Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachttraining en rolstoel

Moderator: moderatorteam

Lieske1977

Jachttraining en rolstoel

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Is dat eigenlijk mogelijk, jachttraining als je gebruik maakt van een rolstoel?

Als Joy klaar is met haar opleiding tot hulphond, zou ik namelijk heel graag jachttraining met haar doen. Ze heeft een behoorlijk jachtinstinct, is helemaal gek van dummy's en apporteren en zwemt graag. Volgens mij zou ze héél blij worden van jachttraining (en ik ook :cheer: )
Maar is dat praktisch gezien haalbaar, met handbewogen rolstoel onder je kont? Ik heb nog loopfunctie en kan dus even uit mijn stoel stappen als ik me bijvoorbeeld vast dreig te rijden.

Iemand een idee?

(En zeg niet dat het niet kan, want ikwilut ikwilut ikwilut :mrgreen:)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Jachttraining en rolstoel

Ongelezen bericht door ranetje »

Volgens mij kan het.
Al is het natuurlijk wel afhankelijk van lokatie en van inzicht en enthousiasme van de betreffende trainer.
je zult moeten overleggen met de trainers in je omgeving.
Misschien is er wel iemand bij die er een leuke uitdaging in ziet :D

Er is hier iemand op het forum die ook traint/trainde, met een toller dacht ik, terwijl ze (grotendeels?) rolstoelgebonden is (scoot).
Dat is al een tijd geleden en volgens mij komt ze niet meer op het forum.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

pfoe, op zich zou het moeten kunnen maar het nadeel van jachttraining is wel dat je zo ongeveer 90% vande tijd in de drek staat haha. En ook niet echt op rolstoeltoegankelijke plekken. Maar wellicht is er wel een groep in de buurt die de uitdaging aandurft? Het lijkt me wel pittig, maar waar een wil is, is een weg!

edit - als je wilt kan ik de fokker van charlie wel vragen of zij wat weet, zij zit redelijk in jouw buurt (Nagele, ri. Urk is dat). Ze geeft zelf ook training en volgens mij is dat gewoon op een trainingsveld, dus dat is misschien wel te doen?
Laatst gewijzigd door sbientje op 22 mar 2015 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Ik zou ook apporteersport overwegen. Mijn (alweer een paar jaartjes oude) ervaring was dat dat de training iha op goed begaanbare terreinen plaats vindt.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Lieske1977

Bedankt Ranetje! Hoopgevend om te lezen dat iemand van het forum ook traint :ok:
Overleggen met trainers in de buurt is inderdaad een logische eerste stap. Ik zal het aanbod eens gaan bestuderen (mocht iemand een aanrader hebben in de buurt van Kampen/Zwolle/Dronten, dan hou ik me aanbevolen :lol1: )
Lieske1977

sbientje schreef:pfoe, op zich zou het moeten kunnen maar het nadeel van jachttraining is wel dat je zo ongeveer 90% vande tijd in de drek staat haha. En ook niet echt op rolstoeltoegankelijke plekken. Maar wellicht is er wel een groep in de buurt die de uitdaging aandurft? Het lijkt me wel pittig, maar waar een wil is, is een weg!

edit - als je wilt kan ik de fokker van charlie wel vragen of zij wat weet, zij zit redelijk in jouw buurt (Nagele, ri. Urk is dat). Ze geeft zelf ook training en volgens mij is dat gewoon op een trainingsveld, dus dat is misschien wel te doen?
Heel graag!
StephanieR
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji

Ongelezen bericht door StephanieR »

Geen idee over jachtraining maar waar ik behendigheid train, traint er ook iemand in de hogere klasse op een scoot, op een drassig nat grasveld. Ik zou gewoon eens rondbellen?
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
Lieske1977

Veenmug schreef:Ik zou ook apporteersport overwegen. Mijn (alweer een paar jaartjes oude) ervaring was dat dat de training iha op goed begaanbare terreinen plaats vindt.
Ik ben een groentje, maar wat is het (grootste) verschil met traditionele jachttraining?
ranetje
Zeer actief

Lieske1977 schreef:Bedankt Ranetje! Hoopgevend om te lezen dat iemand van het forum ook traint :ok:
Overleggen met trainers in de buurt is inderdaad een logische eerste stap. Ik zal het aanbod eens gaan bestuderen (mocht iemand een aanrader hebben in de buurt van Kampen/Zwolle/Dronten, dan hou ik me aanbevolen :lol1: )
Om te beginnen misschien de KC Zwolle?
Ik ken hun training niet, maar ze geven wel jachttraining (dummy's)
http://www.kczwolle.nl/cursus/view/261

En misschien kunnen zij je verder op weg helpen als je meer wilt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Apporteertraining zou wel kunnen maar echt jachttraining? Als ik zie in wat voor gebieden wij rondlopen, daar kom je met een rolstoel niet doorheen, vooral niet als het nat is.

Apporteersport is met dummies, op de site van de fhn vind je ook wel meer info en hondenscholen die het geven
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Lieske1977 schreef:
Veenmug schreef:Ik zou ook apporteersport overwegen. Mijn (alweer een paar jaartjes oude) ervaring was dat dat de training iha op goed begaanbare terreinen plaats vindt.
Ik ben een groentje, maar wat is het (grootste) verschil met traditionele jachttraining?
Training en proeven vrijwel gelijk aan jachttraining echter uitsluitend dummies. Zoals ik schreef terreinen die ik meegemaakt goed begaanbaar(is bij de jachttraining helaas wel eens anders)
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Lieske1977

Ik heb bij Jimmie getraind :) Ze hebben daar wat steekjes laten vallen, maar dat kan ook afhankelijk zijn geweest van de instructeur. Toegankelijkheid van het veld zou destijds verbeterd worden door wat tegels te leggen, maar dat is in de twintig weken die ik er rondgereden heb niet gebeurd.
Hij staat op m'n reservelijstje :wink:
Lieske1977

Inmiddels heb ik wat meer gelezen over apporteertraining en dat lijkt me een mooi alternatief :lol1:
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

KNJV kampen traint oa in het roggebotbos. dat is niet op alle plekken rolstoeltoegankelijk maar wel op een flink aantal plekken. misschien zou je eens contact op kunnen nemen met de trainer.

volgende week gaat het weer beginnen dus je zou op tijd zijn!
evt zou je met mij mee kunnen rijden als je dat zou willen.
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Lieske1977

Ik had hun site al gezien, Laura :ok: Heb jij er eerder getraind of ga je nog beginnen?

Joy moet eerst de opleiding tot hulphond hebben afgerond, omdat ze anders te veel dingen tegelijk moet leren. Volgende week is dus helaas te vroeg. Ben wel benieuwd naar je ervaringen!
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik heb op twee locaties jachttraining gedaan. Op beide plekken zou het helaas echt onmogelijk zijn om met de rolstoel mee te doen. Ik hoop voor je dat je iets passends vindt.
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

ik ga daar voor het 3e seizoen trainen.
ik zal dus eens vragen of zij mogelijkheden zien.

evt zou je natuurlijk wel eens kunnen komen kijken op de maandagavond.
de meeste keren word er op verschillende locaties in het roggebotbos getraind.

Lieske1977

laura23 schreef:ik ga daar voor het 3e seizoen trainen.
ik zal dus eens vragen of zij mogelijkheden zien.

evt zou je natuurlijk wel eens kunnen komen kijken op de maandagavond.
de meeste keren word er op verschillende locaties in het roggebotbos getraind.
Heel graag! Ik denk dat ik binnenkort 's een keer kom kijken. Leuk!
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Afhankelijk van de locatie zou het moeten kunnen!
Ik heb bij knjv proeven een aantal keer een vrouw in een electrische rolstoel gezien, die kan echt alleen haar handen bewegen, ze dirigeert haar hond dmv gekleurde bordjes :8):
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lieske1977

Lunatic schreef:Afhankelijk van de locatie zou het moeten kunnen!
Ik heb bij knjv proeven een aantal keer een vrouw in een electrische rolstoel gezien, die kan echt alleen haar handen bewegen, ze dirigeert haar hond dmv gekleurde bordjes :8):
Cool! Lijkt me bijzonder om te zien!

Mijn grootste zorg is de ondergrond. Die dunne wieltjes van mij lopen redelijk makkelijk vast en op ongelijke ondergrond loop ik de kans een duikeling te maken. Ik ga eens her en der rondkijken en rondvragen, want ik krijg steeds meer zin om hiermee bezig te gaan :cheer:
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Wij doen apporteersport. We trainen bijna altijd op een grasveld, dus dat zou wel kunnen. Totaal niet bij je in de buurt maar misschien zijn er vereniging bij je in buurt waar ze ook zo trainen. Diplomadagen en werkproeven zouden wel een probleem zijn denk ik, want dan zijn er altijd wel een paar proeven in de bagger, bossen en ongelijk terrein. Maar lekker ergens trainen zou moeten kunnen denk ik.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik denk dat het heel goed kan kwa oefeningen, als je niet erg vind om hier en daar wat aan te passen. Vaak is het de helper die de bramen in duikt :mrgreen: en niet de eigenaar van de hond.
Ik train bij een KC en de jachtgroep gaat allemaal niet zo serieus. Iedereen is recreatief bezig en vaak niet persé vanwege interesse voor jacht, maar vooral omdat ze een jachthond thuis hebben die ze bezig willen houden.
Ik denk dat je met een hulphond al een heel streepje voor hebt, omdat gehoorzaamheid hem niet vreemd is.

Op onze trainingslocatie zou het ook kunnen als je rolstoel goed op iets hobbelig gras kan komen, maar daar heb je niets aan (leeuwarden)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Lieske1977 schreef:Mijn grootste zorg is de ondergrond. Die dunne wieltjes van mij lopen redelijk makkelijk vast en op ongelijke ondergrond loop ik de kans een duikeling te maken. Ik ga eens her en der rondkijken en rondvragen, want ik krijg steeds meer zin om hiermee bezig te gaan :cheer:
Die dunne wieltjes zijn inderdaad een ramp, daar heb ik ervaring mee als "duwer" :?

Is er een mogelijkheid om daar iets voor te regelen eigenlijk?
Iets met een wat breder loopvlak dat je om die wielen kan leggen.

Wat dat betreft doet een scoot het doorgaans beter dacht ik.
Afbeelding
Lieske1977

Cleva schreef:Ik zou niet aan komen kakken met een rolstoel die niet van de stoep af kan.
Ik zou het trouwens zelf ook niet willen, veel te beperkt.

Waarom koop je niet zo'n quad?
Hoe kom je erbij dat de rolstoel niet van de stoep af kan?

Voor donaties t.b.v. een quad kunnen belangstellenden me een pb sturen :8):
Lieske1977

ranetje schreef:
Lieske1977 schreef:Mijn grootste zorg is de ondergrond. Die dunne wieltjes van mij lopen redelijk makkelijk vast en op ongelijke ondergrond loop ik de kans een duikeling te maken. Ik ga eens her en der rondkijken en rondvragen, want ik krijg steeds meer zin om hiermee bezig te gaan :cheer:
Die dunne wieltjes zijn inderdaad een ramp, daar heb ik ervaring mee als "duwer" :?

Is er een mogelijkheid om daar iets voor te regelen eigenlijk?
Iets met een wat breder loopvlak dat je om die wielen kan leggen.

Wat dat betreft doet een scoot het doorgaans beter dacht ik.
Het zou wel eens kunnen schelen als ik mijn elektrische bike aankoppel. Daar zit wel een dikke profielband onder:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Dat lijkt me helemaal geen gek plan die elektrische bike :ok:
Het punt is alleen dat je met de dunne rolstoelwielen zo gemakkelijk weg zakt in enigszins nat/modderig weiland.
Je zou dan eigenlijk net zulke wielen moeten hebben als er om die bike zit.

Misschien is crowdfunding voor een quad nog een beter idee :lol1:
Alleen, hoe krijg je die op de plaats van bestemming? :denken: :wink:
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

met eens quad mag je gewoon de weg op!

maare, volgens mij is het zo dat de wieltjes wat omhoog komen als het elektrische deel ervoor zit.
dat zou dus een oplossing zijn...ach en anders zijn er altijd wel wat sterke mannen bij de hand:wink:

ranetje
Zeer actief

laura23 schreef:met eens quad mag je gewoon de weg op!

maare, volgens mij is het zo dat de wieltjes wat omhoog komen als het elektrische deel ervoor zit.
dat zou dus een oplossing zijn...ach en anders zijn er altijd wel wat sterke mannen bij de hand:wink:
Ja de kleine wieltjes.
Maar die grote, waar je handmatig mee vooruit duwt hebben vaak akelig dunne/smalle banden.
Tenminste, de rolstoel die ik heb geduwd door een straat met gestort puin.
Fijn op stoep of straat, maar op bospaden e.d. niet zo geweldig.

Het is natuurlijk wel mooi als er een paar sterke mannen in dezelfde groep zitten :D
Kom je die niet toch eerder tegen bij de jachttrainingsgroepen (KNJV of JTGH of iets dergelijks) dan bij de apporteertraining?
Afbeelding
Lieske1977

De grote wielen blijven inderdaad contact maken met de grond, alleen de kleine komen omhoog.

Check: aanwezigheid van sterke mannen is een must (of op z'n minst een pre) :mrgreen: Liefst vrijgezel :engel:
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Mijn ervaring is dat vooral de kleine wieltjes snel vastlopen. Ik denk dat je met dat extra wiel daarom al een heel eind komt. Als je dan een groep zoekt die een beetje op redelijk begaanbare locaties traint, het prima zou moeten kunnen. Ik train bij twee verschillende hondenscholen. Bij de ene trainen we 9 van de 10 keer op plekken waar je vandaan komt met de modder tot in je haar. Bij de andere hoef ik eigenlijk nooit van een mooi pad af. Dat kan per hondenschool dus nogal verschil maken. En als je een keer vast komt te zitten, zal er vast wel iemand je even een zetje willen geven.
Ik vind het een leuk idee en ik hoor graag of het allemaal lukt. Mijn vader zit ook in een rolstoel en krijgt binnenkort een tollerpup. Hij wil er wel graag mee trainen, maar is in de veronderstelling dat dat niet kan. Als het jou lukt om jachttraining te gaan doen, kan ik hem waarschijnlijk ook wel overtuigen!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”