Vanaf het begin valt ze aan de lijn uit naar andere honden. De eerste weken viel ze uit en blafte naar alles wat maar een beetje op een hond leek. Groot, klein, mini, oud, jong, schattige puppies. Het maakte allemaal niet uit. Ze ging helemaal door het lint en trok daarbij zo hard aan de riem dat ze daarna moest hoesten.
Als we een hond tegen komen houd ik haar kort en ik zorg dat ik tussen haar en de andere hond loop. Zodra ze begint te fixeren zeg ik een aantal keer NEE. Als ze gaat trekken aan de riem houd ik haar met mijn knie tegen zodat ze niet naar de andere hond kan. Vaak gaat dit best wel goed en komt het niet eens tot blaffen. Ze trekt niet meer zo hard dat ze moet hoesten. Bij een man met 2 Duitse herders gaat ze nog steeds altijd tekeer. Als ik die zie keer ik om of steek ik over. Soms denk ik dat we op de goede weg zijn en dan is er weer een dag dat ze tegen elke hond blaft.
Als ze los loopt blaft ze niet tegen honden. Op kleine hondjes dendert ze met een enorme vaart af. Sommige hondjes duiken helemaal in elkaar en dan blijft ze gewoon doorgaan met uitdagen. Gisteren was een klein hondje duidelijk heel erg bang voor haar, dook piepend in elkaar. Dat hondje liep ze een paar keer omver. Ik riep haar gelijk bij me toen ik zag dat het hondje het niet leuk vond, maar het duurde even voor ik haar te pakken kreeg. Toen heb ik haar maar aan de riem gedaan. Sommige kleine hondjes vinden haar wel leuk en dan kan ze heerlijk met ze spelen. Als ze grotere honden tegen komt gaan haar nekharen overeind staan en zie ik duidelijk dat ze erg gespannen is. Meestal wordt er over en weer wat gesnuffeld en loopt ze daarna door, maar af en toe speelt ze ook wel met grotere honden.
Toen we haar adopteerden werd ons verteld dat ze soms wat bang kan zijn voor honden, maar ik twijfel soms ook wel of het dominantie is? Als ze bang was zou ze honden ontwijken denk ik? Maar ze wil juist naar ELKE hond toe. Waarom doet ze zo tegen kleine hondjes? Heeft ze niet door dat ze het niet leuk vinden? Of voelt ze zich stoer als een hondje bang voor haar is? Ze plast ook regelmatig als een vent
Laatst liep ik met haar het laatste rondje en plotseling raakte ze totaal in paniek. Ze dook in elkaar en rende heel laag bij de grond met haar staart tussen de poten terug naar huis. Ik probeerde haar nog mee te krijgen maar het lukte niet. Ze sleurde me mee naar huis. Ik had geen idee dat ze zoveel kracht in zich had. Ik weet niet waarom ze ineens zo deed. Normaal reageert ze juist overal relaxed op. Auto's, vrachtwagens, treinen, gillende kinderen, skateboarders, harde muziek etc etc, het is allemaal geen probleem. Thuis ging ze in haar mand liggen en deed weer normaal. Ze had nog niet geplast, dus een kwartiertje later ben ik samen met mijn man nogmaals het rondje gaan lopen. Op dezelfde plaats begon ze weer in elkaar te duiken en terug naar huis te trekken, maar deze keer hebben we haar mee kunnen sleuren en een klein stukje verderop deed ze weer normaal. Toen hebben we haar beloond met snoepjes en goedzooooo. De volgende dag was er niets meer aan de hand.