Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ineens ontzettend gestressed..

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hailfall
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ineens ontzettend gestressed..

Ongelezen bericht door Hailfall »

Wat info vooraf, Loki kan -niet- met kleinere reuen (vooral Chihuahas en Yorkies vreet hij op) en ik vermijd deze dan altijd door zelf dan met hem weg te gaan.

Nu ik de week vrij heb ben ik met Loki elke dag met hem naar het park gegaan, waar altijd 2 of 3 hondenuitlaters zijn met hun groep honden. Tussen deze honden kan hij gewoon, daar zitten een paar JR reuen tussen maar dat is geen probleem.

Vorige week was er jongen met een kruising Belgische herder ( Rambo, reu) en belgische herder pup (teef) op het veld ook. Op het eerste moment leek alles goed te gaan, vooral omdat deze reu ook wat groter was maar de vlam sloeg toch in de pan. Een van de hondenuitlaters doet ook begeleiding bij honden (dus soort hondentrainer) en gooide zijn ketting tussen deze honden waardoor Rambo gelijk al wegschoot en kalmeerde maar Loki nog steeds vol opgepompt daar stond. Hij heeft, met mijn goedkeuring natuurlijk, Loki toen op zijn zij gelegd (dmv in nekvel pakken en ook het losse vel aan de zijkant) waarna Loki echt schreeuwde maar uiteindelijk gewoon kalmeerde. Sindsdien had Loki helemaal niks meer gedaan en bleef heel erg netjes bij mij in de buurt, die correctie had redelijk veel impact gehad.

Vandaag waren dus ook weer op het veld en voordat Rambo kwam was hij redelijk ontspannen en deed gewoon zijn eigen dingetje. Toen Rambo kwam had hij eerst gebromd maar daarna is hij gewoon bij mij gebleven en had hem gewoon genegeerd of is hem uit de weg gegaan. Ook daarna kwamen er nog wat kleinere reuen binnen en die had hij ook genegeerd eigenlijk maar hij bleef vooral constant bij mij en probeerde mijn aandacht te krijgen de hele tijd.

Op een gegeven moment kwam een vrouw met een Chi reu aan, ik wilde eigenlijk toen gelijk gaan want we waren daar sowieso al een tijdje en Loki wilde de vorige keer die hond door de opening van de deur op het veldje trekken :schrik: . Omdat beide hondentrainer/uitlaters er waren en er erg veel honden op het veld al waren hebben we toch besloten de reu naar binnen laten komen want we konden met zijn 3en gewoon snel ingrijpen mocht het nodig zijn.

En ineens sloeg Loki om, hij werd ontzettend gestressed, liep met zijn staart en oren laag en wilde zich verstoppen. Dit terwijl wij helemaal -niks- gedaan hadden, geen correctie helemaal niks. Het grappige was dan ook nog eens dat hij zich onder de bank verstopte waar net de Chi reu onderzat en hij reageerde er niet eens op. Loki is daarna zelf naar de andere bank gerend waar zijn lijn lag en pakte deze, dus ik ben er maar naar toe gelopen en gevraagd of hij naar huis wilde. Toen was hij ineens heel erg blij en begon te stuiteren en liep mee dus ik heb hem maar meegenomen van het veld af.

Nadat wij het veld af waren en een paar meter gelopen hadden was alle stress ineens weer weg. Ik vond het zo ontzettend raar en de beide hondentrainers begrepen het ook niet echt omdat er gewoon geen indicatie was dat er ook maar iets gebeurd was.

Morgen ga ik gewoon weer met hem naar het veld toe en houd ik hem in de gaten vooral om te kijken of het weer gebeurd maar ik vind het apart dat ineens het omgeslagen was bij hem.
Afbeelding
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Ineens ontzettend gestressed..

Ongelezen bericht door Pemba »

Misschien reageerde hij wel zo op de man die hem op zijn zij heeft gelegd.
Afbeelding
Hailfall
Zeer actief

Nope dat denk ik niet, die had hij de laatste paar dagen elke keer heel erg lief begroet en zat hij vandaag bijna op schoot mee (want ja aandacht is aandacht :'). Daar heeft Loki helemaal geen problemen meer mee, ook stond hij toen de Chi reu binnenkwam aan het andere kant van het veld en Loki bij mij vlak bij de ingang.
Afbeelding
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Misschien spanning die eruit moest? Misschien had hij de grootste moeite om niet lelijk te doen tegen de Chi en was hij bang dat die man hem weer een correctie zou geven als hij zich niet kon beheersen en die Chi greep.

Ik weet het niet hoor, ik roep maar wat.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Dus toen hij zich zo druk maakte om die herderreu kreeg hij een correctie waarvan hij heel erg onder de indruk was. En vandaag komt er een chi het veld op - iets waar hij zich normaal heel druk over maakt. Hij zal de link gelegd hebben tussen het druk maken en de correctie?
Afbeelding
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

Misschien kun je mij uitleggen wat het nut is om een hond op de zij te leggen tijdens een stress moment?
Hailfall
Zeer actief

Lynnepien schreef:Dus toen hij zich zo druk maakte om die herderreu kreeg hij een correctie waarvan hij heel erg onder de indruk was. En vandaag komt er een chi het veld op - iets waar hij zich normaal heel druk over maakt. Hij zal de link gelegd hebben tussen het druk maken en de correctie?
De herder reu en Loki hadden "gevochten" en omdat hij daarna niet gelijk rustig werd maar er weer opnieuw op wilde duiken kreeg hij die correctie.

Toen vandaag de herder reu weer kwam kreeg hij van mij een verbale correctie nadat hij had lopen grommen en bleef bij mij. Toen de Chi binnenkwam hebben wij helemaal niks gedaan en Loki zat eerst bij mij en keek beetje rond en toen liep hij even weg en sloeg zijn gedrag om en raakte hij in de stress.
Sanbeer schreef:Misschien kun je mij uitleggen wat het nut is om een hond op de zij te leggen tijdens een stress moment?
Het is een correctie die hier redelijk vaak wordt gebruikt, niet alleen door hun overigens. De hond geeft zich dan uiteindelijk toch over en is dan rustiger, meen dat ze het daardoor doen, precies weet ik het niet. Bij Loki hebben wij dit alleen voorheen nooit gedaan, vandaar ook dat hij eerst begon te schreeuwen (dat klonk redelijk akelig) en daarna zich niet meer verzette en rustig ging liggen en daarna ook gewoon ontspande.
Afbeelding
Afbeelding
Benthe
Zeer actief
Jack Russel

Misschien moet je die " hondentrainer" eens verwijzen naar een BAT instructeur zal hij gelijk weten dat zijn actie totaal nutteloos is geweest met gevolg dat het nu nog stressvoller wordt voor je hond, nu weet ik wel dat de Duiters vaak nog een ietwat verouderde manier van correcties geven hebben.

Alleen voor jouw hond levert dit meer stress op en dat leidt naar geconditioneerd verkeerd gedrag. Een terrier geeft zich niet gewonnen dat is nou eenmaal het ras, oppompen, het blazen tussen de lippen hoort erbij. Soms is aanlijnen en weglopen de betere optie en als de hond is gekalmeerd weer terug komen.. De aanleiding in deze kan van alles geweest zijn misschien dacht jij dat Loki ontspannen was terwijl hij juist door bij jouw te gaan staan al aangaf dat er spanningen waren..
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Zo vanaf het beeldscherm kan ik je hondje niet 'lezen', maar het komt op mij over dat zo'n drukbezocht veldje met veel honden snel teveel is voor je hondje. Je vraagt iets van hem wat te moeilijk voor m is, hij kan dat niet op een goede manier aan, reageert uit een stukje onmacht of niet beter weten. Toch wil je gewoon weer naar het veldje en je wilt dat Loki zich goed gedraagt. Maar is dat wel eerlijk tegenover Loki?

Zelf zou ik een rustige plek uit zoeken voor mijn hond, waar ze met 1 of 2 sociale honden kan spelen of gewoon samen op pad gaan. Veel mensen denken dat het leuk of goed is voor een hond om naar zo'n uitlaatveldje in een park te gaan, er zijn er ook bij die dat aan kunnen en er veel plezier van hebben. Maar er is ook een groep, voor wie dat echt teveel is en spanning oplevert zo met z'n allen op een kluitje, te veel te verwerken, te veel indrukken, de emmer is dan snel vol. Dat kan zich makkelijk uiten in angst of angst agressie. Bij deze honden kun je drukke plekken beter vermijden of wanneer mogelijk, ze leren er mee om te gaan.

Als het belangrijk voor je is om naar deze plek toe te kunnen gaan zou je eerst in kleine stapjes bezig kunnen gaan met Loki leren omgaan met de situatie. Bijvoorbeeld eerst alleen op afstand van het groepje mensen en honden gaan staan of drie minuten en dan weer weg. Bij het passeren van kleine hondjes zou je ook wat spanning weg kunnen halen, bijvoorbeeld door hem te leren snuffelen op de grond (werkt stress verlagend) door bijvoorbeeld brokjes te strooien nog voor hij spanning opbouwt. En hem bijvoorbeeld ook elke keer als hij een hond passeert en op de grond gaat snuffelen (of andere kalmerende signalen laat zien, boekje van Turid Rugaas, heet ze volgens mij) te belonen. Dat je hem een manier geeft om met spannende dingen om te gaan. Nou ja, het zijn maar wat ideeën. :wink: Het is ook niet makkelijk.

Wat betreft de correctie van de trainer, daar schrik ik eerlijk gezegd wat van. Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome om een hond op te voeden, maar dit zou niet de mijne zijn en is ook zeker niet de manier van de trainers waar ik les van heb gehad.

Wat een leuk hondje is het trouwens :ok:
Afbeelding
Benthe
Zeer actief
Jack Russel

Oh dat boekje zocht ik! Heb het gelijk besteld!

Mijn hond is ook snel gestressed en inderdaad door voertjes op de grond te strooien leidt ik haar af waardoor ze steeds meer gaat ontspannen en op het moment dat ze kalm is proberen we het opnieuw.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zit in dezelfde richting te denken als gonnie en Lynnepien

Loki zou wel eens een verband gelegd kunnen hebben tussen zich druk maken over een reu en de correctie die hij nooit eerder heeft gehad.
Ik ben beneiuwd wat hij doet als de betreffende "trainer" niet op dat veld is.
Maar of je dat moet gaan uitproberen? .................. nee doe maar niet.

Ik ben het ook eens dat je Loki misschien ook te veel in het diepe gooit.
Wen hem er maar wat rustiger aan.
het zou goed kunnen dat je nu veel te veel vraagt.

Een hond op de zij leggen in zo'n stresstoestand om te corrigeren is ook niet mijn manier.

Die hondenvelden zijn misschien de enige plekken waar je Loki los mag laten?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gonnie
Zeer actief

ranetje schreef:Ik zit in dezelfde richting te denken als gonnie en Lynnepien

Loki zou wel eens een verband gelegd kunnen hebben tussen zich druk maken over een reu en de correctie die hij nooit eerder heeft gehad.

Een hond op de zij leggen in zo'n stresstoestand om te corrigeren is ook niet mijn manier.

mijn hondentrainster vindt sowieso dat je een hond nooit helemaal plat op de grond moet leggen waar anderen honden bij zijn. En een hond zo corrigeren mochten we al helemaal niet en zou zij ook nooit doen.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

gonnie schreef:

mijn hondentrainster vindt sowieso dat je een hond nooit helemaal plat op de grond moet leggen waar anderen honden bij zijn. En een hond zo corrigeren mochten we al helemaal niet en zou zij ook nooit doen.
Maar niet iedere hond is hetzelfde.
Als Gimmick uitvalt naar een andere hond dan krijgt ze ook uit reflex wel een klap op haar kop en ze is er direct klaar mee.
Bij gentle hoef ik dat niet te doen als ze eens uitvalt.

Maar weer ontopic ik gok zomaar dat loki inderdaad de link heeft gelegd tussen druk doen op het veld en de correctie.
Dat zal even moeten slijten denk ik.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Hailfall
Zeer actief

Gisteren was die man (of jongen eigenlijk, hij is wss iets ouder als ik ben) niet op het veld wel zijn vriendin en een andere uitlater en toen had Loki ook wel gespeeld maar wel constant mij in de gaten gehouden en kwam automatisch naar mij toe als een andere hond het veldje ingelaten werd. Toen Rambo kwam dacht hij "stoer" te zijn door tussen mijn benen uit te gaan blaffen omdat ik even op het bankje was gaan zitten. Daarna toen ik op stond was zijn grote mond al weer weg maar bleef hij wel in mijn buurt en ging ook Rambo uit de weg.

Wij komen al bijna 3 jaar op dat veldje met Loki, het is ook eigenlijk de enige plek waar hij (behalve bij mijn schoonouders) los kan lopen omdat dit een afgesloten veldje is en veel van zijn hondenvriendjes daar ook altijd zijn.

In de 3 jaar dat wij daar heen gaan is hij altijd tussen veel honden geweest maar elke keer als hij dan in de clinch lag met een andere hond zijn wij gegaan. Vooral voordat hij gecastreerd was, toen was het echt een gifkikker maar na de castratie is hij rustiger geworden en konden wij het meestal nog wel uitzitten alleen met kleinere reuen dan zijn we gegaan.
Afbeelding
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik begrijp niet zo goed waarom een ander je hond corrigeerd ? jij bent toch de eigenaar
gonnie
Zeer actief

Gimmick schreef:
gonnie schreef:

Maar niet iedere hond is hetzelfde.
Als Gimmick uitvalt naar een andere hond dan krijgt ze ook uit reflex wel een klap op haar kop en ze is er direct klaar mee.

Maar weer ontopic ik gok zomaar dat loki inderdaad de link heeft gelegd tussen druk doen op het veld en de correctie.
h

Ik ben ook helemaal niet tegen een correctie en mijn hondentrainster ook niet. Al was de training altijd positief.

En mijn honden hebben ook heus weleens een klap voor hun kop gehad. Toen Nikkie me ooit eens wilde bijten heb ik haar uit een reflex met een boek op haar kop geslagen.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou proberen om te vertrekken op het moment dat Loki naar je toekomt. Volgens mij komt hij dan namelijk vertellen dat het hem te veel wordt. Heel netjes van hem! Dwingen om op zo'n moment te blijven kan averechts werken
ranetje
Zeer actief

Gimmick schreef:[Maar niet iedere hond is hetzelfde.

Ik vind een klap op de kop iets heel anders dan op de grond leggen en daar fixeren.
Want juist dat zou ik niet snel doen bij andere honden in de buurt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Ik zou proberen om te vertrekken op het moment dat Loki naar je toekomt. Volgens mij komt hij dan namelijk vertellen dat het hem te veel wordt. Heel netjes van hem! Dwingen om op zo'n moment te blijven kan averechts werken
Dat zou heel goed kunnen.
En dan kan je idd beter (even) weggaan.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

ranetje schreef:
Gimmick schreef:[Maar niet iedere hond is hetzelfde.

Ik vind een klap op de kop iets heel anders dan op de grond leggen en daar fixeren.
Want juist dat zou ik niet snel doen bij andere honden in de buurt.
Precies.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
ranetje
Zeer actief

Hailfall schreef:

Gisteren was die man (of jongen eigenlijk, hij is wss iets ouder als ik ben) niet op het veld wel zijn vriendin en een andere uitlater en toen had Loki ook wel gespeeld maar wel constant mij in de gaten gehouden en kwam automatisch naar mij toe als een andere hond het veldje ingelaten werd. Toen Rambo kwam dacht hij "stoer" te zijn door tussen mijn benen uit te gaan blaffen omdat ik even op het bankje was gaan zitten. Daarna toen ik op stond was zijn grote mond al weer weg maar bleef hij wel in mijn buurt en ging ook Rambo uit de weg.

Wij komen al bijna 3 jaar op dat veldje met Loki, het is ook eigenlijk de enige plek waar hij (behalve bij mijn schoonouders) los kan lopen omdat dit een afgesloten veldje is en veel van zijn hondenvriendjes daar ook altijd zijn.

In de 3 jaar dat wij daar heen gaan is hij altijd tussen veel honden geweest maar elke keer als hij dan in de clinch lag met een andere hond zijn wij gegaan. Vooral voordat hij gecastreerd was, toen was het echt een gifkikker maar na de castratie is hij rustiger geworden en konden wij het meestal nog wel uitzitten alleen met kleinere reuen dan zijn we gegaan.
Dat vermoedde ik al.

Te veel kan Loki kennelijk (nog?) niet aan.
Dan is het beter om hem even ruimte en "lucht" te geven.

Ik denk dat dat op den duur beter werkt en dat hij meer aan gaat kunnen dan nu te forceren door te blijven.
Afbeelding
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Natuurlijk is het fijn als Loki los kan lopen. Misschien kun je op andere tijden gaan? Hier in de stad is het op de losloopveldjes op zaterdag en zondag heel vroeg in de ochtend echt heel rustig. Dan is er niemand, of misschien eens een enkele vroege vogel met de hond maar dat is te overzien. Ook bij vies weer is het er erg rustig. Bij jou veldje zijn er vast ook tijden dat het er rustig is en er geen hondenuitlaters met groepen honden zijn, lijkt me wat relaxter. In het gebied waar ik vaak wandel komen rond 11:00 uur en rond 14:00 uur de honden oppassers met busjes met de groepen honden. Daar kan ik makkelijk rekening mee houden door op een andere tijd te gaan lopen. Als het voor jou situatie mogelijk is helpt het misschien ook.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Mij valt het kettingwerpen op. De ene hond taait af en Loki staat nog wat te pompen. Waarom Loki op dat moment ook niet uit die fixatie halen door hem af te leiden.
Loki gaat dan jou ook in de gaten houden.
Bij mijn hond hebben ze dat ook eens gedaan, deels andere situatie maar het maakte mijn hond heel onzeker. Ik ging in een groep meedoen. Ook een afgesloten stuk. Ineens moeste alle honden los en zelf zag ik dat er een pispaaltje was, een wat kleiner hondje die het op een rennen ging zetten. Persoonlijk had ik mijn hond niet los willen laten omdat ik wist dat haar opjaaggedrag getriggerd zou worden, zeker ook omdat andere honden erachteraan gingen.
Ik kwam op les, dus afijn ik werd echt gezegd de lijn los te klikken. Wat ik al dacht, hond ook meejagen, en ik mocht niets zeggen. Die krijgt toch ineens de slipketting naar haar kop :80:
Ze was onder de indruk, dat wel. Maar zo onder de indruk dat ze continue bij mij bleef lopen, en ik moest blijven weglopen. Geen aandacht geven. Onderwijl werd ze door een geile lab continue bereden, maar ook daar moest ik me niet mee bemoeien want dat moest ze zelf oplossen.
De hond durfde niets meer op te lossen omdat ze nog steeds behoorlijk onder de indruk was van de slipketting die ze voor haar kop kreeg.
En ik mocht haar niet steunen.
Laat niet zomaar een ander dingen doen met je hond is mijn advies. Je kunt meer kapot maken dan je lief is.

Je loopt daar al jaren, prima, de bekende honden daar laat je het lekker mee gaan, bij spanning en minder klik met de honden onderling ga je weg. Niet iedere hond vind alle andere honden leuk, kun je ook niet leren ben ik van mening. Om een hond dan op zijn zij te laten liggen omdat hij een signaal afgeeft dat hij de andere hond niet zo leuk vind, vind ik echt te ver gaan. Ze mogen elkaar niet? Prima, kunnen ze elkaar negeren op dat stuk dan hobbel je verder en volstaat een "nee". Gaat dat niet, dan ga je even weg en kom je op een ander tijdstip daar weer als het rustiger is en er bekende honden zijn waar het wel goed mee gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”