Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De lift

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

De lift

Ongelezen bericht door blondie »

Gaan jullie wel eens met de honden een lift in en uit?
Hoe doe jullie dat?

Zelf neem ik wel eens de lift, vroeger in een vrij groot flatgebouw. En nu wonen mijn ouders ook in een appartementen complex waar ik de lift pak. Steevast sta ik met wachten even verder van de liftdeuren af. En als we naar binnen gaan moeten ze van mij achterin de lift plaatsnemen en zitten en sta ik ervoor. Bij het openen van de liftdeuren wil ik dat ze nog even wachten en pas dan, als ik het ok vind gaan we de lift uit.
Ik deed dat met mijn eerste hond al, en dat zit er nog in.
Mijn vriend (en mijn ouders) vonden dat soms érg overdreven, tot er een keer laat op de avond ineens wel een ander stel in de lift stond met honden die bij het zien van mijn honden uit de lift kwamen denderen met een héle grote bek :80:
Ik was blij dat die honden toch ook wel aan een flexlijntje zaten, en dat ik die van mij gewoon aan de lijn had én dat ik verder bij de liftdeuren vandaan stond met mijn duo. :engel:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Re: De lift

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik heb het met Otto van pup af aan gedaan, vooral op de NS-stations. Dus we stappen er gewoon in, we gaan omhoog of omlaag en dan stappen we er weer uit. Geen punt verder.

Kort voor haar dood heeft Jet haar eerste (en meteen laatste :ugh: ) liftervaring gehad. Dat vroeg wel even wat extra begeleiding, ze wilde er zo weer uit stappen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
blondie
Zeer actief

:lief: Och Sandra je wijffie..

Het gaat me ook niet zozeer om aanleren om met de lift te gaan. Maar helaas hier in het dorp weer een noodlottig gebeuren las ik. Waardoor ik me dus afvroeg hoe anderen met het in- en uitgaan van een lift omgaan.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

nee wij gaan nooit met de lift. En als we dat al doen dan zou ik het net zoals jou aanpakken. En ik denk zelfs dat ik Gimmick even tegen de muur zou pinnen als de deuren open gaan zodat ze niet in haar enthousiasme er direct uit knalt...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

blondie schreef:Gaan jullie wel eens met de honden een lift in en uit?
Hoe doe jullie dat?
Af en toe gaan we met een lift. Gewoon erin en eruit, niks bijzonders.
Elke deur die ik door ga 'claim' ik, dus ook die van de lift. Dat gaat automatisch. De honden lopen achter mij aan. Dat lijkt me bij liften extra gewenst, omdat je kan verwachten dat er mensen aan de andere kant staan als de deuren open gaan. En ik wil niet dat die mensen zich met mijn honden bemoeien of andersom.
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

blondie schreef::lief: Och Sandra je wijffie..

Het gaat me ook niet zozeer om aanleren om met de lift te gaan. Maar helaas hier in het dorp weer een noodlottig gebeuren las ik. Waardoor ik me dus afvroeg hoe anderen met het in- en uitgaan van een lift omgaan.
Ja, ik mis d'r ontzettend, Otto ook :(

Ik heb bij Otto het commando Wachten altijd gebruikt (dus: Lift in, 'Nu moeten we even wachten') en als er anderen in de lift bij stonden, die als eerste eruit laten gaan (tenzij we zelf het dichtst bij de deur stonden). Honden buiten de lift hebben we nooit meegemaakt. En in die tijd had ik Otto aan een politielijn om me heen hangen, zodat ik mijn handen vrij had voor mijn rolkoffer (dus geen flex, maar dat is nou typisch zo'n situatie om de flex even op de rem te zetten) :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
blondie
Zeer actief

Paisley schreef:
blondie schreef:Gaan jullie wel eens met de honden een lift in en uit?
Hoe doe jullie dat?
Af en toe gaan we met een lift. Gewoon erin en eruit, niks bijzonders.
Elke deur die ik door ga 'claim' ik, dus ook die van de lift. Dat gaat automatisch. De honden lopen achter mij aan. Dat lijkt me bij liften extra gewenst, omdat je kan verwachten dat er mensen aan de andere kant staan als de deuren open gaan. En ik wil niet dat die mensen zich met mijn honden bemoeien of andersom.
Zoals jij het nu schrijft ging het bij mij mis.. Jol volgde mij een keer niet. Ik stond in de lift met de andere hond, en Jol deed een stap terug toen we instapten.. en de liftdeuren sloten en hij ging omhoog met Jol aan het lijntje erachter :schrik:
Ik heb écht alle knoppen ingedrukt op dat moment. En gode zij dank stopte de lift even boven de grond.

Bij mij wacht ik dus even wat verder bij de liftdeur af, dan mogen ze als eerste de lift in om achterin plaats te nemen. Naar buiten gaan is gewoon ik eerst. Mocht er buiten de lift iets staan, dan kan ik even wachten om zeker te weten dat de ander zijn kind of hond :engel: onder controle houdt.
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Naast mij erin, eruit en blijven. Ik hou ze heel kort, zo kort dat er ook geen andere mogelijkheid is dan naast mij blijven. Dat stapje terug ben ik dus bang voor een daarom gewoon geen andere mogelijkheid dan naast mij blijven.

Dit kort houden telt trouwens niet alleen voor liften, maar voor overal waar schuifdeuren aanwezig zijn en bij zebrapaden ook :wink:
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Bij mijn zusje op haar werk is zoiets gebeurd; hond ging omhoog, baasje en lijn niet. Dus ik let altijd extreem goed op met liften.
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Ik woon zes hoog, dus sta dagelijks heel wat keren met Joy in de lift. Joy gaat los van de riem mee: zij als eerste de lift in, ik als eerste de lift weer uit. Aangelijnd naast me door de liftdeuren gaan kan niet, omdat ik in een rolstoel zit en de doorgang simpelweg te smal is. De lijn gaat eraf, omdat ik er niet aan moet denken dat die tussen de liftdeuren blijft steken terwijl Joy achter me aan de lift in loopt. In mijn flat is jaren geleden een hondje op die manier opgehangen :schrik:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lotje en ik gaan regelmatig met de lift en dan is de lijn gewoon superkort. De lift in, moet ze voor mij erin, de lift uit, gaat zij er als eerste eruit. Ze heeft geen andere mogelijkheid, want normaal laat ze me altijd voorgaan, maar dat gaat hier gewoonweg niet.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Liftdeur bij m'n schoonouders is er een met scharnieren. Kan dus niet fout gaan, normaal gesproken. Het irritante daar vind ik dat de trap alleen te bereiken is met een sleutel. Dus voor die ene verdieping nemen we nu toch altijd de lift. Als de trap goed bereikbaar naast de lift zat, zou ik altijd de trap nemen, tenzij ik zware spullen mee te nemen had
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Gewoon los, nooit problemen mee gehad.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hond moet even blijven zitten en wachten.
Dan ga ik zo staan in de deuropening dat de liftdeuren niet dicht kunnen gaan.
Dan mag de hond langs mij doorlopen naar binnen of naar buiten.
Daarna maak ik de ingang weer vrij en kan de deur sluiten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Wij moeten altijd met de lift naar boven en naar beneden. De lift is een hele ouderwetse lift met een grote klapdeur en daarna de "automatische deurtjes" in de lift zelf. Loki vind het allemaal wel prima :)

Gaan wij naar beneden dan is Loki gewoon los, houden wij de deur open en gaat of mijn vriend of ik eerst erin, dan Loki en daarna de laatste persoon en gaat de klapdeur dicht en daarna de automatische deurtjes. Die laatste probeert Loki altijd zelf te sluiten door er tegen aan te springen zodat het sneller dichtgaat. In de lift lijnen wij hem dan aan en beneden doen wij altijd, nadat de automatische deurtjes open zijn, de grote klapdeur open en daarna kan Loki naar buiten lopen met mij er achteraan.

Naar boven toe dan wordt hij altijd afgelijnd en zodra wij de klapdeur openen rent hij naar binnen en wacht tegen de wand op ons, als we er dan weer uit moeten dan houd een van ons de deur open terwijl Loki eruit loopt en dan de laatste persoon.
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Hailfall schreef:Wij moeten altijd met de lift naar boven en naar beneden. De lift is een hele ouderwetse lift met een grote klapdeur en daarna de "automatische deurtjes" in de lift zelf. Loki vind het allemaal wel prima :)

Gaan wij naar beneden dan is Loki gewoon los, houden wij de deur open en gaat of mijn vriend of ik eerst erin, dan Loki en daarna de laatste persoon en gaat de klapdeur dicht en daarna de automatische deurtjes. Die laatste probeert Loki altijd zelf te sluiten door er tegen aan te springen zodat het sneller dichtgaat. In de lift lijnen wij hem dan aan en beneden doen wij altijd, nadat de automatische deurtjes open zijn, de grote klapdeur open en daarna kan Loki naar buiten lopen met mij er achteraan.

Naar boven toe dan wordt hij altijd afgelijnd en zodra wij de klapdeur openen rent hij naar binnen en wacht tegen de wand op ons, als we er dan weer uit moeten dan houd een van ons de deur open terwijl Loki eruit loopt en dan de laatste persoon.
Waarom doe je dat aflijnen eigenlijk?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Hier gewoon erin en eruit. De lijnen wel kort en ik zorg dat de honden op de juiste plaats zijn en niet terug kunnen schieten voordat ik uit de deuropening ga van de lift. Je zou er maar eentje ophangen. Ik woon op de 7e verdieping in Wageningen en ga dus meerdere keren per dag met de lift (gelukkig ook een dakterras, dus alleen even plassen kan op de grasmatten op het terras).
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

ranetje schreef: Waarom doe je dat aflijnen eigenlijk?
Is beetje automatisme geworden eigenlijk, we zijn ermee begonnen omdat wij vaak onze handen vol hadden met dingen (tassen etc) als we terugkwamen van mijn ouders of zijn ouders. Dan was het makkelijker als Loki los was omdat we anders met de lijn in de knoop kwamen in de lift, toen hij nog niet netjes aan de lijn kon lopen en constant om mijn benen wilde heen rennen. Nu doen we dat nog steeds omdat het er gewoon een beetje in zit, eigenlijk is het meer makkelijkheid geworden.

Zodra wij de grote voordeur in zijn, gaat de lijn af of los en dan rent hij al het trappetje af om bij de lift te wachten. Hij weet ook precies of de lift er al is of dat we nog moeten wachten op de lift (en dan weet ik ook wanneer de lift dan aangekomen is) en draait hij zich om en wacht tot wij de deur open doen zodat hij naar binnen kan.
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Hailfall schreef:
ranetje schreef: Waarom doe je dat aflijnen eigenlijk?
Is beetje automatisme geworden eigenlijk, we zijn ermee begonnen omdat wij vaak onze handen vol hadden met dingen (tassen etc) als we terugkwamen van mijn ouders of zijn ouders. Dan was het makkelijker als Loki los was omdat we anders met de lijn in de knoop kwamen in de lift, toen hij nog niet netjes aan de lijn kon lopen en constant om mijn benen wilde heen rennen. Nu doen we dat nog steeds omdat het er gewoon een beetje in zit, eigenlijk is het meer makkelijkheid geworden.

Zodra wij de grote voordeur in zijn, gaat de lijn af of los en dan rent hij al het trappetje af om bij de lift te wachten. Hij weet ook precies of de lift er al is of dat we nog moeten wachten op de lift (en dan weet ik ook wanneer de lift dan aangekomen is) en draait hij zich om en wacht tot wij de deur open doen zodat hij naar binnen kan.
:ok:
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

tja, sinds mijn moeder 2 jaar geleden te pletter is gevallen in de liftschacht om een hondje te redden wat aan de lijn hing te bungelen toen zijn baasje omhoog ging, ben ik ook echt 'overdreven' voorzichtig. die doodenkele keer dat ik de lift neem tenminste... Gewoon geen risico's nemen hoor!!!
Laatst gewijzigd door lucie op 09 jul 2015 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Gewoon, ik stap erin. D'r komt verder weinig denkwerk aan te pas. Voor de lift er is staan we op een metertje of 1,5 van de deur, maar dat doe ik ook als ik alleen ben. Mogen de uitstappers ook wat ruimte om uit de lift te komen. Dan hop, hond mee, in de lift staan en knopje drukken.
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Ik blokkeer de deuren meestal tot de honden in of uit de lift gestapt zijn.
Het is hier altijd rustig bij de lift, dus er hoeft niemand te wachten. De enkele keer dat er wel iemand in staat, dan wacht ik gewoon even tot diegene is uitgestapt.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik ga dagelijks met de lift meerdere keren ik heb de honden nooit wat geleerd ging vanzelf ik hou ze altijd kort aan de lijn
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

De grote honden heb ik kort bij me en Fien en Polly los. Ik vind dat veel te eng.
Fien vindt de drempel (vaak spiegels die) altijd spannend en dan moet ze dus springen vindt ze.
Nou, als ze per abuis achterblijft is dat lullig maar liever dat dan dat die lijn er al in is en Fien niet. Moet er niet aan denken :schrik:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Ik ga nu nooit meer met de lift, maar in een vorig gebouw zette ik de honden ook achter me en hield ik ze kort. Het hondje van mijn moeder rende ooit weer de lift uit net voordat de deuren dicht gingen en de lift ging dalen. Gelukkig liep zij altijd los, anders was ze kassiewijle geweest. Pfff, ik denk er altijd aan nu. Niet alleen het risico met die lijnen, maar ook heel directe confrontaties bij de liftdeuren.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Marjoleine schreef:De grote honden heb ik kort bij me en Fien en Polly los. Ik vind dat veel te eng.
Fien vindt de drempel (vaak spiegels die) altijd spannend en dan moet ze dus springen vindt ze.
Nou, als ze per abuis achterblijft is dat lullig maar liever dat dan dat die lijn er al in is en Fien niet. Moet er niet aan denken :schrik:
Ik zou log juist eng vinden. Straks gaan die deuren dicht met zo'n minipootje ertussen. Dat kleine spul is zomaar plat :lief:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Paisley schreef:
Marjoleine schreef:De grote honden heb ik kort bij me en Fien en Polly los. Ik vind dat veel te eng.
Ik zou log juist eng vinden. Straks gaan die deuren dicht met zo'n minipootje ertussen. Dat kleine spul is zomaar plat :lief:
Ze zijn razendsnel, als die deur beweegt staat ze al hoog en breed drie meter in de hal. Zo snel zijn die deuren niet hoor, die zijn berekend op oudere (en dus niet zo snelle) mensen.

edit: daardoor gaat het fout als je aanlijnt: die deur beweegt en de hond stapt terug, en daar sta je dan met je lijntje en die hond in de hal.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Wij wonen op 3 hoog en gaan dus vaak met Wilma met de lift. We houden haar kort aan de lijn. Als we op de lift wachten moet ze zitten en mag pas de lift in als we 'kom' zeggen. In de lift moet ze ook gelijk gaan zitten en ze mag er pas uit als wij dat zeggen.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

De liftdeuren zijn 1 ding, een ander ding vind ik datgene wat een lift uitkomt of als je in wilt stappen wat er in de lift staat. Het is hier in Katwijk recent ook mis gegaan, helaas weer met dodelijke afloop voor een kleinere hond. Die flats daar zijn best groot, en ik ging daar ook wel op bezoek met mijn honden. Maar ik wist ook dat er regelmatig honden in- en uit liften kwamen daar van klein tot groot, van lief tot minder lief. Ik zorgde dus altijd wel dat ik een stukje van de liftdeuren verwijderd stond als ik aan het wachten was. En met in de lift staan was ik ook wel blij dat ik ze achter me had zitten. Want regelmatig sloegen de deuren open en wenkte iemand bij het zien van de honden al dat ze de andere lift zouden nemen met hun honden :wink:
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

lucie schreef:tja, sinds mijn moeder 2 jaar geleden te pletter is gevallen in de liftschacht om een hondje te redden wat aan de lijn hing te bungelen toen zijn baasje omhoog ging, ben ik ook echt 'overdreven' voorzichtig. die doodenkele keer dat ik de lift neem tenminste... Gewoon geen risico's nemen hoor!!!
Afschuwelijk zeg...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”