Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

controle op infecties voor dekking

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

controle op infecties voor dekking

Ongelezen bericht door grover »

Ik had laatst een goed gesprek over dekgeld met een kennisje dat mondde uit in een algehele discussie over wat gebruikelijk is voor reu- en teefeigenaar rondom de dekking. Buiten de ge-ijkte oog- en heuponderzoeken enzo. Nu was die hele discussie in het Duits waardoor het bij mij toch net even wat minder vloeiend loopt, maar ze noemde iets wat mijn aandacht ving.

Zij gaf aan dat het voor haar gebruikelijk is om voorafgaand aan de dekking een uitstrijkje bij zowel reu als teef te laten maken om te controleren op infecties. Nu heeft Ollie 2 dekkingen mogen doen, en dat is ook niet de hele wereld, maar ik had dit nog nooit gehoord eigenlijk.. Het zette me aan het denken en ik was eigenlijk benieuwd hoe we daar hier in NL mee omgaan en of er nog verschillen zitten binnen rassen bijvoorbeeld. Wie doet dit? Of juist niet? En waarom? Zowel bij de reu als bij de teef?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Re: controle op infecties voor dekking

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik ken een aantal teveneigenaren die dat doen voor een dekking (en de baarmoeder laten nakijken) en een aantal reu eigenaren die het zaad laten testen. Weet eerlijk gezegd niet of die reu eigenaren ook laten checken op infecties, maar dat kan ik wel vragen. Die teven worden gecheckt omdat de fokkers dat belangrijk vinden, gezond een nest in gaan, dus ook zonder infecties. Maar dat is maar een klein deel van de fokkers, de meeste die ik ken doen dat niet.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik heb het idd ook weleens gehoord, een uitstrijkje. Dat levert wel 50% van de tijd een ABkuur op volgens mij, maar das mijn gevoel hoor. Ik weet niet of ik het zelf zou doen als mijn teef gedekt zou worden. Denk het niet, tenzij de reueigenaar het zou eisen dan
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik ken een dobermannfokker(uit Duitsland) en die laat dat ook standaard doen bij reu en teef voorafgaand aan een dekking.
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Pino01 »

Ik ken golden retriever fokkers die dit ook laten doen bij de teef. Vooral als ze na de vorige dekking leeg zijn gebleven
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb dat nooit gedaan bij mijn teven en ook de reuen die ik heb gebruikt zijn niet getest op infecties voorafgaand aan een dekking.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb dat ook nooit laten doen en de eigenaren van de reuen ook niet.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ja deze dame komt ook uit Duitsland, misschien dat het daar juist wel gebruikelijk is. Ik heb het een vriendinnetje gevraagd (is para in opleiding) en zij zou het ook nog even navragen bij haar in de kliniek; ze had er bij teven wel van gehoord maar bij reuen nog nooit..

Het lijkt me ook raar om voorafgaand aan een dekking met AB te gaan lopen strooien eigenlijk, maar da's puur gevoel :P
lunayvita
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door lunayvita »

De duitse reueneigenaren van ons ras vragen het meestal wel.

Kost weer 100 euro....
Maar die reuen worden nooit gecheckt.
Dus de volgende duitser is de mijne en zal ook de reu moeten testen. :-)

Bij een teefje was niks gevonden en bij een ander teefje wel en heeft een kuurtje gehad van 5 dagen.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Mijn reuen hebben vaker duitse teven gedekt maar nooit is gevraagd of wij de reu lieten onderzoeken en ook.nooit gehoord dat de teef onderzocht is
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Xavi heeft nu vijf nesten voortgebracht waarvan twee in Duitsland en nooit gevraagd of ik hem wilde laten checken.
Wel meegemaakt dat de teef voor de dekking werd getest of ze fit was, maar ik durf niet te zeggen wat die check precies inhield.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Prul
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.

Ongelezen bericht door Prul »

Zo onlogisch lijkt het me eigenlijk niet. Als honden vaker als dekreu ingezet worden, is het op een bepaald moment toch niet zo onwaarschijnlijk dat ze een of andere infectie bij zich dragen die ze dan weer door geven? Ik zou denk ik zelf wel bang zijn voor herpes-achtige dingen. Lijkt me geen lolletje.
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Prul schreef:Zo onlogisch lijkt het me eigenlijk niet. Als honden vaker als dekreu ingezet worden, is het op een bepaald moment toch niet zo onwaarschijnlijk dat ze een of andere infectie bij zich dragen die ze dan weer door geven? Ik zou denk ik zelf wel bang zijn voor herpes-achtige dingen. Lijkt me geen lolletje.
Herpes kan niet overgebracht worden door een dekking.
Dat is wel waar altijd over geroepen wordt maar het kan dus niet.

Ik doe het niet in elk geval en het is ook niet gebruikelijk bij mijn rassen, maar in Duitsland hoor je het vaker.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marjoleine schreef:
Prul schreef:Zo onlogisch lijkt het me eigenlijk niet. Als honden vaker als dekreu ingezet worden, is het op een bepaald moment toch niet zo onwaarschijnlijk dat ze een of andere infectie bij zich dragen die ze dan weer door geven? Ik zou denk ik zelf wel bang zijn voor herpes-achtige dingen. Lijkt me geen lolletje.
Herpes kan niet overgebracht worden door een dekking.
Dat is wel waar altijd over geroepen wordt maar het kan dus niet.

Ik doe het niet in elk geval en het is ook niet gebruikelijk bij mijn rassen, maar in Duitsland hoor je het vaker.
Was jaren geleden een heel hot topic. Verschillende rassen zouden ermee besmet zijn en veel dode pups.
Nouja eigenlijk is het allemaal overgewaaid en je hoort er niets meer over.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Prul
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.

Ongelezen bericht door Prul »

Oh kijk, weer wat geleerd. Leek me zo logisch klinken. Maar het klopt toch wel dat herpes hele nesten kan bedreigen? En dat sommige fokkers vooraf de teef laten inenten of zo? (klop-klepel verhaal voor mij)
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Prul schreef:Oh kijk, weer wat geleerd. Leek me zo logisch klinken. Maar het klopt toch wel dat herpes hele nesten kan bedreigen? En dat sommige fokkers vooraf de teef laten inenten of zo? (klop-klepel verhaal voor mij)
Herpes kan actief worden maar ook inactief zijn. Kachel hoog bij puppen en niets aan de hand.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik laat wel bij mijn teefjes voor de eerste dekking een uitgebreid bloedonderzoek doen. Gewoon om zeker te weten dat de nieren, lever etc in orde zijn. En dan zie je ook als er ergens een infectie is.

Ik laat geen uitstrijkje maken. En ik ent ook niet tegen herpes. Ik vraag het ook niet bij de dekreuen. Nu is het wel zo dat ik in mijn ras de meeste reuen niet erg veel dekken. Ik vraag ook zelf graag reuen die nog niet eerder hebben gedekt, dus de kans op seksueel overdraagbare aandoeningen zijn niet zo groot.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”