Keetje gaat fantastisch met onze katten (mijn grootste angst was dat de katten het niet zouden pikken een nieuwe indringer) meer dan gehoopt zelfs. Ze is lief, heel rustig in huis en gehoorzaam.
Er zijn echter wel wat issues. Zo is ze erg onderdanig, ze plast bijv. als ze te uitbundig wordt begroet. Dat heb ik de rest van het gezin dus nu verboden. Je mag best aaien als ze naar je toe komt maar dan heel rustig, niet naar haar en beslist niet te enthousiast. Ik heb net een nieuwe bank en daar heeft ze dus al een paar keer op geplast. Kan zij niks aan doen, maar man en kinderen wel!
Ze loopt keurig aan de lijn maar is echt bang voor andere honden, dat uitte zich de eerste week vooral in blaffen (kefffen) en trekken aan de lijn en dan vooral naar achteren, bij het gevaar weg.
Ik was al een heel eind op weg om dat eruit te krijgen maar helaas ging het mis toen mijn dochter van 15 en ik haar vorige week zondag uitlieten, wij liepen de hoek om en uit een huis kwam een stafford aangerend die in één klap bovenop haar vloog. Grote paniek, vooral bij mijn dochter en ik was zooooooo kwaad dat ik blijkbaar zoveel gezag uitstraalde dat die hond losliet voor er erge schade kon ontstaan. Kate had goddank geen wonden maar wel een gekneusde rib van de impact. Fysiek was er dus niet al te veel aan de hand maar de emotionele schade is best groot. Ze wil amper meer mee naar buiten, als ze weet dat er gegaan moet worden verschuilt ze zich in haar bench. Ik lijn haar dan gewoon daar aan en neem haar mee want ze moet toch plassen e.d.
Wat ik echt jammer vind is dat ik haar niet kan laten loslopen. Het is toch verdorie een jonge hond die moet flink kunnen rennen en we maken wel lange wandelingen hoor maar aan de lijn is toch anders dan lekker rauzen. Als ze een hond ziet raakt ze zo in paniek dat ze aan de kletter gaat. Dus straks op vakantie kan ze ook niet lekker aan het strand rennen, in tegendeel daar lopen zoveel honden dat strandwandelingen voor ons ook minder leuk worden.
Maar er gloort ook hoop. Ik ga met haar niets uit de weg, probeer vanaf afstand te belonen voor goed gedrag en heb van de week gewoon staan praten met de eigenaresse van een ontzettend lieve rustige Golden Retriever. Eerst was Kate bangig maar langzaam maar zeker ontspande ze, rook zelfs even aan de Golden en waagde het zelfs even een speelhouding aan te nemen. De Golden was echter gericht op mijn jaszak waar koekjes in zaten! Dus geen bedreiging voor ons Keetbeest. Ik heb met die mevrouw afgesproken om een paar keer samen te wandelen zodat Kate aan de hond went en wellicht goed gedrag van haar gaat overnemen.
Verder moet ze op een heel rustige manier benaderd worden want ze schiet naar achteren. Ze is tamelijk handschuw. Aaien moet voorlopig van onder af. Wel begroet ze je door tegen je op te springen. Laat ik gewoon maar even zo, als ik springen ga verbieden kruipt ze wellicht weer in haar schulp.
Zitten doet ze braaf op commando, af gaan is een drama. Krijg ik haar niet aangeleerd. We hebben het al drie weken geprobeerd. Met wat lekkers (stukje Rodi worst waar ze dol op is) van haar af bewegen. Ho maar ze gaat vertwijfeld pootjes geven of weer in z'n achteruit. Elke keer als ze gaat liggen zeggen we "af" maar die link legt ze niet. Mijn vorige hond legde ik neer en die had het binnen no time door maar dat is bij haar niet haalbaar. Dan wordt ze alleen maar schuwer voor onze handen.
Borstelen is ook een ramp, ze raakt compleet in paniek.
Ze heeft dus wel een rugzakje. En dit is een lang verhaal geworden maar wij gaan er hard aan werken om haar zelfvertrouwen een boost te geven. We zijn met z'n allen dol op haar ondanks dat ze geen echte knuffelhond is. Gelukkig zijn wij katten gewend, die knuffelen ook alleen maar als ze er zelf zin in hebben
Iemand nog tips?