Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jeuk! Update 2016

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Jeuk! Update 2016

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mies heeft jeuk, verschrikkelijke jeuk :ugh:

En ik kom er maar niet achter waar het vandaan komt. Vorig jaar had ze het ook, maar volgens mij niet zo vroeg in het jaar al. Ik dacht toen vlooien omdat ik na een tijdje jeuk 1 vlooi zag. Alles inspuiten/druppelen hielp niet, maar wellicht wat ze erg gevoelig? Ik ben toen ook schapenvetblokjes met knoflook gaan geven, die krijgt ze nog steeds elke dag. Op een gegeven moment in het late najaar is het weer weggetrokken.

Nu sinds een maand krabt en bijt ze weer. Maar ik zie echt, echt geen vlooien. Ik ben haar gaan ontwollen en heb haar van voor tot achter gekamd met een vlooienkam. Toen dat niet hielp heb ik haar goed gewassen en nogmaals flink geborsteld. Maar het helpt allemaal niks.
Ze heeft jeuk over heel haar lijf. Niet specifiek buik/poten dus een allergie kan ik me niet voorstellen? Meeste jeuk is haar rug/flanken/liezen volgens mij. Ook is de huid nergens rood, schilferig of anders geïrriteerd. Ze krabt ook maar het is voornamelijk bijten wat ze doet.

Iemand enig idee? Aangezien het in de winter weg was denk ik aan contactallergie, toch vlooien, of het verharen? Maar wat kan ik nog meer doen dan ik nu gedaan heb?
Ik heb niet ontvlooid trouwens, ging me toch wat ver omdat ik dus niet eens poepjes in haar vacht kan vinden. Maar wellicht het proberen waard?

Mies is een castraat langhaar teckel. Voor een castraat heeft ze een dunne vacht.
Laatst gewijzigd door pioenroos op 29 mar 2016 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Jeuk! Wat kan nou toch de oorzaak zijn?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Pollen?
Abbey en Ozzie
Actief

Ongelezen bericht door Abbey en Ozzie »

Wasmiddel wat je gebruikt voor kleedjes, mandjes?
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

ik denk toch een seizoensgebonden allergie
Afbeelding
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik denk ook aan iets buiten.

Peer hier ook. Die is 2 jaar geleden in april gekomen, toen ook bijten op poten en voetjes, ik weet het nog aan de stress.
Vorig jaar weer (viel me in de winter wel op dat het minder was, maar nog niet voldoende), toen heb ik nog eliminatiedieet geprobeerd omdat ik aan voedsel dacht.
En nu, nu wéér, en weer nu sinds ongeveer 3 weken. Zijn voetjes en zijn polsen bijt hij voornamelijk op, verder niets te zien. En ik ben er nog niet helemaal uit in wat de beste optie is om dit nu aan te pakken.

Maar als je in huis of qua voedsel niets verandert hebt, dan denk ik dat het dus een factor van buitenaf is. Net als de hooikoorts bij mensen, vermoed ik iets in pollen/grassen etc.
Maar hoe leg je daar de vinger precies op, ik lees even verder mee.
pioenroos
Zeer actief

dagmar88 schreef:Pollen?
Daar denk ik ook steeds aan. Maar zou je dan niet meer problemen met juist buik en poten en/of rode huid verwachten? Of zou het kunnen neerkomen op haar rug? Wat zou ik daar aan kunnen doen? Zoveel jeuk als nu is echt niet leuk, maar aan de prednison is óók niet leuk.
Abbey en Ozzie schreef:Wasmiddel wat je gebruikt voor kleedjes, mandjes?
Oh ja, vergat ik te schrijven :oeps: Ik ben zelf zo allergisch als de pest dus alles hier in huis, wasmiddel, schoonmaakspul tot en met de shampoo die ik voor haar gebruikt hebt, is hypo-allergeen.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb er hier ook eentje met jeuk in het voorjaar en het is gewoon hooikoorts.
Hij heeft ook elke keer een druppel aan zijn neus hangen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

pioenroos schreef:
dagmar88 schreef:Pollen?
Daar denk ik ook steeds aan. Maar zou je dan niet meer problemen met juist buik en poten en/of rode huid verwachten? Of zou het kunnen neerkomen op haar rug? Wat zou ik daar aan kunnen doen? Zoveel jeuk als nu is echt niet leuk, maar aan de prednison is óók niet leuk.

Charlie is onder andere allergisch voor graszaad. Bij echt direct contact met graszaad of bepaalde planten had ze (hysterische) jeuk op die plaats. Bij langslopen overal in mindere mate. Moet zeggen dat ze met de jaren steeds minder hevig reageert, zowel op voedsel als omgeving. Ze had toch altijd jeuk, schilfers en soptenen, dus het is moeilijk te zeggen wat waar vandaan kwam, maar had het idee dat regelmatig wassen met allercalm wel iets deed.
Hier wonen/strand en zee maken ook al verschil.

Hier is een pollen kalender en meer info.
http://www.dierenkliniekdeventer.nl/gez ... atopie.php
pioenroos
Zeer actief

dagmar88 schreef: Hier is een pollen kalender en meer info.

Gekke is dat ze geen last van pootjes en haar blote buik heeft en nergens een rode huid. Anders had ik sowieso aan een allergie gedacht. Ik kan wel eens kijken of regelmatig wassen helpt. Heb jij toevallig nog een bus staan van die shampoo? Ik kan online de ingrediënten niet vinden. Als er pafum/fragnance/limone in zit kan ik het niet gebruiken namelijk. Zit ik onder de jeuk als ik Mies aai :mrgreen:

Iemand met een hond met pollen/contact allergie die daar nog wat anders aan doet?
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

die van mij krijgt medicijnen voor haar contact allergie maar bij haar is het veel heftiger
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Cleva schreef:
pioenroos schreef: Ik heb niet ontvlooid trouwens, ging me toch wat ver omdat ik dus niet eens poepjes in haar vacht kan vinden. Maar wellicht het proberen waard?
Wellicht wel. :wink: Ik had vorig najaar véél vlooien en ik heb geen poepje op Hein gezien. Dat zegt me dus echt niets.

En ook even de holistisch-mentale kant overwegen. Of er iets is waar ze stress van ondervindt. Zodra jij er op gaat letten weet je hond dat je er op let en dan kan het een communicatiedingetje worden.
Hein niest als ik hem beledig. Ik heb er geen tijd voor maar ik zou er een youtubehit aan kunnen hebben. Zodra hij zich onheus bejegend voelt gaat hij staan niesen.
:mrgreen: Tis een teckel :wink: Als ze zich onheus behandeld voelt dan kan je naar haar bevallige achterwerk of middelvinger kijken :pffff:

Mijn andere hond likt inderdaad uit stress/spanning en daar heb ik veel invloed op. Bij Mies heb ik niet het idee dat het gerelateerd is aan situaties of iets wat ik doe. Enige zou zijn dat ik niet altijd aan haar energie behoefte kan voldoen, maar is zag haar ook een paar keer bijten tijdens de training vanavond en dan heeft ze toch voldoende te doen.
Mies slaapt op bed en we worden ook paar keer 's nachts wakker van haar jeuk. Maar ik zal er op letten. Nu kijk ik vaak mee waar de jeuk is, ik zal volledig negeren eens proberen.

Ik heb geen poepjes maar ook geen vlooi gezien nog dit jaar. Jij denkt toch dat ze er kunnen zitten? Gezien de plekken waar ze krabt/bijt zou het wel meest logisch zijn.

Bedankt voor meedenken allemaal!
Afbeelding
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

pioenroos schreef: Iemand met een hond met pollen/contact allergie die daar nog wat anders aan doet?
yep. nu denk ik dat mijn probleemgeval meeste last heeft van voedsel allergie, maar je kan een bloedtest laten doen die aangeeft waarvoor ze nog meer allergisch kunnen zijn.
In Riv's geval kwam eruit dat ze allergisch is voor praktisch alles behalve pollen - die allergie mocht ik zelf houden :hmmm:
dus mijten, grassen, schimmels.

ze loopt nu bij een dermatoloog :pffff: want ben desensibilisatie traject gestart. je kan namelijk prednison geven, maar dat is redelijk gif. er is ook wel een andere medicatie op de markt (kan ff niet op de naam komen), maar dat is vrij duur. op de langere termijn - als het aanslaat.. - is dus desensibilisatie goedkoopst.

behalve de gras allergie op dr buik (waar ze eigenlijk geen echte last van heeft), zie ik trouwens ook geen gekke dingen op Rivs huid hoor, terwijl ze echt wel jeuk heeft.
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

River8 schreef:
pioenroos schreef: Iemand met een hond met pollen/contact allergie die daar nog wat anders aan doet?
yep. nu denk ik dat mijn probleemgeval meeste last heeft van voedsel allergie, maar je kan een bloedtest laten doen die aangeeft waarvoor ze nog meer allergisch kunnen zijn.
In Riv's geval kwam eruit dat ze allergisch is voor praktisch alles behalve pollen - die allergie mocht ik zelf houden :hmmm:
dus mijten, grassen, schimmels.

ze loopt nu bij een dermatoloog :pffff: want ben desensibilisatie traject gestart. je kan namelijk prednison geven, maar dat is redelijk gif. er is ook wel een andere medicatie op de markt (kan ff niet op de naam komen), maar dat is vrij duur. op de langere termijn - als het aanslaat.. - is dus desensibilisatie goedkoopst.

behalve de gras allergie op dr buik (waar ze eigenlijk geen echte last van heeft), zie ik trouwens ook geen gekke dingen op Rivs huid hoor, terwijl ze echt wel jeuk heeft.
medicijn wat jij bedoeld is atopica.

er is nu ook een nieuw middel voor als desensibilisatie niet werkt, namelijk apoquel
goedkoper dan atopica en voor ons in iedergeval echt een wondermiddel
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

pioenroos schreef:
dagmar88 schreef: Hier is een pollen kalender en meer info.

Gekke is dat ze geen last van pootjes en haar blote buik heeft en nergens een rode huid. Anders had ik sowieso aan een allergie gedacht. Ik kan wel eens kijken of regelmatig wassen helpt. Heb jij toevallig nog een bus staan van die shampoo? Ik kan online de ingrediënten niet vinden. Als er pafum/fragnance/limone in zit kan ik het niet gebruiken namelijk. Zit ik onder de jeuk als ik Mies aai :mrgreen:

Iemand met een hond met pollen/contact allergie die daar nog wat anders aan doet?

Het is al lang geleden, maar ik dacht van wel.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Die van ons is dit jaar nog volledig jeukvrij (afkloppen). We zijn gestart met Puur Pollen. Dat zijn druppeltjes en alleen van de eerste keer toedienen heeft hij een beetje jeuk gehad. Daarnaast zijn we heel strikt op zijn voer, want op het moment dat het begint, waar dan ook door is het ook echt bal ook. Vorig jaar was de trigger een wondje van het scheren, toen was het resultaat maanden op prednison tot het einde van het seizoen, eind november. Maar hij was toen al wel maanden jeukerig, het had alleen niet doorgezet.

Als hij toch jeuk begint te krijgen dan krijgt hij ook de druppels Puur Jeuk erbij. Alles om die prednison maar zo lang mogelijk uit te stellen, want dan hebben we een zombie in huis. Maar hij had toen zo veel jeuk dat de enige andere oplossing eigenlijk inslapen is, echt heel zielig.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

pioenroos
Zeer actief

Re: Jeuk! Update 2016

Een klein jaar later en Mies verging sinds 3 dagen opeens weer van de jeuk :ugh:

Nu ligt de natuur ook wat voor dus het lijkt toch echt seizoensgebonden. Het is nu ook veel erger dan vorig jaar dus vanmiddag naar de dierenarts geweest.
Vlooienallergie leek haar niet aannemelijk aangezien dat meer op achterlijf zou zitten en we beiden echt nergens een vlo kunnen vinden. Mies heeft over haar hele lichaam jeuk.

Conclusie is dus een atopie. Ze heeft nu een stootkuurtje prednison want de jeuk was echt onhoudbaar. Daarnaast een shampoo tegen de jeuk, Allermyl van Virbac.
De eerste pil gelijk gegeven en ik heb haar direct goed ingesopt. Inmiddels ligt ze voor het eerst in 3 dagen ontspannen te slapen, het arme ding :blauwoog: Dierenarts gaf aan dat soms alleen de shampoo als onderhoudsbehandeling voldoende is, soms zal prednison erbij nodig zijn.

Maar goed, die prednison wil ik natuurlijk liever niet of zo min mogelijk gebruiken. Zijn er nog andere opties? Andere, betere, shampoos? Supplementen of medicijnen?
Afbeelding
Easy_Rider
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Easy_Rider »

R
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
pioenroos
Zeer actief

Easy_Rider schreef:Royal Canin Skin Support is wat ze van deLingehoeve voorschrijven om als eerste proberen. Het maakt ze wat weerbaarder.
Verder zou je natuurlijk een allergietest (bloedonderzoek) kunnen laten uitvoeren. Weet je in ieder geval waar de allergie vandaan komt.
Ik geef liever geen, in mijn ogen, marketing brokken :wink: Mies krijgt vers en brokken zonder granen.

Een bloedtest heb ik ook over gelezen. Maar ik weet niet zo goed wat ik daar mee opschiet eerlijk gezegd? Ik ga haar het wandelen en lekker in de tuin rommelen toch niet ontzeggen. Of zou een allergie test echt heel specifiek aantoonbaar zijn? Maar dan nog, het gaat om dingen die in de lucht zitten, dat valt niet te vermijden.

Ze is nu al jeukvrij. 2x een pil prednison en 2x wassen hebben al voldoende geholpen gelukkig.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als je weet van welke allergenen ze last heeft (bijvoorbeeld bepaalde pollen), dan kun je voor ze last krijgt al preventief wat geven. Dan heb je minder hoge dosis nodig. Als het inderdaad bepaalde pollen zijn, hoef je alleen het hooikoortsbericht in de gaten te houden en aan de hand daarvan kun je dan beslissen om bijvoorbeeld korter buiten te lopen of medicatie te geven
pioenroos
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Als je weet van welke allergenen ze last heeft (bijvoorbeeld bepaalde pollen), dan kun je voor ze last krijgt al preventief wat geven. Dan heb je minder hoge dosis nodig. Als het inderdaad bepaalde pollen zijn, hoef je alleen het hooikoortsbericht in de gaten te houden en aan de hand daarvan kun je dan beslissen om bijvoorbeeld korter buiten te lopen of medicatie te geven
Ah, dat is wel een goede inderdaad :ok: Mocht ze na dit kuurtje weer snel last hebben en/of het erger wordt dan ga ik het toch maar overleggen met de dierenarts.

Ik lees in die link dat in mijn woonplaats de berk nu veel in de lucht zit. En laat nu net de buurman een berk hebben...
Afbeelding
jasmijn24
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): labrador (ons gezinshond)

Ongelezen bericht door jasmijn24 »

Mijn labrador heeft dat ook. Ze kan zich helemaal open bijten van de jeuk. De dierenarts heeft lang moeten zoeken naar wat het was. Het is een soort bacterie. Ze hebben daar een shampoo voor. Werkt best goed! Maar gaat helaas niet na een keer wassen over. Misschien kan je eens na vragen bij je dierenarts naar zo'n speciale shampoo?
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”