Ik wil nu toch echt de overstap maken.
Jaren geleden al veel ingelezen en een halfslachtige poging gedaan de honden op smuldier over te zetten,
maar niet genoeg info op gedaan en niet genoeg doorzettingsvermogen resulteerden erin dat ze nu nog steeds brok eten.
Er is zo ontzettend veel info te vinden, soms wat overweldigend.
Uiteindelijk zou ik graag helemaal op BARF overgaan maar dat laat de situatie nu nog niet toe,
dus houden we het eerst maar eens bij kvv en eventueel langzaamaan kijken hoeveel dagen BARF er mogelijk zijn.
Nu dacht ik eraan om 4 keer per week als soort van basis een compleet mix te geven.
Ik vroeg me echter wel af of het dan nog uitmaakt welk diersoort de compleetmix is,
dus maakt het verschil of het pens compleet is of geit compleet etc. etc ?
Daarnaast gaat de keuze hiervoor wegens kwaliteit/prijs verhouding vooral tussen smuldier/lotgering/lupa, dogmeat/herby
dus ik denk dat de verkrijgbaarheid de doorslag zal geven in deze. ( andere suggesties ook welkom)
En ik ben echt een ramp met rekenen, 12 kilo smuldier kost 25,50 maar
hoeveel kost een kilo dan ? moet je dat dan door 12 delen .... ?
Als het nou 10 kilo was dan was het wat makkelijker... * voelt zich dom*
Daarnaast word ik ook echt geen wijs uit die prijslijst op de lotgering website,
wat een onmogelijk overzicht is dat zég. help...
En dan 3 keer per week wisselen met enkelvoudige mixen dacht ik zo,
maar is het daarbij dan ook nog van belang dat je per dier vaak wisselt of niet ?
Voorbeeld:
Je voert een maand lang 4 keer per week compleet kvv en 3 keer per week alleen enkelvoudig kip
of enkelvoudig geit of noem maar op.
Of is het beter om dan die drie keer per week telkens een andere smaak enkelvoudig te nemen ?
( naast dat dat voor de hond natuurlijk leuker/lekkerder is, is dat ook noodzakelijk?)
Dat lijkt me namelijk wel onhandig.
Uiteraard wil ik, wanneer ik er achter ben, wat ze lekker vinden, groot inkoop doen.
Maar toch lijkt het me sterk dat ik van alle enkelvoudige mixen zoveel groot kan inkopen dat ik elke week zoveel kan wisselen.
Per maand zou wel kunnen maar ik kan bijvoorbeeld geen 3 keer 28 kilo enkelvoudig kwijt
plus de compleet mixen als dat logisch klinkt ?
Oh en nog een vraagje,
ik weet dat je per merk probeer dozen kunt kopen, maar heb niets kunnen vinden in de trant van een doos
met allerlei merken en mixen door elkaar.
Wellicht voert iemand hier veel van bovenstaande merken/mixen en wil voor mij een pakket samenstellen die ik kan overkopen ?
En lupadiervoeders, die verkopen bijna alle bovenstaande merken gewoon, maar is het,
indien beschikbaar, goedkoper om het zelf af te halen in de provincie ?
Welk merk voer jij, hoeveel betaal je en waar haal je dit ?
En waar ik helemaal niet uit kom is om enigzins een kostenplaatje voor mezelf te creeeren.
Als ik even uit ga van de maximale aanbevolen te geven hoeveelheid kvv per dag komen we ongeveer aan de 1800 gram.
Voor 1 hond van ongeveer 42 kilo die niet heel actief is en een hond van ongeveer 20 kilo die een stuk actiever is.
Kan iemand me misschien uit de brand helpen met een of andere berekening qua kosten per maand?
Ik snap dat dat lastig is, om dat het ook hond afhankelijk is etc etc maar gewoon om een klein beetje een idee te kunnen krijgen.
klopt dit ongeveer of zit ik helemaal uit de richting ?
4 keer per week als basis een compleet mix.
ze zouden dan ongeveer 28,8 kilo aan basis compleet mix kvv nodig hebben per maand en 21,6 kilo enkelvoudig kvv.
Dure maand
Maand 1 :
Waarvan 16 dagen kvv compleet
dogmeat kip/makreel compleet - 2.95 per kilo
29 kilo x 2.95 euro = 85,55 euro
12 dagen kvv enkelvoudig
kiezebrink lamsmix - 3,25 per kilo
21,6 kilo x 3,25 = 70,20 euro
en samen word dat dan 155,75
-------
maand 2
Gemiddelde maand:
waarvan 16 dagen kvv compleet
lupa compleet mix - 2,50 per kilo
29 x 2,50 = 72,50 euro
12 dagen kvv enkelvoudig
Kiezebrink of lupa mix - 2,95 per kilo
21,6 kilo x 2,95 = 63,72
samen 136,22
--------
Goedkope maand
Maand 3
Waarvan 16 dagen kvv compleet
Smuldier compleet pens per kilo ?
12 dagen kvv enkelvoudig
lupa kippenmix/botmix - 1.95 per kilo
21,6 x 1,95 = 42,12
is in totaal ? ? ?
--------
dan nog even wat losse vragen.
Zijn jullie ook kieskeurig in de merken waarvan je bijv varkensoren of gepofte kippenpoten geeft ? met snacks dus.
Die kiezenbrink mixen zijn die allemaal enkelvoudig ?
Glutenvrije mixen, heeft dat nog toevoeging wanneer je hond hier niet intolerant voor is ?
Barf vraagjes ..
Veel hiervan ga ik nog gewoon uitzoeken enzo hoor, eerst maar eens met kvv beginnen,
maar wie niets te doen heeft mag deze vragen best beantwoorden

Ik weet dat veel mensen als basis kvv geven met barfdagen tussen door, kan dit ook andersom toegepast worden ?
Ik ben een echte miep met dit soort dingen, dus er zal heel wat gegniffeld worden om deze vraag vermoed ik hah.
Maar is er ook een manier om eronder uit te komen die echte yuk dingen te geven ?
Ik doel eigenlijk voornamelijk op de dingen die nog helemaal intact zijn, waarbij je precies ziet wat het is.
Gesneden hartjes lijkt me niet zo'n ramp, een paardenhart daarentegen... net als een hele darm tegenover gesneden stukjes,
maar valt dan niet het hele doel weg en kun je dan in plaats van daar mee te mieten en te klooien niet gewoon bij kvv blijven ?
Ik wil echt wel barfen in de toekomst, en ik denk ook wel dat je er langzaam aan meer aan went en steeds tegen meer dingen kunt.
Maar ik zie me zelf toch echt niet zo snel hele schapenkoppen,paardenharten of kuikentjes geven...
-------
pfoee, nou nu mogen jullie wel met hele goede hulp en adviezen komen