Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Omgang met kinderen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

RutgerH
nieuw lid
Mijn ras(sen): Kruising Kangal/Rottweiler/Groenendaeler/Bernen Sennen
Aantal honden: 1

Omgang met kinderen

Ongelezen bericht door RutgerH »

Goedemorgen,

Wij hebben nu al ongeveer 11 weken een pup. In deze tijd heeft hij al heel wat geleerd en afgeleerd, ook bij kleine kinderen. Echter blijft er een probleem: zodra hij een klein kind ziet, vaak kinderen <7 ongeveer, wordt hij ontzettend wild en stormt hij eropaf. Doordat hij niet de kleinste meer is (21kg 21wkn) vinden veel kleine kinderen dit eng. Soms blijft hij er eerst hard rondjes omheen lopen, waarna ie uiteindelijk als ie aandacht krijgt van ze er tegenop springt. Dit heeft al een paar x geleid tot een kind dat zo erg schrok dat ze ging huilen, waarna hij het niet meer snapte en begon te blaffen en grommen. Bij grotere kinderen en volwassenen doet hij dit al een hele tijd niet meer, dit hadden we gelijk afgeleerd. Echter blijft hij dit bij kleine kindjes wel doen. Hierdoor moet ik nu dus elke keer goed opletten indien ie losloopt of er nergens kleine kindjes aankomen, waardoor ik hem moet aanlijnen.

Zodra hij aangelijnd is maken de kleine kindjes hem niks meer uit en kijkt ie er vaak nog amper naar om. Hij loopt dan vaak gewoon keurig mee. Dit blijft echter best lastig, aangezien hij elke dag los loopt in het bos of op een groot veld zodat hij lekker met andere honden of mij kan spelen. Maar hierdoor moet ik wel continue in de gaten houden of er nergens kleine kindjes oid aankomen, terwijl hij ze soms eerder ziet dan ik.

Zijn er manieren hoe je dit kan afleren? Zodra hij aan de riem zit gaat het goed met kinderen, maar zodra hij losloopt en hij ziet ze wordt ie ontzettend wild en lomp.

Ik hoor het graag!

Groet,
Rutger
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Omgang met kinderen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Lange lijn gebruiken en zodra hij op zo'n kindje af wil (omdat hij het voelt als loslopen), hem tegenhouden. Aandachtsoefeningen doen, ook los. In plaats van op het kind gericht te zijn, moet hij z'n aandacht dan op jou richten.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Veel oefenen op aandacht voor jou en met kinderen die honden gewend zijn. En dan nog blijft het een jonge hond die veel moet leren. Altijd op blijven letten.
Zelf liet ik toen hij jong en klein en schattig was niet altijd hem aanhalen (niet door volwassenen en niet door kinderen) puur omdat ik niet wilde aanleren dat iedereen op Aki zat te wachten.
Hij is zo'n Rataplan figuur "ze vinden me leuk :cheer: ". Gecontroleerd kennis maken en als hij los was toch zeker de aandacht van hem zien te krijgen voor hij de (vaak rennende en spelende) kinderen in het vizier kreeg.
RutgerH
nieuw lid
Mijn ras(sen): Kruising Kangal/Rottweiler/Groenendaeler/Bernen Sennen
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door RutgerH »

Bedankt voor de reacties, we zullen dit gaan proberen.

Aandacht is zeker nog een punt, zeker als er dus veel in de omgeving is (honden, kinderen, geluiden enz), hij luistert dan heel wat minder goed doordat hij meer op de omgeving let. Hierop moeten we nog oefenen en zijn we ook mee bezig.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”