Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen ineens

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Izzers
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel
Aantal honden: 1

Blaffen ineens

Ongelezen bericht door Izzers »

Hoi allemaal,

Misschien moet dit eigenlijk wel in medisch maar ik probeer het eerst hier.
Sinds enkele weken doet Izzy namelijk raar.
Van de ene dag op de andere begint ze enorm te blaffen als ze aangelijnd andere honden ziet naderen.
Het is beslist niet agressief ze wil duidelijk spelen maar ik schaam me eigenlijk wel dood. Ik zie mensen die ons niet kennen gewoon denken pfff daar heb je er weer zo een die zo'n k*therder niet onder controle heeft.
En dat is eigenlijk mijn punt. Ik heb dat blafgedrag niet onder controle :-( Ik heb jarenlang met haar kunnen sporten ik heb haar alles kunnen aan en afleren en dit niet. Ik kan op mijn kop gaan staan en dan blaft ze nog gewoon door.
Loslopend heb ik dat probleem niet. Ze stormt als een bezetene op de andere hond af, remt vlak voor de hond af en stelt meteen voor om te spelen.
Omdat dit gedrag nieuw voor haar is, en ik er echt geen controle op heb heb ik me afgevraagd of ze wellicht veel minder of niks meer ziet. Haar ogen zijn al twee jaar troebel. Ouderdom aldus de dierenarts en ik heb ook nooit echt iets aan haar gemerkt verder.
Afbeelding

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie
Aantal honden: 2

Re: Blaffen ineens

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Ik kan je niet helpen met het blaffen aangezien ik er nu zelf 1 heb sinds kort die dit doet.
Maar ik zou me vooral niet te druk maken over wat andere mensen denken dat voelt je hond natuurlijk ook.
Jij weet wel beter dat moet je in je achterhoofd houden. :)
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Ik zou echt niet blij zijn als er een herder als een bezetene op mijn hond af komt stormen om op het laatste moment af te remmen. Mijn honden zijn dan ook not amused.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Wat is er mis met gewoon even bij de kladden grijpen met een godverrrr gedraag je en bek houden.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

bouvierpoedel schreef:Wat is er mis met gewoon even bij de kladden grijpen met een godverrrr gedraag je en bek houden.?
Dat is ook mijn eerste reactie.
Ondanks dat haar ogen minder zouden worden kan ze gewoon haar muil dicht houden. Helemaal als het nooit zo is geweest.

En.verder eerder haar aandacht pakken.
Dus voordat zij de hond "in het vizier" krijgt.

Maar als er een hond op mijn honden afgestormd komt om vlak voor ons te stoppen krijgt ze wel een gigantische scheldkannonade over zich heen.
Daar ben ik echt niet van gediend, herder of geen herder.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Wat ik uit het verhaal begrijp is dat nbiet zozeer de issue. Als dat als de hond aan de lijn is dat die dan zo blaft.
Izzers
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Wat is er mis met gewoon even bij de kladden grijpen met een godverrrr gedraag je en bek houden.?
Niks......als het zou helpen.... al geprobeerd dst vind ik dus het akelige. Izzy is altijd heel makkelijk te corrigeren geweest en nog. Alleen hiermee niet
Afbeelding

Izzers
Zeer actief

racapuck schreef:Ik zou echt niet blij zijn als er een herder als een bezetene op mijn hond af komt stormen om op het laatste moment af te remmen. Mijn honden zijn dan ook not amused.

Ok...verkeerde woordkeus.
Ik bedoelde dolenthousiast.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Izzers schreef:
racapuck schreef:Ik zou echt niet blij zijn als er een herder als een bezetene op mijn hond af komt stormen om op het laatste moment af te remmen. Mijn honden zijn dan ook not amused.
Sinds mijn hond een zware operatie en heel veel pijn heeft gehad zijn "dolenthousiaste" onbekende honden voor haar een reden om als een speer te vertrekken als ze los is.
En dan dus helaas niet naar mij maar WEG.

Doodsbang voor mogelijke pijn door die snelle nadering van de andere hond.
Ze heeft op die manier al eens pijn gehad, dus ze hoeft niet meer zo nodig.
Vroeger kreeg zo'n hond op zijn lazer en nu vlucht ze dus.
Ben ik niet blij mee, want ze is dan wel echt verdwenen.

Ik wil het van haar niet hebben (ze heeft soms zelf die neiging een beetje), dus dat gedrag is hier verboden.
En het zou fijn zijn als anderen hun hond ook wat minder op onbekende honden af laten stormen ........ ook als dat dolenthousiast is.

Als ze zo blaft als ze andere honden ziet , lijkt me dat ze nog wel voldoende ziet?
Of is ze bang voor de vage vormen die op hond lijken?
Ik zou die ogen nog een keer laten nakijken en verder als ze aangelijnd is eerder de afstand tussen haar en de andere hond vergroten en daarbij bij rustig blijven prijzen/belonen.
Een correctie kan helpen, maar de timing daarvan moet je wel goed hebben.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Izzers
Zeer actief

ranetje schreef:
Izzers schreef:
Ik wil het van haar niet hebben (ze heeft soms zelf die neiging een beetje), dus dat gedrag is hier verboden.
En het zou fijn zijn als anderen hun hond ook wat minder op onbekende honden af laten stormen ........ ook als dat dolenthousiast is.
Ik kan me wel voorstellen dat je daar de balen van hebt, maar je kunt ook moeilijk verwachten dat anderen in een losloop gebied hun hond aanlijnen omdat de jouwe anders in paniek wegloopt.
Izzy krijgt altijd meteen het commando rustig mee maar ja ze mag wel gaan spelen in een losloop gebied van mij en het is nu eenmaal een enthousiaste tante. Overigens accepteert ze het zonder probleem als een andere hond aangeeft hier niet van gediend te zijn.

Even over het vetgedrukte.... Hoe doe je dat dan? Ik ben daar best benieuwd naar want ik kan het me voorstellen als je in de situatie zit waar jij met je hond in zit dat aankomende honden vervelend zijn. Hoe hou jij dat dan op zo'n moment tegen?
Afbeelding

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco stormt ook graag op andere honden af. En bij hem werk ik dus aan aandacht voor mij zolang de andere hond(en) nog op een aardige afstand is/zijn. Afhankelijk van hoe het gaat en hoe de andere partij reageert, mag hij vervolgens kalm kennismaken of lopen we gewoon door. Ook in een losloopgebied vind ik het namelijk vervelend als meneer meent ervandoor te moeten gaan en met anderen te gaan spelen, terwijl ik niet eerst met de andere baasjes kan communiceren over of het wel gewenst is.
Izzers
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Elco stormt ook graag op andere honden af. En bij hem werk ik dus aan aandacht voor mij zolang de andere hond(en) nog op een aardige afstand is/zijn. Afhankelijk van hoe het gaat en hoe de andere partij reageert, mag hij vervolgens kalm kennismaken of lopen we gewoon door. Ook in een losloopgebied vind ik het namelijk vervelend als meneer meent ervandoor te moeten gaan en met anderen te gaan spelen, terwijl ik niet eerst met de andere baasjes kan communiceren over of het wel gewenst is.
Hmja dat is voor mij wat lastig...
Hier in het natuurgebied geldt eigenlijk de ongeschreven regel wat losloopt is te vertrouwen.
Zie ik dat iemand anders zijn hond aanlijnt doe ik dat ook. Veel mensen en honden ken ik wel dus daar word het makkelijk van. Izzy kent eigenlijk twee werelden onder appel of niet. Onder appel zal ze niet stormen maar los en vrij tja... zelfs al zou ik haar tot op de laatste meter onder appel houden dan nog is die laatste meter vrij is vrij. Eerlijk gezegd ook geen idee hoe ik dat er na 13 jaar nog uit zou moeten krijgen?
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Izzers schreef:
ranetje schreef:
Izzers schreef:
Ik wil het van haar niet hebben (ze heeft soms zelf die neiging een beetje#, dus dat gedrag is hier verboden.
Ik kan me wel voorstellen dat je daar de balen van hebt, maar je kunt ook moeilijk verwachten dat anderen in een losloop gebied hun hond aanlijnen omdat de jouwe anders in paniek wegloopt.
Izzy krijgt altijd meteen het commando rustig mee maar ja ze mag wel gaan spelen in een losloop gebied van mij en het is nu eenmaal een enthousiaste tante. Overigens accepteert ze het zonder probleem als een andere hond aangeeft hier niet van gediend te zijn.

Even over het vetgedrukte.... Hoe doe je dat dan? Ik ben daar best benieuwd naar want ik kan het me voorstellen als je in de situatie zit waar jij met je hond in zit dat aankomende honden vervelend zijn. Hoe hou jij dat dan op zo'n moment tegen?
Dat zeg ik ook nergens. :19:

Ik geef nu mijn hond als voorbeeld, maar er zijn zat honden die angstig zijn en ik wil dat gedender naar een andere hond gewoon niet hebben.
Mijn honden leren vanaf pup dat ze met andere honden mogen spelen als ze daarvoor toestemming hebben.
Dat is het eerste.
Bovendien kan ik feilloos zien aan mijn hond of ze pootjeswrijvend klaar staat om een angstige hond te gaan pesten (want dat is bij haar volgens mij wel een beetje de bedoeling van dat racen) ........... om vervolgens aangekomen bij die hond die zich lam schrikt een spelbuiging te gaan maken.
Ze doet dat alleen bij onzekere honden.
En bij haar heel bekende vriendjes, maar daar mag het na toestemming.
Dan rennen ze op elkaar af en dat is een heel andere sfeer.

Dan moet ze even bij me komen lopen tot we zijn gepasseerd en dan geef ik de richting aan waar ze weer vrij mag lopen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Izzers
Zeer actief

Ik geef nu mijn hond als voorbeeld, maar er zijn zat honden die angstig zijn en ik wil dat gedender naar een andere hond gewoon niet hebben.
Mijn honden leren vanaf pup dat ze met andere honden mogen spelen als ze daarvoor toestemming hebben.
Dat is het eerste.
Bovendien kan ik feilloos zien aan mijn hond of ze pootjeswrijvend klaar staat om een angstige hond te gaan pesten (want dat is bij haar volgens mij wel een beetje de bedoeling van dat racen) ........... om vervolgens aangekomen bij die hond die zich lam schrikt een spelbuiging te gaan maken.

Dan moet ze even bij me komen lopen tot we zijn gepasseerd en dan geef ik de richting aan waar ze weer vrij mag lopen.
Nee nee ik zeg ook niet dat je dat zei hoor, ik probeerde me in te leven in jouw situatie dat is iets waar ik echt over moet nadenken ik ben gewoon al 13 jaar een denderaar gewend.
Je zegt het precies goed van pup af aan... daar ben ik dan nu 13 jaar te laat mee.
Maar het is wel iets waar ik rekening mee ga houden mbt andere honden ik had daar gewoon nog nooit over na gedacht
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Izzers schreef:

Dat is het eerste.

Nee nee ik zeg ook niet dat je dat zei hoor, ik probeerde me in te leven in jouw situatie dat is iets waar ik echt over moet nadenken ik ben gewoon al 13 jaar een denderaar gewend.
Je zegt het precies goed van pup af aan... daar ben ik dan nu 13 jaar te laat mee.
Maar het is wel iets waar ik rekening mee ga houden mbt andere honden ik had daar gewoon nog nooit over na gedacht
Dan snap ik je :ok:

Ik ben gewoon niet zo heel erg van "laat de honden het zelf maar uitzoeken" :wink:
Ze vinden gewoon niet elke andere hond leuk en dat hoeft ook niet.
De lichaamstaal is doorgaans duidelijk genoeg, ook van die andere onbekende hond.
Dan zorg ik dat ze beiden genoeg ruimte krijgen.

Ik ben niet perfect en het mislukt een enkele keer.
Maar dan grijp ik wel zo snel mogelijk in.
Op ons toe denderende honden vang ik op zodat ze niet tegen mijn hond aan kunnen komen.
Vaak lukt dat, maar als er meerdere honden aankomen lukt mij dat niet en dan heb ik een probleem(mijn hond weg).

Ik moet nu dealen met een angst die er voorheen nooit is geweest.
Ik weet waarom die angst er is, maar dat maakt het niet meteen eenvoudig om er mee om te gaan.
Dat is ook voor mij aanpassen en proberen weer recht te breien :wink:
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Izzers schreef:Hoi allemaal,

Misschien moet dit eigenlijk wel in medisch maar ik probeer het eerst hier.
Sinds enkele weken doet Izzy namelijk raar.
Van de ene dag op de andere begint ze enorm te blaffen als ze aangelijnd andere honden ziet naderen.
Het is beslist niet agressief ze wil duidelijk spelen maar ik schaam me eigenlijk wel dood. Ik zie mensen die ons niet kennen gewoon denken pfff daar heb je er weer zo een die zo'n k*therder niet onder controle heeft.
En dat is eigenlijk mijn punt. Ik heb dat blafgedrag niet onder controle :-( Ik heb jarenlang met haar kunnen sporten ik heb haar alles kunnen aan en afleren en dit niet. Ik kan op mijn kop gaan staan en dan blaft ze nog gewoon door.
Loslopend heb ik dat probleem niet. Ze stormt als een bezetene op de andere hond af, remt vlak voor de hond af en stelt meteen voor om te spelen.
Omdat dit gedrag nieuw voor haar is, en ik er echt geen controle op heb heb ik me afgevraagd of ze wellicht veel minder of niks meer ziet. Haar ogen zijn al twee jaar troebel. Ouderdom aldus de dierenarts en ik heb ook nooit echt iets aan haar gemerkt verder.
ontopic: zou het helpen om resoluut weg te lopen met je hond als ze aanstalten maakt te blaffen, wèg van de andere hond? Als ze wil spelen en aandacht trekken, trekt ze op deze manier aan het kortste eind. Is ze weer "bij" je, loop je weer in de gewenste richting.
Grote mond geven lijkt me totaal nutteloos...
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Dat gedrag is natuurlijk zelfbelonend en zal je er voor moeten zorgen dat jij eerder ben met ''corrigeren'' ingrijpen. Als je hond even aan lijnt als er een andere hond aan komt dan kan je mogelijk dit gedrag doorbreken. Veel honden hebben een hekel aan dat er honden op hun afstormen, ook al is het in een losloop gebied. Dan is het prettig als eigenaren met honden die dit soort ''lomp'' gedrag hebben hierin op anticiperen.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Lizzie. schreef:Dat gedrag is natuurlijk zelfbelonend en zal je er voor moeten zorgen dat jij eerder ben met ''corrigeren'' ingrijpen. Als je hond even aan lijnt als er een andere hond aan komt dan kan je mogelijk dit gedrag doorbreken. Veel honden hebben een hekel aan dat er honden op hun afstormen, ook al is het in een losloop gebied. Dan is het prettig als eigenaren met honden die dit soort ''lomp'' gedrag hebben hierin op anticiperen.
Beestje is 13 jaar en mag dat al zolang doen en blijkbaar kennen ze elkaar in die omgeving zodat dat op honden afrennen geen probleem vormt :19:

Het ging TS met name om het plots aan de lijn aanblaffen van honden, voor zover ik kan lezen deed de hond dat voorheen niet.
Misschien toch iets medisch?
Is het gedrag ook veranderd met loslopen? Gaat ze wat minder op honden af, misschien wat afwachtend geworden? Ze kan lichamelijk natuurlijk wat minder sterk worden waardoor ze op voorhand nu blaft bijvoorbeeld als ze aangelijnd is?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

blondie schreef:
Lizzie. schreef:Dat gedrag is natuurlijk zelfbelonend en zal je er voor moeten zorgen dat jij eerder ben met ''corrigeren'' ingrijpen. Als je hond even aan lijnt als er een andere hond aan komt dan kan je mogelijk dit gedrag doorbreken. Veel honden hebben een hekel aan dat er honden op hun afstormen, ook al is het in een losloop gebied. Dan is het prettig als eigenaren met honden die dit soort ''lomp'' gedrag hebben hierin op anticiperen.
Beestje is 13 jaar en mag dat al zolang doen en blijkbaar kennen ze elkaar in die omgeving zodat dat op honden afrennen geen probleem vormt :19:
Ik vind leeftijd niet relevant, als er een hond komt aan stormen dan zie ik en mijn honden niet dat het om een oudere hond gaat en vind dat dan ongewenst gedrag.
Je weet dat de hond dit gedrag vertoont dan kan je daar toch op anticiperen, dat je in begin door dit gedrag word overvallen dat kan ik me voorstellen. Maar als dit gedrag een gewoonte word door welke reden dan ook, dan vind ik dat je moet ingrijpen/voor zijn.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Dat gedrag los van de lijn kan overigens prima de oorzaak zijn van het geblaf nu aan de lijn. Niet naar de hond toe kunnen en dan uit frustratie ofzo gaan blaffen.
Izzers
Zeer actief

Ik heb dit gedrag eigenlijk nooit als ongewenst ervaren omdat ze alleen maar het commando "vrij" krijgt in het natuurgebied waarbij ik snel genoeg zie of een hond dit accepteert (omdat ik dagelijks dezelfde honden tegenkom) of dat ik haar even aan moet lijnen. Door dit topic heb ik wel besloten er rekening mee te houden bij onbekende honden. Dit onderdeel is ook niet het probleem omdat ze voldoende luistert om haar ineens en tijdig terug te roepen.
Het probleem zit/zat hem in het ineens gaan aanblaffen als ze aangelijnd is, en dit deed ze voorheen niet.

Nu wil ik dat iets uitbreiden..
Het kan best toeval zijn maar volgens mij heb ik de oorzaak van het probleem gevonden en graag jullie mening hierover.
Zoals gezegd is Izzy op leeftijd. Voor ze met "pensioen" ging trainde ik redelijk fanatiek met haar.
Gisteren zat ik me toevallig te vervelen en dacht hmm ik ben benieuwd of haar neus nog werkt. Ik pakte mijn speurpaaltje en de lange lijn en heb een spoortje voor haar uitgelopen. Op het moment dat ik die spullen pakte huppelde Izzy als blij ei om me heen om het hardst te roepen dat ze echt wel nog maar drie jaar was. Toen ik tijdens de wandeling naar de speurplek een andere hond tegenkwam liep Izzy nog steeds blij ei te wezen en gaf geen kik.
En... dr neus werkt nog prima. Maf hoor heeft jaren tussen gezeten maar nog even strak als altijd.

Vanmorgen kwamen we honden tegen tijdens de wandeling en het was weer blaffen geblazen.
Vanmiddag liet ik haar dan maar eens een paar volg en zit/af/ vooruit oefeningen doen en hup izzy was meteen weer blij ei en op de terug weg geen kik naar andere honden.
Misschien heb ik mezelf wel met pensioen gestuurd in plaats van haar?
Zou ze zich toch ondanks dat de lange wandeling (die nu wel beduidend korter zijn omdat ze gewoon echt veel sneller moe word) gewoon vervelen en daarom rottigheid aan de lijn uithalen?
Kan het zo zijn dat een bejaarde troela nog steeds gewoon (zij het aangepast) training nodig heeft om happy te zijn?

Graag jullie mening
Afbeelding

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Dat kan zeker een oorzaak zijn. Lichamelijk is ze wel sneller moe, maar mentaal heeft ze blijkbaar nog steeds uitdaging nodig
ranetje
Zeer actief

Kan het zo zijn dat een bejaarde troela nog steeds gewoon (zij het aangepast) training nodig heeft om happy te zijn?
Ja dat kan :ok:
Kom dan maar terug van je pensioen :wink: :lol1:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ranetje schreef:
Ja dat kan :ok:
Kom dan maar terug van je pensioen :wink: :lol1:
Samen met jou wat doen blijkt toch leuker hahaha :wink:
Izzers
Zeer actief

Nou ja, dat is iets wat ik niet erg vind :-)
Maar eens ff proberen of ze er blij ei van blijft :-)
Afbeelding

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

zeker de moeite waard.
ik heb eigenlijk nog maar vrij recent ontdekt dat mijn Lizzy van 12 het heeeerlijk vindt om 'truukjes' te leren en te doen. Was in dat opzicht altijd meer met de herders bezig :oeps: maar zij blijkt de slimste van het hele stel. Om hun hersens te grberuiken zijn ze dus blijkbaar nooit te oud :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”