Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedrag met andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Nath
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Hollandse herder
Aantal honden: 2

Gedrag met andere honden

Ongelezen bericht door Nath »

Oke... Ik ga het maar eens hier in de groep gooien, ik zal proberen om kort en bondig te zijn.

Ik heb een Hollandse herder teef van 15maanden.
Al een aantal maanden heb ik problemen met haar met andere honden. Het eerste grote ding was dat ze in gevecht is gekomen met onze andere hond. Een duitse herder teef die een jaar ouder is dan zij. Ik was daar zelf niet bij, ben een half uurtje later ongeveer gekomen, en heb haar toen aangelijnd en mee naar buiten genomen waar die andere hond ook aangelijnd was, gewoon om eens te kijken hoe en wat en eigenlijk met het idee ze weer bij elkaar te laten. Helaas fixeerde zij zich meteen en ging ondanks de lijn meteen vol in de aanval. Uiteraard heb ik dit tegen gehouden. Ik heb haar behoorlijk aangepakt, maar pas na 7-8keer drong het tot haar door dat ze beter niet kon aanvallen... Andere hond reageerde op dat moment niet heel sterk op haar (als in viel niet terug uit)
Tweede incident was met mijn reu van 9 jaar. Hij kwam aan lopen met een bal in zijn bek, liet dit bij haar in de buurt vallen om even te snuffelen, wil de bal weer pakken en zij hangt hem vol in de rug. Ook hier was ik niet meteen zelf bij, mijn moeder heeft haar bij de halsband gepakt en opgehangen totdat zij uiteindelijk los liet/moest laten. Toen kwam ik er ook aan en heb haar overgenomen en reu er weer bij geroepen. Dit ging opzicht prima, weinig meer aan de hand misschien wat spanning.

Daarna nog wat kleinere aanvaringen, waar ik wel zelf bij was. Mijn reu snuffelt aan haar, ze neemt een lage houding aan, bouwt spanning op en valt vervolgens uit, ik geef een schreeuw en het stopt zonder verdere verwondingen.
Zo ook bij de Duitse herder van mijn vriend, een keer uitgevallen omdat mijn schoenen toevallig tussen hen in lagen en hij aan kwam lopen. Ik stond er toen ook meteen weer bij en ingegrepen en klaar, daarna blijft er wel een spanning hangen bij haar..
Maar ook met snuffelen dat ik zie dat ze spanning opbouwt en in de aanval gaat ( dit gaat in een paar seconden, ik kan dus niet ingrijpen voordat zij uitvalt)

Ik ben hiervoor gister bij een gedragsspreekuur geweest, bij Martin Gaus trainings en advies centrum. Verhaal uitgelegd, gezegd dat ik haar gewoon niet meer kan vertrouwen bij onze eigen honden en dat ik hier graag wat aan wil doen, in ieder geval weten waar het vandaan komt. ( dacht zelf uit een onzekerheid)
Naja om een lang verhaal kort te maken, al gauw had zij de conclusie dat zij zeker niet onzeker is, en dat zij heeft geleerd dat aanval de beste verdediging is. Aangezien zij als jonge hond meerdere keren na onderdanig te zijn geweest, en aangeven te hebben dat ze iets niet prettig vond, toch lastig gevallen is door honden en honden die juist nog even erover heen wilden is dit haar eerste reactie. Zij kon hier verder niets mee, zit in de hond en de manier waarop ze haar aanval in zet, is gevaarlijk ze verwachte dat als ik haar samen met andere honden zet, dit een bloedbad wordt...
Daarna toch nog even getest met een andere hond van hun daar, aan de lijn en inderdaad bouwt zij meteen al bij aan zien komen van de hond spanning op, begint te tongelen, staart hoog, fixeren. Ondanks dat de andere hond kalmeringen signalen gaf, en hele tijd weg keek. bij dichterbij benaderen viel ze uit.
Toen ik uit zicht moest heeft ze meer gefocust op t feit dat ik weg was, maar toch met spanning en de andere hond bleef haar ontwijken ( allemaal aangelijnd trouwens)
Al met al ben ik behoorlijk aangeslagen door dit alles, had gehoopt dat het wel mee zou vallen en dat er in ieder geval wat aan te doen zou zijn.. :cry:
Maar als ik terug denk aan het gesprek, vind ik haar toch wat bevooroordeeld omdat het hond uit werklijnen is en die nu eenmaal niet allemaal als gezins/huis hond geschikt zijn. Ik zou haar ook makkelijk naar amerika/politie kunnen verkopen want daar zoeken ze juist dit soort honden :roll:

Oke sorry voor het lange verhaal, maar ik hoor graag reacties van jullie, misschien iemand ervaring met zo'n situatie of tips wat ik nog zou kunnen doen. Het laatste wat ik wil is haar weg doen, maar de situatie moet wel leefbaar zijn, aangezien er bij ons altijd wel meerdere honden zullen zijn (m'n moeder en vriend hebben ook een hond)

Als iets onduidelijk is hoor ik het ook graag..
Lemuria

Re: Gedrag met andere honden

Ongelezen bericht door Lemuria »

Je teven verschillen niet veel qua leeftijd. Met zulke pittige honden (is je oudere teef ook werklijn?) had ik meer leeftijd er tussen gewild, kan zijn dat je teef van 15 maanden op onsubtiele wijze erg graag wil stijgen in de rangorde. Maar ze reageert wel over-the-top, niet als een stabiele leider. Het is lastig beoordelen door wat tekst, maar ze komt me inderdaad onzeker over. "Aanval is de beste verdediging" is niet iets dat een zelfverzekerde hond doet.

Hoe gedraag jij je rond je honden? Wat mogen ze? Hoe ver mogen ze gaan? Ik zou om te beginnen eens de teugels retestrak aantrekken, voor zover je dat al niet doet. JIJ bent de baas en JIJ bepaalt of er aangevallen dient te worden. Niet madame. Wat heb je al effectief geprobeerd om dit gedrag om te buigen, behalve uit elkaar trekken, blokken en wandelen?

Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Ik heb zelf een hond die hysterisch blaffend en snauwend in de riem hangt als 't haar niet aan staat, maar verder gaat ze (gelukkig) niet.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Je zou eens contact op kunnen nemen met een bat instructeur/gedragsdeskundige, yvonne bonnet (service4dogs.nl). Ik denk dat zij je een heel stuk verder kan helpen. Wat ik proef uit je verhaal is een onzekere, gespannen, niet begrensde jonge hond.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Nath
Actief

Ik weet inderdaad dat de twee teven samen niet zo'n handige actie is geweest, dat is het risico dat ik toen genomen heb. Kwam toen zo uit aangezien wij in 2013 3 van onze 4 honden verloren zijn. Mijn jonge hollander van 2,5, en mijn moeder haar duitse herder van 7 en haar oude hond van 14.
Het idee was ook dat ik met haar bij mijn vriend zou gaan wonen, die dus ook een reu heeft vandaar mijn keuze toen voor een teef.. Dat zij niet samen kunnen kan ik me ook wel bij neer leggen

Wat ik er verder aan gedaan heb.. Na het incident met m'n reu heb ik idd de teugels strak aangetrokken, hij mocht niet overmatig snuffelen bij haar en zij moest hem ook met rust laten ( bedoel ik mee dat zij tijdens wandelen het leuk vind om heel hard langs te rennen en een hapje te nemen..Dat mag dus niet) moet zeggen dat het toen na een paar weken beter ging met ze en ze gingen uiteindelijk zelfs spelen met elkaar :cheer: ( heb ik filmpjes van omdat ik me op gegeven moment afvroeg of dat wel leuk spelen was)
Dat is toen een tijd goed gegaan tot ongeveer 2weken geleden toen ik haar na een dag weg uit de auto haalde, bij mijn reu die daar al liep. Hij kwam op haar af om dook eronder om te snuffelen, zij ging onderdanig in mijn ogen, piste zelfs van zich af. maar bouwde toen spanning op en vloog hem aan. Uit elkaar gebruld en weer laten lopen, maar zij bleef op spanning en toen hij naar de auto liep greep ze hem opnieuw..

En wat ik zelf doe, ja dat is ook een probleem, ik vind vechten eng ( heb ook al een en ander meegemaakt met vechtende honden) en reageer wel door ze uit elkaar te brullen, maar blijf waarschijnlijk zelf ook daarna in een spanning hangen..

@Laura ik heb hier nog niet eerder van gehoord en ga nog even die website bekijken dank je wel voor de tip!
Nath
Actief

Oh en aan de lijn heb ik haar inmiddels prima onder controle, kan ik zelfs samen met mijn moeder en haar hond wandelen zonder uitvallen ( we laten ze dan wel bewust geen contact maken of dicht bij elkaar komen)
Twee weken geleden op een nestendag met haar geweest en zolang honden niet direct bij haar komen gaat dat prima, of is ze met stemcorrectie te controleren..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nath schreef:Oke... Ik ga het maar eens hier in de groep gooien, ik zal proberen om kort en bondig te zijn.

Ik heb een Hollandse herder teef van 15maanden.
Al een aantal maanden heb ik problemen met haar met andere honden. Het eerste grote ding was dat ze in gevecht is gekomen met onze andere hond. Een duitse herder teef die een jaar ouder is dan zij. Ik was daar zelf niet bij, ben een half uurtje later ongeveer gekomen, en heb haar toen aangelijnd en mee naar buiten genomen waar die andere hond ook aangelijnd was, gewoon om eens te kijken hoe en wat en eigenlijk met het idee ze weer bij elkaar te laten. Helaas fixeerde zij zich meteen en ging ondanks de lijn meteen vol in de aanval. Uiteraard heb ik dit tegen gehouden. Ik heb haar behoorlijk aangepakt, maar pas na 7-8keer drong het tot haar door dat ze beter niet kon aanvallen... Andere hond reageerde op dat moment niet heel sterk op haar (als in viel niet terug uit)
Tweede incident was met mijn reu van 9 jaar. Hij kwam aan lopen met een bal in zijn bek, liet dit bij haar in de buurt vallen om even te snuffelen, wil de bal weer pakken en zij hangt hem vol in de rug. Ook hier was ik niet meteen zelf bij, mijn moeder heeft haar bij de halsband gepakt en opgehangen totdat zij uiteindelijk los liet/moest laten. Toen kwam ik er ook aan en heb haar overgenomen en reu er weer bij geroepen. Dit ging opzicht prima, weinig meer aan de hand misschien wat spanning.

Daarna nog wat kleinere aanvaringen, waar ik wel zelf bij was. Mijn reu snuffelt aan haar, ze neemt een lage houding aan, bouwt spanning op en valt vervolgens uit, ik geef een schreeuw en het stopt zonder verdere verwondingen.
Zo ook bij de Duitse herder van mijn vriend, een keer uitgevallen omdat mijn schoenen toevallig tussen hen in lagen en hij aan kwam lopen. Ik stond er toen ook meteen weer bij en ingegrepen en klaar, daarna blijft er wel een spanning hangen bij haar..
Maar ook met snuffelen dat ik zie dat ze spanning opbouwt en in de aanval gaat ( dit gaat in een paar seconden, ik kan dus niet ingrijpen voordat zij uitvalt)

Ik ben hiervoor gister bij een gedragsspreekuur geweest, bij Martin Gaus trainings en advies centrum. Verhaal uitgelegd, gezegd dat ik haar gewoon niet meer kan vertrouwen bij onze eigen honden en dat ik hier graag wat aan wil doen, in ieder geval weten waar het vandaan komt. ( dacht zelf uit een onzekerheid)
Naja om een lang verhaal kort te maken, al gauw had zij de conclusie dat zij zeker niet onzeker is, en dat zij heeft geleerd dat aanval de beste verdediging is. Aangezien zij als jonge hond meerdere keren na onderdanig te zijn geweest, en aangeven te hebben dat ze iets niet prettig vond, toch lastig gevallen is door honden en honden die juist nog even erover heen wilden is dit haar eerste reactie. Zij kon hier verder niets mee, zit in de hond en de manier waarop ze haar aanval in zet, is gevaarlijk ze verwachte dat als ik haar samen met andere honden zet, dit een bloedbad wordt...
Daarna toch nog even getest met een andere hond van hun daar, aan de lijn en inderdaad bouwt zij meteen al bij aan zien komen van de hond spanning op, begint te tongelen, staart hoog, fixeren. Ondanks dat de andere hond kalmeringen signalen gaf, en hele tijd weg keek. bij dichterbij benaderen viel ze uit.
Toen ik uit zicht moest heeft ze meer gefocust op t feit dat ik weg was, maar toch met spanning en de andere hond bleef haar ontwijken ( allemaal aangelijnd trouwens)
Al met al ben ik behoorlijk aangeslagen door dit alles, had gehoopt dat het wel mee zou vallen en dat er in ieder geval wat aan te doen zou zijn.. :cry:
Maar als ik terug denk aan het gesprek, vind ik haar toch wat bevooroordeeld omdat het hond uit werklijnen is en die nu eenmaal niet allemaal als gezins/huis hond geschikt zijn. Ik zou haar ook makkelijk naar amerika/politie kunnen verkopen want daar zoeken ze juist dit soort honden :roll:

Oke sorry voor het lange verhaal, maar ik hoor graag reacties van jullie, misschien iemand ervaring met zo'n situatie of tips wat ik nog zou kunnen doen. Het laatste wat ik wil is haar weg doen, maar de situatie moet wel leefbaar zijn, aangezien er bij ons altijd wel meerdere honden zullen zijn (m'n moeder en vriend hebben ook een hond)

Als iets onduidelijk is hoor ik het ook graag..
Ik heb even twee dingen geaccentueerd.
Ze stelt zich onderdanig op, de reu gaat door en ze valt uit.
Dat je dat wilt stoppen kan ik wel begrijpen, maar zeg je door die brul ook niet dat ze het (in haar ogen dan) eigenlijk maar moet toelaten terwijl ze dat helemaal niet wil?

De uitspraak bij MG samen met bovenstaande wijzen voor mijn gevoel juist wel op onzekerheid wat ze heeft leren vertalen in uitvallen.
Zijn er in het verleden signalen gemist, dat ze heeft gemeend om dan maar te gaan aanvallen uit verdediging?

Zijn er al eens echte verwondingen geweest na een knokpartij?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Nath
Actief

Dat ben ik inderdaad wel met je eens Ranetje, maaaar ik wil bij haar helemaal geen vervelend gedrag tolereren omdat ze dus ook zo snel kan doorslaan.. Bij een "normale" hond zou ik de teef gewoon de reu weg laten snauwen maar zij laat het daar niet altijd bij.. Dus probeer ik zelf de reu te corrigeren maar ben ik niet altijd op tijd bij. Lijkt nu of hij alleen maar vervelend is dat is ook niet waar, maar hij is ook niet zo handig op sociaal gebied, als in dat hij haar signalen blijkbaar niet oppikt..

Ik vind zelf ook nog steeds dat er een onzekerheid achter zit, en dat dit door wat nare ervaringen is gekomen.

Maar dan nog een situatie die ik me later weer bedacht:

Ik had beide honden op de deel bij ons, ik zat daar op een bankje. De reu was wat aan het snuffelen/ rond lopen, en ik zie bij haar weer spanning ontstaan. Op het moment dat hij onze kant op kant zie ik weer haar hele houding veranderen en gaat ze vol in de aanval (kan het niet zo goed omschrijven maar ik merk gewoon dat het dan echt is) toen kon ik haar ook nog net op tijd grijpen en heb ik haar op dr flikker gegeven.

En qua verwondingen, de keer dat ze heeft gevochten met die teef hing ze half in de halsband van die hond en is er geen verwonding (voor zover je kunt zien in dikke vacht) ontstaan.

De reu heeft ze toen met die bal, wel wat gaten ( geen grote) in zijn rug gebeten. En de andere keren heb ik het weten te voorkomen gelukkig..
ranetje
Zeer actief

Dat het naar mijn idee wel onzekerheid is, wil ook niet zeggen dat ik vind dat je dat gedrag dan maar moet accepteren.
Maar het zou een andere benadering van je hond door jou op kunnen leveren, die in dat geval voor haar duidelijker is, die ze beter kan begrijpen?

Bijvoorbeeld:
Als jij er zelf voor zorgt dat die reu weg gaat hoeft ze niet weg te snauwen.
Zo zou je haar kunnen beschermen en heeft ze mogelijk minder het gevoel dat ze moet aanvallen om zichzelf te verdedigen?

En als je spanning ziet ontstaan kan je haar dan niet afleiden vóór ze overgaat tot een uitval?

Ik probeer te bedenken hoe je haar emotie zou kunnen veranderen.
Want andere honden worden er niet leuker op als ze er steeds voor op haar donder krijgt (naar haar idee).
Het is misschien niet zeker dat ze snapt dat ze op haar donder krijgt voor haar gedrag.
Als ze de link heeft gelegd andere hond = op mijn donder krijgen kan het van kwaad tot erger gaan.
Omdat ze dan steeds meer de pest krijgt aan andere honden.

Ik zit te denken in de richting van counter conditioning.
Daarover is een topic op het forum KLIK

Bekijk eens of je daar wat mee kan?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vraag me af of je er nog wat aan kan doen omdat je hond ook haar roedelgenoten aanvalt. Daarmee denk ik persoonlijk dus dat het niet om onzekerheid gaat. Ik snap heel goed wat Ranetje zegt en als het om honden die ze niet kent gaat denk ik ook dat dat kan kloppen. Het gedrag zelf is echter ontstaan in de roedel.
Ze kent die honden al haar hele leven en wat ik begrijp is dat deze honden haar niet al haar hele leven mishandelen? Of is dat wel zo? Is ze haar hele leven onderdrukt in een onprettige roedel?

En hoe wonen die honden? Samen of in kennels? En hoe vaak zijn ze samen? Of breng je ze alleen samen als jij er zelf bij bent of iemand anders? Als dat laatste het geval is dan denk ik dat het aan de mensen ligt dat ze elkaar aanvallen. Zouden ze gewoon samen leven en zijn ze al die tijd ontspannen 1 roedel geweest dan denk ik dat het aan de hond zelf ligt en dat je te maken hebt met een hond die niet zo sociaal aangelegd is. Sommige honden zijn meer op zichzelf en hun baas en willen domweg geen andere honden om zich heen. Dat ze de reu aanviel kan ik ook nog wel plaatsen rondom die bal. Een herder, een bal, tja, dat kan heel veel spanningen geven. Twee herders en 1 bal nog meer natuurlijk.

Wat heeft ze aan vrij contact met andere honden gehad? Hoe streng en hard heb jij haar opgevoed? Ik insinueer niks, ik vraag het gewoon. Wat voor halsband draagt ze? Doe je africhting met haar? En corrigeer je haar in het bijzijn van andere honden en hoe doe je dat dan?

Want sommige honden bouwen deze spanningen op in het werk. Ze werken, krijgen correcties en associëren die met andere honden. Of ze liggen in kennels naast andere honden en fixeren de hele dag op elkaar en bouwen zo enorme spanningen op. Hekwerken tussen honden zijn echt een reden voor honden om elkaar te leren haten.

Ik heb zelf een simpel klein hondje. Mijn buren een 4 tal simpele kleine hondjes. Die kunnen elkaar niet zien of luchten omdat wij hekwerken tussen de hondjes hebben. Zodra de buurhonden bij de hekwerken komen beginnen de hondjes tegen elkaar te schreeuwen. Nu is het zover dat de buurhonden mijn hondje meteen komen aanvallen zodra de buren de deur open zetten. Dat terwijl deze zelfde honden eerder gewoon samen los liepen in de straat. Ging prima maar sinds ze elkaar regelmatig zien met hekwerken er tussen is het spannend.

En kan het niet zo zijn dat ze loops is of wordt? Want dat kan ook een hele heftige periode zijn voor bepaalde teven. Mijn laekense herder was tijdens en voor de loopsheid heel anders. Veel scherper en heftiger.

Ik denk dat je een lastig probleem hebt. Want ik denk dat het sociaal maken van deze hond niet gaat lukken. Het veiliger maken met andere honden lukt wel maar hangt helemaal af van hoe je traint en wat je met de hond doet. Ook vraag ik me dus af wat je sowieso met de honden doet en hoe ze leven. Ik kan me nl niet voorstellen dat als je deze honden gewoon samen in huis hebt en ze elkaar goed kennen ze nog zo met elkaar omgaan. Ik vermoed dat ze gescheiden leven en slechts met de mensen erbij samen lopen. Als dat zo is moet je het niet meer als 1 roedel zien maar als meerdere solo dieren die elkaar prima kennen maar niet altijd bijtrem en andere roedelonderdelen onderling hebben.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

O ja, om te beginnen zou ik een muilkorf kopen. Dan wordt jij zelf rustig. En ik zou ook eens kijken of ik de hond ergens achter kon laten met muilkorf waar ze zonder jouw steun en aanwezigheid zichzelf moet redden met andere honden. Een hond analyseren waar jij bij staat is als een tv nakijken terwijl jij op de afstandsbediening drukt. Je kan heel gemakkelijk zelf degene zijn die na het incident de knopjes van je hond indrukt. Waar je achter moet komen is hoe je hond reageert op een groepje andere honden zonder dat jij er bent. Bv in een roedel van een gedragsdeskundige. Je hebt hier in Duitsland een hele goede gedragsdeskundige met een enorme dagopvang. Die man presteert het om de meest valse loeders om te trainen tot prima onderdeel van een roedel. Maargoed, daar heb je even niks aan nu.
Afbeelding
Nath
Actief

Ik probeer even op alles antwoord te geven..

Na het voorval met mijn reu heb ik ze niet meer alleen durven laten samen, alleen als ik even naar de wc ging ofzo. De teef en zij zijn na het vechten nooit meer samen geweest..
Voorheen waren ze wel samen, als wij aan het werk waren lagen ze samen boven, of samen in de tuin. En toen ze pup was ging ik veel met haar alleen weg en sliep ze alleen in een bench. Ivm met slopen liet ik haar toen niet alleen dus ging ze of met mij mee of in de bench. En toen ze wat ouder was zaten ze dus wel samen, maar sliep zij s nachts in een kennel. Zonder andere honden in de buurt.
Ondertussen durf ik haar steeds minder met de andere honden te laten en laat ik haar eigenlijk alleen nog uit met de reu samen. Verder zit ze altijd appart (zonder dat ze elkaar kunnen zien) En in haar eentje is het ook gewoon een heerlijk hondje

Ik ben iemand die positief traint, ik train IPO met haar en heb voorheen puppycursus en basis cursus gedaan. Ze loopt gewoon met een leren halsband. Maar ik ben niet alleen maar positief daar geloof ik niet in bij honden met zoveel drift. Dus bij dit soort gedrag heb ik haar wel degelijk behoorlijk aangepakt.

Oh en ze is inderdaad nooit onderdrukt geweest door de rest, alleen kan ik het ook geen stabiele roedel noemen. Mijn reu reageert niet zo goed op signalen van een andere hond.

De grootste incidenten zijn tot nu toe vlak na haar loopsheid gebeurt, ik durf haar dan ook niet te laten helpen..

Een muilkorf heb ik vrij snel na het vechten gekocht. Inderdaad vooral om mezelf rustig te krijgen. Die draagt ze ook zonder gedoe, alleen past het net niet helemaal goed hij is iets te groot en een maat kleiner is te klein.. Dus die vertrouw ik niet helemaal ben bang dat ze hem af kan doen.
Nath
Actief

ranetje schreef:Dat het naar mijn idee wel onzekerheid is, wil ook niet zeggen dat ik vind dat je dat gedrag dan maar moet accepteren.
Maar het zou een andere benadering van je hond door jou op kunnen leveren, die in dat geval voor haar duidelijker is, die ze beter kan begrijpen?

Bijvoorbeeld:
Als jij er zelf voor zorgt dat die reu weg gaat hoeft ze niet weg te snauwen.
Zo zou je haar kunnen beschermen en heeft ze mogelijk minder het gevoel dat ze moet aanvallen om zichzelf te verdedigen?

En als je spanning ziet ontstaan kan je haar dan niet afleiden vóór ze overgaat tot een uitval?

Ik probeer te bedenken hoe je haar emotie zou kunnen veranderen.
Want andere honden worden er niet leuker op als ze er steeds voor op haar donder krijgt (naar haar idee).
Het is misschien niet zeker dat ze snapt dat ze op haar donder krijgt voor haar gedrag.
Als ze de link heeft gelegd andere hond = op mijn donder krijgen kan het van kwaad tot erger gaan.
Omdat ze dan steeds meer de pest krijgt aan andere honden.

Ik zit te denken in de richting van counter conditioning.
Daarover is een topic op het forum KLIK

Bekijk eens of je daar wat mee kan?
Even overheen gelezen
Die spanning dat is in een paar tellen, dan ben ik al te laat..

Wat jij zegt heb ik zelf ook al aan zitten denken, ik wil het voor haar positief proberen te maken maar weet dus niet goed hoe. Mijn reu heeft ook nog nooit wat terug gedaan, en op haar snauw gaat hij ook wel weg, dus ik begrijp niet waarom ze dan zo over de top gaat..

Ik ga dat andere topic nog even lezen
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Een onzekere hond corrigeren voor haar gedrag, versterkt de onzekerheid alleen maar. Je moet dus voorkomen dat ze dat gedrag kan gaan vertonen, dus de bron aanpakken: werken aan meer zelfvertrouwen en haar niet in de situaties brengen waarin haar onzekerheid te groot wordt. Zelfvertrouwen opbouwen doe je door strakke regels, consequent zijn en haar aan de ene kant uitdagen moeilijke situaties aan te gaan, aan de andere kant niet te veel te vragen qua moeilijke situaties. BAT lijkt me ook een heel goede methode om mee te werken bij haar.
Succes!
ranetje
Zeer actief

Nath schreef:(...........) Oh en ze is inderdaad nooit onderdrukt geweest door de rest, alleen kan ik het ook geen stabiele roedel noemen. Mijn reu reageert niet zo goed op signalen van een andere hond.

De grootste incidenten zijn tot nu toe vlak na haar loopsheid gebeurt, ik durf haar dan ook niet te laten helpen..
Ik heb even twee zinnen uit een vorige posting gehaald, anders wordt het zo'n lange quote.

Ik denk dat beide zaken er zeker mee te maken kunnen hebben.
Een onhandige hond, die niet erg goed snapt wat deze teef hem vertelt en de stemming waarin veel teven verkeren kort na de loopsheid.
Ze willen GEEN belangstelling van een andere hond als ze net loops geweest zijn, omdat ze alle aandacht die ze tijdens de loopsheid hebben gekregen spuugzat zijn.

Of dat wel of niet zou verergeren als ze zou worden gecastreerd (wat jij hebt overwogen) durf ik niet te zeggen.
Mijn twee teven hadden ook vrij felle reacties op reuen direct na de loopsheid.
Zij zijn (om andere reden) gecastreerd en werden daardoor wel stabieler en ontvlamden minder snel.
Dat ontvlammen was niet zo heftig als bij jouw hond hoor, maar wel merkbaar.
Stabieler en berekenbaarder worden kan wel twee kanten op (gunstig of ongunstig).
Dus het is en blijft een risico bij teven ...............
Zou je tijdelijk "de pil" kunnen geven om te kijken of het beter wordt als de hormoonschommelingen minder zijn? :denken:

Ik zit meteen ook aan een eventueel medisch probleempje te denken ............
Is alles in orde met baarmoeder en eierstokken of is er een ander, nog niet onderkend, medisch probleem?
Misschien is een controle door de DA zinvol?
Afbeelding
Nath
Actief

Fotogravinnetje schreef:Een onzekere hond corrigeren voor haar gedrag, versterkt de onzekerheid alleen maar. Je moet dus voorkomen dat ze dat gedrag kan gaan vertonen, dus de bron aanpakken: werken aan meer zelfvertrouwen en haar niet in de situaties brengen waarin haar onzekerheid te groot wordt. Zelfvertrouwen opbouwen doe je door strakke regels, consequent zijn en haar aan de ene kant uitdagen moeilijke situaties aan te gaan, aan de andere kant niet te veel te vragen qua moeilijke situaties. BAT lijkt me ook een heel goede methode om mee te werken bij haar.
Succes!
Het probleem is dat ik het niet altijd van te voren kan voorspellen, als ik zou weten waar het bij haar vandaan komt zou ik er op in kunnen spelen. Ik weet nu wel dat het vaak mis gaat als ze overdreven besnuffeld wordt, dus dat kan ik voorkomen, maar daarnaast heeft ze nog wat situaties gehad die ik echt niet aan zag komen.. Heb even die link over BAT gelezen en dat ziet er wel interessant uit, eventueel nog een optie
Nath
Actief

ranetje schreef:
Nath schreef:(...........) Oh en ze is inderdaad nooit onderdrukt geweest door de rest, alleen kan ik het ook geen stabiele roedel noemen. Mijn reu reageert niet zo goed op signalen van een andere hond.

Ik heb even twee zinnen uit een vorige posting gehaald, anders wordt het zo'n lange quote.

Ik denk dat beide zaken er zeker mee te maken kunnen hebben.
Een onhandige hond, die niet erg goed snapt wat deze teef hem vertelt en de stemming waarin veel teven verkeren kort na de loopsheid.
Ze willen GEEN belangstelling van een andere hond als ze net loops geweest zijn, omdat ze alle aandacht die ze tijdens de loopsheid hebben gekregen spuugzat zijn.

Of dat wel of niet zou verergeren als ze zou worden gecastreerd (wat jij hebt overwogen) durf ik niet te zeggen.
Mijn twee teven hadden ook vrij felle reacties op reuen direct na de loopsheid.
Zij zijn (om andere reden) gecastreerd en werden daardoor wel stabieler en ontvlamden minder snel.
Dat ontvlammen was niet zo heftig als bij jouw hond hoor, maar wel merkbaar.
Stabieler en berekenbaarder worden kan wel twee kanten op (gunstig of ongunstig).
Dus het is en blijft een risico bij teven ...............
Zou je tijdelijk "de pil" kunnen geven om te kijken of het beter wordt als de hormoonschommelingen minder zijn? :denken:

Ik zit meteen ook aan een eventueel medisch probleempje te denken ............
Is alles in orde met baarmoeder en eierstokken of is er een ander, nog niet onderkend, medisch probleem?
Misschien is een controle door de DA zinvol?
Ze heeft het niet alleen na een loopsheid, dat vechten met die andere teef was erna en het laatste incident. Maar daar tussen in is er ook nog een en ander gebeurt..
En ja controle da wat moeten ze dan nakijken? Er is verder niets mis met haar, zolang er geen andere honden zijn is er niets aan de hand.

Ik vraag me gewoon af of ik er nog wat aan kan doen, of dat ik moet accepteren dat ze zo is.Maar zo ernstig is het ook nog niet.. pff lastig
ranetje
Zeer actief

Nath schreef:Ze heeft het niet alleen na een loopsheid, dat vechten met die andere teef was erna en het laatste incident. Maar daar tussen in is er ook nog een en ander gebeurt..
En ja controle da wat moeten ze dan nakijken? Er is verder niets mis met haar, zolang er geen andere honden zijn is er niets aan de hand.

Ik vraag me gewoon af of ik er nog wat aan kan doen, of dat ik moet accepteren dat ze zo is.Maar zo ernstig is het ook nog niet.. pff lastig
Ik weet niet wat je zou kunnen of moeten laten controleren.
Het beroerde is dat honden zo vaak zo weinig laten zien als ze zich niet goed voelen.
Juist het contact met andere honden kan daardoor tot onaangenaamheden leiden.

Er zijn honden waar na castratie blijkt dat de eierstokken vol cystes zaten (is pijnlijk) of dat de baarmoeder aan het rommelen is.
Bij andere honden wordt niets gevonden.

Bloedonderzoek om te kijken of het stressniveau te hoog is (cortisol)?
Of er ergens ontstekingen zitten?
Ik sla er maar een slag naar, want ik weet het gewoon niet :U:

En anders zal je het moeten accepteren.
Dat is dan inderdaad niet anders.

Ik denk dat je met counterconditioning wel wat scherpe kantjes kan verzachten, maar hoeveel durf ik ook niet te zeggen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”