Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bodi is bang als je zijn halsband vasthoudt.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)
Aantal honden: 1

Bodi is bang als je zijn halsband vasthoudt.

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Hoi!

Bodi is vroeger belachelijk hard aangepakt. Het is geen angstige hond, absoluut niet, maar zodra je zijn halsband vastpakt tijdens het blaffen is hij doodsbang. Hij had het ook met oren, bek en staart, maar dat is gelukkig over. Bodi blaft zich een ongeluk. In het begin lukte het niet om hem mondeling af te leiden, laat staan te corrigeren. Gelukkig luistert hij steeds beter, en wordt het blaffen naar mensen die hier langslopen en naar de twee konijnen buiten in de ren al een stuk minder. We hebben hem ook nog niet lang, dus ik verwacht ook niet dat hij ineens ophoudt, en bovendien: hij is een hond en honden communiceren ook vocaal.

Toch heeft hij af en toe de neiging om als een malle tekeer te gaan. Als hij net begint, of ik de signalen opvang dat het eraan zit te komen, kan ik hem bij me roepen. Maar als hij eenmaal bezig is, is hij niet meer te stoppen totdat desbetreffende persoon, hond of konijn weg is - en blaft dan nog tien minuten goed door. Bodi gaat als je hem TIJDENS het blaffen zachtjes aan z'n band vasthoudt (omdat hij woorden straal negeert, hij is een klap gewend denk ik en niet onder de indruk van iets anders) echter als een gek in de rondte happen, piepen en heeft een angstige uitstraling. Het is dan absoluut niet om te corrigeren, maar om even een momentje van aandacht te krijgen.

Hij is vroeger behoorlijk hard aangepakt. Hij is ontzettend bang voor fysieke correcties, omdat hij vroeger vermoedelijk regelmatig klappen kreeg of meegesleurd werd aan zijn halsband. Ontzettend zielig. Vraag nummer één is dan ook: hoe help ik Bodi van die angst af? Het is namelijk afschuwelijk om hem zo te zien, en ik corrigeer hem het niet fysiek, maar ik wil niet dat hij bang is mocht iemand hem een keer daar met zachte hand vasthouden om zijn aandacht te krijgen. De tweede vraag is hoe ik hem vocaal terecht kan wijzen, dat hij óók nog luistert als hij als een malle door blaft?

Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd, ik heb alleen echt geen idee wat. Kunnen jullie me helpen?
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Re: Bodi is bang als je zijn halsband vasthoudt.

Ongelezen bericht door Marco88 »

Blaft hij tijdens een wandeling, of op eigen terrein?
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Leer hem eerst een nee, of stop.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Misschien even een tijdje een riem omlaten in huis (alleen onder toezicht), dan kun je hem bij zijn riem pakken en weghalen van de prikkel zonder dat je aan zijn halsband hoeft te zitten.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cleva schreef:Om een blaffende hond stil te krijgen moet je hem eerst op commando leren te blaffen.
Dan kun je daarna aanleren om er mee te stoppen.

Ik weet bijna zeker dat je je vergist in zijn angst. Als hij echt zo bang is dan zou die paar keer vastpakken tijdens het blaffen genoeg geweest zijn om hem niet meer te laten blaffen. Ik kan dat niet exact in woorden vatten maar misschien wil je het van me aannemen na 20 jaar ervaring. :wink:

Ik gok er op dat hij vooral gestrest is en probeert zijn natuurlijke vorm te vinden na een ingewikkelde start. Daar moet dan een hoop uitgevogelt worden en veel honden vervallen dan in waaksheid/controledrang.
Dat is een bui waarbij correcties inderdaad niet passen. Een hond die al zoekt naar hoe het moet moet je niet straffen.
Dan kun je veel beter je hond door situaties leiden en belonen.

Inderdaad aanlijnen in huis. Dat is een prima tip. Niet altijd maar wel zoveel mogelijk voor een bepaalde tijd. Laten we het twee weken noemen. Hij mag ook los maar dan onder appèl en met een taak.
In die periode geef je het voer als beloning. Zo kun je je hond exact leren wat je in al die verschillende situatie van hem wil.
Als je de afwas doet, zit hij in die hoek.
Als je je schoenen aandoet staat hij dáár in de gang.

Het flink investeren maar het is wel zo correct naar je hond om hem te leren wat je nou eigenlijk van hem wil en het geeft een ontzettend prettig resultaat.

Dat blaffen is maar wat dom gegil van een hond die het ook allemaal niet snapt. Een primitieve reactie op een prikkel. Het is een vakje om in te kleuren en dat moet je niet met straf doen. Ook niet met relatief milde straf (wat vastpakken aan de halsband eigenlijk niet is bij een zachte hond.).
Als je al corrigeert probeer het dan niet met vastpakken te doen. Een hond aan de halsband pakken is niet heel anders dan een mens aan de kraag vatten. Dat is al best wel grof.
Niet altijd meteen zielig, of zo maar het is beter om het zonder gegrijp te doen.

Ik zou het gedrag even laten voor wat het is en insteken op het contact. Probeer je hond zo ver te krijgen dat je hem altijd en overal met een zachte stem bij je kunt roepen. Dat is veel meer waard dan straf.
:ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Eens met cleva.
Ik geloof niet zo dat die reactie voortkomt uit angst uit het verleden.
Iris-Marie
Zeer actief

Om even de vraag van Marco88 te beantwoorden: hij blaft alleen thuis, voor het raam.

Verder, bedankt voor alle tips! Ik heb er zeker iets aan, het wordt steeds minder. Ik leid hem nu vooral af, en voor hij begint laat ik hem merken dat het leuk is dat iemand langs loopt. Ik zeg dan heel blij dat het een buurman of buurvrouw is. Hij is gek op onze buren, ik denk dat hij het associeert met leuke mensen, want hij wordt er rustiger van. Ik geef hem gewoon de tijd om te wennen hier. :)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Hihi en nog eens die meegaat in verhaal van Cleva.

Grappig dat mensen bij een tweedehandsje altijd maar denken dat ze hard behandelt zijn. Hij kan net zo goed gewoonweg niet gewend zijn of gewoon gevoelig op die plek zijn.

Border Kay was bij fokker wel halsbandje gewend, maar had er wel spanning van. Niks zwaar mishandelt of wat dan ook. Natuurlijk aanleg en gewoon langere tijd nodig om eraan te wennen. No problemo. Angst betekend niet altijd dat er iets gebeurd is. Daar zal je je vooral bewust van zijn als je een keer een pup opvoed, die ook zijn eigenaardigheden zal hebben

Hier is het overigens gewoon weg wezen bij het raam. Doe verder niet zoveel aan het blaffen, maar wel iets aan dat wat triggert. Zelfde in de tuin, blaf je, dan ga je maar naar binnen (doen ze nu vaak al zelf zonder dat ik het zeg.
Afbeelding
Iris-Marie
Zeer actief

Wij hebben het van het asiel begrepen, ik bedenk het niet zelf ofzo. Zij hebben aangegeven hoe Bodi behandeld is. Neemt niet weg dat er geen aanleg bij komt kijken, overigens. ;)

Het gaat hier steeds beter :)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Bodiris schreef:Wij hebben het van het asiel begrepen, ik bedenk het niet zelf ofzo. Zij hebben aangegeven hoe Bodi behandeld is. Neemt niet weg dat er geen aanleg bij komt kijken, overigens. ;)

Het gaat hier steeds beter :)
Asiels zeggen ook wel meer en baseren hun verhaal ook lang niet altijd op feiten.... vaak ook op aannames.....Heb zelf in asiel gewerkt. Ook lang niet altijd mensen die echt verstand van honden en gedrag ofzo hebben.....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”