Zojuist waren we een rondje wezen wandelen, waarbij ik altijd flink doorstap. Alles ging prima, tot we bijna thuis waren.. Op de hoek van de straat woont een gezin met een grote duitse dog, geweldig beest. Eigenaar kwam net thuis en had z'n hond loslopen in z'n voortuin (dik hek eromheen, op vele plaatsen ook een lage heg). In vorige contacten was Damy altijd heel blij en speels met die hond. Snuffelen en samen heen en weer rennen. Damy altijd aan de riem ivm de straat, andere hond altijd los. Ik dacht vandaag hem weer te laten snuffelen. Dat ging goed. En daarna begon hij een lawaai te maken
Damy proberen tot de orde roepen hielp niet, hij had bananen in z'n oren. Een correctie met de riem werd ook niet voldoende opgemerkt.
Hek houdt op, ik loop door en Damy staat kwispelend te grommelen bij dat hek. Met een duidelijke stemverheffing (Damy, kom!) komt m'n hondje wel mee en kijkt nog 1x achterom. Andere hond is allang z'n huis binnengewandeld, dus wij kunnen ook zonder problemen verder.
Belangrijke noot: Damy is maar een opdondertje van 6 kg, een volle reu van nu 10 maanden. De andere hond heeft een schofthoogte van een meter en is geen teder poppetje. Qua opeet-gevaar gaat Damy het voer zijn.
Hoe kan ik hier in de toekomst beter op reageren? Ik wil niet met zo'n schreeuwlelijk aan de riem lopen bij elke hond die we zien.