Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

snuffel snuffel snuffel

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

senseotje
Actief

snuffel snuffel snuffel

Ongelezen bericht door senseotje »

Hallo hier iedereen,

Na 4 weken camping weer terug in eigen huis (helaas). inmiddels is onze Maylo een prachtige reu aan het worden en is nu bijna 8 en halve maand oud. het is een zeer lieve, gemoedelijke, enthousiaste schat aan het worden die naar mijn inziens prima kan luisteren. commando's als zit, af, blijf, nee, laag, eten, los, vast, stop, kom voor, voet,vrij,wachten, kent hij allemaal heel goed (als hij zin heeft :tongue: ) maar die neus tijdens volgen op de grond krijg ik echt niet los.
vorige week tijdens cursus ging het echt helemaal fout, een dame hond (niet loops volgens vrouwtje) rook zo vreselijk lekker dat ik na 10 minuten al dacht ik ga naar huis, dit word niks. ik ben gebleven maar het is niks geworden. ook tijdens uitlaten krijg ik hem niet aan het volgens zoals het hoort, hij loopt te ver mijn been voor, hij blijft met de neus op de grond, heeft geen aandacht voor mij of commando ook niet met lekkers.
ik merk dat het komt van zijn hormonen (denk ik) hij likt alles (tijdens vrij zijn) trekt sinds een paar week eindelijk zijn poot op maar nu overal een plas.
belonen helpt niet meer, terug naar voet en dan volg helpt niet, belonen met stem heel klein beetje.
ok heb een gewone halsband geprobeerd, een slip ketting (tijdens cursus) en gebruikt nu een Julius tuig, wat iets meer helpt maar ik weet niet wat ik verder moet doen om Maylo netjes met aandacht voor mij moet laten volgen

kunnen jullie mij helpen?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: snuffel snuffel snuffel

Ongelezen bericht door ranetje »

Eerst even paar vragen
Gewoon om te weten hoe je daar tot nu toe mee omgaat.

Wat voor aandachtoefeningen doe je met hem?
Wat voor lekkers gebruik je?
Heeft de club de slipketting geadviseerd en hoe gebruik je die?
Laat je hem overal zijn poot optillen of zijn daar grenzen aan en hoe geef je dat aan?

Na 4 weken camping (met lekker wat losser zijn met je hond) is een eerste les daarna wel vaker een drama hoor.
Kan best zijn dat het volgende week al weer stukken beter gaat.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
senseotje
Actief

ranetje, bedankt voor je reactie,

cursus heb ik gewoon door kunnen volgen, hebben pup cursus af gemaakt en hebben 3 week 2 x per week gedaan en afgelopen week 1 x omdat we dus iets losser waren op de camping vond ik dit een goed ding.

zijn aandacht trek ik door, hoge stem, lage stem, fluisteren, lekkers, rukje aan tuig, lijf aan raken en bij alles zeggen van kijken en belonen met lekkers of stem.
lekkers bestaat uit, kaas, leverworst, gedroogd vlees of weet ik veel wat nog meer maar elke week iets anders om maar zijn aandacht te houden.

hij mag pas zijn behoefte daar doen waar het mag van mij, echt niet bij tuinen, hekjes of ergens waar iemand last van kan hebben. we hebben 2 vaste rondes, 1 is iets makkelijker andere is door het dorp met de vrije plaats bij water.

de club heeft de ketting aanbevolen omdat hij niet beter weet, heb het heel lang uit kunnen stellen maar heb toch toe gegeven, ik gebruik het met een kort rukje naar mij toe en zeg dan hierrrr (op de club zo geleerd) met de Julius pak ik de hand vat om hem naast mij te krijgen en zeg dan hierrrrrrr en natuurlijk meega belonen met alles zoals boven beschreven, maar hij doet 2 passen en loopt alweer een meter voor mij. beloning in de hand helpt ook niet want als hij het niet krijgt nou ja dan niet, snuffelen is toch leuker. ook neemt hij niet altijd meer iets aan qua lekkers, heeft er geen omkijken meer naar (eten gaat zowiezo niet zo goed)

ik hoop dat je hier wat mee kan?
NNelleke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door NNelleke »

Je verhaal klinkt mij erg herkenbaar in de oren.
Mijn jonge labradro Reu heeft ook een hele tijd niet tot nauwelijks voo rmij gehad en was inderdaad veel aan het snuffelen en doen.
Ik heb in die tijd is natuurlijk ook wel de leeftijd heel veel aandachtsspelletjes gedaan.
Hier een aantal voorbeelden.
- De kijk oefening.
- Hand voertjes voor zijn neus en dan als die kijkt een geven. (impuls control)
- Vanuit het kijken volgen en snoep naast mijn schoen neerleggen. (Als die los is om hierkomen te oefenen) Echt een spelletje maken. Snoepje neerleggen weg rennen. Hier roepen enz.
- Touch. Het met de neus aanraken van de hand. Hier kan ik hem altijd leuk mee vermaken ook in spel variant. Links en recht op de beurt maar ook om hem even weer met mijn aandacht bij mij te krijgen.
- En vanuit het targetten laten volgen dat die je hand volgt dit kan je zo houden dat die dan ook naar je kijkt.

Maar had ik ook wel eens een speeltje op zak. Als die dan wel even oplette en even aandacht had werd dat beloond met een spelletje.

En verder is het vooral blijven oefenen en een lange adem hebben. Het gaat weer voorbij gelukkig. :D
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

NNelleke schreef: Het gaat weer voorbij gelukkig. :D
Nee hoor het gaat nooit voorbij :D mijn heertjes (volle reuen van 9 en bijna 8 jaar) staan nog steeds geregeld klappertandend en trillend minutenlang bij een polletje gras waar een (loops) teefje op heeft geplast. Als ze los lopen vind ik dat allemaal prima en soms blijf ik ook rustig even staan wachten. Maar als ze aangelijnd zijn of we zijn met serieuze zaken bezig dan doen we dat dus gewoon niet.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik ga proberen hierop te reageren.
Het kan zijn dat ik iets verkeerd begrijp (het is maar een verhaal op een schermpje :wink: )
Maar ik ga een poging doen.
senseotje schreef:ranetje, bedankt voor je reactie,

cursus heb ik gewoon door kunnen volgen, hebben pup cursus af gemaakt en hebben 3 week 2 x per week gedaan en afgelopen week 1 x omdat we dus iets losser waren op de camping vond ik dit een goed ding.

zijn aandacht trek ik door, hoge stem, lage stem, fluisteren, lekkers, rukje aan tuig, lijf aan raken en bij alles zeggen van kijken en belonen met lekkers of stem.
lekkers bestaat uit, kaas, leverworst, gedroogd vlees of weet ik veel wat nog meer maar elke week iets anders om maar zijn aandacht te houden.
Dit ziet er uit als veel te veel verschillende dingen die allemaal tot hetzelfde moeten leiden, namelijk aandacht voor jou.
Ik zou me beperken tot één ding.
Leer hem (zwijgend!!) om oogcontact te maken d.m.v. iets lekkers en verbindt daar pas het commando "kijk" aan als je oogcontact hebt en niet eerder.
Voor mijn gevoel heeft hij het commando nog niet goed begrepen.
Begin daarmee in huis en maak het pas moeilijker (kleinnnnnnnn beetje meer afleiding) als het in huis vlekkeloos gaat.
Pas daarna kan je het commando "kijk" pas echt gaan gebruiken.
hij mag pas zijn behoefte daar doen waar het mag van mij, echt niet bij tuinen, hekjes of ergens waar iemand last van kan hebben. we hebben 2 vaste rondes, 1 is iets makkelijker andere is door het dorp met de vrije plaats bij water.
:ok:
de club heeft de ketting aanbevolen omdat hij niet beter weet, heb het heel lang uit kunnen stellen maar heb toch toe gegeven, ik gebruik het met een kort rukje naar mij toe en zeg dan hierrrr (op de club zo geleerd) met de Julius pak ik de hand vat om hem naast mij te krijgen en zeg dan hierrrrrrr en natuurlijk meega belonen met alles zoals boven beschreven, maar hij doet 2 passen en loopt alweer een meter voor mij. beloning in de hand helpt ook niet want als hij het niet krijgt nou ja dan niet, snuffelen is toch leuker. ook neemt hij niet altijd meer iets aan qua lekkers, heeft er geen omkijken meer naar (eten gaat zowiezo niet zo goed)

ik hoop dat je hier wat mee kan?
Het liefst zou ik slipkettingen e.d. even niet gebruiken, maar het "hier" opnieuw aanleren door dat commando alleen te geven als je zeker weet dat hij komt, zodat je goed kunt belonen.
Die zekerheid kan je vergroten door met zijn tweeën te oefenen.
Iemand houdt de hond vast............... je laat iets heel lekkers ruiken (of de bal of iets anders als hij dat spannender vindt) en je rent een meter of 5 weg.
Dan draai je je om en je roept hem (naam + "hier").
Komt hij in een streep naar je toe, dan beloon je dat.
Ook hier weer beginnen op plekken waar geen andere afleiding is en dan daarna de afleiding beetje bij beetje groter maken.

Wat ik in je uitleg dik heb gemaakt zou ik omdraaien en met de julius geldt dat net zo, ook omdraaien.
Je zegt "hier" ........ en als hij niet reageert geef je de korte correctie (denk er om dat de slip verder nooit strak staat!) of je neemt hem aan het handvat naast je............. en zodra hij op de gewenste plek is zeg je nog eens "hier" terwijl je (in het begin van de oefening) iets lekkers (of die bal of ander speeltje) geeft.
Maar liefst zou ik dat dus even in de kast leggen :wink:

In mijn ogen moet je terug naar de allereerste basis.
Waarbij het oogcontact en het "hier" komen opnieuw en nu steviger wordt vastgelegd.

Vergeet daarnaast niet om door de dag heen consequent te blijven in wat je toestaat en wat je niet toestaat.
Als je minder verschil laat komen tussen "werken" en "vrij" zijn zal je de houding van je hond ook zien veranderen :wink:

Heb je hier wat aan?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
senseotje
Actief

Nelleke ook erg bedankt voor je reactie, voor in huis is dit erg leuk om te doen en zodra het weer rustiger in huis is ga ik er zeker mee bezig!

Ranetje het is mij aardig duidelijk hoe je het uitlegt, weer van voren af aan beginnen en rustig aan opbouwen.
verandering die ik vanaf vandaag heb in gevoerd is dat Maylo de commando NAAST krijgt en ik niet meer zeg van hier als hij mij voorbij loopt. volgens de cursus man moet ik hem corrigeren met HIER terwijl dit het zelfde is als komen??? want komen doet hij verder prima (laatste dagen stuk minder maar goed)
het kijken is opzich ook altijd wel prima geweest, als ik zei kijken dan keek Maylo en kreeg iets lekker (speeltje heeft nooit gewerkt) maar als hij zijn lekkers had dan is de concentratie ook weer helemaal weg en gaat de neus weer op de grond. weer zeggen kijken kan een reactie opleveren maar dit wordt ook minder.

ik zal zo goed mogelijk mijn best blijven doen maar heb nu echt het gevoel dat het vechten tegen de hormonen is. zonet ook weer wezen lopen maar totaal geen reactie meer en als er een reactie was dan was het fout, voorkomen werd voet (als hij al voor kwam) alleen het laatste stuk naar huis ging prima.

maar iedereen zover bedankt voor de reactie's, word vast wel beter aankomende tijd
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je kunt beter even wat minder van hem verwachten dan dat hij leert dat hij commando's niet (goed) hoeft uit te voeren ;) Je merkt vanzelf dat hij de commando's die je nog wel geeft weer vlotter gaat uitvoeren. Dan kun je ook weer wat meer vragen. Het kan per dag, maar zelfs gedurende een wandeling, heel erg wisselen. Zorg gewoon dat hij niet makkelijk de fout in kan gaan, dan komt het echt wel weer goed
senseotje
Actief

Fotogravinnetje jij zegt (typt) het, ik dacht het!! merk aan alles dat de luchten hier zo vreselijk lekker zijn, kwijl loopt met dikke draden uit de bek, eet lust is erg verminderd en de lekkerste beloningen zijn niet om aan te nemen. de strijd die ik vorige week moest leveren op cursus was gewoon niet leuk, voor mij niet maar voor Maylo helemaal, die kon me zo dom aan kijken dat ik het idee had dat hij niet eens wist dat hij nog op deze aardbol was.

ik zal kleine stukje met hem door nemen en hem de wereld in prijzen als het goed gaat en mijn gedachten maar op nul zetten, denk er zelfs aan morgen niet naar cursus te gaan maar hem even weer te laten wennen aan zijn thuis gebeuren.

bedankt hoor
ranetje
Zeer actief

senseotje schreef:Nelleke ook erg bedankt voor je reactie, voor in huis is dit erg leuk om te doen en zodra het weer rustiger in huis is ga ik er zeker mee bezig!

Ranetje het is mij aardig duidelijk hoe je het uitlegt, weer van voren af aan beginnen en rustig aan opbouwen.
verandering die ik vanaf vandaag heb in gevoerd is dat Maylo de commando NAAST krijgt en ik niet meer zeg van hier als hij mij voorbij loopt. volgens de cursus man moet ik hem corrigeren met HIER terwijl dit het zelfde is als komen??? want komen doet hij verder prima (laatste dagen stuk minder maar goed)
het kijken is opzich ook altijd wel prima geweest, als ik zei kijken dan keek Maylo en kreeg iets lekker (speeltje heeft nooit gewerkt) maar als hij zijn lekkers had dan is de concentratie ook weer helemaal weg en gaat de neus weer op de grond. weer zeggen kijken kan een reactie opleveren maar dit wordt ook minder.

ik zal zo goed mogelijk mijn best blijven doen maar heb nu echt het gevoel dat het vechten tegen de hormonen is. zonet ook weer wezen lopen maar totaal geen reactie meer en als er een reactie was dan was het fout, voorkomen werd voet (als hij al voor kwam) alleen het laatste stuk naar huis ging prima.

maar iedereen zover bedankt voor de reactie's, word vast wel beter aankomende tijd
Heel goed bedacht volgens mij :ok:
Zo heb je al een klein stukje duidelijkheid aangebracht.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”