Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tammenga windjes laten, hijgen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sassie2612
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bordercollie/boerenfox kr.

Tammenga windjes laten, hijgen

Ongelezen bericht door sassie2612 »

Sinds ongeveer 3 maanden zijn wij overgestapt op Tammenga. Ik merk dat onze oudste hier nogal moeite mee heeft. Hij laat veel windjes, hijgt veel en zo nu en dan blijft zijn ontlasting aan zijn kont plakken. Zijn ontlasting is bij dit voer wel bruin.

Hiervoor gaven wij Lotgering. Hiermee hadden wij hetzelfde probleem. Alleen had hij toen hele donkere ontlasting.

Voor Lotgering en Tammenga, kregen ze Bibi. Ik ben overstapt op ander voer, daar Bibi nier zo vleesachtig als Lotgering en Tammenga oogt. Hij deed het wel goed op Bibi. Ik geef Bibi zo nu en dan tussendoor, maar dat geeft weinig verschil.

Ik weet nu even niet meer wat ik kan doen. Heeft iemand misschien dezelfde ervaring gehad? Of heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Groetjes,
Saskia
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Re: Tammenga windjes laten, hijgen

Ongelezen bericht door freskin »

Welke variant van Lotgering gaf je aan hem? De donkere kleur is normaal. Dat komt door een bepaald soort vlees dat er doorheen zit, b.v orgaan.
Lotgering is wat vetter dan b.v smuldier.

Ik varieer de lotgering regelmatig. Ik merk dat de lam/rijst of de wildvariant wat beter valt bij een van mijn honden. Momenteel geef ik ze eend/paard. Kijken hoe ze het daar op doen.

Misschien heeft jouw hond wel wat zwakke darmen en valt het (vettere) vlees wat te zwaar. Je kan proberen een wat minder vette variant te kiezen en eventueel afwisselen met een lam/rijst brok.

En je zou ook wat rijst kunnen koken en dat door het vlees doen. Dat werkt ook wat stoppend zodat de ontlasting wat vaster wordt.

*edit:toevoeging
Laatst gewijzigd door freskin op 14 sep 2015 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
senseotje
Actief

Ongelezen bericht door senseotje »

Hoi, Ik kan je geen raad geven wat betreft de voeding, ben zelf nog maar een leek op kvv gebied. alleen het stukje over hijgen, is dit slecht dan voor een hond. ik weet dat je naar bewegen veel kunnen hijgen, he vermoeidheid maar ook onze hond nu 9 maanden, odh dus behoorlijke vacht hijgt ook enorm. ik gooide het telkens op het warme weer, daar maylo ook altijd het meest koelste plek op zoekt. maar zomer is voorbij (wel erg benauwd laatste dagen ) en maylo hijgt nog steeds heel erg veel. ik heb nog nooit een hond gehad die zo hijgt.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Hijgen is op zich niet slecht. In geval van TS komt dat doordat de hond waarschijnlijk wat last heeft van zijn maag/darmen ( kramp)

@Senseotje: Ik weet niet wat voor ras jij hebt, maar met dit weer kunnen ze toch wel snel warm zijn. Mijn collie gaat ook altijd op de koele laminaatvloer liggen. Hijgen kan ook door opwinding of pijn komen. Als je hond een grote inspanning heeft gedaan, en zijn conditie is nog niet optimaal, kan hij ook wat langer doorhijgen. :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Je zou spykie nog kunnen proberen, dat is tammenga met wat meer bot er in, misschien werkt dat tegen de ontlasting aan zijn staart? Hier kan één hond de hoeveelheid vet van lotgering niet aan, ook veel windjes en matige ontlasting. Op tammenga gaat het beter, spykie is gewoon goed.
sassie2612
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bordercollie/boerenfox kr.

Ongelezen bericht door sassie2612 »

Rocket is een border collie.
Ik heb verschillende van Lotgering geprobeerd. Helaas deed hij het op geen van allen goed.

Hij hijgt inderdaad vanwege de krampen, ben ik bang voor. Het is ook alleen op de dagen dat hij de meeste last heeft.

Ik geef enkelvoudig voer. Nou merkte ik dat hij het meeste last heeft van rund, schaap (bibi). Gisteren heeft hij lam op en vandaag weer winderig. Vandaag en morgen staat er paard op het menu...

Spykie hebben we ook geprobeerd helaas hetzelfde probleem als bij Lotgering.

Het is zo vreemd, zijn ontlasting oogt niet dun, heeft een lichte kleur.
Groetjes,
Saskia
TTtje@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TTtje@ »

Je zou eens dogmeat kunnen proberen die heeft een iets hoger botpercentage dan de meeste merken en je hoort wel eens dat sommige er krijtjes op gaan poepen maar die van ons doet het er goed op. Die van ons deed het ook niet goed op lotgering, slappe ontlasting. Ik denk dat lotgering te vet was.
Wij wisselen trouwens wel 3 of 4 merken af met als hoofdmerk dogmeat.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Mijn honden krijgen al een hele tijd tammenga, maar ze hebben niet de klachten die jouw hond heeft.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”