Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tanden schoonmaken

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

chuckie
Zeer actief

tanden schoonmaken

Ongelezen bericht door chuckie »

vandaag zijn we met Chuck naar de dierenarts geweest om hem eens goed na te laten kijken.
hij is de laatste tijd in huis wat rustiger dan normaal, slaapt wat meer. (buiten de deur is het nog steeds een jonge speelse god.) daarnaast heeft hij wonderbaarlijk opeens geen interesse meer in zijn favoriete rawhide kluiven en af en toe ruikt hij ook uit zijn mond. aangezien hij al 9 is leek een check up ons wel goed.
hart en longen klonken goed, hij zag er goed uit, gebit was redelijk oké: wat tandsteen op de hoektanden en hier en daar wat geïrriteerd tandvlees.
advies: onder narcose foto laten maken om te kijken of er meer aan de hand is met zijn gebit en dan ook meteen het gebit laten reinigen.
vanwege het kostenplaatje willen we eerst eens kijken of wij zelf zijn gebit wat ondersteuning kunnen geven, ik lees op het forum over tandsteenkrabbers, tanden poetsen etc.
dit alles zou te bestellen zijn bij http://www.okdv.nl maar ik heb geen idee wat ik moet hebben.
welke krabbers en tandenborstels raden jullie aan?

ps- mocht hij veel last van zijn gebit blijken te hebben en ook geen interesse gaan tonen in zijn kluif op korte termijn dan gaan we hem uiteraard verder laten onderzoeken.
Laatst gewijzigd door chuckie op 27 jul 2015 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: tanden schoonmaken

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als dat tandvlees geïrriteerd is door tandsteen lijkt me dat je eerst tandsteen verwijdert en als het dan niet overgaat kun je een foto maken.
Ik gebruik zelf een krabber maar vooral: ik voer vers en ze krijgen regelmatig verse botten.
Daardoor wordt dat gebit vanzelf schoon.
Ik zou in jouw geval dat krabben eerst samen met iemand doen die ervaring heeft, zodat je weet hoe.
En dan bijhouden met goed kauwmateriaal.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
chuckie
Zeer actief

ik heb van de week een tandsteenkrabber, tandenborstel en tandpasta besteld voor Chuck.
woensdag heb ik voor het eerst wat tandsteen verwijderd en gepoetst. hij liet het allemaal braaf toe. wel behoorlijk wat bloedend tandvlees.
donderdagochtend heeft hij voorzichtig weer wat op zijn kluif gekauwd, dus misschien toch wat verlichting gekregen door het poetsen.
vanmorgen weer schoongemaakt, wat tandsteen op de achterste kiezen weggehaald en gepoetst, het bloedde al een stuk minder.
ik blijf dit gewoon zo'n 3x per week doen en hoop dat hij snel weer lekker gaat kluiven, het begin is er!
Voor altijd in ons hart
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Toch meer tandsteen dan je dacht dus ;)
Dat het tandvlees bloedt is normaal, maar dat zou wel snel minder moeten worden.
Fijn dat ie weer kluift!

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Toch meer tandsteen dan je dacht dus ;)
Dat het tandvlees bloedt is normaal, maar dat zou wel snel minder moeten worden.
Fijn dat ie weer kluift!

Afbeelding

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Kun je dat tandsteen er af krijgen dan?
Lou heeft best aanleg voor tandplak/tandsteen. Ik poets wel, maar dat tandsteen krijg ik ook met zo'n krabber niet weg.
chuckie
Zeer actief

update:
het tandsteen is grotendeels weg en het bloeden bij het poetsen is ook al een heel stuk minder, Chuck laat het allemaal goed toe.
ik poets zo'n 3x per week z'n tanden en dit gaat goed. sinds gisteren is hij weer super enthousiast aan het kluiven, er is geen teken van pijn of ongemak.
ik blijf z'n bekkie lekker bijhouden zo!
Voor altijd in ons hart
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”