Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kwispelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lemuria

Kwispelen

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ha. Ik ga even een heel rare, blöde vraag stellen waarvan jullie waarschijnlijk denken "Zo. Die is dom."

Izzy kwispelt sinds ze weer loops is héel uitbundig, net als bij d'r vorige loopsheid eigenlijk, bedenk ik me achteraf. Zonder ogenschijnlijke reden. Ze staat bijvoorbeeld op na het slapen en dan gaat gelijk die staart heel heftig heen en weer. Het is niet uit blijdschap want ze doet het, lijkt het, zonder al teveel denkwerk vooraf (net als vrijwel alles wat ze doet, het schaap :I: ). Ik lijn d'r aan om te gaan wandelen en dan staat ze weer te zwaaien, terwijl die hele kont mee schudt. Wil ze hiermee d'r geur verspreiden of zo? Normaal kwispelt ze alleen bij heél speciale gelegenheden, nu om de haverklap.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Kwispelen

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik denk idd geur verspreiden, want dat is wat ze doen met kwispelen.
Afbeelding
Lemuria

Jeannettebo schreef:Ik denk idd geur verspreiden, want dat is wat ze doen met kwispelen.
Ik dacht dat het in eerste plaats communicatie was, dat kwispelen? Ik sta normaal niet zo stil bij die staart, maar het is beyond me waarom ze juist kwispelt als er geen reuen in de buurt zijn. Ik zou dan eerder verwachten dat ze het dan tijdens het wandelen zou doen, maar daar kwispelt ze dan weer niet.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Communicatie gaat ook via geursystemen. Lichaamstaal is communicatie, maar geur en de verspreiding zeer zeker ook.
De geur van de geslachtsorganen worden verspreid, maar ook wat er bij de klier bij de staartaanzet wordt uitgescheiden
Afbeelding
Lemuria

Jeannettebo schreef:Communicatie gaat ook via geursystemen. Lichaamstaal is communicatie, maar geur en de verspreiding zeer zeker ook.
De geur van de geslachtsorganen worden verspreid, maar ook wat er bij de klier bij de staartaanzet wordt uitgescheiden
Misschien doet ze het binnenshuis heftiger omdat ze dan een broekje aan heeft en de verspreiding van luchtjes moeilijker wordt... :idea: Bedankt voor de uitleg!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lemuria schreef:terwijl die hele kont mee schudt..

:mrgreen: Bibselen noemen we dat.

Ik merk geen verschil, maar Charlie is altijd een bijzonder uitbundige bibselaar en is vies van zichzelf :Q:
Lemuria

Frolic schreef:Zou het? Als ik een scheet laat met mijn kleren aan ruik je niet net zo goed als wanneer ik het in mijn blote kont doe :mrgreen:

Overigens geloof ik best in geurverspreiding hoor. Heeft ze het broekje buiten ook aan of zou ze het uit willen kwispelen? Kwispelen honden eigenlijk bewust of zou het vanzelf gaan?
Buiten heeft ze het broekje uit, ik ga toch niet voor lul lopen met een aangeklede hond :F: Maar het gaat om dit geval niet om ruften maar "subtielere" geurtjes. Wie weet hebben die wat meer lucht nodig om te verspreiden?

@Dagmar: Bibselen :E: Die ga ik d'r inhouden!
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

misschien eerder een verandering in haar gedrag/stemming? Aan pom merk ik heel veel verschillen zo door de cyclus heen.
Lemuria

Frolic schreef:Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar reuen ruiken loopse teven op afstand, dus ik kan me dat zo moeilijk voorstellen :denken:
Ik zit nu de hele ochtend al op de kwispels van mijn honden te letten.
Vriend heeft ook een bibsel. Dan gaat die staart onwijs hard heen en weer, zo hard dat heel zijn achterwerk meegaat, maar dan is zijn staart dus ALTIJD laag. En dat terwijl hij zijn staart normaal gesproken halfstok of hoog draagt.

Ik begin het enigszins fascinerend te vinden nu.
Ja vandaar ook mijn vraag :D Reuen ruiken 6 uur later en 40 km verderop nog dat ik een loopse teef in huis hebt, dus zou dat kwispelen echt puur geurverspreiding zijn? Het lijkt me zo'n overbodig. Izzy draagt d'r staart (i.t.t. normaal) juist halfstok/hoog als ze het doet.

@Sbientje: Nee, haar gedrag is sowieso heel gelijkmatig, ze is eigenlijk altijd wel in een bepaalde mate van vrolijkheid. Je kent de Lion King vast wel:

https://www.youtube.com/watch?v=7wZdvyWxfZM

Alleen is het "Brrrr" het overdreven kwispelen en is de "Mufasa!"-trigger iets anders. Maar wát. Er is iets waardoor ze out of the blue heel hard wil bipselen en ik snap niet wat het is. Niet dat het een levensbedreigende kwestie is, maar ik ben er gewoon nieuwsgierig naar :)
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Thomas »

Een vrouw heeft toch ook 'moodswings' wanneer ze in haar periode zit?
De hormoontjes gieren natuurlijk door het lijf bij Izzy, dus denk ik eigenlijk dat haar reacties er daardoor wat uitbundiger uitkomen.

Dat in combinatie met geurverspreiding vind ik dat helemaal niet zo gek klinken. ;)
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Doen mijn honden ook als ze loops zijn, maar dan wel alleen als ze een andere hond in de verte zien.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Lemuria

Thomas schreef:Een vrouw heeft toch ook 'moodswings' wanneer ze in haar periode zit?
De hormoontjes gieren natuurlijk door het lijf bij Izzy, dus denk ik eigenlijk dat haar reacties er daardoor wat uitbundiger uitkomen.

Dat in combinatie met geurverspreiding vind ik dat helemaal niet zo gek klinken. ;)
Ook niet allemaal ;) Ik heb zelf 0,0 last van moodswings, terwijl ik me voor sommige vriendinnen berg tijdens hun maandelijkse ellende :F: En alles er tussen in.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Iets in de trant van;

"Joehoe, ik ben looo-ooops. Ik voel me op en top een super teef. Woooh, shake my ass. Iemand interesse.............?????

Op youtube doen ze het allemaal.
Afbeelding
Lemuria

cornelia schreef:Iets in de trant van;

"Joehoe, ik ben looo-ooops. Ik voel me op en top een super teef. Woooh, shake my ass. Iemand interesse.............?????

Ik kan dat op Youtube niet vinden. Ik zal het morgen eens filmen als er wat meer licht is en ze weer zo'n oplevinkje heeft :P
Lemuria

Nanna schreef: Zoek maar eens op twerken.
Je denkt dat ik dat niet ken? Heb het zelfs geleerd van De Tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=ANALRFR0Vlw
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Nanna schreef:
Lemuria schreef:
cornelia schreef:Iets in de trant van;

Ik kan dat op Youtube niet vinden. Ik zal het morgen eens filmen als er wat meer licht is en ze weer zo'n oplevinkje heeft :P
Zoek maar eens op twerken.

Die bedoelde ik dus :ok:

Je hondje is gewoon aan het twerken.
Ik ga die tutorial ook eens bekijken. Lijkt me leuk om te kunnen.
Tenzij ik daarna nooit meer kan lopen (wat wel een risico factor is om rekening mee te houden, vrees ik)
Misschien eerst advies aan mijn huisarts vragen ?????
Afbeelding
Lemuria

Ga maar eens oefenen Cornelia, maak die mannen gek met je achterbips :mrgreen:

Ennieweetjes, dit soort kwispels bedoelde ik;

https://vimeo.com/126824725

Ze kwispelt zo overdreven dat haar staart tegen d'r flanken slaat. Haar normale, blije, kwispel is gewoon hoog in de lucht met kortere halen. Deze kwispel betekent voor mijn gevoel echt iets anders. (Dat schudden kwam omdat haar broekje scheef zat, dat doet ze normaal niet tussendoor).
Lemuria

Izzy doet deze kwispels dus alleen in d'r loopsheid en er is niks aan vooraf gegaan. Was gewoon een saai uurtje op de bank, opeens staat ze op en gaat ze kwispelen. Out of the blue. Nou goed, ik zal er nooit achterkomen waarom ze het nou doet. Zal wel een kronkel zijn...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”