gaan inzetten. Om te leren dat JIJ over het eten gaat, maar ook om te leren dat delen gewoon kán.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Hanneke2
Zeer actief

Miranda schreef:Oh, wat je over het voeren en wachten zei, dat was hier ook een dingetje in het begin. Hij vloog er pats-boem op. Dat kan ik niet hebben hier, niet met Skadi. Die vreet hem op :oeps: Ze bezorgde hem al een winkelhaak omdat hij op een bloeddruppel dook waarmee zij bezig was.

Ik heb daar een tweesporenbeleid ingezet. Eten is wachten op een 'toe maar.'. De bakken staan uit elkaar, minstens twee meter afstand, en de honden zitten op een meter áchter de bakken. Pas als we 'toe maar' zeggen mogen ze eten. Het duurde bij pindabrein Cayuga twéé sessies voor hij doorhad dat hij er niet op mocht duiken als een stier met een stijve ;)
En ja, als jij zonder commando op je bak duikt, heb je een probleem. Dan word je terug gebulderd, terwijl ik fysiek instap.
Ik wik dat NIET hebben, nóóit. Dat geeft aanleiding tot knokken, en daar houd ik niet van.

En dan hebben we aflikken. Van borden en dergelijke. Dat doe ik om en om, terwijl ik de naam noem. Ze zitten braaf naast elkaar. In het begin moest ik wat streng sturen, maar het gaat nu echt heel erg soepel.
Dat laatste zou ik ook gaan inzetten. Om te leren dat JIJ over het eten gaat, maar ook om te leren dat delen gewoon kán.
Lilo is gelukkig mild maar duidelijk. Toto heeft ook de neiging om als zijn bak leeg is, meteen in die van Lilo te duiken. Die trekt een lipje op en dat is genoeg, dan komt Toto wel naar mij toe voor het toetje. Voor knokken ben ik dus niet bang, maar ik wil het gedrag er wel uit hebben.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier geen ondervoede honden , maar wel 2 die t principe van die Kong niet snappen
De Kong is om mee rond te sjouwen vinden ze

Nu is 1 van die 2 ook niet echt van het eten

Moet wel zeggen dat ik bijna nooit n gevulde Kong geef , ze hebben er allemaal eentje in de kennel/ben h om te spelen
Eer ik er 5 klaar heb ben ik een eeuwigheid verder , en een kauwstaaf hebben ze net zo lief ( zo niet liever )
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Lijkt me inderdaad dat hij in de stress (overlevingsstress, vroeger?) schiet als er eten in het vizier is. Als je hem graag wat zou leren met die kong overweg kunnen, zou ik hem apart van Lilo dat laten leren. Alleen hij, en jij erbij. Misschien die kong met iets lekker ruikend gevuld, en als extra stap kan jij de kong vasthouden en hem zo helpen.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Hanneke2
Zeer actief

** Angela ** schreef:Hier geen ondervoede honden , maar wel 2 die t principe van die Kong niet snappen
De Kong is om mee rond te sjouwen vinden ze

Nu is 1 van die 2 ook niet echt van het eten

Moet wel zeggen dat ik bijna nooit n gevulde Kong geef , ze hebben er allemaal eentje in de kennel/ben h om te spelen
Eer ik er 5 klaar heb ben ik een eeuwigheid verder , en een kauwstaaf hebben ze net zo lief ( zo niet liever )
Hier is de Kong juist niet om mee te spelen, als dat ding een keer flink stuitert ligt m'n boeltje aan gort. :80: Ik vind het leuke van de Kong dat, als ze het eenmaal snappen, ze er echt een tijdje mee bezig kunnen zijn. Kauwstaven durf ik Toto nog niet te geven, hij heeft de rust nog niet om er lang op te kauwen en wil het te snel doorslikken. Gedroogde pensstaafjes gaat wel goed, dus die krijgen ze dagelijks.
Perle schreef:Lijkt me inderdaad dat hij in de stress (overlevingsstress, vroeger?) schiet als er eten in het vizier is. Als je hem graag wat zou leren met die kong overweg kunnen, zou ik hem apart van Lilo dat laten leren. Alleen hij, en jij erbij. Misschien die kong met iets lekker ruikend gevuld, en als extra stap kan jij de kong vasthouden en hem zo helpen.
Ik ben net zo veel of weinig bedreiging als Lilo, ik denk dat hij gewoon echt moet leren dat niemand ooit zijn vreten af zal pakken. En dat hij ook geen vreten mag afpakken. Vanmiddag stond Lilo een beetje besluiteloos met lange tanden met een koekje in haar bek te bedenken of ze het bliefde of niet en toen probeerde Toto het uit haar bek te pakken. :piew:

Ik blijf het gewoon af en toe proberen met die Kong, misschien heeeeel erg simpel beginnen met de rand insmeren met leverworst, af laten likken en dan ruilen voor een stuk leverworst.
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Goed idee. Met die smeersels in de kong zal hij het wel gaan snappen, denk ik.

En eerlijk gezegd, als ik het was, zou ik hem ook een tijdens tijdje echt apart laten eten, in aparte ruimte. Door niks of niemand 'effectief', door aanwezigheid, bedreigd. De 'bedreiging' zit al erg genoeg in zijn hoofd en gewoontes.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik herken het ook. Ik dacht het eerste half jaar met Mies (Poolse straathond) de eerste domme teckel te pakken hebben :mrgreen: Alhoewel ze idd op straat feilloos een volledige maaltijd bij elkaar kon zoeken.
Maar het hele principe van interactie met mij, trainen of denkspelletjes levert lekkers op, snapte ze niet. Ze probeerde als een stoomtrein het eten te bemachtigen, Diem ondertussen uitscheldend, om als het allemaal niet snel genoeg lukte iets totaal anders te gaan doen. Ze kon niet rustig nadenken en al helemaal niet luisteren/kijken naar aanwijzingen.

Inmiddels is het helemaal goed gekomen hoor :wink: Ze is (voor een teckel) prima trainbaar. Ze doet behendigheid,- en speurtraining en in denkspelletjes is ze inmiddels beter dan Diem.

Het ging er bij haar echt om dat ze moest leren dat ik dingen van haar verwachtte en dat meewerken met mij haar dingen kon opleveren (stembeloning, knuffels, lekkers, etc). Nu is ze zover dat ze het ook echt wil, mij blij maken. En dat een boos baasje niet leuk is. In het begin ging dat volledig langs haar heen.
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik dacht dat het aan mij lag, want het clickeren met Juma lukt me niet.
Kong snapte ze eerst ook niet, maar ze heeft bij Boomer afgekeken hoe het moet.
Zelfde met denkspellen, ik heb haar op schoot terwijl Boomer bezig is, daarna mag zij terwijl Boomer in zijn mand moet blijven.
Ze doet maar wat, ze snapt het nog niet helemaal.

Goede tips heb ik hier gelezen, ik ga ermee aan de slag met Juma :ok:

Edit: ze is overigens slim genoeg, erg slim zelfs, maar zodra ze denkt dat er wat te eten is 'klapt ze dicht' zeg maar.
Laatst gewijzigd door M@rleen op 07 mar 2015 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Zwakbegaafd geloof ik niet zo in, de ene hond is slimmer als de andere, net als bij mensen.
De meeste honden houden wel van duidelijkheid, dat zou je kunnen zien als een autistisch trekje, maar ook ik raak van slag als m'n planning overhoop geschopt wordt, dus ach, ik ben niet zo van de stickertjes :F:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Het obsessief eten en alles opvreten herken ik wel van toen mijn eerste hond ondergewicht had. Toen ik hem kreeg was hij ongeveer 8 kilo afgevallen binnen twee maanden, en voor een hond die al schraal stond had hij echt ondergewicht. Hij was toen dus echt schrokkerig en vrat ook op straat het liefst van alles en nog wat. Met alle gevolgen van dien, o.a. dus een halve tennisbal.
Nadat hij een tijd bijgevoerd was en wist dat hij niets te kort zou komen is dit trouwens over gegaan, maar in zijn geval had hij van jongs af aan wel een stabiel leven eigenlijk gehad, dus het oude bekende patroon was ook gelukkig snel weer terug.

De kong, wordt hier wel begrepen. Iets te goed zelfs, want de jonge hond heeft door dat als hij de kong maar hard genoeg laat stuiteren dat vlees of brokjes er gemakkelijk uitvallen. In het begin hebben we het wel makkelijk gemaakt door bijvoorbeeld pensstaafjes er een stukje uit te laten steken. Zo leerde hij beseffen dat er wat in de kong zat. Nu kunnen we proppen en is hij er een tijdje zoet mee.

Jol was hier degene die moeilijk andere dieren en soms ook mensen in haar buurt wil hebben met eten. Bluf was een stuiterbal met eten, en zij schroomde in aanvang ook niet om eten uit je handen te kapen. Controle over de voerbak en wachten tot ik het had neergezet, kostte bij haar ook wat moeite in aanvang.
Ik ben bij haar gaan belonen voor het wachten, dus ik had een handvol brokjes bij me als ik ging voeren. "zit" voertje. "Wachten' voertje. "Kijken" toe maar :mrgreen:

Met Aki was het wat makkelijker om hem de zit en wachten aan te leren bij de voerbak. Hij was ook niet zo'n schrokop, of de fokkers hebben dat wachten van jongs af aan al meegegeven?
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Nee dat hebben we hem niet aangeleerd , t is nooit een schrokop geweest ;)
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Hij heeft niet heel veel geduld, dat is alles :mann:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”