Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angstig/nerveus gedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Angstig/nerveus gedrag

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Apple is voor mij een hartstikke fijn hondje, sociaal, luistert goed, vriendelijk etc.
Maar nou is ze wel af en toe wat onzeker en daardoor nerveus van aard.
Ook geen probleem.
Maar er is toch één ding waar ik gewoon geen raad mee weet.
En dat is de angst voor in ieder geval wind.
Buiten is er weinig aan de hand, tenzij het echt extreem weer is.
Maar binnen, als het eigenlijk echt nog maar een klein beetje waait, dan is ze al nerveus.
Nou is het zo dat ik in een appartement woon met een open geiser, ik moet dus gewoon altijd voldoende frisse lucht door het huis hebben, er zijn dus altijd wel ramen open. Maar de ramen klapperen verder niet, en het is ook niet zo dat je de wind extreem hard hoort.
Als ik thuis ben negeer ik het nerveuze meestal, ze uit dit door te hijgen, alert te zijn en achter mij aan te lopen. Als het echt te gek wordt stuur ik haar even naar haar plaats.
De laatste tijd probeer ik wel af te leiden, dus d.m.v. een kong of koekjes. Dat effect is maar tijdelijk, de wind gaat immers gewoon door..
Het probleem is het grootst als ik weg ben. Ze is met enige regelmaat alleen thuis, en 99 van de 100 keer is er niks aan de hand.
Dan gaat ze voordat ik de deur uit ben al onder het bed liggen, dat is haar gebruikelijke 'mand', ook 's nachts. En als ik thuis kom, komt ze met een slaaphoofdje gedag zeggen.
Maar er zijn dus momenten waarop ze dus vermoedelijk door de wind en misschien nog wel andere geluiden, ze zichzelf dusdanig opfokt als ik weg ben, dat er door de hele gang kwijldruppels liggen, en pootafdrukken van het rondlopen. Ze is zelfs een keer in de wasmachine gesprongen toen we weg waren...
Ik heb niet het idee dat ze dan vocaal is, dat is ze nooit bij dat soort nerveuze momenten.
Kortom, het is best naar thuiskomen, wetende dat ze afgelopen tijd in de stress heeft gezeten.
Vaak als ik dan thuis kom en haar uit ga laten, dan is het daarna ook wel weer over gek genoeg. (niet altijd)
Het is overigens niet te linken aan hoe lang ik weg ben, en ook niet aan bepaalde dagen. Soms komt het wekenlang, zelfs maandenlang niet voor, en dan ineens dan gebeurd dit weer.
Ik heb zelf een bijzonder onregelmatig leven, soms zit ze wat meer alleen thuis, soms minder. Qua opvang kan ik daar dus nog niet zo veel mee ook.
Ik heb ook nog zitten denken dat het misschien aan haar cyclus ligt, buikpijn ofzo?

Ik zit er aan te denken het sowieso een keer op te nemen als ik weg ben, kijken of ik kan achterhalen wat dit allemaal triggert.
Ben alleen totaal niet thuis in dit soort apparatuur, hebben jullie daar tips voor? Kan dat bijvoorbeeld met een laptop?
Of zijn er bepaalde camera's aan te raden?

En belangrijk natuurlijk ook, hoe moet ik nou omgaan met dit gedrag. Ik moet zeggen dat ik zelf niet altijd even goed tegen het nerveuze 'zwaan-kleef-aan' gedrag kan, en haar daardoor wegstuur. Maar dat heeft vaak ook gewoon niet veel effect,
Ook zo maar koekjes geven of botjes heeft maar een tijdelijk effect.
Hebben jullie duidelijke ideeën of richtlijnen hiervoor?

Bedankt alvast voor het meedenken!
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Angstig/nerveus gedrag

Ongelezen bericht door Lucia »

En als je haar minder ruimte geeft? Dus bijvoorbeeld alleen de slaapkamer? Misschien dat ze dan eerder haar rust gewoon zoekt onder het bed.

Filmen is een goede. Wij deden dat altijd met de laptop, toen die sneuvelde gebruikten we een tape-recorder die we afluisterden.
Onze webcam van de laptop had gewoon een videofunctie.

edit: dat minder ruimte is dan natuurlijk alleen als ze alleen thuis is.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura heeft het sinds kort ook, het is niet zozeer de wind maar bijvoorbeeld de parasol bij de buren die dan wappert of een rolgordijn inderdaad. Ze 'vlucht' dan naar haar veilige plek onder de tafel waar ze ook altijd met oud&nieuw zit. Is dat een idee? Een veilige bench achtig plekje voor haar maken?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Heavy schreef:Ik ben er bij Jip achter gekomen dat het rolgordijn wat voor het raam hangt klappert als het hard waait en soms gaat de brievenbus ook spontaan klapperen .
Daar schrikt hij dan van .

Ik doe dus nu de ramen dicht maar dat kan jij dus niet. Misschien kan je het raam in de slaapkamer wel dichtdoen als ze daar is? Jip is gelukkig niet nerveus of bang als ik thuis ben en het stormt. Bij hem is het echt een probleem als hij alleen thuis is .

Radio aan kan ook helpen.
Raam in slaapkamer zou wel kunnen, alhoewel daar dus nauwelijks geluid vandaan komt. Het is meer een combinatie van de bladeren en daarmee het geluid van de wind aan de andere kant van het huis. De wind voelt ze zelf verder niet in het huis.

De laatste tijd gebeurd het ineens wel weer een stuk vaker moet ik zeggen, het is denk ik toch voornamelijk het geluid van de wind. Ze heeft dit al wel langer, vroeger sliep ze in een bench, en later op een kussen in mijn kantoortje. Maar daar raakte ze dus ook af en toe in paniek, waardoor we toen de deuren open hebben gelaten en ze zelf koos om onder het bed te gaan liggen. Toen hebben we het probleem een hele tijd niet gehad. Later gebeurde het weer sporadisch, en nu is het de laatste tijd wel erg vaak raak.
In de slaapkamer is sowieso geen noemenswaardige windstroming, maar je hoort aan de andere deur dus heel zachtjes de wind.
Ze heeft onder het bed drie dekbedden waar ze zich helemaal op en onder in verpakt. Het is dus sowieso wel een veilige haven, alleen punt is als ze zich er druk over gaat maken, dan blijft ze alert, en gaat ze dus heel erg onrustig rondlopen. Ze kan zichzelf dan niet kalmeren, dat gebeurd dan pas als ik thuis ben. Dan is het vaak relatief snel ook wel weer over. (Het wisselt sowieso erg of ze er wel of niet op reageert. Buiten boeit het haar verder ook nauwelijks.)
Dus ze zoekt dan van zichzelf al geen veilige ruimte op. Wel gaat ze ineens naar kamers waar ze normaal nooit is, zoals naar de WC. :19:

Ik vind het sowieso al zielig dat ze zichzelf dan zo druk maakt om iets totaal niet boeiends, het lijkt dus sowieso erger te zijn als ik er niet ben, en dat maakt het ook weer lastig, want ze zit wel met regelmaat alleen. Het zou dus best wel een probleem zijn als ze straks helemaal niet meer alleen kan zijn uit angst voor de wind.
Ik zal eens kijken of ik iets kan met muziek, ben alleen bang dat ze de wind er alsnog door hoort, dat is nu namelijk binnen ook zo als ik de TV of muziek harder zet.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Zou je de geiser uit kunnen doen als ze wat langer alleen is? Zodat wel alle ramen dicht kunnen?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Is ze ook bang voor onweer? Het heeft de laatste tijd natuurlijk een aantal keer flink geonweerd (hier in ieder geval) en onweer wordt meestal voorafgegaan door flinke wind. Ik zie bij Mila, die bang is voor onweer, dat ze dan vlak daarna ook nerveus wordt van de wind, want dat is dan een voorspeller van een mogelijk onweer natuurlijk. Als het dan een tijdje niet geonweerd heeft, neemt dat vanzelf ook weer af. Buiten heeft ze ook nergens last van, het is alleen binnen.

Hier helpt bij dat soort dingen counter conditioning echt veruit het beste.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”