Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gekke vraag misschien

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Gekke vraag misschien

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ja hoor dat ka je gerust geven, hier krijgen ze ook regelmatig runder gehakt.
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zou het even koken in water.

Trouwens kon je het gewoon koken en weer invriezen.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zou het morgen opeten, maar zo niet kan je het gerust aan de honden geven :wink:
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Half om half zit varkensvlees in en dat kun je beter niet geven. Ze kunnen er een ziekte van krijgen waar ze dood aan kunnen gaan. Nu zal die kans heel klein zijn maar goed.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Afbeelding
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Varkensvlees moet je mee uitkijken. Hoewel het niet vaak voorkomt, kan het besmet zijn met het Aujeszky-virus.Besmetting daarmee is dodelijk voor de hond. Ik zou zelf het risico niet nemen, ook al is het een miniem risico
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Hylos schreef:Half om half zit varkensvlees in en dat kun je beter niet geven. Ze kunnen er een ziekte van krijgen waar ze dood aan kunnen gaan. Nu zal die kans heel klein zijn maar goed.
ik lees dit vaak, maar ook lees in dat de ziekte van aujeszky al 20 jaar niet meer voorkomt in NL dus ik vraag mij af hoe actueel de waarschuwingen zijn.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

M@scha schreef:
Hylos schreef:Half om half zit varkensvlees in en dat kun je beter niet geven. Ze kunnen er een ziekte van krijgen waar ze dood aan kunnen gaan. Nu zal die kans heel klein zijn maar goed.
ik lees dit vaak, maar ook lees in dat de ziekte van aujeszky al 20 jaar niet meer voorkomt in NL dus ik vraag mij af hoe actueel de waarschuwingen zijn.
Lees dat stuk uit de link maar eens.
Het komt hier niet voor maar misschien wel in buitenlands vlees. Het komt iig wel voor in Europa en in dat stuk staat dat bij varkensvlees de herkomst niet vermeld hoeft te worden (al kan ik me dat bijna niet voorstellen). Feit is je weet het nooit 100% zeker en aangezien de ziekte wel 100% dodelijk is, zou ik die gok te groot vinden.
Afbeelding
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Nederland is sinds 2009 officieel Aujeszky vrij :wink:
Nederland is al in de jaren 80 begonnen met het uitroeien van de ziekte. Achtereenvolgens zijn daarvoor verschillende fasen doorlopen:

Verbod op het gebruik van conventionele vaccins (alleen nog markervaccin toegestaan).
Verplicht vaccinatieprogramma met een markervaccin voor alle varkensbedrijven.
Vrijwillig certificeringsprogramma voor bedrijven die vrij waren van de ziekte van Aujeszky
Verplichte deelname aan het certificeringsprogramma.
Verplichte deelname aan een surveillanceprogramma voor alle bedrijven.
Omzetten van de vaccinatieplicht in een vaccinatieverbod.

Op 1 januari 2009 resulteerde dit in een officiële status “Vrij van Aujeszky” binnen de EU.
Wageningen UR

Wildzwijn zou ik niet geven, maar varken durf ik best aan, zeker gezien de hoeveelheid die TS over heeft.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

M@scha schreef:
Dit dus, hier krijgen ze al tig jaar en nooit nergens last van.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Lizzie. schreef:
M@scha schreef:
Dit dus, hier krijgen ze al tig jaar en nooit nergens last van.
ik krijg persoonlijk echt steeds meer moeite met de "makkelijkheid" waarmee sites als barfplaats als infotheken worden gebruikt die DE waarheid zijn.

als daarna de info ook nog uit 2003 en 2004 is heb ik daar oprecht moeite mee.

idem het hardnekkige fabel vers en brokken tegelijk. mensen zonder enige kennis gaan volledig los als iemand het lef heeft dat te voeren terwijl ze alleen maar barfplaats info hebben als argument. maar het staat daar :pffff:

barfplaats kan daar niks aan doen, maar ik vind dat mensen wel beter zelf na mogen denken.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

En als je het niet rauw durft te geven dan bak je het toch een keertje op? Dan hoef je het tenminste niet weg te gooien.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik geef dat wel hoor
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik zou het lekker kruiden en bakken en zelf opeten, morgen. Ook zwanger kan dat prima.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ik zou het even rullen en bruin bakken. Af laten koelen en het morgen bijvoorbeeld gebruiken in de pasta.
Je kan ook even de kook erover laten gaan in een beetje water en aan de honden geven. Maar h/h gehakt is nogal vet, dus niet teveel geven i.v.m kans op diarree.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Kun je heel prima geven, maar je kunt ze ook alvast kruiden en bakken voor jezelf. En als je dat laatste niet durft, gewoon aan de honden geven. Die krijgen daar heus niets van (alleen maar een heel smakelijk maaltje!)

Edit, ik voer vanaf 2002 barf. Ben bekend met het verhaal over varkensvlees.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hylos schreef:
M@scha schreef:
Het komt hier niet voor maar misschien wel in buitenlands vlees. Het komt iig wel voor in Europa en in dat stuk staat dat bij varkensvlees de herkomst niet vermeld hoeft te worden (al kan ik me dat bijna niet voorstellen). Feit is je weet het nooit 100% zeker en aangezien de ziekte wel 100% dodelijk is, zou ik die gok te groot vinden.

Is wel zo, kijk maar eens op wat verpakkingen. Jammer, wilde niko regelmatig een bakje geven, maar gewoon varkensgehakt met bekende herkomst was niet te vinden.
Scharrel geef ik gekookt, op biologisch wordt de herkomst wel vermeld, dat krijgen ze rauw.
Te weinig voor de honden hoor, de katerss maak ik er wel blij mee. Of een stiekeme passant krijgt wat toegestopt tijdens het koken.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

dagmar88 schreef:
Hylos schreef:
M@scha schreef:

Is wel zo, kijk maar eens op wat verpakkingen. Jammer, wilde niko regelmatig een bakje geven, maar gewoon varkensgehakt met bekende herkomst was niet te vinden.
Scharrel geef ik gekookt, op biologisch wordt de herkomst wel vermeld, dat krijgen ze rauw.
Te weinig voor de honden hoor, de katerss maak ik er wel blij mee. Of een stiekeme passant krijgt wat toegestopt tijdens het koken.
Waarom de katers wel? Wat geef je ze normaal te eten dan? Waarom de honden niet?

Fijn Dipsy, dat ze het lekker vonden en dat het spul niet de kliko in is gegaan. Hier vinden ze varken ook enorm lekker. Ook omdat ze het niet zo vaak krijgen, denk ik.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marion. schreef: Waarom de katers wel? Wat geef je ze normaal te eten dan? Waarom de honden niet?
Staat er toch? Wat ik over heb aan vlees is voor de honden nog niet genoeg voor een holle kies.
De katers eten brokken, kvv, barf/prooidieren, blik en wat ze aan tafelresten lusten.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik zou gewoon lekker die gehakt hebben verdeeld onder de honden en katten. Vinden ze heerlijk, ze krijgen ook hier tijdens het koken geregeld rauwvlees en dat kan van alles zijn. En na het eten krijgen zo ook vrijwel elke dag een restje.

Ik weet van mijn ouders ook niet beter, er is er nooit 1 ziek geworden van half om half gehakt.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ik voer ook wel speklappen aan mijn honden die niet goed meer zijn . Geen centje last gehad .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ja hoor hier ging dat mooi die kliko's (lees de honden) in :F:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”