Boemba is inmiddels een week bij ons.
Alles gaat goed en we wennen goed aan elkaar.
We hebben alleen een konijn in de tuin lopen en daar kan hij behoorlijk op gefocust zijn.
Als hij in de tuin is dan is hij alleen maar met het konijn bezig en blaft af en toe.
Dit is voor het konijn niet leuk maar de hond heeft ook geen rust.
Iemand een idee hoe ik ze aan elkaar kan laten wennen??
Groetjes anouk
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hond aan konijn laten wennen?
Moderator: moderatorteam
-
anouknaomi
- geregistreerd lid
- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: hond aan konijn laten wennen?
Siuwkje heeft de eerste weken de konijnen ook redelijk lastiggevallen. Ik heb haar gewoon naar ze laten kijken, maar als ze ging blaffen op springen gezegd dat ze dat niet mag en haar weggestuurd. Het ging al heel snel beter, alle 3 de honden staan af en toe naar ze te kijken maar ze houden zich verder rustig. Bij al onze huisdieren naast de honden hielp het ook voor ze om te zien dat ik ze aan het aaien was of in de hand nam, even samen te kijken naar het beest (veilig laten snuffelen) en een beetje eromheen lullen. Als ze proberen te happen krijgen ze een "nee" (ik zorg dan natuurlijk dat ze niet echt kunnen happen).
Inmiddels horen alle cavia's, konijnen, ratten, vogels en hamsters voor Siuwkje bij de inboedel. Althans, thuis dan, buiten is een ander verhaal.
Ik weet niet wat voor ras je hebt? Wij hebben namelijk geen uitgeproken jachthonden dat speelt ook wel mee...
Inmiddels horen alle cavia's, konijnen, ratten, vogels en hamsters voor Siuwkje bij de inboedel. Althans, thuis dan, buiten is een ander verhaal.
Ik weet niet wat voor ras je hebt? Wij hebben namelijk geen uitgeproken jachthonden dat speelt ook wel mee...

- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
- Aantal honden: 1
Ezio gedraagt zich heel keurig naar allerlei kleine en grote diertjes. Staat rustig te kijken naar de hertjes, geitjes en gevogelte, konijnen die je hier nogal veel ziet in allerlei privé park/tuintjes. Daarnaast laat hij de zwerfkatten, waar het hier van stikt, met rust en gaat hij met mij rustig mee padden rapen.
Ik heb van jongs af aan bij ieder beestje dat we tegenkwamen hem naast me gepakt en samen gekeken naar de beestjes. Als hij rustige interesse vertoonde mikte ik er meteen een snoepje in. Zo hadden we hier een buurtkat die ook niet zo schuw was dus goed oefenmateriaal. "Lief he' zo'n poesje"- gewoon kijken, geen opwinding, niet trekken, niet hijgen maar alleen maar rustige blik ---snoepje er in--- braaf hondje. Bij toename van opwinding in de zin van hijgen, fixeren, er naar toe willen trekken---omdraaien en weglopen---dan kijken we niet naar de beestjes, over en uit. Dat had hij zo door, rustig kijken was snoepje, druk doen was doorlopen.
Grootste beloning die we uiteindelijk kregen was dat de buurtkat ook steeds nieuwsgieriger werd en uiteindelijk kopjes aan Ezio kwam geven. Kregen ze allebei een snoepje.
Ik weet dat dit geen garantie is dat hij nooit achter een rennend konijn zal aangaan, maar hij is zeker niet continu gefixeerd op allerlei beestjes. Kijkt eens naar een eend in de vijver en dan laat ik hem bewust losjes aan de riem staan. 99 x hoef ik niet te zeggen om door te lopen maar wend hij zich zelf af en loopt verder. En dan zeg ik natuurlijk hoe knap hij is.
Voordeel van deze aanpak vind ik is dat opgewonden gedrag eigenlijk al van meet af aan word voorkomen/zeer snel in de kiem gesmoord. Rustig blijven word beloond. Als je pas reageert als ze eerst opgewonden raken dan zijn ze al min of meer in die modus en dan ga je corrigeren, "foei" etc. Ik denk dat Ezio meer heeft geleerd dat die beestjes niks is waar je opgewonden van hoeft te raken. Zijn gewoon dingen waar je naar kijkt en dan krijg je een snoepje.
Ik zou ze nooit alleen laten zolang je hondje aan trainen bent. Dus de hond niet de kans geven om minuten lang tegen een in een ren zittend konijn te blaffen want dan hebben die momenten waarop je wel met hem daar mee bezig kunt zijn geen zin.
Ik heb van jongs af aan bij ieder beestje dat we tegenkwamen hem naast me gepakt en samen gekeken naar de beestjes. Als hij rustige interesse vertoonde mikte ik er meteen een snoepje in. Zo hadden we hier een buurtkat die ook niet zo schuw was dus goed oefenmateriaal. "Lief he' zo'n poesje"- gewoon kijken, geen opwinding, niet trekken, niet hijgen maar alleen maar rustige blik ---snoepje er in--- braaf hondje. Bij toename van opwinding in de zin van hijgen, fixeren, er naar toe willen trekken---omdraaien en weglopen---dan kijken we niet naar de beestjes, over en uit. Dat had hij zo door, rustig kijken was snoepje, druk doen was doorlopen.
Grootste beloning die we uiteindelijk kregen was dat de buurtkat ook steeds nieuwsgieriger werd en uiteindelijk kopjes aan Ezio kwam geven. Kregen ze allebei een snoepje.
Ik weet dat dit geen garantie is dat hij nooit achter een rennend konijn zal aangaan, maar hij is zeker niet continu gefixeerd op allerlei beestjes. Kijkt eens naar een eend in de vijver en dan laat ik hem bewust losjes aan de riem staan. 99 x hoef ik niet te zeggen om door te lopen maar wend hij zich zelf af en loopt verder. En dan zeg ik natuurlijk hoe knap hij is.
Voordeel van deze aanpak vind ik is dat opgewonden gedrag eigenlijk al van meet af aan word voorkomen/zeer snel in de kiem gesmoord. Rustig blijven word beloond. Als je pas reageert als ze eerst opgewonden raken dan zijn ze al min of meer in die modus en dan ga je corrigeren, "foei" etc. Ik denk dat Ezio meer heeft geleerd dat die beestjes niks is waar je opgewonden van hoeft te raken. Zijn gewoon dingen waar je naar kijkt en dan krijg je een snoepje.
Ik zou ze nooit alleen laten zolang je hondje aan trainen bent. Dus de hond niet de kans geven om minuten lang tegen een in een ren zittend konijn te blaffen want dan hebben die momenten waarop je wel met hem daar mee bezig kunt zijn geen zin.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Pas maar op. Mijn hondje kan prima met kippen bv. Ze loopt zo mee de ren in en doet ze niks. Meestal dan. Want eens in de zoveel maanden gaat ze er toch ineens achteraan. Vandaag zat ze achter een grote beverrat aan die de helft zo groot als zij was. Maar ik zag wel, en dat valt me bij de kippen ook op, dat ze ze niet echt bijt. Ze rent er dicht op en hapt er ook naar maar verder niks. Die rat had ze kunnen pakken maar ze deed het niet. Ze duwde hem de sloot in met veel poeha. Wat ik wil zeggen is, als je hond konijnen wil pakken weet je nooit zeker of hij dat niet een keer toch doet. Mijn vorige hond heeft na 2 jaar het konijn dood gebeten omdat hij ontsnapt was. Diezelfde hond kon in de woonkamer prima met hetzelfde konijn. Niet samen los maar in de kooi of ren keek die hond er nog niet naar.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Met zowel pups als herplaatser als opvanger heb ik hier zelfde beleid gevoerd. Ik ben met de honden in het konijnenonderkomen gaan zitten. Die van mij hadden een grote ren. Hond mee genomen in de ren, aan de halsband vastgehouden en de konijnen met eten gelukt. Honden bleven naast mij liggen en heb ik in het contact begeleid. Norah en Tassia waren aanvankelijk wel indringend naar de konijnen en cavia's. Maar eigenlijk bij beide is het gedrag uitgedoofd, maar ik let de konijnen dus niet alleen los rond rennen, maar ze hadden wel een mooi groot eigen gebied, zodat het altijd veilig was.