Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Thundershirt voor neurotische hond.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ingrid1008
Vaste gebruiker

Thundershirt voor neurotische hond.

Ongelezen bericht door ingrid1008 »

Wij hebben een Westie van 11 mnd.
Ze is erg neurotisch wanneer ze soms een paar uur p dag jaagt op schaduwen en bewegingen v onze voeten op de grond.
Al zoveel geprobeerd en niks werkt ze lijkt in haar wereldje te zitten waardoor ze ons niet meer hoort.
Zou een thundershirt wat zijn voor haar? Iemand hiermee ervaring? Dus niet vanwege vuurwerk ofzo..
Waar vind ik een beetje betaalbare thundershirt? Ze zitten allemaal rond de 39 euro... en op mp is er niemand uit onze omgeving die m verkoopt..
Ria8653
Actief

Re: Thundershirt voor neurotische hond.

Ongelezen bericht door Ria8653 »

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 5&t=232690" onclick="window.open(this.href);return false;

Gewoon even de zoekfunctie gebruiken als je ervaringen wilt.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marco88 »

ingrid1008 schreef:Wij hebben een Westie van 11 mnd.
Ze is erg neurotisch wanneer ze soms een paar uur p dag jaagt op schaduwen en bewegingen v onze voeten op de grond.
Al zoveel geprobeerd en niks werkt ze lijkt in haar wereldje te zitten waardoor ze ons niet meer hoort.
Zou een thundershirt wat zijn voor haar? Iemand hiermee ervaring? Dus niet vanwege vuurwerk ofzo..
Waar vind ik een beetje betaalbare thundershirt? Ze zitten allemaal rond de 39 euro... en op mp is er niemand uit onze omgeving die m verkoopt..
Probeer contact op te nemen met een goede, gediplomeerde gedragstherapeut.
Ik denk niet dat een thundershirt je veel zal helpen.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik denk niet dat zoiets gaat helpen. Een thundershirt is echt geen wondermiddel. Xavi heeft er ook één en ach je ziet wel effect maar het is echt niet zo dat bepaald gedrag helemaal stopt of dat je ineens een andere hond hebt.

Dit gedrag komt ergens vandaag en ik zou liever uitzoeken waarom ze dit doet. Ben je al eens bij de dierenarts geweest? Of een goede gedragstherapeut om hulp gevraagd? Ik kan Monique Bladder iig aanraden. (http://Www.moniquebladder.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Afbeelding
Afbeelding
ingrid1008
Vaste gebruiker

Dierenarts weet het niet, medisch niks aan de hand en gt is hier geweest maar niks helpt..vandaar dat we moedeloos zijn
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

ingrid1008 schreef:Dierenarts weet het niet, medisch niks aan de hand en gt is hier geweest maar niks helpt..vandaar dat we moedeloos zijn
Er zijn zoveel die zichzelf GT noemen, misschien heb je net de juiste niet getroffen. Zoek een goede, mail Monique anders gewoon even.. Het zal toch een oorzaak moeten hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland

Ongelezen bericht door Sientje »

Ik heb voor Amy vanwege onzeker en nerveus gedrag ook een thundershirt gekocht (werkt bij 9 van de 10 honden zeiden ze bij de dierenwinkel), maar bij haar hiep het niet, dus teruggebracht na 3 weken. Wat bij haar wel supergoed helpt is de 'Feelings control' van Sensipharm. Dat is een supplement op basis van Chinese kruiden. Dat kan ik je echt aanraden eens te proberen. Amy is veel zelfverzekerder en veel minder reactief en nerveus. Nu is ze ook veel beter te trainen en zie ik steeds meer verbetering. Maar wat bij de ene hond goed helpt, kan bij een andere hond soms minder goed werken, dus het is ook een kwestie van uitproberen.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb geen ervaringen, maar ik vermoed ook dat het probleem te diep ligt voor zo´n simpele oplossing.
Ik heb voor mijn hond een adaptil band gekocht en daar ook geen effect in gemerkt, maar voor sommige honden werkt dit wel een beetje. Bij mij zijn de ´problemen´ vanzelf gestopt, na wat rust en regelmaat. Maar mijn problemen waren lang niet zo hevig.

Je kunt je hond ondersteunen met bach bloesem, een adaptil band of verstuiver of een thundershirt, maar ik denk dat je voornamelijk moet aansturen in goede begeleiding. De problemen zijn bij jou ontstaan dus waarschijnlijk gaan ze niet zomaar weg op het moment dat je blijft doen wat je altijd al deed. Je hebt al een keer een gedragstherapeut langs gehad las ik, maar de ene is de andere niet en ik denk dat je er goed aan doet om op zoek te gaan naar één die ervaring heeft met obsessief gedrag van een terrierachtige honden.

Ik weet dat terriers zich soms enorm kunnen focussen op flauwekul in huis. In het ouderlijk huis hadden we een yorkshire terrier die dacht dat hij de naden uit het laminaat kon krabben. Mijn moeder had met 5 kinderen meer aan dr hoofd dan het geflip van het hondje en soms zat hij dus uren achtereen aan het laminaat te krabben. Mede daardoor hebben we toen tapijt in huis gelegd, en toen was het doorbroken en heeft hij niet nieuwe fratsen ontwikkeld.

Soms is doorbreken van het gedrag voldoende zoals bij ons, maar vaak is dit soort obsessief gedrag een vorm van stress-release en als hij het niet op de ene manier kwijt kan, ontwikkelt hij wel weer een nieuwe obsessie. Dan is doorbreken van het gedrag niet voldoende en is het obsessief gedrag een symptoom van een stressfactor die niets met de schaduwen te maken heeft.

Heb je een druk huidhouden? Heb je een idee wat je hond triggert om het te gaan doen? Doet hij het bijvoorbeeld meer op dagen dat er veel volk over de vloer is, of wanneer er andere prikkels zijn zoals veel contact met vreemde honden wat hem misschien onrustig maakt, wat hij binnen gaat afreageren? Krijgt hij genoeg uitdaging in het dagelijks leven? Heeft hij veel jachtinstinct? Als hij zijn behoeften niet kwijt kan, kan hij gaan afreageren op iets anders.
Het kan een hele zoektocht zijn.
Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Natuurlijk is een bepaald middel meestal niet 'dé oplossing' , maar kan het probleemgedrag wel een stuk milder maken. Dat helpt dan weer goed bij het verder werken aan dat gedrag. De scherpe kantjes zijn er dan af. Mijn hond komt van de straat, waar zij 3 jaar heeft geleefd, en bepaald gedrag los je dan ook niet 123 op met een pilletje of druppels of shirt. Maar het is zó oontzettend fijn dat ze wat meer rust in haar koppie heeft en dat de dingen nu beter en rustiger binnenkomen. Stukje bij beetje helpt het haar vertrouwen te krijgen in de dingen zonder dat ze steeds aan haar top zit qua stressniveau.
Afbeelding
ingrid1008
Vaste gebruiker

Bach hebben we een paar wkn geprobeerd maar hielp niks.

Haar afleiden door iets met haar te gaan doen heb ik ook gedaan, soms zowat de hele dag op haar korte slaapjes na...maar hier is geen beginnen aan ik heb ook mn huishouden en bezoek.

Vanmo had ik bezoek...t was gewoon niet leuk meer..kan wel janken. Ze bleef maar zenuwachtig doen. Zodra het bezoek (maar 2 pers) hun voeten bewogen vloog te al op en begon ze te piepen naar de schaduwen (die maar min te zien zijn!!) Ik heb haar in de tuin gedaan met speelgoed maar ook dat wilde ze niet. Veel te onrustig; begon maar te blaffen en wilde dat ik ook kwam. Mijn bezoekjes worden echt verpest...ik kan geen kant op..

We hebben toch n thundershirt besteld(komt vanmi binnen) ik probeer alles...
Mocht dit niet werken gaan we nog een algehele check doen bij de d.a. en daarna weet ik t niet meer...
ingrid1008
Vaste gebruiker

Dan zou ik dat eerst goed moeten gaan trainen ja... Ze gaat er nu alleen s nachts in en als wij gaan eten (3x p dag dus voor n half u) Ik ben zo bang dat ze dan teveel in de bench zit? Vind ik snel zielig..of ben ik te soft? Zo vaak heb ik overigens geen bezoek hoor...
Maarja...hoe train je dat? Is vast te googelen ;-)
Bedankt!
ingrid1008
Vaste gebruiker

Mizzsylver schreef:Crate games!

:E:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Honden horen toch al gauw een uurtje of 16 (of zelfs meer!) per dag te slapen. Dus overdag nog wat vaker verplichte benchrust is helemaal niet zielig. Je hebt kans dat de problemen komen doordat je hond overprikkeld is. Werken aan rust ipv meer bezigheden geven kan dan helpen.
Ze is al gewend om op bepaalde tijden in de bench te zitten. Je kunt haar dan prima vaker voor een half uurtje erin zetten of haar eens wat langer laten zitten.
Leer haar ook om pas uit de bench te komen als jij toestemming geeft, en niet op het moment dat het deurtje open gaat, als je haar dat niet al geleerd hebt. Bench = rust. Dus ook eruit komen moet rustig, kalm, gebeuren.
Bench is geen straf en ook geen gevangenis. Het is een veilige relax-plek
ingrid1008
Vaste gebruiker

Fotogravinnetje schreef:Honden horen toch al gauw een uurtje of 16 (of zelfs meer!) per dag te slapen. Dus overdag nog wat vaker verplichte benchrust is helemaal niet zielig. Je hebt kans dat de problemen komen doordat je hond overprikkeld is. Werken aan rust ipv meer bezigheden geven kan dan helpen.
Ze is al gewend om op bepaalde tijden in de bench te zitten. Je kunt haar dan prima vaker voor een half uurtje erin zetten of haar eens wat langer laten zitten.
Leer haar ook om pas uit de bench te komen als jij toestemming geeft, en niet op het moment dat het deurtje open gaat, als je haar dat niet al geleerd hebt. Bench = rust. Dus ook eruit komen moet rustig, kalm, gebeuren.
Bench is geen straf en ook geen gevangenis. Het is een veilige relax-plek

Fijn om te lezen! Ik denk dat Silvi maar gemiddeld 3 a 4 uurtjes slaapt op n dag! s avonds gaat ze liggen en binnen n min er alweer uit omdat iemand bewoog...dat herhaalt zich wel 10x op n avond. Zo onrustig waar wij ook moe v worden . Soms krijgen we haar op de bank en gaat ze slapen dan lukt t voor 1 of twee uurtjes...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

ingrid1008 schreef:Bach hebben we een paar wkn geprobeerd maar hielp niks.

Haar afleiden door iets met haar te gaan doen heb ik ook gedaan, soms zowat de hele dag op haar korte slaapjes na...maar hier is geen beginnen aan ik heb ook mn huishouden en bezoek.

Vanmo had ik bezoek...t was gewoon niet leuk meer..kan wel janken. Ze bleef maar zenuwachtig doen. Zodra het bezoek (maar 2 pers) hun voeten bewogen vloog te al op en begon ze te piepen naar de schaduwen (die maar min te zien zijn!!) Ik heb haar in de tuin gedaan met speelgoed maar ook dat wilde ze niet. Veel te onrustig; begon maar te blaffen en wilde dat ik ook kwam. Mijn bezoekjes worden echt verpest...ik kan geen kant op..

Mocht dit niet werken gaan we nog een algehele check doen bij de d.a. en daarna weet ik t niet meer...
Bij wat er vanmorgen bij jou gebeurde had ik haar dus in de bench gezet met een doek er over zodat er zo min mogelijk prikkels zijn.
Echt niet dat ik ga zitten wachten tot het over is.
Of hopen dat het na een tijdje minder wordt.

Ik zou daar ook niet tegen kunnen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sientje
Zeer actief

Echt, als het thundershirt ook bij jouw hond niet helpt kan ik je echt aanraden die feelings control te proberen.... Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Mijn hond reageert er echt geweldig op.
Afbeelding
ingrid1008
Vaste gebruiker

Sientje schreef:

Echt, als het thundershirt ook bij jouw hond niet helpt kan ik je echt aanraden die feelings control te proberen.... Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Mijn hond reageert er echt geweldig op.
Dank voor de tip! Geef jij tabl of druppels? Helaas ook weer zo duur...Als ik maar wist dat t werkt was ik nu naar de winkel onderweg! Maar houd dit zeker even in gedachten hoor! Bedankt
Sientje
Zeer actief

Het zijn tabletjes. Ik plet ze met een spatel tot poeder en meng het door het vlees. Je kunt ook tonijn op water gebruiken. Zit geen sterke smaak aan de tabletten.
Inderdaad kost het wel wat, maar ik ben zo blij dat ik het toch geprobeerd heb. Voor mijn paard gebruikte ik ook al de tabletten van Sensipharm (feelings control en smooth locomotion) en was er super tevreden over, vandaar dat ik er aan dacht ze ook eens bij Amy te proberen. Nu koop ik de potten voor paarden. Is dezelfde samenstelling. Zitten 180 tabletten in voor 53,- en daar doe ik dan 3 maanden mee.

O ja, wist je dat het Thundershirt weer terug kan als het niet helpt? Binnen een maand geloof ik.
Afbeelding
ingrid1008
Vaste gebruiker

Sientje schreef:Het zijn tabletjes. Ik plet ze met een spatel tot poeder en meng het door het vlees. Je kunt ook tonijn op water gebruiken. Zit geen sterke smaak aan de tabletten.
Inderdaad kost het wel wat, maar ik ben zo blij dat ik het toch geprobeerd heb. Voor mijn paard gebruikte ik ook al de tabletten van Sensipharm (feelings control en smooth locomotion) en was er super tevreden over, vandaar dat ik er aan dacht ze ook eens bij Amy te proberen. Nu koop ik de potten voor paarden. Is dezelfde samenstelling. Zitten 180 tabletten in voor 53,- en daar doe ik dan 3 maanden mee.

O ja, wist je dat het Thundershirt weer terug kan als het niet helpt? Binnen een maand geloof ik.

Bedankt voor je tip, super!
Sientje
Zeer actief

Graag gedaan hoor! Hopelijk werkt het shirt heel goed.
Heel veel succes (en ook sterkte, want het is best pittig...)!
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

wat doe je zo al met je hond en welke uitdagingen geef je haar?
Afbeelding
ingrid1008
Vaste gebruiker

Lizzie. schreef:wat doe je zo al met je hond en welke uitdagingen geef je haar?

Veel wandelen, veel spelen met bal of touw, denkspelletjes, lekker laten rennen...
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ingrid1008 schreef:

Veel wandelen, veel spelen met bal of touw, denkspelletjes, lekker laten rennen...
En wat is veel? :wink:
Afbeelding
ingrid1008
Vaste gebruiker

Lizzie. schreef:
ingrid1008 schreef:

En wat is veel? :wink:

wandelen in totaal op n dag ong 2 a 2,5 u en spelen paar keer op n dag ong 4 momenten
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Is ze weleens uit logeren geweest? En deed ze het toen ook?
Dat zou ik voor mezelf willen weten, om te weten te komen in welke context ze het doet.
ingrid1008
Vaste gebruiker

JBK schreef:Is ze weleens uit logeren geweest? En deed ze het toen ook?
Dat zou ik voor mezelf willen weten, om te weten te komen in welke context ze het doet.
Uit logeren hebben we niet gedaan (nu al helemaal niet, dit kan ik anderen niet aan doen en niemand zit er op te wachten..) wel op bezoek gegaan maar werd n ramp...ook daar werd ze helemaal neurotisch (ondanks daar vloerbedekking en wij laminaat...)
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

En doet ze het ook als jullie er niet zijn? Of zit ze dan per definitie in de bench?
ingrid1008
Vaste gebruiker

Heavy schreef:
ingrid1008 schreef:
JBK schreef:Is ze weleens uit logeren geweest? En deed ze het toen ook?
Uit logeren hebben we niet gedaan (nu al helemaal niet, dit kan ik anderen niet aan doen en niemand zit er op te wachten..) wel op bezoek gegaan maar werd n ramp...ook daar werd ze helemaal neurotisch (ondanks daar vloerbedekking en wij laminaat...)
Ok dus het is niet alleen in eigen huis met eigen vloer .
Toch zou zo'n thundershirt rust kunnen geven want ze klinkt erg overprikkeld.
Ik hoop het in ieder geval voor je !

Ohh wij hopen het ook zo!!! Vanmi komt het pakje binnen! Ik verwacht niet meteen wonderen maar al helpt het iets!!
Dank je!
ingrid1008
Vaste gebruiker

JBK schreef:En doet ze het ook als jullie er niet zijn? Of zit ze dan per definitie in de bench?
Nee dan doet ze het niet als ik bv boven ben.. Ze reageert dus echt op bewegingen op de grond ze kijkt naar de schaduw v je voet of been als je bv zit en zt daar te piepen en zodra je bv je been over je andere been doet schrikt ze met n blaf weg hoe rustig je deze beweging ook doet.
s avonds als we met zn vijfen op de bank zitten houden we onze voeten zo stil mogelijk , erg vermoeiend ze blijft kijken of wachten tot ze wat ziet. Het word weer n ramp als ik naar de keuken rustig loop om koffie te zetten...Met andere woorden dit kan niet langer zo
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

In dit topic schrijf je dat je dierenarts niet weet wat er aan de hand is maar dat hij er dus wel naar gekeken heeft onlangs, in het andere topic over hetzelfde probleem schrijf je dat hij met 4 maanden is nagekeken en gezond verklaard, en schrijf je dat je je hond wel eens gaat laten nakijken bij de dierenarts.
Zoals ik daar al schreef, is het gebruiken van een thundershirt hooguit symptoombestrijding, áls het al helpt, wat ik eerlijk gezegd betwijfel.
Het zou best kunnen, dat je hond het gewoon niet goed ziet, cataract komt voor bij het ras en dat kan tot blindheid leiden.
Ik zou dat zelf toch echt eerst uitgesloten willen hebben, een oogspecialist kan zo testen of er wat aan de hand is met het zicht van je hond, een dergelijk onderzoek is ook niet heel kostbaar.
Jij schrijft hoe vervelend het wel niet is voor jullie dat je je voeten amper nog kunt bewegen, maar denk je eens in hoe enorm stressvol en vervelend het voor je hond moet zijn dat hij zich zo gestresst en onrustig voelt in huis, normaal gezien juist de plek waar hij zou moeten ontspannen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”