Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

veelvraten vragen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

abmiS
Zeer actief
Aantal honden: 3

veelvraten vragen

Ongelezen bericht door abmiS »

Hey, :cool2:

Ik wil nu toch echt de overstap maken.
Jaren geleden al veel ingelezen en een halfslachtige poging gedaan de honden op smuldier over te zetten,
maar niet genoeg info op gedaan en niet genoeg doorzettingsvermogen resulteerden erin dat ze nu nog steeds brok eten.

Er is zo ontzettend veel info te vinden, soms wat overweldigend.
Uiteindelijk zou ik graag helemaal op BARF overgaan maar dat laat de situatie nu nog niet toe,
dus houden we het eerst maar eens bij kvv en eventueel langzaamaan kijken hoeveel dagen BARF er mogelijk zijn.

Nu dacht ik eraan om 4 keer per week als soort van basis een compleet mix te geven.
Ik vroeg me echter wel af of het dan nog uitmaakt welk diersoort de compleetmix is,
dus maakt het verschil of het pens compleet is of geit compleet etc. etc ?

Daarnaast gaat de keuze hiervoor wegens kwaliteit/prijs verhouding vooral tussen smuldier/lotgering/lupa, dogmeat/herby
dus ik denk dat de verkrijgbaarheid de doorslag zal geven in deze. ( andere suggesties ook welkom)

En ik ben echt een ramp met rekenen, 12 kilo smuldier kost 25,50 maar
hoeveel kost een kilo dan ? moet je dat dan door 12 delen .... ?
Als het nou 10 kilo was dan was het wat makkelijker... * voelt zich dom*

Daarnaast word ik ook echt geen wijs uit die prijslijst op de lotgering website,
wat een onmogelijk overzicht is dat zég. help...

En dan 3 keer per week wisselen met enkelvoudige mixen dacht ik zo,
maar is het daarbij dan ook nog van belang dat je per dier vaak wisselt of niet ?

Voorbeeld:

Je voert een maand lang 4 keer per week compleet kvv en 3 keer per week alleen enkelvoudig kip
of enkelvoudig geit of noem maar op.
Of is het beter om dan die drie keer per week telkens een andere smaak enkelvoudig te nemen ?
( naast dat dat voor de hond natuurlijk leuker/lekkerder is, is dat ook noodzakelijk?)

Dat lijkt me namelijk wel onhandig.
Uiteraard wil ik, wanneer ik er achter ben, wat ze lekker vinden, groot inkoop doen.
Maar toch lijkt het me sterk dat ik van alle enkelvoudige mixen zoveel groot kan inkopen dat ik elke week zoveel kan wisselen.

Per maand zou wel kunnen maar ik kan bijvoorbeeld geen 3 keer 28 kilo enkelvoudig kwijt
plus de compleet mixen als dat logisch klinkt ?

Oh en nog een vraagje,
ik weet dat je per merk probeer dozen kunt kopen, maar heb niets kunnen vinden in de trant van een doos
met allerlei merken en mixen door elkaar.
Wellicht voert iemand hier veel van bovenstaande merken/mixen en wil voor mij een pakket samenstellen die ik kan overkopen ?

En lupadiervoeders, die verkopen bijna alle bovenstaande merken gewoon, maar is het,
indien beschikbaar, goedkoper om het zelf af te halen in de provincie ?

Welk merk voer jij, hoeveel betaal je en waar haal je dit ?

En waar ik helemaal niet uit kom is om enigzins een kostenplaatje voor mezelf te creeeren.

Als ik even uit ga van de maximale aanbevolen te geven hoeveelheid kvv per dag komen we ongeveer aan de 1800 gram.
Voor 1 hond van ongeveer 42 kilo die niet heel actief is en een hond van ongeveer 20 kilo die een stuk actiever is.

Kan iemand me misschien uit de brand helpen met een of andere berekening qua kosten per maand?
Ik snap dat dat lastig is, om dat het ook hond afhankelijk is etc etc maar gewoon om een klein beetje een idee te kunnen krijgen.

klopt dit ongeveer of zit ik helemaal uit de richting ?

4 keer per week als basis een compleet mix.
ze zouden dan ongeveer 28,8 kilo aan basis compleet mix kvv nodig hebben per maand en 21,6 kilo enkelvoudig kvv.

Dure maand

Maand 1 :

Waarvan 16 dagen kvv compleet
dogmeat kip/makreel compleet - 2.95 per kilo
29 kilo x 2.95 euro = 85,55 euro

12 dagen kvv enkelvoudig
kiezebrink lamsmix - 3,25 per kilo

21,6 kilo x 3,25 = 70,20 euro

en samen word dat dan 155,75
-------

maand 2

Gemiddelde maand:

waarvan 16 dagen kvv compleet
lupa compleet mix - 2,50 per kilo
29 x 2,50 = 72,50 euro

12 dagen kvv enkelvoudig
Kiezebrink of lupa mix - 2,95 per kilo
21,6 kilo x 2,95 = 63,72

samen 136,22

--------
Goedkope maand

Maand 3

Waarvan 16 dagen kvv compleet
Smuldier compleet pens per kilo ?

12 dagen kvv enkelvoudig

lupa kippenmix/botmix - 1.95 per kilo
21,6 x 1,95 = 42,12

is in totaal ? ? ?

--------

dan nog even wat losse vragen.

Zijn jullie ook kieskeurig in de merken waarvan je bijv varkensoren of gepofte kippenpoten geeft ? met snacks dus.

Die kiezenbrink mixen zijn die allemaal enkelvoudig ?
Glutenvrije mixen, heeft dat nog toevoeging wanneer je hond hier niet intolerant voor is ?

Barf vraagjes ..

Veel hiervan ga ik nog gewoon uitzoeken enzo hoor, eerst maar eens met kvv beginnen,
maar wie niets te doen heeft mag deze vragen best beantwoorden :P

Ik weet dat veel mensen als basis kvv geven met barfdagen tussen door, kan dit ook andersom toegepast worden ?

Ik ben een echte miep met dit soort dingen, dus er zal heel wat gegniffeld worden om deze vraag vermoed ik hah.
Maar is er ook een manier om eronder uit te komen die echte yuk dingen te geven ?
Ik doel eigenlijk voornamelijk op de dingen die nog helemaal intact zijn, waarbij je precies ziet wat het is.

Gesneden hartjes lijkt me niet zo'n ramp, een paardenhart daarentegen... net als een hele darm tegenover gesneden stukjes,
maar valt dan niet het hele doel weg en kun je dan in plaats van daar mee te mieten en te klooien niet gewoon bij kvv blijven ?

Ik wil echt wel barfen in de toekomst, en ik denk ook wel dat je er langzaam aan meer aan went en steeds tegen meer dingen kunt.
Maar ik zie me zelf toch echt niet zo snel hele schapenkoppen,paardenharten of kuikentjes geven...

-------
pfoee, nou nu mogen jullie wel met hele goede hulp en adviezen komen :pffff: heb er letterlijk de hele dag over gedaan om dit te typen en ik geloof dat ik nog steeds de helft wat ik wil vragen ben vergeten :19:
Laatst gewijzigd door abmiS op 08 aug 2015 01:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: vreetvraten vragen

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je wilt overstappen moet je dat gewoon doen :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Re: veelvraten vragen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Smuldier bij de supermarkt kopen, dat is veel goedkoper. Ik zou daar eerst maar eens mee beginnen.
Tenzij je speciale smaken wilt. Maar dan zou ik eerder voor dogmeat gaan.
Je kunt alles combineren, brok, kvv, barf en het jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt.

:wink: "Vieze" dingen wennen trouwens heel snel, dus gewoon doen.
Aan je keurige kippennekjes kan ook wel eens een kop zitten :mrgreen:
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Marjoleine schreef:Als je wilt overstappen moet je dat gewoon doen :19:
Nou dit dus...

Blijf gewoon op de compleet versies en voor de afwisseling kun je eens een enkelvoudige geven.
Maar wen complete mix zegt het al "het is compleet" dus daar hoef je niet af te wisselen tenzij je dat voor de smaak doet.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

En barf hoef je niet te geven he kvv is ook net zo prima.
Net zo als brok dat is ook prima!

De voeding is zo goed als je hond het er op doet.
Hier 1 op smuldier die krijgt gewoon de vleescompleet
En 1 hond op brokken.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Hier ook 'gewoon' met KVV begonnen. Kan lokaal aan Naturis komen dus ik zorg dat ik minstens 5 soorten in huis heb en wissel dat af. Mitzi doet 't er duidelijk beter op dan op brok.
dagmar88
Zeer actief

Boutje schreef: Ik wissel nooi af met enkelvoudige soorten, net omdat die enkelvoudig en niet compleet zijn ;-)

Jawel, mits de verhoudingen kloppen. Het mag compleet heten als er een premix aan toegevoegd is.
Door vier diersoorten plus vis zonder premix af te wisselen voer je ook compleet.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik voer zelf liever een heleboel verschillende enkelvoudige kvv's (met wel de juiste verhoudingen bot/vlees/orgaan) dan eentje waar 'compleet' op staat, maar gebruik maakt van een premix en een beperkt aantal diersoorten. Elco doet het uitstekend op Lotgering. Daarvan krijgt hij de totaal, totaal met extra kip, totaal met pens, totaal met wild, totaal met paard, totaal met vis, eend/lam, wildmix, eend/rund, en daarnaast krijgt hij af en toe een extraatje in de vorm van hertenrib, kipkarkas, eendennek, lamspens, visfilet (dat is wat ik op dit moment in de vriezer heb liggen, maar dat kan varieren) en tenslotte nog brokjes als beloning (op dit moment Taste of the Wild Pacific Ocean en Acana Burbank Potato). O ja, ik heb bij de laatste bestelling kvv ook nog een kwartel gedaan, die ligt er nog voor de helft, en 2 4-mixen van Machofood.
Ik bestel het bij een dierenwinkel die ook bij ons in de buurt bezorgt. Eerder was dat eens per maand, tegenwoordig elke week. Zij bieden van Lotgering o.a. een pakket aan met verschillende smaken (combideal), en ze bezorgen vanaf een lager bedrag dan Lotgering zelf. Helaas woon jij veel te ver bij die winkel vandaan
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik voer eigenlijk al een hele tijd lotgering. Op dit moment heb ik 4 verschillende compleet mixen die ik afwissel.

Ik heb de afgelopen maanden een periode smuldier gegeven, maar na een aantal maanden viel op dat 1 van de 2 's nachts vaker iets had overgegeven en dat ze er hier mager van werden.

Dus weer lotgering besteld en uiteindelijk voer ik daar dus minder van en ze zien er mooier van uit, voor mij dus goedkoper en beter.

Maar als je de 1e overstap twijfelt hoe ze het vinden, is smuldier gewoon lekker makkelijk verkrijgbaar en prima voeding. Ik zou grotendeels compleet voeren en af en toe een dag enkelvoudig maakt niet uit.

Edit: en hier krijgen ze af en toe gewoon kippennekjes/karkassen, dat haal ik bij een poelier. Ik heb een paar jaar terug met een andere hond volledig Barf gevoerd, maar ik vond het echt een gedoe met porties maken etc. (kleinere honden). Dus ik ben toch voor een deel gemak gegaan.
dagmar88
Zeer actief

Boutje schreef:
dagmar88 schreef:
Boutje schreef: Ik wissel nooi af met enkelvoudige soorten, net omdat die enkelvoudig en niet compleet zijn ;-)

Jawel, mits de verhoudingen kloppen. Het mag compleet heten als er een premix aan toegevoegd is.
Door vier diersoorten plus vis zonder premix af te wisselen voer je ook compleet.

Als vb naar duck enkelvoudig rund kijk (duck is hier heel vlot te krijgen) dan bevalt diet 86% rund vlees en daar naast nog kip en kipkarkas. Over orgaan staat niks en des minder dan 14% bot. Klopt dus niet en is zo met meer enkelvooudige voedingen die ik bekeken heb.

De genoemde merken muv smuldier wel. Kiezenbrink ook niet altijd, maar dat is niet heel lastig te verhelpen.
http://www.voerwijzer.com/kiezebrink-mixen
Duck enkelvoudig is bijvoeding en moet volgens de fabrikant zelfs nog gemengd worden met rijst of vlokken :vaag:
abmiS
Zeer actief

Marjoleine schreef:Als je wilt overstappen moet je dat gewoon doen :19:

Daarom open ik dit topic júist :wink:.

Gimmick schreef:En barf hoef je niet te geven he kvv is ook net zo prima.

En 1 hond op brokken.
Gimmick schreef:En barf hoef je niet te geven he kvv is ook net zo prima.

En 1 hond op brokken.
Daar ben ik me van bewust, maar wil toch graag de overstap maken.
Boutje schreef:Ik zou beginnen met overzetten op smuldier als je dat goed kan krijgen (blijkbaar gewoon in de supermarkt in Nederland?).
Dat is kompleet, eten ze over het algemeen graag en is ook qua kwaliteit niet slecht.
Lotgering ben ik persoonlijk minder tevreden over, maar er zijn zat mensen die dat wel zijn.

Ja dat was ook mijn idee, maar smuldier en lotgering vallen wel tot de lagere categorie kvv, en als ik dan eenmaal toch overstap doe ik het liever gelijk goed ( en met goed doel ik op, goed voor mezelf, goed in mijn hoofd. wat een ander goed of slecht vind dat is natuurlijk verschillend)

Overstappen kan je in het begin gewoon brokken weglaten (of nog 1 brokkenmaaltijd per dag als je zak op moet) en dan heel even een klein beetje kokend water over de kvv heen gieten, dan is het echte hele rauwe er van af en heb je minder kans dat ze tijdleijk diarhee hebben. Ik doe dat een dag of 2-3 en als de ontlasting goed is er na niet meer.
Ik wissel nooi af met enkelvoudige soorten, net omdat die enkelvoudig en niet compleet zijn ;-)

Ah dat met het kokend water is een goede tip, bedankt.
Je wisselt nooit af met enkelvoudige soorten ? Bedoel je dan, dat je niet wisselt per maand of week of dat je uberhaupt maar 1 soort enkelvoudig geeft ?

Wat ik wel doe is merken en smaken afwisselen. Maar ook dat is geen echte vereiste, compleet is compleet, met brokken gaf je ook steeds het zelfde.

Prijs berekenen idd delen zoals je zei ;-).

Ja ik was inderdaad ook van plan merken en smaken te wisselen, gewoon om te zien wat de voorkeur heeft :) plus dat ik dat ook gewoon leuk vind...
Hahah oke dankje, ik ben echt een ramp met rekenen en werd er geen wijs uit.

Als je op termijn echt naar barf wil lees je je best goed in daar over. Dan is het van belang minstens 5 verschillende diersoorten te voederen, en dan opletten met verhouding orgaan, spiervlees en bot en al dan niet groentenprutje er doorheen.
Maar begin eerst maar met kvv en kijk hoe dat bevalt. Een kippenekje of vleugeltje of zo als snack er bij kan altijd ;-)

Daar ben ik me van bewust maar goed dat je er toch nog even op wijst.
Alleen volledig of grotendeels op barf over gaan is toekomst muziek hoor, momenteel laat de thuissituatie dat nog lang niet toe.
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
abmiS
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Ik voer zelf liever een heleboel verschillende enkelvoudige kvv's (met wel de juiste verhoudingen bot/vlees/orgaan) dan eentje waar 'compleet' op staat, maar gebruik maakt van een premix en een beperkt aantal diersoorten. Elco doet het uitstekend op Lotgering. Daarvan krijgt hij de totaal, totaal met extra kip, totaal met pens, totaal met wild, totaal met paard, totaal met vis, eend/lam, wildmix, eend/rund, en daarnaast krijgt hij af en toe een extraatje in de vorm van hertenrib, kipkarkas, eendennek, lamspens, visfilet (dat is wat ik op dit moment in de vriezer heb liggen, maar dat kan varieren) en tenslotte nog brokjes als beloning (op dit moment Taste of the Wild Pacific Ocean en Acana Burbank Potato). O ja, ik heb bij de laatste bestelling kvv ook nog een kwartel gedaan, die ligt er nog voor de helft, en 2 4-mixen van Machofood.
Ik bestel het bij een dierenwinkel die ook bij ons in de buurt bezorgt. Eerder was dat eens per maand, tegenwoordig elke week. Zij bieden van Lotgering o.a. een pakket aan met verschillende smaken (combideal), en ze bezorgen vanaf een lager bedrag dan Lotgering zelf. Helaas woon jij veel te ver bij die winkel vandaan

O tnx, ik zat hier inderdaad ook al over te denken ( enkelvoudige kvv geven )
En dat klinkt goed zeg, lekker zo'n winkel dicht in de buutr ! Waar is die winkel :P ?
Lucia schreef:Ik voer eigenlijk al een hele tijd lotgering. Op dit moment heb ik 4 verschillende compleet mixen die ik afwissel.

Ik heb de afgelopen maanden een periode smuldier gegeven, maar na een aantal maanden viel op dat 1 van de 2 's nachts vaker iets had overgegeven en dat ze er hier mager van werden.

Dus weer lotgering besteld en uiteindelijk voer ik daar dus minder van en ze zien er mooier van uit, voor mij dus goedkoper en beter.

Maar als je de 1e overstap twijfelt hoe ze het vinden, is smuldier gewoon lekker makkelijk verkrijgbaar en prima voeding. Ik zou grotendeels compleet voeren en af en toe een dag enkelvoudig maakt niet uit.

Edit: en hier krijgen ze af en toe gewoon kippennekjes/karkassen, dat haal ik bij een poelier. Ik heb een paar jaar terug met een andere hond volledig Barf gevoerd, maar ik vond het echt een gedoe met porties maken etc. (kleinere honden). Dus ik ben toch voor een deel gemak gegaan.
Ik twijfel opzich niet over hoe ze de overstap vinden, dat zal allemaal wel los lopen.
Maar ik vind het ook gewoon leuk en interessant te zien waar de voorkeur ligt.

Om gewoon maar te gaan voor smuldier omdat dat in de supermarkt ligt en goedkoop is, is niet zo mijn ding.
Blijkt nu dat ze het geweldig lekker vinden, dan wel :)

Daarom leek het me fijn om even van alle merken die me aanspreken wat kvv uit te proberen zodat ik weet waar ik groot inkopen kan doen.

haha ja, kan me voorstellen dat het met kleine hondjes een enorm gedoe is pff.

- fresku
abmiS
Zeer actief

Ik weet nu dat het dus in ieder geval niet uitmaakt hoevaak je de enkelvoudige afwissel qua smaak( mits dit bijvoeding is naast compleet) Of natuurlijk helemaal enkelvoudig maar dat bewaar ik wel voor een andere keer haha anders word het te ingewikkeld.

Ben dus vooral nieuwschierig of mijn berekeningen ongeveer kloppen, en dan vooral qua hoeveelheden ?
Mij klinkt en lijkt het wat veel, die aanbevolen richtlijn..

Ik snap dat het maar een richtlijn is maar ben eigenlijk nog nergens tegen gekomen dat de hoeveelheden die mensen voeren ook daadwerkelijk enigzins in de buurt van die richtlijnen komen.

Brok voeren we altijd op het oog maar met kvv lijkt dat me iets lastiger( in het begin dan)

hmm ik moet dus eigenlijk even een winkel vinden die herby, lupa, lotgering,smuldier, tamro, kiezenbrink etc etc allemaal verkoopt in 1 winkel ( of webshop ? )
zodat ik niet zit met verzendkosten per 1 kilo, dat word ook zo'n duur grapje natuurlijk.
* ik wil eerst overal wat van proberen.

- fresku
dagmar88
Zeer actief

Weeg eens hoe veel brok je je honden geeft. Gewicht daarvan verdubbelen, dan zit je een stuk in de richting.
abmiS
Zeer actief

dagmar88 schreef:Weeg eens hoe veel brok je je honden geeft. Gewicht daarvan verdubbelen, dan zit je een stuk in de richting.
Oh dat kan ik inderdaad wel eens doen ( al verschilt het elke dag wel eigenlijk)
het enige waar ik zeker van ben is dat er elke week een zak van 10 kilo doorheen word gejast :tongue:

p.s even in zijn algemeenheid,
ik meen te kunnen merken uit sommige reacties dat ik waarschijnlijk veel te moeilijk nadenk en pruts en miep en het eigenlijk een stuk ingewikkelder maak dan het daadwerkelijk is. ( nouja, in mn hoofd is het dus wél zo ingewikkeld)

Sorry daarvoor, ik ben gewoon erg slecht in "zomaar " ergens aan beginnen, ik wil altijd graag een heel plan hebben en goed voorbereid zijn.. vandaar dat ik toch die laatste vragen nog had ondanks dat ik al weken lang lees op barfplaats en andere nuttige plaatsen

- fresku
abmiS
Zeer actief

Heeft er iemand weet van een dierenspeciaalzaak/ webshop/ of particulier die veel merken kvv verkoopt, of bereid is dat bij te bestellen ( niet in grote hoeveelheden ? )

Ik wil graag de volgende merken uitproberen, maar word zo duur met verzending als ik ze allemaal verschillend bestel
lotgering
Tammenga
Herby
dogmeat

Een aantal zijn gewoon bij lupa diervoeders te bestellen en smuldier kan ik in de winkel halen.
Dus de eigenlijke vraag is, welke webshop of particulier heeft de volgende merken met veel smaak variaties ?
Dan hoef ik maar 1 x ergens heen te reizen of verzending te betalen ( naast lupa diervoeders bestelling )

Dogmeat, herby,lotgering tammenga ?

- fresku
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik voer Lotgering en die hebben ook verschillende verkooppunten, er zijn ook veel particulieren die Lotgering als verkooppunt hebben, dus je kunt in jouw buurt kijken wie het verkoopt in de omgeving.

Zelf koop ik totaal voer, dus compleet, en meestal dezelfde mix. Toevallig deze week een krat erbij gekocht die niet compleet is, omdat ik ook regelmatig brokvoer ook geef in de ochtend.

Barfen gaat me iets te ver, ook omdat ik toch wel kieskeuren heb wat voeding betreft. In het verleden ook met mijn andere honden meegemaakt dat er bijvoorbeeld geen zalmkop belieft werd, of runderlong. Zit je met een zooi eten wat ze niet opeten.

Smuldier is o.a. bij Dirk te koop, maar ik vind dat zelf zo fijn gemalen. Verder met Lotgering kijk ik meer naar het lichaam van de hond dan dat ik me houd aan de aanbevolen hoeveelheden. Worden ze te rank dan geef ik wat meer, en worden ze te dik dan geef ik wat minder.
En ik heb erbij vaak wel rauwe botten of pens om af en toe te geven.

Volgens mij hebben de verschillende pets place's ook voldoende diepgevroren kvv van verschillende merken, daar kun je ook eens langs gaan.
TTtje@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TTtje@ »

Ik wissel dogmeat, carnivoer en Barfmenu af, met als hoofdmerk dogmeat enkelvoudig. Ik heb ik een tijdje lotgering erbij gevoerd maar merkte dat haar ontlasting slapper werd een vond het erg vet, maar dat is per hond verschillend natuurlijk. Ze krijgt elke dag en andere smaak en ik heb ongeveer 8 smaken in de vriezer liggen.
Ze weegt ongeveer 9kg en krijgt per dag 200gr kvv. Ik heb alleen niet echt uitgerekend wat ik per maand kwijt ben.

Dogmeat kan ik hier in de buurt particulier krijgen, barfmenu haal ik bij de Welkoop of intratuin en carnivoer bij ranzijn of een speciaalzaak hier in de buurt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
abmiS
Zeer actief

blondie schreef:Ik voer Lotgering en die hebben ook verschillende verkooppunten, er zijn ook veel particulieren die Lotgering als verkooppunt hebben, dus je kunt in jouw buurt kijken wie het verkoopt in de omgeving.

Zelf koop ik totaal voer, dus compleet, en meestal dezelfde mix. Toevallig deze week een krat erbij gekocht die niet compleet is, omdat ik ook regelmatig brokvoer ook geef in de ochtend.

Barfen gaat me iets te ver, ook omdat ik toch wel kieskeuren heb wat voeding betreft. In het verleden ook met mijn andere honden meegemaakt dat er bijvoorbeeld geen zalmkop belieft werd, of runderlong. Zit je met een zooi eten wat ze niet opeten.

Smuldier is o.a. bij Dirk te koop, maar ik vind dat zelf zo fijn gemalen. Verder met Lotgering kijk ik meer naar het lichaam van de hond dan dat ik me houd aan de aanbevolen hoeveelheden. Worden ze te rank dan geef ik wat meer, en worden ze te dik dan geef ik wat minder.
En ik heb erbij vaak wel rauwe botten of pens om af en toe te geven.

Volgens mij hebben de verschillende pets place's ook voldoende diepgevroren kvv van verschillende merken, daar kun je ook eens langs gaan.
Ja ik had al wat zitten zoeken op particulieren die lotgering verkopen in de buurt maar nog niet echt wat gevonden.
Barfen zou ik heel graag doen maar ik bén zelf nogal een miep die dingen en ik woon nog thuis.
Dat ik de honden op kvv wil zetten is al lastig uit te leggen aan m'n moeder dus ik moet nog maar even niet beginnen over halve en hele beesten haha :schrik: .

Oh bahh dat lijkt me wel het grootste nadeel zeg, dan koop je dadelijk van alles en dan lusten ze het niet.
En das nog niet het ergst...
Ik zie al taferelen voor me dat ik met mn ogen dicht iets voer zodat ik het gruwel niet hoef te aanschouwen en de heren het dan heerlijk laten liggen zodat ik het moet wegpleuren :ugh: .

nee nee toch maar eerst even kvv doen haha.
Ja brokken voer ik altijd op het oog maar weet niet of dat bij kvv net zo werkt, zal vast wel ongeveer.
Hmm de petsplace hebben we hier niet maar ik zal eens wat rond vragen, want anders kan ik alleen maar aan smuldier komen hier bij de jumbo.

Aangeraden word 1 tot 2 procent van het lichaamsgewicht, dan zit ik met 1.5 procent toch wel goed in het begin ? en dan gewoon kijken of het goed is of meer of minder moet ?

- fresku
abmiS
Zeer actief

TTtje@ schreef:Ik wissel dogmeat, carnivoer en Barfmenu af, met als hoofdmerk dogmeat enkelvoudig. Ik heb ik een tijdje lotgering erbij gevoerd maar merkte dat haar ontlasting slapper werd een vond het erg vet, maar dat is per hond verschillend natuurlijk. Ze krijgt elke dag en andere smaak en ik heb ongeveer 8 smaken in de vriezer liggen.
Ze weegt ongeveer 9kg en krijgt per dag 200gr kvv. Ik heb alleen niet echt uitgerekend wat ik per maand kwijt ben.

Dogmeat kan ik hier in de buurt particulier krijgen, barfmenu haal ik bij de Welkoop of intratuin en carnivoer bij ranzijn of een speciaalzaak hier in de buurt.

Ja hoor wel meer wisselende geluiden over lotgering, kwestie van proberen dan maar.
Dat zijn dan 8 enkelvoudige denk ik ?

Oh goede tip, ik zal eens bij de welkoop kijken, had ik helemaal nog niet aan gedacht.

- fresku
abmiS
Zeer actief

alinelaila schreef:Ik weet niet waar je woont? Maar Herby heeft locaties in Swifterbant en Wolvega. Daar kun je ook kleine hoeveelheden afhalen.
hoogeveen, maar heb wel weekend ov dus dat is wel een optie.
Bedankt voor de tip !

- fresku
TTtje@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TTtje@ »

Het meeste wat ik heb liggen is enkelvoudig ja. Carnivoer gebruikt alleen vaak kippenbotten als calcium bron behalve de eend en vis mix (zo even uit mijn hoofd) Ik heb nog wel wat liggen met 2 smaken maar het is allemaal zonder premix. Dogmeat heeft wel een hele uitgebreide keuze qua enkelvoudige smaken. Succes met je zoektocht!

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik voer Lotgering, dogmeat ev en dogmeat compleet, kivo en smuldier. Laatst ivm pup wat rollen carnibest gehaald maar dat vonden ze nou niet echt geweldig zeker de pup niet dus dat was maar tijdelijk. 1 dag per week heb ik een barfdag daarop krijgen ze dus dus geen kvv.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ook ik ben om en wil voor een deel kvv voeren, regen van voor een deel is toch wel het voordeel dat als je weg bent je makkelijker brok kan geven.
En ook wel omdat vriendlief nog al snel over zijn giechel gaat. :oohja:

Kan de compleet mix van lotgering ook samen met een brokmaaltijd. Bijvoorbeeld 's ochtends kvv en dan 's avonds brok?

En hoe doen jullie dat met portie's maken, ik zou voor Izzy en Maylo als ik 50/50 aan zou houden zou ik 310 gram in totaal nodig hebben er van uitgaande dat ze 20 gram per kg lichaamsgewicht moeten krijgen en voor de rest de andere helft brok. Zou ik dan ook 250 gram kunnen doen of 500 en dan gewoon de hoeveelheid brok daarop aanpassen? Lijkt me zo lastig verdelen anders in bevroren toestand, de helft zal ongeveer nog wel lukken.

Wilde vanmiddag even smuldier halen in de supermarkt om te kijken hoe ze hierop reageren hebben ze het niet dus moet ik morgen naar een andere winkel, heb wel al een lotgering punt in de buurt gevonden waar ik het kan ophalen.

Btw ik heb zo niet even de ruimte voor nog een vriezer, we hebben alleen een tafel model in de schuur staan van 3 lades en 1 bovenste vakje voor de ijsjes. Die 3 lades gebruiken wij zo goed als niet, maar ben dus benieuwd hoeveel kvv ik daarin kwijt kan. Voor het geval ik straks kg's teveel heb en het niet kwijt kan, is er iemand die een vergelijkbaar iets heeft of ervaring hiermee?
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik voer tegenwoordig in de ochtend vaak brok, en in de avond krijgen ze vers (lotgering). De ene hond moet meer dan de ander en ik knijp het uit de verpakking en verdeel het op het oog. Ik voer op het oog. Worden ze te dik, dan voer ik wat minder, te rank, dan wat voeding erbij.

En mijn vriend kon er in het begin ook moeilijk aan wennen dat ik vers voerde, pens moest ik écht zelf in porties snijden (nog). Hij kan tegenwoordig ook zonder te kokken lotgering voeren :wink: Het went..
Ik heb een diepvries aangeschaft bij de gamma toen voor 175,- euro of zo. Daarvoor had ik een koelkast met vriezer en ook drie lades. In de onderste twee laden kon ik wel 1 krat lotgering kwijt.
abmiS
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:Ook ik ben om en wil voor een deel kvv voeren, regen van voor een deel is toch wel het voordeel dat als je weg bent je makkelijker brok kan geven.
En ook wel omdat vriendlief nog al snel over zijn giechel gaat. :oohja:

Kan de compleet mix van lotgering ook samen met een brokmaaltijd. Bijvoorbeeld 's ochtends kvv en dan 's avonds brok?

En hoe doen jullie dat met portie's maken, ik zou voor Izzy en Maylo als ik 50/50 aan zou houden zou ik 310 gram in totaal nodig hebben er van uitgaande dat ze 20 gram per kg lichaamsgewicht moeten krijgen en voor de rest de andere helft brok. Zou ik dan ook 250 gram kunnen doen of 500 en dan gewoon de hoeveelheid brok daarop aanpassen? Lijkt me zo lastig verdelen anders in bevroren toestand, de helft zal ongeveer nog wel lukken.

Wilde vanmiddag even smuldier halen in de supermarkt om te kijken hoe ze hierop reageren hebben ze het niet dus moet ik morgen naar een andere winkel, heb wel al een lotgering punt in de buurt gevonden waar ik het kan ophalen.

Btw ik heb zo niet even de ruimte voor nog een vriezer, we hebben alleen een tafel model in de schuur staan van 3 lades en 1 bovenste vakje voor de ijsjes. Die 3 lades gebruiken wij zo goed als niet, maar ben dus benieuwd hoeveel kvv ik daarin kwijt kan. Voor het geval ik straks kg's teveel heb en het niet kwijt kan, is er iemand die een vergelijkbaar iets heeft of ervaring hiermee?

hih sorry ik ben net als jij een newbie xD ik kan je niet goed helpen met deze vragen maar wellicht anderen wel die het ook lezen :lol1:
anders ff op barfplaats ?

Ik ben zelf nog even helemaal overspoeld en overladen met informatie en twijfels en dit en dat en zus en zo dus ik zal nog maar geen uitspraak doen over wat en hoe het nu gaat gebeuren.

In ieder geval kvv en barf dat is een feit, maar wat wanneer en hoe.... !

- fresku
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”