Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Focus trainen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lemuria

Focus trainen

Ongelezen bericht door Lemuria »

Izzy mag graag praten tegen andere honden, op luide toon. Haar 'persoonlijke' ruimte is een meter of 30-40 om d'r heen, waarin ze het niet kan laten om andere honden aan te blaffen. Het is geen snauw-blaf maar een duidelijke "HEY HIER BEN IK, HOI HOI HOI! MAAR KOM MAAR NIET DICHTERBIJ ENZO!"-blaf. Inclusief hangen in de lijn. Nu ben ik er sinds een paar weken achter dat, als er een stok en water is, ik moeiteloos de volle 100% focus krijg. Dan kan elke hond de horlepiep onder d'r neus dansen, maar ze kijkt niet op of om. Een vluchtige blik hooguit, that's it. Vandaag stonden we bij het water bijvoorbeeld te spelen en ik zag in de verte een aangelijnde herder aan komen. Izzy was aan het zwemmen dus geen probleem, maar toen ze terug aan wal kwam en ik de 'vluchtige blik' zag, wist ik dat er een hond moest staan, en warempel. Stond die herder opeens zonder riem schuin achter me. Maar er kwam geen blafje/grommetje of uitvalgedrag aan te pas. Want Izzy had een missie en daar liet ze zich niet vanaf brengen natuurlijk :pffff:

Maar goed, ik heb niet altijd een stok en water bij de hand. Op dit moment neem ik tijdens wandelingen het initiatief door me stante pede om te draaien als ik een hond zie, nog voor ze kan reageren, of ik steek de straat over zodat ze haar punt niet hoeft te maken, maar is er een (makkelijke) manier om die focus door te trainen naar normale situaties?
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Focus trainen

Ongelezen bericht door samantha! »

Kun je haar niet balgek maken?
Dan zou je gewoon altijd een bal mee kunnen hebben en daarmee aan de slag gaan om haar af te leiden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Lemuria

samantha! schreef:Kun je haar niet balgek maken?
Dan zou je gewoon altijd een bal mee kunnen hebben en daarmee aan de slag gaan om haar af te leiden.
Ballen doen het wel voor haar zolang ze erachter aan kan rennen, maar het is vooral de beloning van het achteraf op de stok mogen kauwen die ze prachtig vindt ;) Dat lukt op een bal niet zo lekker. Maar wie weet dat dat met een beetje extra training wel erin kan...thanks!

@Heavy: Het is voorál de stok-water-combi die het nu echt voor haar doen. Als ik een losse stok voor haar neus zwengel als er een andere hond komt, heeft ze daar eigenlijk geen boodschap aan. Stokken dragen heeft ze tot nu toe maar 1x gedaan, meestal vindt ze dat gewoon teveel moeite (ik heb best wel een luie Stafford). Anders zou ik met alle liefde een stokkenverzameling aanleggen en elke wandeling 1 in d'r bek duwen waar ze mee kon sjouwen :)
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

In plaats van afleiden of omdraaien, zou ik Izzy proberen aan te leren 'normaal' te reageren. Zolang ze dat nog niet kan, zijn afleiden of omdraaien wel goede manier om te voorkomen dat ze de fout ingaat, maar ik zou, wanneer het kan trainen op het kijken naar de andere hond, zonder te blaffen.
Het is een methode van Leslie McDevitt, en ik vind het heel goed werken. Ik heb het toegepast bij de eenden voor mijn deur. Het voordeel is dat als de hond dit eenmaal geleerd heeft, je niet meer zelf continu hoeft op te letten, maar dat je zult merken dat de hond jou laat weten dat er een andere hond is en dat ze braaf is geweest en dus een koekje heeft verdiend.
Hier is een voorbeeldfilmpje, maar er zijn er vast meer: https://www.youtube.com/watch?v=K9yOCb3rzOo
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Izzers
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Izzers »

Is de afleiding de stok en het water, of het spelen met de baas?
Met een bal (massief) aan een koordje bereik ik vaak het beste effect.
Dus de hond niet aanleren om achter de bal aan te rennen (of in dit geval achter de stok aan laten zwemmen)
Maar hup bal uit je zak en een trekspelletje ervan maken. Is de hond op de juiste afstand? Lekker weggooien die bal
Afbeelding

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Is ze ook gek op die stok als er geen water in de buurt is?
Edit: Overheen gelezen.
Laatst gewijzigd door -Saskia- op 12 aug 2015 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lemuria schreef:
samantha! schreef:Kun je haar niet balgek maken?
Ballen doen het wel voor haar zolang ze erachter aan kan rennen, maar het is vooral de beloning van het achteraf op de stok mogen kauwen die ze prachtig vindt ;) Dat lukt op een bal niet zo lekker. Maar wie weet dat dat met een beetje extra training wel erin kan...thanks!

En een balletje met een pieper in je zak? Zo houd ik mijn gevaarlijke pitbull in bedwang :LOL:
Ze mag hem als beloning even vasthouden als de andere hond weer weg is.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hier werkt de bal ook het beste, bal betekend er bestaat niks anders meer op de wereld :cheer:
Als beloning mag hij hem dan of een keer halen of even dragen :8):
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Lunatic schreef:Hier werkt de bal ook het beste, bal betekend er bestaat niks anders meer op de wereld :cheer:
Als beloning mag hij hem dan of een keer halen of even dragen :8):
Dit doe ik dus ook maar dan met de voerdummy, die vindt ze veel belangrijker dan een bal. :)
Lemuria

Ja dingen dragen doet ze dus eigenlijk niet. Een bal geven is voor haar normaal absoluut geen beloning, ze laat 'm gelijk vallen als ze de kans krijgt. En weggooien lijkt me niet handig als ik net in een woonwijk/aan een drukke weg loop en er een hond aankomt :mrgreen:

@Dagmar: M'n gefoarlikke Steffut is bang voor piepspeeltjes :oeps: Ze moet er niets van hebben.

@Belle: Zal het filmpje zo eens bekijken, je uitleg klinkt interessant! Inderdaad moet ze gewoon naar een hond leren kijken zonder d'r scheur open te trekken, want als ze eenmaal bij de hond is, is er niks meer aan de hand :19: Maar ja, leg dat de verschrikte baasjes van de belaagde honden maar eens uit, dat die woest-blaffende Stafford geen kwaad in de zin heeft :mrgreen:
-Saskia-
Zeer actief

Je zou ook naar filmpjes van BAT training kunnen kijken. Je begint op aandacht te trainen binnen Izzie's comfort zone (+30m afstand) en als dat goed gaat ga je langzaamaan dichter bij de trigger staan. Heb je geen hondenschool in de buurt waar je ver genoeg van de groep honden kan staan?

Ik heb die methode gebruikt bij mijn hond die voertuigen wilde drijven, heeft een paar maanden geduurd (hij vertoonde het probleem wel al op een meter of 150, kijken liet ik toe, als hij ging eyen deed ik letterlijk en figuurlijk een paar passen terug in mijn training) maar nu kan ik hem probleemloos in een peloton gooien of ontspannen naast me doen zitten om een auto voorbij te laten gaan :lol1:
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

-Saskia- schreef: Je begint op aandacht te trainen binnen Izzie's comfort zone (+30m afstand) en als dat goed gaat ga je langzaamaan dichter bij de trigger staan.
Zo heb ik het ook aangepakt bij mijn uitvallende draak.
Lemuria

-Saskia- schreef:Je zou ook naar filmpjes van BAT training kunnen kijken. Je begint op aandacht te trainen binnen Izzie's comfort zone (+30m afstand) en als dat goed gaat ga je langzaamaan dichter bij de trigger staan. Heb je geen hondenschool in de buurt waar je ver genoeg van de groep honden kan staan?
Ik ga wel regelmatig naar het park waar veel honden komen. Groot overzichtelijk terrein. Dan ga ik daar midden op het gras zitten en elke keer dat er een hond voorbij komt en Izzy kijkt naar mij, krijgt ze een koekje. Maar ik zie er in praktijk-situaties (op straat dus) niets van terug :mrgreen: Wel af en toe dat er een hond op ons af komt gestormd en na het eerste grauwsnauwgaweg-verhaal van Izzy, spelen ze. Maar ja, ik wil dat hele grauwsnauwgaweg-verhaal er tussen uit knippen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lemuria schreef:Ja dingen dragen doet ze dus eigenlijk niet. Een bal geven is voor haar normaal absoluut geen beloning, ze laat 'm gelijk vallen als ze de kans krijgt. En weggooien lijkt me niet handig als ik net in een woonwijk/aan een drukke weg loop en er een hond aankomt :mrgreen:

@Dagmar: M'n gefoarlikke Steffut is bang voor piepspeeltjes :oeps: Ze moet er niets van hebben.

@Belle: Zal het filmpje zo eens bekijken, je uitleg klinkt interessant! Inderdaad moet ze gewoon naar een hond leren kijken zonder d'r scheur open te trekken, want als ze eenmaal bij de hond is, is er niks meer aan de hand :19: Maar ja, leg dat de verschrikte baasjes van de belaagde honden maar eens uit, dat die woest-blaffende Stafford geen kwaad in de zin heeft :mrgreen:

:LOL:

Je moet (als je daar wat mee wilt) iets speciaals hebben, dat van jou is en zij bij de gratie gods even mag lenen, niet haar gewone speelgoed.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Geduld is een schone zaak :mrgreen: ik dacht ook altijd dat het allemaal geen zak hielp, maar heb inmiddels wel een hond die niet meer als een brullende gorilla in de lijn hangt.
-Saskia-
Zeer actief

Lemuria schreef:Ik ga wel regelmatig naar het park waar veel honden komen. Groot overzichtelijk terrein. Dan ga ik daar midden op het gras zitten en elke keer dat er een hond voorbij komt en Izzy kijkt naar mij, krijgt ze een koekje. Maar ik zie er in praktijk-situaties (op straat dus) niets van terug :mrgreen: Wel af en toe dat er een hond op ons af komt gestormd en na het eerste grauwsnauwgaweg-verhaal van Izzy, spelen ze. Maar ja, ik wil dat hele grauwsnauwgaweg-verhaal er tussen uit knippen.
Het duurt echt een hele tijd. Ik gok dat Frank pas ontspannen naast een weg kon lopen na een maand of acht. Tussen de trainingen door of onderweg naar de trainingslocatie wilde hij zich nog steeds voor voertuigen gooien maar daar moesten we even doorheen, kwam uiteindelijk helemaal goed.
Lemuria

Super! Ik ga eens aan de slag met de BAT-training, ik kom over een maand of 8 wel melden of ik vooruitgang zie :mrgreen:
#terrier #plankvoordekop
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”