Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Medicijnen voor angst (vuurwerk)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Aantal honden: 1
Contacteer:

Medicijnen voor angst (vuurwerk)

Ongelezen bericht door vaagheid »

Ik weet dat het een beetje een controversieel onderwerp is en ik ben geen groot fan van medicijnen tegen angst.
Maar mijn scoobydoo is deze maanden zo angstig buiten dat het gewoon echt niet meer te doen is. Eerst kon ik het nog wel ontwijken maar er is hier nu voortdurend geknal en ze durft dus niet meer te poepen. Nu al een hele dag niet en dat lijkt me ook niet gezond. Binnen voelt ze zich behoorlijk veilig, dus dan valt het gelukkig mee maar het dier heeft zo natuurlijk ook niet echt een fijn leven.
Counter conditioning heb ik heel lang geprobeerd, maar dat is niet effectief genoeg, als er een keer iets dichterbij knalt is het hele effect gelijk weer weg. Daarbij is ze zo verschrikkelijk sterk dat ik echt mijn hele gewicht in de strijd moet gooien om haar in eerste instantie te stoppen in haar vluchten. Ze kan daarna opzich wel redelijk normaal meelopen maar het is niet bepaald fijn wandelen, voor haar niet en voor mij niet. Als ze eenmaal een knal heeft gehoord blijft ze ook alert en zal ze niet snel weer lekker gaan snuffelen (laat staan kakken of plassen :ugh: ).
Eigenlijk wil ik eens proberen of ze relaxter is met goede medicijnen en daarbij counter conditionen. Ze moet gewoon leren dat er geen paniek hoeft te zijn en ik denk dat dat een stuk beter gaat als ik iets beter kan doordringen en ze sneller weer 'relaxed' wordt.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft en welke combinatie van training + medicijnen goed werkt?
Of moet ik het gewoon helemaal niet willen?

Het is dus niet de bedoeling het probleem weg te toveren met medicijnen maar als ondersteuning voor de training.
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Medicijnen voor angst (vuurwerk)

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou beginnen met iets als Bach Rescue, denk ik
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

sja, je hebt nu eenmaal zéér extreem angstige honden waarbij niks helpt.

Ik ben inmiddels jaren verder, álles geprobeerd wat je kan proberen maar niets helpt. Van Counter conditioning tot hele vuurwerk cursussen, GT erbij, thundershirt, homeopathische druppels, medicatie en dingen als vuurwerk cd, sprays, bach, dingen in huis en noem het maar op.

Luna is zéér angstig. Extreem wel. Niets helpt.

Tot vorig jaar. Toen ik aangaf bij mijn dierenarts dat ik serieus bang zou zijn dat haar hart er mee zou stoppen. Luna is al op leeftijd, en hoe erg zij in paniek is, is echt niet normaal.
Ik mocht toen Valium ( diazepam) proberen. Dit middel versuft ook ( zoals bij die spierverslappers, wat dus sneu is want ze blijven even bang maar hebben geen kracht om weg te gaan) maar verminderd daarnaast ook de angst. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond, dat een hond door dit middel minder gevoelig wordt voor geluid. Let wel, er zijn wel wat bijwerkingen aan dit middel en het is heus niet ideaal ( want versuft). Maar voor ons heeft het echt geholpen. Haar bloeddruk was vele malen lager en haar paniek was veel minder. Zij kon nog gewoon lopen en wandelen met dit middel hoor, maar zodra wij thuis waren liep zij naar boven en ging naast bed ( donker plekje) slapen. Het haalde echt het scherpe randje er af voor haar.

Dus wie weet.. Vraag het eens na bij je dierenarts.
vaagheid
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk niet dat die rescue druppels sterk genoeg zijn maar het is het proberen wel waard.

Hoe lang heeft Luna diazepam gehad? Is natuurlijk wel een vrij heftig medicijn om voor langere tijd te geven. Is het daarna ook beter geworden of geef je het nu elk jaar?
Sulluna
Zeer actief

Ik heb dit vorig jaar voor het eerst gedaan. Let wel, Luna is een senior en ik was serieus bang dat haar hart het zou begeven door de paniek én ik had al het andere geprobeerd.
Ik heb het vanaf 24 december tot 1 januari gegeven. Dit ga ik dit jaar weer doen.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Sowieso ben je al best een beetje laat...
Als je eerder eraan had gedacht had je kunnen beginnen met Zylkene of Clomicalm. Is misschien een idee voor volgend jaar?

Wat je nu zou kunnen proberen en geen kwaad kan is adaptil tabletten. En inderdaad voor 30,31 december diazepam of Alprozalam.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik zou voor Alprozolam gaan en niet voor valium.
Valium kan bij honden ook averechts werken en dan worden ze hyper.
Ik geef Senghe nu bach resque 1 keer per dag en dat ga ik nu wat opvoeren.
Ik geef hem buiten bij elke harde knal wat lekkers en dat houdt hem tot nu toe ontspannen.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Diazapam werkt averechts ze horen de knallen en kunnen niks meer doen, daardoor worden honden nog meer angstiger!
Gebruik Alprazolam/Xanax dit middel werkt heel goed, honden zijn minder angstig maar worden niet suf.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief

Lizzie. schreef:Diazapam werkt averechts ze horen de knallen en kunnen niks meer doen, daardoor worden honden nog meer angstiger!
Gebruik Alprazolam/Xanax dit middel werkt heel goed, honden zijn minder angstig maar worden niet suf.
Dat is niet waar over diazepam.
Jij hebt het over vetranquil/acepromazine.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb ook goede ervaringen met Alprazolam, maar dat mag je maar heel kort geven (een dag of 3/4). Je hebt er dus niets aan in de aanloop naar Oud & Nieuw, als het ook al behoorlijk knalt.
Gelukkig zijn wij hier nu door training en counter conditioning wel zo ver dat Mila de niet al te harde knallen die er af en toe al zijn redelijk kan handelen. Daarnaast wandel ik op plekken waar geen vuurwerk is, bijvoorbeeld in het bos. Zodat ze ook echt even helemaal los kan gaan en kan ontspannen. Alleen 's ochtends wandel ik in een losloopgebied dat echt in een woonwijk ligt, maar dan wordt er gelukkig nog niet geknald.
*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel

Ongelezen bericht door *Marina* »

Pemba schreef:Ik zou voor Alprozolam gaan en niet voor valium.
Valium kan bij honden ook averechts werken en dan worden ze hyper.
Ik geef Senghe nu bach resque 1 keer per dag en dat ga ik nu wat opvoeren.
Ik geef hem buiten bij elke harde knal wat lekkers en dat houdt hem tot nu toe ontspannen.
Dit kan ik je aanraden. Ik geef het Teun als we op vakantie gaan en hij lang in de auto moet over de snelweg, dan is hij zeer gespannen. met Alprazolam is hij rustig maar wel alert.
*Eva*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Eva* »

Sasha heeft vorig jaar ook alprazolam gekregen en hij had er echt minder last van. Dit jaar krijgt hij het weer.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Groetjes Eva
Sulluna
Zeer actief

Sanne!! schreef:
Lizzie. schreef:Diazapam werkt averechts ze horen de knallen en kunnen niks meer doen, daardoor worden honden nog meer angstiger!
Dat is niet waar over diazepam.
Jij hebt het over vetranquil/acepromazine.
Ik wil net zeggen, echt onzin. Ik zit al jaren in dit traject, en weet hoe erg het kan zijn als je zo'n extreem bange hond hebt. Ik ga geen spierverslappers geven, ik weet heus wel wat ik doe en mijn dierenarts ook. Ik benadruk ook dat het enkel iets is, als je álles al hebt geprobeerd.
Sulluna
Zeer actief

Alprozolam is trouwens voor senioren sterk af te raden vanwege de zware belasting van die medicatie op nier en lever. Vandaar dat het maar een aantal dagen gegeven mag worden. Luna is natuurlijk al 13. Daarnaast verslapt Alprozolam ook hoor, google het maar.
vaagheid
Zeer actief
Contacteer:

Sanne!! schreef:Sowieso ben je al best een beetje laat...
Als je eerder eraan had gedacht had je kunnen beginnen met Zylkene of Clomicalm. Is misschien een idee voor volgend jaar?

Wat je nu zou kunnen proberen en geen kwaad kan is adaptil tabletten. En inderdaad voor 30,31 december diazepam of Alprozalam.
Ik wist niet dat je daar al vroeg mee moet beginnen, heeft dat veel tijd nodig om in te werken?
Ik was even vergeten dat bij dit soort medicijnen natuurlijk 'afkickverschijnselen' kunnen optreden als je het voor langere tijd gebruikt, daarom zal dat zeker niet mogen. :denken:
Binnen heeft ze eigenlijk niet echt paniek, alleen als er dingen echt dichtbij hard ontploffen. Maar dan nog valt dat mee, dan verstopt ze zich onder het bed maar ze ligt niet te rillen of te hijgen. Ook met oud en nieuw zelf valt het mee, dan is ze natuurlijk wel wat gestrest maar niet panisch.
DeDiana schreef:Ik heb ook goede ervaringen met Alprazolam, maar dat mag je maar heel kort geven (een dag of 3/4). Je hebt er dus niets aan in de aanloop naar Oud & Nieuw, als het ook al behoorlijk knalt.
Gelukkig zijn wij hier nu door training en counter conditioning wel zo ver dat Mila de niet al te harde knallen die er af en toe al zijn redelijk kan handelen. Daarnaast wandel ik op plekken waar geen vuurwerk is, bijvoorbeeld in het bos. Zodat ze ook echt even helemaal los kan gaan en kan ontspannen. Alleen 's ochtends wandel ik in een losloopgebied dat echt in een woonwijk ligt, maar dan wordt er gelukkig nog niet geknald.
In het bos wandelen is inderdaad ideaal maar die optie heb ik helaas niet.. Geen auto en geen rustig bos in de buurt. Als ik bij mijn ouders ben kan ze lekker in het bos rennen, had gewoon een paar weken vrij moeten nemen maar dat kan nu niet meer. :oohja:

Als ik het zo zie is clomicalm het enige dat langduriger kan?
Sanne!!
Zeer actief

Nou met training bedoel ik meer. Dat heb je niet in een maand getraind...
Maar je kunt er nog altijd het beste van maken natuurlijk.

En algemeen bedoelt:
Officieel mag Alprozalam niet eens voor geschreven worden voor dieren. Het is een humaan middel en zo lang er alternatieven zijn van medicijnen die wel voor dieren geregistreerd zijn moet dit gegeven worden. En dat is dus Diazepam.
Maar half nederland geeft Alprozalam mee.
Pemba
Zeer actief

Sanne!! schreef:Nou met training bedoel ik meer. Dat heb je niet in een maand getraind...

En algemeen bedoelt:
Officieel mag Alprozalam niet eens voor geschreven worden voor dieren. Het is een humaan middel en zo lang er alternatieven zijn van medicijnen die wel voor dieren geregistreerd zijn moet dit gegeven worden. En dat is dus Diazepam.
Er bestaat gewoon een bijsluiter voor honden. http://www.uu.nl/organisatie/apotheek-d ... ijsluiters
Afbeelding
vaagheid
Zeer actief
Contacteer:

Oooh ja dat klopt, met de counterconditioning ben ik vorig jaar al begonnen. :tongue:
Ik hoopte ook dat het nog verder zou verbeteren maar het lijkt eerder alsof ze een terugslag heeft, ze wil echt liever niet meer naar buiten.
Maar training icm medicijnen is wat dat betreft wel wat laat ja..

Ik denk wel dat de potentie er is voor verbetering, maar ze zit net een graadje te hoog in de paniek en is dan komt welke input dan ook niet meer binnen. Zo bang is ze ook geweest voor grote mensenmassa's maar dat kan ze nu gewoon, deze zomer hebben we bij de mudmasters mijn zusje aangemoedigd met luide muziek, mensen, drones etc en dat ging heel goed. Ze had dan wel een 'nergens bang voor' hond naast zich maar toch is dat al een hele verbetering.
Dus ik vind het nog wel een poging waard, maar ja inderdaad misschien een beetje laat. :ugh:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

vaagheid schreef:Oooh ja dat klopt, met de counterconditioning ben ik vorig jaar al begonnen. :tongue:
Ik hoopte ook dat het nog verder zou verbeteren maar het lijkt eerder alsof ze een terugslag heeft, ze wil echt liever niet meer naar buiten.
Maar training icm medicijnen is wat dat betreft wel wat laat ja..

Ik denk wel dat de potentie er is voor verbetering, maar ze zit net een graadje te hoog in de paniek en is dan komt welke input dan ook niet meer binnen. Zo bang is ze ook geweest voor grote mensenmassa's maar dat kan ze nu gewoon, deze zomer hebben we bij de mudmasters mijn zusje aangemoedigd met luide muziek, mensen, drones etc en dat ging heel goed. Ze had dan wel een 'nergens bang voor' hond naast zich maar toch is dat al een hele verbetering.
Dus ik vind het nog wel een poging waard, maar ja inderdaad misschien een beetje laat. :ugh:
Ik zou in dit geval (het is 11 december en nu al paniek, dus je moet nog een heel eind en die knallen worden alleen maar erger), gaan voor het grove geschut wat Sullana aangeeft, en dan uiteraard de laagst mogelijke dosering waarbij je verbetering ziet. En zoveel mogelijk wandelen met dat soort nergens-bang-voor-honden. En straks met Oud&Nieuw ook een nergens-bang-voor-hond erbij. De combi van iets kalmerends en zo'n relaxed hondenmaatje werkt in mijn ogen vooral op de lange duur prima.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
DeDiana
Zeer actief

Sulluna schreef:Alprozolam is trouwens voor senioren sterk af te raden vanwege de zware belasting van die medicatie op nier en lever. Vandaar dat het maar een aantal dagen gegeven mag worden. Luna is natuurlijk al 13. Daarnaast verslapt Alprozolam ook hoor, google het maar.
Precies, dat is de reden waarom Alprazolam maar een paar dagen gegeven mag worden. Van het verslappende effect heb ik nooit wat gemerkt bij Mila, ze is met Alprazolam nog even actief en levendig als altijd. Ik gaf ook maar een heel lage dosis, die net voldoende was om de angst te remmen. Daarnaast bleef ik tijdens de Alpazolam doorgaan met de counter conditioning, speelde ik veel met haar om haar af te leiden en zorg ik ook voor een vuurwerkpakket met veel lekkers op oudjaarsavond zelf.
Sulluna
Zeer actief

Ik merk het verslappen zelf ook niet bij Luna hoor :) Maar het schijnt het beide wel te doen.

Hoe dan ook, helaas werkt bij Luna niks goed. Eten ( en drinken) doet zij niet. Wij zouden dit jaar eigenlijk naar een hutje op de hei zonder vuurwerk gaan, maar helaas hebben wij een grote financiële tegenslag gehad.. Dus nog een jaar hier oud en nieuw. Zie er nu al tegenop, pff elk jaar een drama. Ik ben erg blij dat Sultan haar angst en paniek niet overneemt en dat hij zich niks aantrekt van oud en nieuw.. want een doodsbange hond, is echt geen pretje. Overigens heeft Luna angst agressie, dus wij laten haar met rust en laten haar zelf een plekje zoeken.

Blij als het 2 januari is pff.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik had mijn oudje een paar jaar geleden op "Ecofear" in de regentijd (donder en bliksem) het hielp een beetje, maar na mater ze ouder werd werd haar angst ook erger.

Vervelend dat er niet alleen meer op de dag zelf geknald wordt. Blij dat ik daar vele kilometers vandaan woon :ok:
Sanne!!
Zeer actief

Pemba schreef:
Sanne!! schreef:Nou met training bedoel ik meer. Dat heb je niet in een maand getraind...

En algemeen bedoelt:
Er bestaat gewoon een bijsluiter voor honden. http://www.uu.nl/organisatie/apotheek-d ... ijsluiters
Ja dat is er zeker ja.
Maar heb je de link gelezen?
Staat er ook bij het zijn bijsluiters uit categorie 2 en 3 of terijl humane medicijnen die voor dieren gebruikt worden.
Daarmee is het nog niet geregistreerd voor dieren en mag het dus officieel niet. Het gebeurt overigens genoeg.
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Wilma is ook erg bang voor vuurwerk. Zelfs knallen heel erg in de verte maken haar vreselijk bang; Hijgen, piepen, kwijlen, staart tussen de poten, laag bij de grond lopen en heel erg aan de riem trekken. Counter conditioning lukt niet. Als ze bang is wil ze niks aannemen en krijg ik geen contact met haar. We geven haar nu Bach rescue druppels voor het uitlaten en dit lijkt wel iets te helpen, maar het gaat niet genoeg zijn voor oud en nieuw waarschijnlijk. Ik denk er ook over om medicijnen aan de dierenarts te vragen voor rond de jaarwisseling.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Sabi85 schreef:Wilma is ook erg bang voor vuurwerk. Zelfs knallen heel erg in de verte maken haar vreselijk bang; Hijgen, piepen, kwijlen, staart tussen de poten, laag bij de grond lopen en heel erg aan de riem trekken. Counter conditioning lukt niet. Als ze bang is wil ze niks aannemen en krijg ik geen contact met haar. We geven haar nu Bach rescue druppels voor het uitlaten en dit lijkt wel iets te helpen, maar het gaat niet genoeg zijn voor oud en nieuw waarschijnlijk. Ik denk er ook over om medicijnen aan de dierenarts te vragen voor rond de jaarwisseling.
Heb je ook al slagroom uit een spuitbus of smeerkaas uit een tube geprobeerd met counter conditioning (eerst gewoon op de bek/neus smeren als ze het niet aan wil nemen)? Mila was ook zo bang voor knallen en vuurwerk en nam dan ook niets aan. Door het eerst alleen op de bek te smeren, likte ze het natuurlijk toch op en kreeg ze na een tijdje ook meer interesse in iets lekkers ondanks de angst voor de knallen.

Bach Rescue werkt bij Mila dan weer totaal niet, ik merkte geen enkel verschil. Ook Zylkène en Adaptil geprobeerd met even weinig succes.
vaagheid
Zeer actief
Contacteer:

Hmm dat Telizen leek me juist wel interessant om een keer te proberen.
Daar zit namelijk wel een wetenschappelijke onderbouwing onder de werkzaamheid van L-theanine en in theorie zou het kunnen werken.
Maar de onderzochte werkzaamheid geeft een beetje tegenstrijdige resultaten. :ugh:
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Bij Izzy gaat de aanloop naar oud en nieuw een stuk beter sinds ik haar de clicker heb aangeleerd. Elke knal is een klik en op elke klik volgt een snoepje. Ik ben hier 2 jaar geleden mee begonnen toen ik het jaar ervoor al vanaf oktober met een doodsbange hond liep. Het gaat elk jaar een stuk beter en dit jaar is ze nog niet 1 keer bang geweest. Dat is voor buiten. Voor oud en nieuw zelf heb ik vorig jaar voor het eerst alprazolam gegeven. Ik heb me een beetje verrekend op de dosis en ze werd wat manisch, ook niet de bedoeling maar toen die piek eraf was was ik toch erg blij dat dat ik het haar heb gegeven. Dit jaar krijgt ze het dus weer. Overigens totaal niks gemerkt van verslapping.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief

Senghe is wel bang maar bibbert niet en kruipt ook niet weg. Hij gaat blaffen en op oudjaarsavond dus non stop.
Vorig jaar voor het eerst en Misty ging voor de lol mee blaffen en ze waren niet stil te krijgen.
Ik denk dat ik die maar advocaat ga geven.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Pemba schreef:Senghe is wel bang maar bibbert niet en kruipt ook niet weg. Hij gaat blaffen en op oudjaarsavond dus non stop.
Vorig jaar voor het eerst en Misty ging voor de lol mee blaffen en ze waren niet stil te krijgen.
Ik denk dat ik die maar advocaat ga geven.
Oh dat zou ik zeker doen. Ik heb er echt alleen maar goeie ervaringen mee, Lilo is in de loop der jaren van bibberend hoopje ellende bij elke knal veranderd in een hond die zelfs op Oudejaarsavond niet overdreven bang meer is. Op dit moment reageert ze nauwelijks meer op zo'n verdwaalde knal in de verte, en wat ik nu wel doe is bij knallen dichtbij waar zij duidelijk wel even van schrikt, meteen iets roepen van "Zo, dat was een harde knal. Koekie!" Op die manier is Toto direct afgeleid en tegen de tijd dat hij naar Lilo kijkt is zij ook wel weer voldoende hersteld van de schrik om een koekie aan te pakken.

En ik vind advocaat op de middag/avond zelf een heel fijn middel om de scherpe kantjes eraf te halen. Tot dusver werden de honden er lekker slaperig van en lagen vooral lekker te dutten, ik heb Lilo een keertje iets te veel gegeven en toen ging ze met een blije bek met een balletje lopen spelen terwijl het buiten knalde :roll: :O: maar met goed doseren en om 12 uur de tv loeiendhard hoop ik ook dit jaar Oud&Nieuw goed door te komen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sanne!! schreef:Sowieso ben je al best een beetje laat...

Volgens diverse berichten kan je nu nog best met Zylkène starten (half december)?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”