Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met de hond op visite bij andere honden. Hoe?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

TheLovelyBitch
Actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Herder
Aantal honden: 1

Met de hond op visite bij andere honden. Hoe?

Ongelezen bericht door TheLovelyBitch »

Ik heb echt heel internet afgezocht, maar niks erover kunnen vinden!
Mijn schoonouders hebben binnenkort een barbeque met familie, en willen ook graag dat Nykai mee komt. Dat is op zich geen probleem, Nykai kan zich prima gedragen bij familie en rond eten, dus meenemen wil ik hem graag!
Probleem is dat mijn zwager zijn 2 hondjes ALTIJD ook meeneemt. Die kan hij niet thuislaten, zijn zo bang alleen etc. etc. Maar dat zijn hondjes die heel de huiskamer door vliegen, waarop mijn hond erachteraan gaat. Aangezien mijn hond 20 kilo meer weegt,
veegt die prompt dan alles van tafel of rent tegen de visite aan.... zucht.... :schrik: Nu heb ik hem zover dat hij netjes bij mij komt liggen, maar zodra 1 van die honden voorbij loopt begint het weer. Daarbij is de gecastreerde reu van de 2 echt uiterst interessant
voor mijn "complete" puber. Nu zie ik dus op tegen een hele avond corrigeren en opletten, en zit er weer niks anders op dan dat ik WEER mijn hond moet thuislaten, omdat hun dat niet "kunnen".

Wat wij al doen is samen een uur wandelen, met alle hondjes bij elkaar, en vervolgens samen naar binnen, maar dat helpt maar heel even. Bij de hond van mijn eigen ouders gaat het juist super, die geeft een snauw aan hem als hij hem te druk vind. Deze honden
hebben minder ervaring in de hondentaal, en grommen dus niet, geven geen indicatie aan Nykai dat hij moet stoppen. Bench voor Nykai neem je ook niet even zomaar mee, 120 lang en erg zwaar pffff.... (daarbij ook niet echt "eerlijk" om hem daar 5 uur in te leggen)

Heeft iemand anders dit ook? Is er in de loop van de tijd een oplossing voor? Nykai is nu 1,5 jaar oud.

Dankje voor je input alvast!
Afbeelding
Manu

Re: Met de hond op visite bij andere honden. Hoe?

Ongelezen bericht door Manu »

Ik ben bang dat je toch zal moeten blijven opletten en hem "corrigeren".
Bij mijn reu duurde het ook lang maar ik kan hem nu naast me neer leggen of desnoods in de hal, daar moet hij rustig blijven. Nu hoef ik nog maar een paar minuten op te letten en daarna gaat hij liggen slapen of iets anders voor zichzelf doen.

Houd zelf rust, ga je niet op lopen winden over de andere honden maar focus je geheel op jouw hond.
Neem een plaats mee voor hem, dus zijn eigen kleed of mandje o.i.d. Daar leg je hem op en je wacht daar tot hij ontspant. Als hij rechtop gaat liggen hijgen ben je nog niet klaar, je moet blijven wachten tot hij echt eventjes ontspant. Meestal uit zich dat in smakken, kop neerleggen of plat liggen. Dan pas loop je weg en ga je zitten.
En elke keer als hij weer naar die honden toe wil doe je dat opnieuw. En niet één keertje laten gaan want dan zijn al je pogingen daarvoor niets meer waard.
Dat kost moeite en misschien snapt je visite dat niet maar dat moet je maar even accepteren. Het kan echt lukken.
Mijn reu is 2 jaar oud en ook een groot blij ei en toch kan hij heel rustig liggen bij visite. Ook elders. Met honden, katten, konijnen, rondrennende kinderen. Rust, rust, rust en dat volhouden :ok:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Maar waarom mogen die honden door de kamer vliegen? Omdat ze klein zijn en niks omgooien of om een andere reden? Ik zou eerlijk gezegd die honden niet door de kamer laten vliegen en als jouw zwager dat niet voor elkaar krijgt, dan zou ik mijn hond niet mee nemen. Dan ben je idd de hele tijd aan het corrigeren en dat is niet mijn idee van gezellig mijn hond meenemen. Niet als de andere honden gezellig rond rennen en die van mij moet de hele tijd blijven liggen. Blijven liggen als ze gewoon rustig langslopen, ja dat moet hij inderdaad leren en kunnen.
TheLovelyBitch
Actief

Haha ja, dat doe ik inderdaad. zijn eigen kleed, continu terug leggen tot zijn kop op de grond ligt... gemiddeld zo'n 20 keer op een avond, maakt het niet makkelijker dat die andere 2 honden dan erover en erlangs gaan rennen, want hun mogen dat gewoon wel....
Baal zo dat hun die honden niet 1 keer huis kunnen laten of bij familie.... nu is het altijd Nykai waar ze boos op worden, aangezien die de grootste schade maakt :(
Afbeelding
TheLovelyBitch
Actief

Ja, hun mogen dat wel. Net als op de bank en bij de mensen op schoot, maar Nykai is 32 kilo en mag dat natuurlijk niet. Gelukkig gaat dat allemaal goed, maar ja, die beesten blijven rondjes rennen... zucht. Baal dat ik hem dan WEER thuis moet laten... in mijn geval betekend dat dat ik hem dus nooit op familie gelegenheden mee kan nemen!
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

TessaThomas schreef:Maar waarom mogen die honden door de kamer vliegen? Omdat ze klein zijn en niks omgooien of om een andere reden? Ik zou eerlijk gezegd die honden niet door de kamer laten vliegen en als jouw zwager dat niet voor elkaar krijgt, dan zou ik mijn hond niet mee nemen. Dan ben je idd de hele tijd aan het corrigeren en dat is niet mijn idee van gezellig mijn hond meenemen. Niet als de andere honden gezellig rond rennen en die van mij moet de hele tijd blijven liggen. Blijven liggen als ze gewoon rustig langslopen, ja dat moet hij inderdaad leren en kunnen.

Dit.

Ik zou kijken of er een afspraak te maken valt met die oom.
Desnoods blijven die hondjes een keer aangelijnd en kunnen jullie allemaal genieten van een gezellige avond
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

En waarom vraag je hen dan niet om hun honden aan te lijnen?
Manu

TheLovelyBitch schreef:Haha ja, dat doe ik inderdaad. zijn eigen kleed, continu terug leggen tot zijn kop op de grond ligt... gemiddeld zo'n 20 keer op een avond, maakt het niet makkelijker dat die andere 2 honden dan erover en erlangs gaan rennen, want hun mogen dat gewoon wel....
Baal zo dat hun die honden niet 1 keer huis kunnen laten of bij familie.... nu is het altijd Nykai waar ze boos op worden, aangezien die de grootste schade maakt :(
Ja dat zou ik van die honden dan ook niet accepteren.. dat is dan wel zíjn plek en daar mogen zij dan niet komen. Maar dat is inderdaad lastig als het niet je eigen honden zijn.
Heb je wel eens voorzichtig geprobeerd er iets van te zeggen? "Joh, zou je even je honden wat rustiger willen houden want zo vliegt die van mij over de tafel heen?"
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Zo te horen is jouw hond niet zozeer het probleem, maar die andere hondjes die geen grenzen kennen...
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Je kan het toch ook aangeven naar jouw schoonouders? Dat je Nykai graag meeneemt, maar hij te veel getriggerd wordt door de kleine hondjes van jouw zwager. Als die onder controle worden gehouden dan is het geen probleem om Nykai mee te nemen.
En verder lijkt mij dat voor alle honden dezelfde regels gelden. Groot of klein maakt geen verschil. Dus als jouw schoonouders het zo leuk vinden als jij Nykai meeneemt mogen ze daar ook wel wat voor doen om dat mogelijk te maken. Dus jouw zwager vragen om te zorgen dat zijn hondjes rustig zijn/blijven.
Afbeelding
TheLovelyBitch
Actief

Omdat ze dat niet doen. Natuurlijk heb ik dat allang gevraagd, maar in de ogen van het bezoek doen die immers niks verkeerd! Die rennen achter elkaar aan met speeltjes door de woonkamer, alleen komen hun staarten niet boven tafel uit en kan dat "veilig". Nykai natuurlijk niet, die is te log om daar tussendoor te lopen.
Afbeelding
Manu

Nanna schreef:Inklapbare bench meenemen.
Ik zou zelf vliegend gek worden als een familielid 56x per avond de hond loopt te corrigeren.
Mwah. Als je gaat zitten brullen doe je het verkeerd, daar creëer je geen rust mee.
Ik zag dat Manu dan compleet overprikkeld raakte en dan gaat hij geluiden maken en raakt geïrriteerd (hij maakt anders nooit geluid).
Dus dan zei ik: klaar, liep ik hem naar zijn plaats, ging er even bij staan en liep dan weer weg. Volgens mij heeft men dat ook nauwelijks gemerkt hoor.

Nu is dat echt heel gemakkelijk. Ik kan hem overal mee naar toe nemen en hij weet dat "klaar" ook klaar is. Kan hij dat niet omdat ik te laat ben en hij is overprikkeld, dan gaat hij even naar zijn plaats. Ik vind rust in huis en tuin belangrijk en daar heb ik altijd op gehamerd. Daarom kan hij ook heel goed switchen.
Het kost even moeite maar daarna is het echt wel fijn dat het kan :ok:
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Of die kleintjes in de bench ? Is er mogelijkheid om de tuin een stukje af te zetten en daar die kleintjes in te "dumpen".
Enfin, ik zou me al geel en groen ergeren als die kleintjes hun godvergeten zin mochten doen en dat ik de hele tijd maar op moest passen en me gaan zitten verantwoorden. Dat jouw hond het zou moeten kunnen leren lijkt me zeker handig en verstandig maar misschien met die kleintjes op een ander moment oefenen (van te voren) en dan zal zwager ook water bij de wijn moeten doen.
Afbeelding
TheLovelyBitch
Actief

Manu schreef:
TheLovelyBitch schreef:Haha ja, dat doe ik inderdaad. zijn eigen kleed, continu terug leggen tot zijn kop op de grond ligt... gemiddeld zo'n 20 keer op een avond, maakt het niet makkelijker dat die andere 2 honden dan erover en erlangs gaan rennen, want hun mogen dat gewoon wel....
Ja dat zou ik van die honden dan ook niet accepteren.. dat is dan wel zíjn plek en daar mogen zij dan niet komen. Maar dat is inderdaad lastig als het niet je eigen honden zijn.
Heb je wel eens voorzichtig geprobeerd er iets van te zeggen? "Joh, zou je even je honden wat rustiger willen houden want zo vliegt die van mij over de tafel heen?"
Ja , doe ik ook. Probleem is dat die hondjes dat ook echt niet volhouden, na 5 min schieten die weer door het huis (en Nykai er weer achteraan!) daarbij wil ik geen onrust stoken in familie. Zeggen dat ze de honden stil moeten houden is makkelijker gezegd dan gedaan in deze situatie :hmmm:
Afbeelding
TheLovelyBitch
Actief

Schoonouders geven ook wel toe dat Nykai niet de enige schuldige is hier, maar hun willen ook niemand verbieden te komen, laat staan stoken tussen hun eigen kinderen. Die durven zich daar echt niet in te mengen, en dat snap ik op zich natuurlijk ook wel!
Afbeelding
Manu

TheLovelyBitch schreef: Ja , doe ik ook. Probleem is dat die hondjes dat ook echt niet volhouden, na 5 min schieten die weer door het huis (en Nykai er weer achteraan!) daarbij wil ik geen onrust stoken in familie. Zeggen dat ze de honden stil moeten houden is makkelijker gezegd dan gedaan in deze situatie :hmmm:
Lastig zeg.
En als je een kluif meeneemt voor jouw hond? Wil hij echt heel graag mee rennen en spelen met die honden omdat hij ze zo leuk vindt of heb je het idee dat hij overprikkeld raakt en daardoor als een bezetene mee vliegt met de rest?
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Dat is ook de reden dat wij onze grote honden niet meenemen als we ergens op bezoek gaan. Ik kan niet verwachten dat ze de hele dag stilletjes blijven liggen en anderen waarderen het niet als ze alles van de tafel maaien. Pebbles gaat wel altijd mee, maar die ligt op mijn schoot en komt er niet meer af.
Als de andere hondjes alles mogen en jouw hond niet, en niemand doet daar wat aan, denk ik dat ik op een gegeven moment gewoon thuis zou blijven.
AfbeeldingAfbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als er gewoon afgesproken wordt dat alle honden aangelijnd blijven, dan wordt er niemand voorgetrokken en creëer je wel rust in de kamer.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Als ik het zo lees zijn het twee kleine terroristjes die ook opvoeding missen en die gewoon niet terug worden gefloten als ze zich misdragen.
Ik zou de hond lekker thuis laten, die doe je er geen plezier mee.

Als je moeder blijft vragen naar je hond dan leg je uit dat het gewoon op die manier niet gaat.
Dan kan je moeder zelf na denken of ze regels wil hebben in haar huis want het lijkt mij ook niet prettig als je visite lastig gevallen wordt door twee van die krengetjes.

TheLovelyBitch
Actief

Manu schreef:
TheLovelyBitch schreef: Ja , doe ik ook. Probleem is dat die hondjes dat ook echt niet volhouden, na 5 min schieten die weer door het huis (en Nykai er weer achteraan!) daarbij wil ik geen onrust stoken in familie. Zeggen dat ze de honden stil moeten houden is makkelijker gezegd dan gedaan in deze situatie :hmmm:
Lastig zeg.
En als je een kluif meeneemt voor jouw hond? Wil hij echt heel graag mee rennen en spelen met die honden omdat hij ze zo leuk vindt of heb je het idee dat hij overprikkeld raakt en daardoor als een bezetene mee vliegt met de rest?
Moeilijk te zeggen. Als die hondjes wel een keer rustig liggen, wil hij er ook nog graag naartoe. Alleen is het dan makkelijker om hem rustig terug op zijn plek te leggen, aangezien hij niet afgeleid word. Nykai wil graag met de honden spelen, maar die honden vaak niet. Alleen geven ze dan geen snauw of correctie, dat kunnen die hondjes niet/niet goed. Dus dan moet ik Nykai weer terug halen en wegzetten omdat hij het andere hondje niet begrijpt, het is heel moeilijk uit te leggen! EN dan gaan de hondjes weer rennen en wil Nykai er weer achteraan... echt ontspannen is het niet! Kluif zou gelijk ruzie worden met de andere reu.
Afbeelding
TheLovelyBitch
Actief

Heb nu de afspraak gemaakt om hem wel mee te nemen, en om voor aanvang 1,5 uur met hem te gaan lopen, zij ook met haar honden. Mijn ouders staan op standby, mijn vader is thuis (mijn moeder en zusjes kunnen hem niet uitlaten, hij trekt niet maar is wel godsvergeten sterk als hij een kat ziet D:) dus mocht het te veel worden breng ik hem daar, denk dat dit de beste optie is. Bedankt voor het meedenken allemaal! Mocht dit een fiasco worden, laten we hem komende keren maar gewoon thuis.
Afbeelding
TheLovelyBitch
Actief

TheLovelyBitch schreef:Heb nu de afspraak gemaakt om hem wel mee te nemen, en om voor aanvang 1,5 uur met hem te gaan lopen, zij ook met haar honden. Mijn ouders staan op standby, mijn vader is thuis (mijn moeder en zusjes kunnen hem niet uitlaten, hij trekt niet maar is wel godsvergeten sterk als hij een kat ziet D:) dus mocht het te veel worden breng ik hem daar, denk dat dit de beste optie is. Bedankt voor het meedenken allemaal! Mocht dit een fiasco worden, laten we hem komende keren maar gewoon thuis.
Ik bedoel natuurlijk HIJ en zijn vriendin haha :)
Afbeelding
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Ik zou Nykai gewoon thuis laten als ik jou was, of oppas regelen. Wellicht is dat voor je hond zelf ook veel prettiger, want het is natuurlijk niet leuk dat zij de hele tijd gecorrigeerd wordt voor het gedrag dat die andere twee hondjes wél mogen laten zien.
Als je schoonouders graag willen dat jouw hond ook mee komt, zou ik aangeven dat dat alleen een optie is als voor alle honden dezelfde regels gelden. Dus als die kleintjes rond mogen rennen, moet niemand mopperen dat die van jou dat ook doet.

edit: ik zie dat je inmiddels al een oplossing hebt gevonden :ok:
Laatst gewijzigd door GoldenGizmo op 15 jun 2015 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

die van mij hebben een reisbench, die staat altijd in de auto dus mocht het niet gaan ergens in huis, dan prop ik ze daarin. Ook als er constant hondjes langsrennen die dat wel mogen, ik wil dat niet. Gewoon rustig rondlopen heb ik geen problemen mee, maar geen gekut de hele tijd. Overigens zou ik, als mijn hond het aankon qua tijd, dan net zo lief de hond thuislaten denk ik. Zal wel aan de hond liggen, als die van mij eenmaal druk zijn dan zijn ze ook meteen heel druk haha
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik zou het ook niet doen. Het mee nemen.

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Misschien kan je af spreken dat de honden omstebeurt aangelijnd/op schoot/in een bench gehouden worden? Dan hebben ze beiden wat bewegingsvrijheid op een avond.

Rondrennende kleine hondjes is denk ik wel een heel grote uitdaging voor een hond van anderhalf :wink:
Afbeelding
TheLovelyBitch
Actief

sbientje schreef:die van mij hebben een reisbench, die staat altijd in de auto dus mocht het niet gaan ergens in huis, dan prop ik ze daarin. Ook als er constant hondjes langsrennen die dat wel mogen, ik wil dat niet. Gewoon rustig rondlopen heb ik geen problemen mee, maar geen gekut de hele tijd. Overigens zou ik, als mijn hond het aankon qua tijd, dan net zo lief de hond thuislaten denk ik. Zal wel aan de hond liggen, als die van mij eenmaal druk zijn dan zijn ze ook meteen heel druk haha
Ja klopt ook wel, maar zo'n familie avond word toch al gauw 5/6 uurtjes. Dat kan hij wel, maar dan zit ik daar ook niet echt op mijn gemak. Dus als hij een uurtje zou kunnen blijven, en dan naar mijn ouders zou kunnen, hoeft hij in ieder geval niet de hele avond in de bench of kamer te blijven :)
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Dat en als je hem meeneemt, hou hem dan gewoon aan de lijn, dan kan hij er ook niet naartoe, ook niet als ze liggen.
Afbeelding
TheLovelyBitch
Actief

Nanna schreef: dat zijn hondjes die heel de huiskamer door vliegen, waarop mijn hond erachteraan gaat. Aangezien mijn hond 20 kilo meer weegt,
veegt die prompt dan alles van tafel of rent tegen de visite aan
...
zijn eigen kleed, continu terug leggen tot zijn kop op de grond ligt... gemiddeld zo'n 20 keer op een avond
....
Probleem is dat die hondjes dat ook echt niet volhouden, na 5 min schieten die weer door het huis (en Nykai er weer achteraan!)
...
Als die hondjes wel een keer rustig liggen, wil hij er ook nog graag naartoe.
...
Kluif zou gelijk ruzie worden met de andere reu.
...
mijn moeder en zusjes kunnen hem niet uitlaten, hij trekt niet maar is wel godsvergeten sterk als hij een kat ziet

Ik krijg nou niet echt een beeld van een hond die goed kan luisteren. Integendeel, ik vind het allemaal heel onbegrensd en onopgevoed klinken. En dan krijgen de hondjes van de familie de schuld ;-)
Ik zou héél hard aan gehoorzaamheid gaan werken en dan niet alleen als het hem uitkomt. En als ie dan wat ouder is en gewend is om een gegeven commando op te volgen, hem pas meenemen. Want ik kan je nu al op een briefje geven dat dit niet gaat werken, al ga je drie uur van tevoren wandelen :engel:
Uh, hoe kan ik het hem dan leren, ik moet toch ergens beginnen? Daarbij heeft hij alle gehoorzaamheid diploma's al. Hij word alleen getriggerd door DEZE hondjes, op cursus door geeneen omdat die dan ook stil moeten zitten ;) dus dat is niet echt een vergelijking.
Daarbij, tussen 2 honden die elkaar niet regelmatig zien een kluif gooien is toch zoiezo niet handig? Dat is wat mij betreft normaal hondengedrag.... En hij trekt heel de ronde niet aan de lijn, alleen als hij een kat ziet. Sorry hoor, hij is anderhalf jaar! Sorry dat hij nog niet altijd zijn focus kan houden.... Ik vind dit echt een rare conclusie van je, het ligt aan alle honden in combinatie met elkaar. Ik heb nooit gezegd dat Nykai totaal geen schuld heeft!
Afbeelding
Pino2012
Actief

Ongelezen bericht door Pino2012 »

En als je eerst samen met ze gaat wandelen? Dan kunnen ze even uitrazen en erna normaal doen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”