Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

senior hond en voeding

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

chuckie
Zeer actief

senior hond en voeding

Ongelezen bericht door chuckie »

chuck is van de week bij de dierenarts geweest voor een ouwe-lullen-check-up. hij is in goede gezondheid, op wat tandplak en tandsteen na.
toch zit hij minder in zijn vacht (vacht is ruwer/doffer en hij verhaart veel) en is hij rustiger de laatste tijd. buitenshuis is hij speels en lekker druk maar binnen slaapt hij meer dan voorheen.
chuck is gecastreerd en moet daardoor op zn gewicht letten. sinds een jaar ongeveer staat hij op canex senior. zou het kunnen dat de seniorbrok hem te weinig energie geeft? ik overweeg om hem over te zetten op een light brok ipv een senior. wat is nu belangrijk voor het leveren van energie? een hoger eiwitgehalte of een hoger vetgehalte in de brok? ik voer hem graag een brok zonder al te veel troep erin. (versvlees gaat bij hem helaas niet goed, dus het moet echt een goede brok worden).
ik overweeg cavom light, is dit een goede brok?

vergelijking canex/cavom:

eiwit 20 22
vet 7 8
celstof 4,5 3,2
ruwe as 6,5 6,5
calcium 0,90 1
fosfor 0,85 0,8

vitaminen liggen niet zo heel ver uit elkaar, zijn in cavom in iets hogere waarden aanwezig.

zou cavom misschien meer geschikt voor hem kunnen zijn? of misschien een andere brok?
wat geeft nou meer energie, gaat dat dan om het vetgehalte, eiwitgehalte of vitamine/mineralengehalte in een brok?
graag tips.
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: senior hond en voeding

Ongelezen bericht door AnneBP »

Je kan energie halen uit vet en koolhydraten, de voorkeur zou uitgaan naar vet aangezien honden daar meer voor gebouwd zijn dan voor koolhydraten, die met name in plantaardige bronnen zitten. Eiwitten kunnen ook gebruikt worden als energiebron, maar omdat dit veel minder efficient is en omdat eiwitten vele andere lichaamsfuncties hebben worden die alleen gebruikt als het niet anders kan. (bij honden, katten als echte carnivoren halen hier juist weer standaard een deel van hun energiebehoefte uit)
Een hoog eiwitgehalte zorgt voor een goed behoud van de spieren en is belangrijk voor allerlei andere lichaamsfuncties. Oudere honden (en mensen) zijn zeker gebaat bij een wat hoger eiwitgehalte. Honden die te dik zijn ook, omdat ze dan afvallen zonder dat de spieren het moeten ontgelden. (spieren bestaan voor een groot deel uit eiwitten).
In dit geval zou ik naast een brok met een wat hoger eiwitgehalte wat kvv bijgeven. Zo voer je een goede energiebron bij (vet) plus hoogwaardige eiwitten uit vlees. Eventueel zou ik het voor een oude hond nog aanvullen met een supplement visolie van de kruidvat ofzo ivm de omega-3 vetzuren die hierin zitten.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

chuckie schreef: ik overweeg cavom light, is dit een goede brok?

Kwestie van uitproberen. Er zijn honden die het er prima op doen, maar ook vrij veel die gigantische hopen gaan produceren.

Opti life senior, nutram senior of weight control, orijen senior, acana light & fit of senior dog, nutrivet dietic & care, greenwoods senior light zijn allemaal bovengemiddeld goed.

Joserabalance light & senior en brit premium senior zijn een stuk goedkoper, maar met nog steeds een redelijk aandeel vlees.

Bij zooplus staan trouwens ook vaak de calorieën per kilo vermeld, dat zou je ook nog uit kunnen pluizen.
chuckie
Zeer actief

chuckie is een gecastreerd jack russel ventje van bijna 10 jaar.
erg lastig hoor, ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is met een nieuwe brok, maar welke kan je dan het beste proberen?
ik wil zijn lijf niet extra belasten door iets met teveel eiwit te geven of iets met teveel bijproducten erin, maar ik denk wel dat hij iets meer nodig heeft uit zijn voeding.
hij staat nu ongeveer een 1 1/2 jaar op senior/light van canex en hij wordt langzaamaan rustiger, zijn vacht gaat achteruit, zou toch denken dat zoiets met de voeding te maken heeft.
Voor altijd in ons hart
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ik vraag me dan af: een oude hond op kvv zetten maakt toch vaak ook dat hij het juist beter gaat doen? Terwijl daar véél meer eiwit in zit dan in een brokje.
Al die extra koolhydraten zijn ook iets wat onnatuurlijk is voor een hond en ook een extra belasting op het lijf geven. Juist een beetje extra eiwit zorgt voor een goed onderhoud van de lichaamsfuncties, van de haren (aangezien die ook uit eiwit bestaan), spieren, etc. Zolang het van een hoogwaardige eiwitbron af komt, bij voorkeur een dierlijke omdat die een gunstig aminozurenprofiel hebben. De meeste plantaardige eiwitbronnen zijn voor een hond (en mens) veel minder bruikbaar en ja dan krijg je onnodige belasting op de nieren omdat de hond al die aminozuren (waaruit eiwitten bestaan) af moet breken.
Als je ziet dat zijn vacht slechter wordt zou ik hem sowieso wat zalmolie bijgeven en dus een beetje kvv van een goede kwaliteit. Denk dat dat al een wezenlijk verschil kan maken!
Laatst gewijzigd door AnneBP op 30 jul 2015 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

kijk gewoon of cavom werkt. lola ging ervan overgeven en werd een vetje. het lag veel te zwaar op haar maag
Afbeelding
chuckie
Zeer actief

ik herinner me dat chuck voorheen markus muhle (ook geperste brok) heeft gegeten.
hij deed het er op zich goed op qua ontlasting en vacht, maar hij boerde veel en kwam snel aan.

moeilijk, moeilijk. geperst, geëxpandeerd, wat is nu beter? wel of geen senior voeding? light voeding?
zo veel info, ik zie door de bomen het bos niet meer.
op te proberen zal je het nieuwe voer denk ik toch zeker een maand moeten geven, chuck eet zo'n 100gr per dag, stel dat je een zal van minimaal 3 kg koopt om te kijken hoe het erop doet en hij lust het niet, dat is ook zonde.

van welke (schone) merken kan je allemaal proefzakjes krijgen?
Voor altijd in ons hart
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Je hebt niets aan proefzakjes, daar kan je hooguit 1x van voeren en dat zegt dus niets over hoe goed hij het erop doet.
Ik zou gaan voor een persbrok van een goed merk (wat hoger vleespercentage, niet op basis van tarwe of mais en bij voorkeur zonder kunstmatige conserveringsmiddelen etc). Niet lusten is vaak even een kwestie van volhouden, ze gaan heus wel eten als je 3x per dag de gelegenheid geeft en verder niets tussendoor voert.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

chuckie schreef:ik herinner me dat chuck voorheen markus muhle (ook geperste brok) heeft gegeten.
hij deed het er op zich goed op qua ontlasting en vacht, maar hij boerde veel en kwam snel aan.

moeilijk, moeilijk. geperst, geëxpandeerd, wat is nu beter? wel of geen senior voeding? light voeding?
zo veel info, ik zie door de bomen het bos niet meer.
op te proberen zal je het nieuwe voer denk ik toch zeker een maand moeten geven, chuck eet zo'n 100gr per dag, stel dat je een zal van minimaal 3 kg koopt om te kijken hoe het erop doet en hij lust het niet, dat is ook zonde.

van welke (schone) merken kan je allemaal proefzakjes krijgen?
:wink: Er is geen beter. Geperst valt zwaarder en heeft een lager aandeel vlees dan goede geëxpandeerde brokken, maar door de lage verhitting zouden er meer voedingsstoffen behouden blijven en minder toegevoegd hoeven worden.
Neem gewoon wat tijd om het allemaal rustig te bekijken en kies iets dat jou aanstaat.
:tongue: Ze werken zich hier maar door een zak heen als ze het toevallig eens niet super fantastisch vinden. Volgende keer beter. Met wat warm water, yoghurt, soep, kokosolie/ossenwit/schapenvet, kliekjes, beetje blik of smuldier pens is het al snel goed.
En als hij het écht niet te nassen vindt kun je altijd doorverkopen of doneren.
chuckie
Zeer actief

het zal inderdaad een kwestie van proberen zijn. ik heb op zooplus eens wat merken bekenen en de volgende brokken spreken mij erg aan qua ingrediënten en prijs/kwaliteit verhouding.
ik zal van deze merken voor mijzelf de + en - punten op een rijtje zetten en dan een keus maken om een van deze merken te proberen.

-Bosch Bio Senior Hondenvoer
-Bosch Senior Age & Weight Hondenvoer
-Nutro Choice Senior Kip & Rijst Hondenvoer
-Meradog pure Senior Kalkoen & Rijst Hondenvoer
-Acana Senior Dog Hondenvoer
-James Wellbeloved Adult Graanvrij - Kalkoen & Groenten Hond
-Lukullus Kip & Noordzeezalm Hondenvoer

Bosch Bio Senior en Acana Senior hebben toch zeker wel de voorkeur uit dit bovenstaande lijstje.
hebben beiden goede ingrediënten. Bosch is dan weer een stuk gunstiger geprijsd, maar heeft een lager eiwit en vet gehalte dan acana:

merk eiwit vet vezel as calcium fosfor magn kalium natrium energie
Bosch 19 6 3 5.5 0.75 0.6 0.1 0.6 0.35 14.3MJ/KG
acana 33 14 5 7.5 1.6 1.1 - - - 3458 kcal/kg

dan staat er bij acana verder nog aangegeven:
chrondoitine: 900mg/kg
glucosamine: 1500 mg/kg
omega-3 : 0.7%
omega 6 : 2.5%
EPA + DHA vetzuren: 0.3mg
Toevoegingen:
IJzer (240 mg/kg), Zink (160 mg/kg), Koper 20 (mg/kg), Mangaan (30 mg/kg), Jodium (1,8 mg/kg), Selenium (0,8 mg/kg), Vitamine A (18.000 IE/kg), Vitamine K2 (2 mg/kg), Vitamine D3 (2.000 IE/kg), B3 Nikotinsäure (230 mg/kg), Vitamine E (400 IU/kg), B1 Thiamine (75 mg/kg), Vitamine B12 (400 ug/kg), B2 Riboflavine (44 mg/kg), Vitamine C (85 mg/kg), Choline (3350 mg/kg), Biotine (0,6 mg/kg), B6 Pyridoxine (36 mg/kg), Folsäure (3,5 mg/kg), B5 Pantothensäure (42 mg/kg)

Bosch:
Toevoegingen:
Voedingsfysiologische toevoegingen:
vitamine A (15.000 IE/kg), vitamine D3 (1500 IE/kg), vitamine E (85 mg/kg), vitamine B1 (12 mg/kg), vitamine B2 (12 mg/kg), vitamine B6 (10 mg/kg), vitamine B12 (35 mcg/kg), biotine (300 mcg/kg), pantotheenzuur (25 mg/kg), niacine (45 mg/kg), foliumzuur (2 mg/kg), vitamine K (1 mg/kg), vitamine C (80 mg/kg), choline chloride (2250 mg/kg), ijzer (130 mg/kg), zink [als zinkoxyde] (110 mg/kg), koper [als koper-(II)-sulfaat, pentahydraat] (12 mg/kg), kobalt (0,1 mg/kg), mangaan (15 mg/kg), jodium [als calciumjodaat, zonder water] (2 mg/kg), selenium [als natriumselenit] (0,20 mg/kg) Technologische toevoegingen:
Antioxidanten.

hopelijk is er hier iemand die deze brokken kan vergelijken qua inhoud/analyse.
ik zie de verschillen wel, maar weet niet goed wat dit in de praktijk betekend.
Voor altijd in ons hart
dagmar88
Zeer actief

chuckie schreef: Bosch Bio Senior en Acana Senior hebben toch zeker wel de voorkeur uit dit bovenstaande lijstje.
hebben beiden goede ingrediënten. Bosch is dan weer een stuk gunstiger geprijsd, maar heeft een lager eiwit en vet gehalte dan acana:

Bosch is goedkoper omdat het véél minder vlees bevat.
14,3 megajoule = 3415 kcal; de calorieën per kilo zitten heel dicht bij elkaar.
Alleen komen die bij bosch dus grotendeels van plantaardig materiaal.
chuckie
Zeer actief

wat de ingrediënten betreft heeft acana de voorkeur. eiwitten uit vlees zijn makkelijker te verteren voor een hond toch? prijs maakt me echt niet zoveel uit, Chuck is een hondje van 10kilo dus zoveel eet hij niet per dag. van Canex eet hij 90-100gr per dag. (aanbevolen hoeveelheid 155gr is veel te veel voor hem)
http://www.canex.nl/product/senior-light/
ik wil voornamelijk dat het een goed voor is, waar hij het goed op doet en zich fijn bij voelt. als hij het dan ook nog lekker vind is dat mooi meegenomen.
Voor altijd in ons hart
chuckie
Zeer actief

er is geen bloedonderzoek gedaan overigens, de dierenarts zag daar niet direct een reden voor.
Voor altijd in ons hart
dagmar88
Zeer actief

chuckie schreef:wat de ingrediënten betreft heeft acana de voorkeur. eiwitten uit vlees zijn makkelijker te verteren voor een hond toch? prijs maakt me echt niet zoveel uit, Chuck is een hondje van 10kilo dus zoveel eet hij niet per dag. van Canex eet hij 90-100gr per dag. (aanbevolen hoeveelheid 155gr is veel te veel voor hem)
http://www.canex.nl/product/senior-light/
ik wil voornamelijk dat het een goed voor is, waar hij het goed op doet en zich fijn bij voelt. als hij het dan ook nog lekker vind is dat mooi meegenomen.
:ok: De kwaliteit van de eiwitten is inderdaad belangrijk. Mijn voorkeur zou voor een hondje dat alleen brokken krijgt ook naar acana uitgaan.
Hij is bij zoofast goedkoper, maar nu helaas uitverkocht.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

mijn 10 jarige hond heeft een tijd op lightvoeding gestaan van hills en werd ook sloom, verharen, doffe vacht, gewrichtsproblemen,
spiermassa werd minder in billen en hij kon niet meer in wagen springen

Kreeg s'morgens 400 gram smuldier en s'avonds 150 gram lightbrok

toen de zak op was gaf ik hem de korrels van mijn andere hond omdat hij die zo graag at, was pro plan zalm.

na een tijdje zag ik veel verschil, hij werd iets dikker wat nadeel was maar verder, mooie zwarte dikke vacht, veel meer energie, begon terug te rennen, geen problemen meer met gewrichten en zijn billen zitten terug vol spieren.

Nu krijgt hij elke ochtend 350 gram smuldier en elke avond 150 gram pro plan zalm, minder dan voorheen, maar deze brok is
van calorische waarde veel hoger en heeft 32 % eiwit en 20 % vet gehalte, tegenover de hils wat maar 20 en 9 % is
chuckie
Zeer actief

pro plan heb ik vaker goede ervaringen over gehoord bij oudere honden.
vanmiddag heb ik de pro plan sensitive senior (zalm en rijst variant) gehaald. volgens de voedingsrichtlijnen op de verpakking mag een hond van 5-10 kg er 100-160gr per dag van.
Chuck weegt 9,5kg en heeft snel de neiging om aan te komen, per vandaag krijgt hij nu 100gr per dag.
zojuist heeft hij z'n eerste maaltijd gehad en hij vond het in ieder geval super lekker! ik ben benieuwd hoe hij het er op gaat doen.
Voor altijd in ons hart
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

chuckie schreef:pro plan heb ik vaker goede ervaringen over gehoord bij oudere honden.
vanmiddag heb ik de pro plan sensitive senior (zalm en rijst variant) gehaald. volgens de voedingsrichtlijnen op de verpakking mag een hond van 5-10 kg er 100-160gr per dag van.
Chuck weegt 9,5kg en heeft snel de neiging om aan te komen, per vandaag krijgt hij nu 100gr per dag.
zojuist heeft hij z'n eerste maaltijd gehad en hij vond het in ieder geval super lekker! ik ben benieuwd hoe hij het er op gaat doen.
Kenji eet ook heel graag pro plan, denk dat ik voor hem ook de seniorversie ga halen, is toch iets minder vettig
chuckie
Zeer actief

de prop plan is bijna op, ben er redelijk tevreden over maar ga nu toch eens orijen senior proberen. heb zojuist een zak van 6,8kg besteld. ben benieuwd.
Voor altijd in ons hart
chuckie
Zeer actief

haha nee hoor, er zijn twee grote zakken doorheen gegaan in een jaar. het is maar een kleine hond he.
ik vind dat hij op dit moment een doffe vacht heeft en 2 a 3x per dag ontlasting zou ook wat minder mogen. daarbij kan hij ook wel wat gewicht kwijtraken en het zou fijn zijn als hij zich wat fitter voelt, dat hij nu zo vaak slaapt kan er bij horen omdat hij ouder wordt, maar misschien mist hij wat in het voer.
tijdens de wandeling is hij wel lekker actief en nog net een jonge hond.
Voor altijd in ons hart
dagmar88
Zeer actief

chuckie schreef:haha nee hoor, er zijn twee grote zakken doorheen gegaan in een jaar. het is maar een kleine hond he.
ik vind dat hij op dit moment een doffe vacht heeft en 2 a 3x per dag ontlasting zou ook wat minder mogen. daarbij kan hij ook wel wat gewicht kwijtraken en het zou fijn zijn als hij zich wat fitter voelt, dat hij nu zo vaak slaapt kan er bij horen omdat hij ouder wordt, maar misschien mist hij wat in het voer.
tijdens de wandeling is hij wel lekker actief en nog net een jonge hond.

Vis of krillolie kan daarin nog flink verschil maken. Heb wel een voorkeur voor de mensencapsules; die olie in pompflessen wordt zo snel instabiel dat het eigenlijk weinig nut heeft.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zou voor een oudere niet te veel met voer gaan rommelen, ik bedoel grote veranderingen wat maag/darmklachten tot gevolg kan hebben.
Ik zou wat extra vitamines voeren en/of af en toe een ei over het voer
dagmar88
Zeer actief

mosquito1980 schreef:Ik zou voor een oudere niet te veel met voer gaan rommelen, ik bedoel grote veranderingen wat maag/darmklachten tot gevolg kan hebben.
Ik zou wat extra vitamines voeren en/of af en toe een ei over het voer

:U: Verreweg de meeste honden hebben niet of nauwelijks last van overstappen. Neem aan dat TS het wel zou weten als hij daar gevoelig voor zou zijn.
Hij doet het hier niet heel goed op, dan is het logisch dat je verder zoekt. Hoe is dat rommelen?
Een hond die gewoon gevarieerd eet in plaats van alleen maar dezelfde droge brok, heeft niet snel last van iets nieuws.
En een jack russel van 10 moet nog even mee.
chuckie
Zeer actief

hij is totaal niet gevoelig met overstappen. misschien een dag of 3 wat slappere ontlasting en dan is het al snel goed.
Voor altijd in ons hart
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mim »

Ik doe zowiezo niet aan puppy/ senior of light voer. Ik voer dogloversgold van pup tot oud. Maar dat kan natuurlijk met alle goede brokken of de brok waar je hond het goed op doet.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
chuckie
Zeer actief

het voer is binnen, hij krijgt nu nog sochtends z'n oude voer en savonds z'n nieuwe voer, net zolang totdat het oude voer op is.
hij heeft nu 2x de nieuwe brok gekregen savonds, hij vind het erg lekker en de ontlasting blijft er goed op, we zullen zien hoe het straks gaat als hij helemaal over is op Orijen.
Voor altijd in ons hart
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”