Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bang voor bewegingen op de grond
Moderator: moderatorteam
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Bang voor bewegingen op de grond
Ik weet het echt niet meer, kan wel janken...
Onze Westie van 11 mnd begon een paar mnden geleden met het jagen op schaduwen, ze werd er neurotisch van. Uren heen en weer piepend en soms blaffend door het huis. We hebben er veel aan gedaan (en nog): veel beweging/wandelingen. bot, gedragstherapeute aan huis...
Nu word het zo erg dat als je maar beweegt met je benen/voeten dan begint ze al: piepen, blaffen helemaal neurotisch.
Ik word nu echt dol aangezien je veel beweegt/loopt/gaat zitten enz enz.
Dit houd ik niet vol...
Alsjeblieft kom met de gouden tip. Wie heeft er tips, heeft ervaring....
Onze Westie van 11 mnd begon een paar mnden geleden met het jagen op schaduwen, ze werd er neurotisch van. Uren heen en weer piepend en soms blaffend door het huis. We hebben er veel aan gedaan (en nog): veel beweging/wandelingen. bot, gedragstherapeute aan huis...
Nu word het zo erg dat als je maar beweegt met je benen/voeten dan begint ze al: piepen, blaffen helemaal neurotisch.
Dit houd ik niet vol...
Alsjeblieft kom met de gouden tip. Wie heeft er tips, heeft ervaring....
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Re: Bang voor bewegingen op de grond
Die had ze in de arm genomen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
sorry...bij het verkeerde topic geplaatst...is dit nog te verplaatsen?
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Ik begrijp niet waar ik een heel nieuw onderwerp kan beginnen..zie ik dan iets over het hoofd?
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik heb het verplaatst naar gedrag. Daar hoort dit thuisingrid1008 schreef:Ik begrijp niet waar ik een heel nieuw onderwerp kan beginnen..zie ik dan iets over het hoofd?

-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Dank je!
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Wat zei de gedragstherapeute?
-
Ria8653
- Actief
Wat doen júllie als ze begint met het piepen en blaffen? Aankijken/tegen praten/geruststellen/boos worden?
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
We hebben echt al van alles geprobeerd Ria8653; boos worden, negeren, belonen als ze stil is of niet reageert op bewegingen... niks helpt. Het lijkt alsof ze niks ontvangt; alsof ze verdoofd is en in haar wereldje zit. ook erg zielig natuurlijk...
Kirra: we zijn weken bezig geweest met n therapie zoals snoepjes geven op momenten dat ze wel naar de vloer kijkt maar niet piept of blaft, veel spelen oa ook denkspelletjes, langere wandelingen, meer laten rennen. Niks helpt....we weten het echt niet meer...
Het spelen en wandelen gaat goed maar zodra dat stopt dan begint ze meteen weer. Ik kan ook niet de hele dag met haar spelen of aan de wandel zijn.
We worden hier verdrietig van want we zijn moedeloos. We krijgen meer stress in huis hierdoor en dat willen we ook niet.
Kirra: we zijn weken bezig geweest met n therapie zoals snoepjes geven op momenten dat ze wel naar de vloer kijkt maar niet piept of blaft, veel spelen oa ook denkspelletjes, langere wandelingen, meer laten rennen. Niks helpt....we weten het echt niet meer...
Het spelen en wandelen gaat goed maar zodra dat stopt dan begint ze meteen weer. Ik kan ook niet de hele dag met haar spelen of aan de wandel zijn.
We worden hier verdrietig van want we zijn moedeloos. We krijgen meer stress in huis hierdoor en dat willen we ook niet.
-
Ria8653
- Actief
Het gedrag vertoont hij pas een paar maanden, en moet je eens zien hoeveel dingen jullie al geprobeerd hebben. Ik zou ook hysterisch worden. Probeer eens 1 ding een paar weken/maanden uit. En ik zou per direct kappen met snoepjes geven als ze naar de vloer kijkt (of ze nou piept of niet, de vloer hoort gewoon niet interessant te zijn, dus leg er dan ook niet met snoepjes de focus op - raar idee van de gt, imo)ingrid1008 schreef:We hebben echt al van alles geprobeerd Ria8653; boos worden, negeren, belonen als ze stil is of niet reageert op bewegingen... niks helpt. Het lijkt alsof ze niks ontvangt; alsof ze verdoofd is en in haar wereldje zit. ook erg zielig natuurlijk...
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Ria8653 schreef:Het gedrag vertoont hij pas een paar maanden, en moet je eens zien hoeveel dingen jullie al geprobeerd hebben. Ik zou ook hysterisch worden. Probeer eens 1 ding een paar weken/maanden uit. En ik zou per direct kappen met snoepjes geven als ze naar de vloer kijkt (of ze nou piept of niet, de vloer hoort gewoon niet interessant te zijn, dus leg er dan ook niet met snoepjes de focus op - raar idee van de gt, imo)ingrid1008 schreef:We hebben echt al van alles geprobeerd Ria8653; boos worden, negeren, belonen als ze stil is of niet reageert op bewegingen... niks helpt. Het lijkt alsof ze niks ontvangt; alsof ze verdoofd is en in haar wereldje zit. ook erg zielig natuurlijk...
Dat hebben we dus ook gedaan: een paar enkele wkn negeren (we werden dol!), toen n poosje zeer aktief aan de slag met spelen en meer wandelen, belonen als ze even niet reageerde op iets...niks geeft verschil.
Nu druk aan het googelen over info van een thundershirt. Miss dat maar s proberen....
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Misschien staat er in dit topic tips http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... wrapheader" onclick="window.open(this.href);return false;
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Jullie kijken steeds naar het gedrag van de hond. Maar hoe voelen jullie je zelf? Hoe is de sfeer in huis? Spelen er onder het oppervlak bepaalde spanningen? Sommige honden reageren daar namelijk erg sterk op.
- Abbey en Ozzie
- Actief
Misschien is dit antwoord te simpel gedacht hoor. Kan je je schaduwen niet 'verminderen' door je lichtinval in huis aan te passen?
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Wij lopen niet opgefokt rond ofzo en leven gewoon net als daarvoor alleen hebben we het er wel over omdat het wel ons leven bepaald momenteel maar we lopen geen ruzies te maken ofzoFotogravinnetje schreef:Jullie kijken steeds naar het gedrag van de hond. Maar hoe voelen jullie je zelf? Hoe is de sfeer in huis? Spelen er onder het oppervlak bepaalde spanningen? Sommige honden reageren daar namelijk erg sterk op.
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Abbey en Ozzie schreef:Misschien is dit antwoord te simpel gedacht hoor. Kan je je schaduwen niet 'verminderen' door je lichtinval in huis aan te passen?
Nou dat gaat niet lukken want alle bewegingen die zij ziet op de grond als ik bv naar de keuken loop of als ik op de bank zit en verzet mn voeten, daar reageert ze al piepend en soms met n blaf op. Uiteraard wel s geprobeerd om langer in t donker te zitten of 1 lampje aan maar ook dan ziet ze wel weer wat...
-
Ria8653
- Actief
Het is vaak een wisselwerking.ingrid1008 schreef:Wij lopen niet opgefokt rond ofzo en leven gewoon net als daarvoor alleen hebben we het er wel over omdat het wel ons leven bepaald momenteel maar we lopen geen ruzies te maken ofzoFotogravinnetje schreef:Jullie kijken steeds naar het gedrag van de hond. Maar hoe voelen jullie je zelf? Hoe is de sfeer in huis? Spelen er onder het oppervlak bepaalde spanningen? Sommige honden reageren daar namelijk erg sterk op.
Zou me heél erg verbazen als jullie elkaar (onbewust) niet aan het opnaaien waren. Wie weet kan het hondje even bij iemand logeren. Andere omgeving, andere mensen die met een frisse blik er mee beginnen...weekje of 2. En dan zien hoe hij zich daar houdt.Nu word het zo erg dat als je maar beweegt met je benen/voeten dan begint ze al: piepen, blaffen helemaal neurotisch.
-
Tiny
- Zeer actief
Kan ze wel goed zien? Heb je haar als eens laten onderzoeken om het medische uit te sluiten.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Tiny schreef:Kan ze wel goed zien? Heb je haar als eens laten onderzoeken om het medische uit te sluiten.
Ook hier heb ik over gedacht...ga morgen n afspraak maken bij de d.a.
-
Tiny
- Zeer actief
Ik hoop dat er iets simpels uitkomtingrid1008 schreef:Tiny schreef:Kan ze wel goed zien? Heb je haar als eens laten onderzoeken om het medische uit te sluiten.
Ook hier heb ik over gedacht...ga morgen n afspraak maken bij de d.a.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Ze piept tegen de schaduw bij je voeten en als je rustig je been over je andere been doet bv dat schiet ze blaffend weg alsof ze schrikt vd de grote schaduw beweging die er dan is... Zo bizar...
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Is ze helemaal nagekeken door de DA?
Is ze voor zover na te gaan gezond?
Uitgebreid bloedonderzoek gehad?
-
Ikke93
- Zeer actief
Daar moest ik ook meteen aan denken!Tiny schreef:Kan ze wel goed zien? Heb je haar als eens laten onderzoeken om het medische uit te sluiten.
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
ranetje schreef:Is ze helemaal nagekeken door de DA?
Ze is nagekeken helemaal toen ze 4 mnd was. (nu is ze 11 mnd)
We krijgen morgen het thundershirt binnen wat ik ga uit proberen én een onderzoek bij de d.a. zit ook zeker in de planning. Bedankt!!
-
Ikke93
- Zeer actief
Gebeurt het buiten in het zonlicht eigenlijk ook of enkel binnen?
En wat doet ze als je beweegt in een volledig donkere kamer?
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Ikke93 schreef:Gebeurt het buiten in het zonlicht eigenlijk ook of enkel binnen?
Alleen binnen, buiten heeft ze meteen afleiding tijdens t wandelen.
Als t donker is is er niks aan de hand...
-
Tiny
- Zeer actief
Niet gaat straffen als je niet weet waar dit gedrag vandaan komt, misschien ziet ze heel slecht en schrikt van die schaduwen. Je zou haar wel uit die situatie van bewegende voeten kunnen halen, naast je op de bank nemen.Heavy schreef:
En binnen natuurlijk bestraffen . Meteen liefst nog voordat ze kan reageren dus als ze nog maar opkijkt.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
plekken waar veel muizen lopen ken ik niet...Heavy schreef:Dus ze ziet de schaduw als een prooi? Een muis bijvoorbeeld? En reageert nu al op bewegen van benen of voeten omdat ze weet daar komen die schaduwen weer aan .
Moeilijk lijkt me , ik zou proberen dat te vervangen door haar mee te nemen naar een plek met veel muizen bijvoorbeeld . Dan kan ze lekker muizen ruiken en opspeuren![]()
En binnen natuurlijk bestraffen . Meteen liefst nog voordat ze kan reageren dus als ze nog maar opkijkt.
Bestraffen heeft bijna geen zin, ik dring niet tot haar door alsof ze me niet hoort...
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Gewoon, niet extreem ofzo.Heavy schreef:Hoe is ze als je met haar in het bos loopt? Is ze dan veel aan het snuffelen?ingrid1008 schreef:plekken waar veel muizen lopen ken ik niet...Heavy schreef:Dus ze ziet de schaduw als een prooi? Een muis bijvoorbeeld? En reageert nu al op bewegen van benen of voeten omdat ze weet daar komen die schaduwen weer aan .
Moeilijk lijkt me , ik zou proberen dat te vervangen door haar mee te nemen naar een plek met veel muizen bijvoorbeeld . Dan kan ze lekker muizen ruiken en opspeuren![]()
Bestraffen heeft bijna geen zin, ik dring niet tot haar door alsof ze me niet hoort...
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Even afwachten wat de dierenarts zegt, maar als daar niets uitkomt...
Ik zou straffen niet aanraden, al komt mijn advies misschien wel op hetzelfde neer.
Ik zou gaan begeleiden. Duidelijk maken wat niet de bedoeling is, maar OOK wat dan wél de bedoeling is.
De hond kan (denk ik...) niet omgaan met de stress van drukke momenten, en gaat daar zijn eigen manier van stress verminderen voor gebruiken. Een niet gewenste manier.
Dat is gewoontegedrag geworden, denk ik. En dat moet je onderbreken.
Op de trainingsmomenten zou ik de hond aanlijnen. Mand naast de bank bijvoorbeeld. Hond moet in de mand blijven, en jij zit op de bank en bent rustig en geduldig. Geen irritatie of stress. Bij fixeren op de vloer of wanneer hij het ongewenste gedrag laat zien, zeg je nee (kent de hond nee?). Als de hond jouw aankijkt, geef je aan wat dan wel de bedoeling is. Geef de hond een makkelijk commando, zoals zit. Doet de hond dat, beloon rustig.
Grote kans dat de hond in eerste instantie niet reageert op nee. In dat geval zou ik mijn geduld opzoeken en laat de hond zich maar uitleven om te proberen de mand uit te komen. Uiteindelijk zal hij toch moeten opgeven en op het moment dat er ontspanning komt in de riem, beloon je rustig en is het einde oefening. In het begin dus korte oefeningen en dat langzaam uitbreiden.
Buiten de trainingsmomenten het zo makkelijk mogelijk houden voor de hond. Bijvoorbeeld dan maar even geen bezoek.
Later zonder riem, blijf commando, bezoek, etc.
Geen quick fix, maar duidelijk maken aan de hond dat bepaald gedrag niet de bedoeling is, maar nog belangrijker wat hij wél moet doen.
Maak het niet te moeilijk, zorg voor succes. Kleine hapklare oefeningen. Succes zorgt ervoor dat de hond het snapt en zorgt ervoor dat jij ook weer een doel voor ogen krijgt.
Korte oefeningen, waarbij je altijd positief moet afsluiten om lastig gedrag om te buigen. Creating success, zeg maar.
Maar ik ben geen expert, dus zou dit een goede aanpak zijn volgens anderen?
Omdat jullie er behoorlijk doorheen zitten en vertrouwen in een bepaalde aanpak om het vól te houden zo belangrijk is, denk ik dat een goede gedragstherapeut(e) erbij halen geen slecht idee is.
Een goede gedragstherapeut(e) vinden is niet makkelijk. Misschien kan het forum hierbij helpen.
Ik zou straffen niet aanraden, al komt mijn advies misschien wel op hetzelfde neer.
Ik zou gaan begeleiden. Duidelijk maken wat niet de bedoeling is, maar OOK wat dan wél de bedoeling is.
De hond kan (denk ik...) niet omgaan met de stress van drukke momenten, en gaat daar zijn eigen manier van stress verminderen voor gebruiken. Een niet gewenste manier.
Dat is gewoontegedrag geworden, denk ik. En dat moet je onderbreken.
Op de trainingsmomenten zou ik de hond aanlijnen. Mand naast de bank bijvoorbeeld. Hond moet in de mand blijven, en jij zit op de bank en bent rustig en geduldig. Geen irritatie of stress. Bij fixeren op de vloer of wanneer hij het ongewenste gedrag laat zien, zeg je nee (kent de hond nee?). Als de hond jouw aankijkt, geef je aan wat dan wel de bedoeling is. Geef de hond een makkelijk commando, zoals zit. Doet de hond dat, beloon rustig.
Grote kans dat de hond in eerste instantie niet reageert op nee. In dat geval zou ik mijn geduld opzoeken en laat de hond zich maar uitleven om te proberen de mand uit te komen. Uiteindelijk zal hij toch moeten opgeven en op het moment dat er ontspanning komt in de riem, beloon je rustig en is het einde oefening. In het begin dus korte oefeningen en dat langzaam uitbreiden.
Buiten de trainingsmomenten het zo makkelijk mogelijk houden voor de hond. Bijvoorbeeld dan maar even geen bezoek.
Later zonder riem, blijf commando, bezoek, etc.
Geen quick fix, maar duidelijk maken aan de hond dat bepaald gedrag niet de bedoeling is, maar nog belangrijker wat hij wél moet doen.
Maak het niet te moeilijk, zorg voor succes. Kleine hapklare oefeningen. Succes zorgt ervoor dat de hond het snapt en zorgt ervoor dat jij ook weer een doel voor ogen krijgt.
Korte oefeningen, waarbij je altijd positief moet afsluiten om lastig gedrag om te buigen. Creating success, zeg maar.
Maar ik ben geen expert, dus zou dit een goede aanpak zijn volgens anderen?
Omdat jullie er behoorlijk doorheen zitten en vertrouwen in een bepaalde aanpak om het vól te houden zo belangrijk is, denk ik dat een goede gedragstherapeut(e) erbij halen geen slecht idee is.
Een goede gedragstherapeut(e) vinden is niet makkelijk. Misschien kan het forum hierbij helpen.