Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1e pup, een paar vragen.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

adamzo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): labradoodle
Aantal honden: 2

1e pup, een paar vragen.

Ongelezen bericht door adamzo »

Over een paar dagen krijgen wij onze 1e pup. Hij is dan 8,5 wk oud. Ik ben benieuwd hoe jullie het gedaan hebben de 1e nachten. Sliepen jullie op de bank in de kamer, sliep pup bij jullie in de kamer, ging je eruit, hoevaak dan? Wij slapen boven en het uiteindelijke idee is wel dat de hond beneden slaapt.Ik las ook iets over een warme kruik bij de pup en een tikkende wekker, voor het idee van een ander levend wezen bij hem in de buurt. Is dat wat? We hebben een bench. Moet daar nog iets op of omheen oid?

De pupzit nu op kvv. Bij ons in de buurt is geen verkooppunt van dit merk. Nu krijgen we wel wat mee en heb ik gevraagd of ik er nog 2 weken bij kon kopen ( fokker is ook verkooppunt) maar dan zal ik toch over moeten op een ander merk. Ik lees veel voordelen van kvv en ga het ook proberen. Wat raden jullie aan?
Bij de dichtsbijzijnde dierenwinkel adviseren ze Renske, is er iemand daar mee bekend?

Wat zijn de dingen die ik echt in huis moet hebben? ik heb bench, lijn, dekentje, poepzakjes, voerbakjes. Speeltjes.

ik hoor jullie graag.
I <3 my dogs :I:
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 1

Re: 1e pup, een paar vragen.

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Ik zet een pup wel bij ons op de slaapkamer naast het bed. Zodra hij de hele nacht door kan slapen en helemaal gewend is, verhuist de bench langzaam naar de woonkamer. Ik ben er altijd alleen uit gegaan als de pup onrustig werd 's nachts. Dan alleen even snel naar buiten om te plassen en na het plassen weer in de bench.
Als je een grote bench hebt, kan je hem iets kleiner maken. Daar heb je speciale verdelers voor, maar met een beetje creativiteit lukt dat zelf ook wel. Ik had er zeker op de slaapkamer niks overheen. Dan kan je als de pup nog wat piept even je hand erbij steken, zodat hij weet dat je er bent.
Welke KVV het fijnst is, is gewoon kijken wat je kan krijgen, hoeveel je wil uitgeven en waar je hond het goed op doet. Vaak is het een kwestie van uitproberen. Renske heb ik zelf geen ervaring mee, dus daar durf ik niks over te zeggen.
Qua wat je in huis moet hebben ben je al een heel eind denk ik. Krijgt de pup een halsband mee? Vergeet vooral niet heel veel keukenrollen in te slaan!
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik had het idee dat Mayke als pup bij mij in bed ging slapen. Daar dacht Mayke duidelijk anders over :LOL: Die stuiterde als een malle mijn bed over, veel te leuk.
Ik ben toen maar een grote doos gaan zoeken, heb er een lekker plekje in gemaakt en na wat rond draaien is ze gaan slapen.

Naast mijn bed natuurlijk. Niet alleen was ik bang dat ze zich alleen zou gaan voelen, maar ik kon ook mijn ogen niet van dr afhouden
Afbeelding
adamzo
Vaste gebruiker

we hebben niet zoveel ruimte in de slaapkamer, zoon ligt er ook vaak nog op zijn eigen matrasje. Maar, grootste bezwaar lijkt me dat als ik dan wakker word van gepiep, ik waarschijnlijkte laat beneden en buiten ben voor het plasje. Of valt dat mee? Want ik slaap ook het liefst in eigen bed natuurlijk.
Is de overstap van boven naar beneden dan niet ook weer heel groot?
adamzo
Vaste gebruiker

Cleva schreef:
Kruimel53 schreef:
Hoe eerder de pup jou vertrouwt en zich thuis en beschermd voelt, hoe makkelijker hij kan wennen aan alleen zijn en dus 's nachts beneden.
Dat vind ik ook.
Zoveel mogelijk stress voorkomen geeft makkelijke pups.
ja he. Aan de ene kant vind ik dat heel logisch. Hij komt uit een hele gezellige afgebakende ruimte met 8 broers en zusjes en mama in een hele vreemde omgeving, dat is een schok en grote overgang. Maar verwen je hem dan niet al heel snel? Dit schijne hele slimme honden te zijn als je hem een paar nachten boven zet wil hij dat dan niet altijd?
xTessa
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door xTessa »

Wij hebben met Beau hem op advies van anderen gewoon alleen in de bench in de woonkamer gezet. Stomste wat we ooit hadden kunnen doen. Alles was nieuw voor hem en het was angstig voor hem. Dus ging de bench naast bed en lagen we beiden gedraaid zodat we allebei onze hand naast de bench konden houden. Zo hebben we de bench steeds een klein stukje verder naar de deur geplaatst, dan in de deuropening en zo steeds meer uit ons zicht. Ging perfect op die manier.

Over te laat buiten zijn als hij piept: wij hebben 's nachts gewoon om de paar uur de wekker gezet. De eerste nachten moesten we er dan ook nog echt uit en daarna als de wekker ging en hij sliep nog, liet ik hem slapen en zette ik de wekker een uurtje later weer. Wat dat betreft hebben we weinig slaap gehad, maar ik ben blij dat ik het zo heb aangepakt en zou het zo de volgende keer ook weer doen.
Afbeelding
adamzo
Vaste gebruiker

Ik zou niet wachten op gepiep.
Gewoon de wekker zetten en op eigen initiatief even gaan.
Constateren dat er gepiest moet worden en daar dan over gaan zitten signaleren is veel te veel gevraagd voor een pup van 9 weken.

Overigens werkt het misschien handiger als de een laat opblijft en de ander vroeg opstaat.
Als jij tot 2 uur wakker blijft en je partner om 6 uur opstaat hoef je er snachts niet uit.
Dat kun je dan ook veel makkelijker terug schakelen zonder dat je hond het door heeft.
Ik zou het gegeven dat de hond je uit bed piept echt voorkomen. Je wil hem niet leren dat dat kan. Een hond die je uit laat slapen is een godgeschenk.
Daarom zal ik mijn honden ook altijd op de slaapkamer hebben slapen. Goed voorbeeld doet volgen.

eyeopener. Thank you.

Mijn honden hebben altijd op mijn schema geslapen en als ik op een vrije dag om half twaalf wakkeer wordt begint dan ook de dag van de hond.
Met een hond die ergens alleen in een bench zit te wachten gaat dat niet. Die gaat een keer roepen en dan kom je ook want je bent zo met de zindelijkheid bezig.
Funest.

nog een.
Jawel maar er is niets mis met grote overstappen. Dat kunnen honden best.
Maak tegen die tijd een prettige slaapplek vlak bij de slaapkamer (iets koeler) en dan verkast hij met de volgende hittegolf zelf wel daar naartoe.
Het is de kunst om je hond te laten denken dat het zijn idee is.[/quote]

en nog een.

Nu hebben wij hier een kind dat roept, dus uitslapen, wat is dat??? maar die wordt ook wat groter en inderdaad, dan nog 15 jaar wakker gemaakt worden door de hond, nee.
hoe ik het zo kan spelen dat ik de hond het idee geef zie ik nog niet echt, maar ik hou het in mijn hoofd.

in die uurtjes tussen 2 en 6 ga je niet ook nog de wekker zetten lijkt me.
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Ik ben er helemaal niet uit geweest. Finna in de woonkamer, ik in mijn bed. We wonen klein dus piepen had ik wel gehoord. Niks. Ik heb van enthousiasme niet geslapen maar Finna heeft de hele nacht doorgeslapen van 00:00 tot 07:00 uur. Ze sliep al voor haar nestlapje erin lag dus die heb ik ook niet erin gelegd.

Ik ben van mening dat je het zoveel mogelijk moet doen naar je uiteindelijke doel. Bij ons is dat de woonkamer. Dus gelijk daar slapen. Als ze dan echt heel erg over d'r theewater was geweest was ik wel een nachtje op de bank gaan liggen hoor.

Kijken wat de pup aan kan, dat verschilt heel erg per pup.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier blijven pups direct beneden in de bench. Ik blijf erbij slapen op de bank als t nodig is. Bij de laatste 2 ben ik halverwege de 1e nacht maar naar boven vertrokken omdat ik door t gesnurk zelf geen oog dicht deed. Sliepen vanaf nacht 1 al netjes door zonder gepiep van 12 tot 6. Ik zorgde dat ik om 6 uur al beneden was zonder dat hij al geluid gemaakt had
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Hier ook eerste tijd naast het bed gehad. Hier helaas een drama ook nog boven meerdere keren per nacht eruit ze vond de bench verschrikkelijk heel veel poepen.
Uiteindelijk een kleinere bench neergezet toen was het over. Na 2 weken beneden in de bench en 2 nachten op de bank geslapen.
Nu is ze ruim 6 maanden en slaapt al los beneden.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Dreesje
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Dreesje »

Wij hebben onze pup de eerste dag al een paar keer in de bench laten slapen, terwijl mijn man bij haar bleef in de keuken. Ik heb de eerste twee nachten beneden geslapen. De eerste nacht tegen de bench aan en ook midden in de nacht de wekker gezet om even naar buiten te gaan. De tweede nacht iets verder weg (half buiten gezichtsveld) en weer de wekker gezet. De derde nacht helemaal buiten gezichtsveld en toen ben ik midden in de nacht naar boven gegaan, want het ging zo goed. Ze heeft vanaf het begin geen kik gegeven in de bench en vindt het nog steeds een fijn plekje. In het begin hebben we de nachten kort gehouden (ik lang opblijven, mijn man vroeg op), maar ze sliep eigenlijk al heel snel de hele nacht door. Ik ben nog steeds blij dat we het zo hebben aangepakt, want ivm allergieen kunnen wij geen dieren op de slaapkamers hebben. En de rest van het gezin kon lekker doorslapen ;) Hopelijk gaat het bij jullie ook zo soepel.
Havanezertje Zoey :I:
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik heb Duke gelijk de eerste nacht in de bench in de woonkamer gelegd. Het was een paar minuutjes protesteren en toen werd hij al snel stil. De eerste twee nachten heb ik beneden op de bank bij hem geslapen, maar hij heeft steeds geen kick gegeven. Derde nacht ben ik gewoon naar bed gegaan.

Maar ik heb echt heel erg geluk gehad, Duke was op dat gebied echt heel erg makkelijk! Als hij wel had gepiept had ik hem wel even laten weten dat ik er was, en dan weer terug gaan liggen.
Afbeelding
adamzo
Vaste gebruiker

ik ga er nog even op broeden. Het is echt klein boven en het doel is woonkamer. De een laat en de ander vroeg vind ik heel erg logisch maar man heeft geen vrij dus die kan niet laat maar kind heeft wel vrij dus eigenlijk kan ik ook niet laat...

in elk geval wel de 1e nachten erbij hetzij boven hetzij beneden en de wekker zetten om te voorkomen dat hij aanleert ons wakker te piepen. Zover ben ik al.

Het nest slaapt bij de fokker van half 12 tot 7 momenteel. Dat biedt perpectief denk ik dan,of is dat optimistisch??
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Wat een heerlijke voorpret hè?

Je haalt je pupje met 8,5 week. Net bij de warmte van zijn moeder en broertjes en zusjes vandaan, en het is voor pup ook een grote verandering. Ik zou de eerste nachten (of in elk geval de eerste nacht) je pup tussen jullie in nemen. Lekker in bed. Je bent dan ook heel snel wakker als pup moet piesen, en kun je hem op tijd buiten zetten. Wij hebben al onze vier pups op die manier binnen een week zindelijk gehad.

En voer? Daar moet je zelf een beetje in groeien. De één zweert op brok, de ander op KVV.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Nee hoor, zou zomaar kunnen. Ik heb bij Duke snachts de wekker niet gezet, die sliep ook van 12 tot 7 ongeveer gelijk vanaf de eerste nacht.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

adamzo schreef: Het nest slaapt bij de fokker van half 12 tot 7 momenteel. Dat biedt perpectief denk ik dan,of is dat optimistisch??
Dat verschilt enorm. Wij hebben 2 honden bij dezelfde fokker vandaan, waar ze dezelfde tijden sliepen ongeveer. De ene heeft ons minimaal 3 maanden lang slapeloze nachten bezorgd (eerst naast het bed, maar met 35 graden boven ging dat niet zo goed ;) daarna beneden en één van ons ernaast op stretcher) de andere sliep vanaf nacht 1 de hele nacht door.

Wij nemen ze eerst mee naar de slaapkamer, daarna gaan ze naar beneden en die overgang heeft geen problemen opgeleverd. Bij de ene was het boven net zo dramatisch als beneden en de andere gaf geen kick. Op bed doen wij niet, omdat ik het bed te hoog vind en ze allemaal nogal avontuurlijk waren qua springen. :LOL:
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik was de laatste die de pup had opgehaald dus ze sliep al zonder broertjes en zusjes en kende de bench al. Gewoon beneden in de bench slapen was dan ook de bedoeling hier, mijn vriend zat niet zo te springen om een hond in de slaapkamer.

De eerste nacht heeft ze flink zitten piepen en dus heb ik haar al snel opgehaald. Daarna heeft ze de hele nacht doorgeslapen naast ons in bed, weer helemaal op haar gemak gelukkig. De volgende dag heb ik van konijnenren-panelen een bench gemaakt en naast mijn hoofdeind geparkeerd, het is bij ons ook heel klein boven en haar gewone bench paste niet.

De eerste week heeft ze me een paar keer wakker gemaakt omdat ze moest plassen, na die eerste week helemaal niet meer. Ik heb de bench steeds een stukje verder van mijn bed geschoven tot ze uiteindelijk op de overloop stond. Pas daarna heeft ze weer beneden geslapen en ze heeft daar nooit weer gepiept :ok:
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco was bij de dokter al gewend aan 's nachts in de bench slapen en hele nacht doorslapen. Hem heb ik de eerste nacht nat m'n bed gehad. Paar keer hand in de doos omdat hij piepte en dan was hij weer stil.
Tweede avond wist hij uit de doos te klimmen. Dus toen de bench maar boven gezet. Nog twee keer m'n hand tussen de spijlen moeten steken. Derde nacht sliep hij door. Binnen twee weken sliep hij in z'n bench op de gang boven. Als hij 's ochtends piepte, was het zaak hem snel in de tuin te zetten. Half zeven werd stukje bij beetje acht uur. Met vier maanden vond hij de tuin ook te veel bij thuis horen, dus vanaf toen deed hij alles een eind van huis. Nog één keer dat ik zijn signalen niet goed oppikte rond vijf maanden, daarna nooit meer iets in huis gedaan.
Tegenwoordig is het meestal rond half tien dat we de eerste keer naar buiten gaan. O, en Elco slaapt nu al tijden bij mij op bed ;)
Romy&Gijs
Actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

1e pup, een paar vragen.

Ongelezen bericht door Romy&Gijs »

Omdat wij Gijs op een avond hebben gehaald heeft hij hier de eerste nacht in de bench naast het bed gelegen. Ik wilde hem niet na een paar uur direct alleen laten. Ik las het net ook al maar ook ik heb dus geen oog dicht gedaan die nacht van enthousiasme. Toen heb ik dus gelijk gemerkt dat hij prima doorsliep vanaf een uurtje of 12 tot zeker 6 uur. De dag erna de bench direct beneden gezet en hierin nam hij gedurende de dag al zelf zijn rust. Dus heb ik het er gelijk op gewaagd de tweede nacht om hem beneden te laten, heeft hier ook geen enkel probleem gegeven. Niet eruit gegaan 's nachts, gewoon rond 12en naar bed en rond 6 uur op en dat steeds verder uitbreiden.

Inmiddels heb ik dus ook zo'n hond die zijn dag pas begint als ik beneden kom. Of dat nou 6 uur is, of 11 uur is, hij ligt altijd nog te slapen als ik beneden kom. En komt er meestal niet eens gelijk uit ook.

Eerlijk toegegeven, nu hij zindelijk is en alles prima vergaat gaat hij toch wel eens mee naar boven om op bed te slapen, het is toch wel heeeel gezellig. Maar dat is een keuze, beneden vind hij ook prima, geen gezeur.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik heb nooit een bench in huis gehad, voor alle 7 honden die we gehad hebben niet, en alle pups slapen 's nachts heerlijk door. Gewoon 's nachts mee naar boven, afgelopen weken een tijdje twee pups tegelijk in huis gehad van 15 weken. Ze sliepen naast ons bed uit zichzelf in de mand die ik daar had neergezet. Als ze het te warm krijgen gaan ze even op de laminaatvloer ligen. Soms klimmen ze even op ons bed, we hebben een opstapje gemaakt voor onze oude honden en dat hadden ze snel door. En nu begint de pup de nacht in ons bed aan het voeteneinde, dan wordt het haar te warm en gaat ze in haar mand en af en toe loopt ze 's nachts ook de trap af naar beneden waar de andere honden zijn, en komt dan op een gegeven moment ook zelf weer naar boven. Ze is zindelijk 's nachts, slaapt van 23.00 tot 07.00 door.
adamzo
Vaste gebruiker

dankjewel voor jullie reacties. Fijnom te lezen. Ik ben echt totaal nieuw met honden. Man niet, die heeft vroeger wel een hond gehad. Ik heb wel een zoon en voor ik hem kreeg werkte ik met kinderen maar het moederschap was totaal anders. Dat zal hier ook zijn, ik moet het ervaren en dan doen. Voor mij werkt het altijd goed om informatie teverzamelen en dan"klikt" er meestal wel iets als het zover is.

Wat Cleva zegt spreekt me ook erg aan. Het lijkt me ook bijzonder tegennatuurlijk om zo'n klein beestje, een babytje nog, zolang aan zijn lot over te laten en streng aan te pakken. In bed wordt hem niet denk ik, zover krijg ik man niet. Hoewel mans moeder een puppie de borst heeft gegeven toen ze man zelf aan de borst had. In Afrika was dat, ruim 45 jaar geleden. Best bijzonder eigenlijk. We gaanhet ervaren. We gaan hem zich in elk geval veilig laten voelen en als dat de 1e periode is door ook 's nachts in de buurt te zijn dan is dat zo. Onze zoon van ruim 8 komt nog elke nacht bij ons in de kamer, er ligt al een matras klaar. Had ik vroeger nooit cht nooit verwacht datik dat zou doen als ik een kind kreeg maar het is prima en voelt heel natuurlijk. We gaan het zien.
Ik was bang dat we pup makkelijk zouden verwennen maar als ik jullie zo lees dan valt dat wel mee en daar ben ik blij om. Ik heb er heel veel zin in.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

adamzo schreef:we hebben niet zoveel ruimte in de slaapkamer, zoon ligt er ook vaak nog op zijn eigen matrasje. Maar, grootste bezwaar lijkt me dat als ik dan wakker word van gepiep, ik waarschijnlijkte laat beneden en buiten ben voor het plasje. Of valt dat mee? Want ik slaap ook het liefst in eigen bed natuurlijk.
Je kan ook zelf beneden op de bank gaan slapen, dat heb ik met nieuwe honden en logeerhonden altijd gedaan en dat bevalt mij prima. Voordeel is dat je niet hoeft te gaan schuiven met die slaapplek als het de bedoeling is dat de hond uiteindelijk beneden slaapt, en dat je een veilige en vertrouwde plek maakt van de 'definitieve' slaapplek.

Nadeel is dat je een tijd lang beneden moet slapen, bij een pup waarschijnlijk toch wel tot hij 's nachts helemaal zindelijk is.

Afbouwen gaat makkelijk, is mijn ervaring. In het begin zet je de wekker 's ochtends vroeg, effe plassen in de tuin en dan ga je naar boven douchen en echt aankleden, en dat verschuif je een paar keer zodat je lekker een paar uur in je eigen bed kan liggen, tot je om 11 uur 's avonds 'gaat slapen' en om kwart over elf naar boven gaat en je bed in duikt, tot een keer goed geeuwen al genoeg is en je probleemloos naar boven kan lopen en je hond lekker beneden ligt te snurken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik heb de eerste nacht naast d'r bench op de bank geslapen, maar daar was ze het gewoon stomweg niet mee eens. Lichamelijk contáct moest er zijn. Eindeloze piep-beurten waardoor ik niet kon slapen, dus de 2e nacht heb ik d'r bij me op de bank gepakt:

Afbeelding

D'r zijn ergere dingen om 's morgens vroeg te zien ;)

De 3e nacht lag ze al op bed, omdat ik van die te korte bank spierpijn kreeg. Toen was het goed en sliep ze gewoon door :) Gewoon kijken wat je pup aangeeft en waar hij/zij zich het veiligst bij voelt.
Dreesje
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Dreesje »

Voor ons is Zoey ook onze eerste pup en van tevoren had ik alles tot in de puntjes uitgedacht. Maar dan heb je zo'n pupje in huis en dan gaan sommige dingen vanzelf en andere dingen lukken juist helemaal niet zoals je had bedacht. Bij ons ging het slapen echt vanzelf en bijvoorbeeld het zindelijk maken op een vast plekje achterin de tuin lukte totaal niet. Nou, dan maar niet op dat plekje poepen dus :)

Ik zou gewoon bedenken hoe je het het liefste zou hebben en dan merk je vanzelf wel of je je plannen moet aanpassen. Ik had verwacht dat ik weken beneden naast de bench zou moeten slapen en daarna nog weken met een babyfoon. Maar dat bleek dus helemaal niet nodig. Als jij de hond beneden wilt laten slapen zou ik daarmee beginnen en wel zorgen dat je dichtbij bent de eerste nacht. Dan merk je vanzelf wel of het zo gaat lukken of dat je de pup toch liever op de slaapkamer legt. Wij deden Zoey weer in de bench na het eerste uitlaatmoment 's ochtends (om zes uur) dus als je zoon je nog even met rust laat in de ochtend dan kun je best voldoende slapen. Mijn kinderen zijn iets ouder, jongste is 10, en zij hadden vakantie en konden ook erg goed opletten en uitlaten, dus wij deden het zo'n beetje samen. Nog steeds passen zij een paar keer per week alleen op Zoey als ik er niet ben. Wij hebben een klein hondje, met een groter en sterker exemplaar vind ik dat geen goed idee.

Vooral lekker lol maken met het pupje, het is zo ontzettend leuk!
Havanezertje Zoey :I:
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Cleva schreef:Ik vind het niet productief of verstandig om een pup van 9 weken te leren dat hij zijn behoeftes maar op moet geven en dat protest toch geen zin heeft.
Daar krijg je Poolse weeshuiskinderen van. Eeuwig zonde van de potentie die honden hebben om zich te voegen.

Hou dat hondje gewoon bij je tot hij zo zeker van zijn veiligheid is dat hij vanzelf lust tot avontuur krijgt. Dat gaat heel snel als je hem de kans geeft.
Als de primaire behoeften verzadigd zijn wordt een hond binnen die context vanzelf zelfstandig. Een hond die altijd ergens naar hunkert komt niet aan volwassenheid toe. Dat blijft altijd een behoeftig dier ook al vervloeien de behoeften uiteindelijk tot een afhankelijk karakter.

Je kunt groei niet afdwingen. Het gebeurt vanzelf als je het niet tegenhoudt of steeds problemen opwerpt.
Een hond heeft de harmonie veel meer nodig dan jijzelf en de meeste honden hebben er ook meer talent voor.
Laat het aan je hond over.
Honden hebben zich aanpassen tot een hoger niveau dan wij verheven. Het zijn nota bene tamme wolven die geleidehonden kunnen worden.

Duidelijk zijn en vertrouwen op het talent van je hond om zich in jouw leven een plek te verwerven. Het gaat verder echt gewoon vanzelf.
Het is zo zonde om vanaf de eerste dag een kleuter in een keurslijf te dwingen.
Leer ze ja en nee en hoe je je gedraagt als je blij bent en wanneer je je aan je hond ergert. Dan krijg je honden die stoppen voor je zelf door hebt dat je het vervelend vindt en je blij maken voor je het weet.
Klaar. Die hond voegt zich uiteindelijk wel. Dat is wat honden altijd doen.
Als je een papegaai niet leert praten gaat hij nog steeds geluiden nadoen en zit je niet een leven lang met "Mooi vogeltje!" opgescheept. Vertrouw er gewoon op dat je hond zelf die prettige saamhorigheid opzoekt. Dat kunnen ze echt heel erg goed. Ze leren het zichzelf veel beter dan je het ze kunt opdringen.
De aard van de hond als soort en de aard van het ras komen altijd naar boven als je zelf niet in de weg staat.
Ook een machtige Kaukaas die auto's tegenhoudt op de oprijlaan is een keer van de schoot van de baas gesprongen om dat te gaan doen.

En soms hebben honden blijvende behoeftes. Waarom zou je daar dan niet aan willen voldoen?
Je neemt toch niet een hond om hem vervolgens af te knijpen?
Angst en twijfel zijn slechte raadgevers. Doe gewoon wat je voelt en er zijn weinig mensen die voelen dat ze een jong hondje alleen in een bench moeten achterlaten.

Wat ik wel aanraadt is dat je een pup op de eerste dag al even alleen thuis laat. Gewoon los lopend en echt maar een 10 minuten. Liefst meteen na het thuis komen, vóór de hechting begint. Met afleiding. Dat kan muziek zijn of een pot pens met gaatjes in de deksel.
De volgende dag weer. En de volgende.
Dat is omdat alleen zijn nu eenmaal echt moet kunnen en bijna niemand tijd heeft om een half jaar thuis te zitten.
Als je niet eerst gaat zitten moederen redden de meeste pups het best een kwartiertje alleen. Daarna niet meer.

Een hele nacht alleen is voor een hond onder de 6 maanden ontzettend grof, vind ik. Je moet niet vermenselijken maar ik vergelijk het met een jong kind alleen thuis terwijl je met moeders op het Leidsche Plein zit.
Honden zijn, zeker als pup of jonge hond, bijna volledig groepsgericht. Het is voor een jonge hond onbegrijpelijk om je af te willen splitsen tijdens de roedelrust.
Dat komt vanzelf als hij volwassen wordt en dan is het een fluitje van een cent om je hond zijn eigen slaapplek te geven.

Een fijne, tevreden hond is een hond die die in zijn behoeften voorzien is.
Genoeg eten, beweging en prikkels, sociale acceptatie, duidelijkheid in de dagindeling.
Helemaal niet zo verschillend van onze eigen behoeften.

Opgelegde beheersing en regels waarvan je de oorsprong niet begrijpt geeft alleen maar stress en dus meer (sociale) behoefte aan bevestiging van veiligheid.

Als je het gewoon aan je hond over laat laat hij je vanzelf zien waar hij zit in zijn ontwikeling. Die pup wil na 5 minuten samen zitten van schoot af en rond gaan kijken. Let maar op.
Zolang je daar blijft zitten komt hij ook niet terug. Ook niet als hij moe is want dan kiest hij zelf wel een overzichtelijk plekje uit.
Het begint heel erg klein maar zolang je de situatie overzichtelijk houdt en je hond in de gaten hebt komt het helemaal niet tot gillen en dwingen en vordert dat echt vanzelf.

Het klinkt misschien heel soft maar toch is het het niet. Het is juist een heel resultaatgerichte aanpak.
Wat een hond zichzelf leert werkt honderd keer sneller dan opleggen wat een hond niet begrijpt. Honden doen niet aan abstract denken. Weg is weg en als weg eng is moet je niet weg willen zijn want een bange hond leert niet.
Je moet geen slaapkamer willen bedenken. Wees gewoon duidelijk in wat je niet wil en laat het bedenken van alternatieven aan je hond over.
Als je hem niet in de slaapkamer wil dan doe je hem de slaapkamer uit (ook al snap ik niet waarom je last hebt van een hond in een hoekje op een kussentje) maar laat het dan over de drempel slaapkamer gaan. Dat kan prima zonder voor je pup te geheimzinnig te worden.
Een hond opsluiten in de keuken terwijl je verdwijnt in een voor de hond onbekend deel van het huis is veel te mysterieus. Hoe moet hij daar iets van begrijpen?

In feite probeer je een pup van 9 weken dan 8 uur alleen te zijn aan te leren.
Staartdelingen voor kleuters.
Niet dat het niet kan, hoor. Je hebt altijd kleuters die Für Elise kunnen spelen maar of het gezond is is een andere zaak.
Dit is echt heel goed en duidelijk uitgelegd en het voelt wel allemaal als heel logisch aan. Mooie woorden die ik zeker ga onthouden.
adamzo
Vaste gebruiker

Het hangt ook nogal van het hondje af zo te lezen. Ik ga de 1e periode in de woonkamer slapen en dan zien we wel hoe dat gaat. Wekker zetten voor een plasje.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb de ukken op bed. Dat kan prima.
Chaconne is 30 kilo en die slaapt meestal ook boven (soms wil ze niet) en dan slaapt ze naast bed, die vindt dat allemaal veel te warm en te klef.
De kleintjes slapen boven omdat die zo waaks als de tandjes zijn en daar heb ik geen zin in. Die schetteren dan de hele tent wakker als ze wat bespeuren.

De andere groten slapen dus beneden, omdat ze dat willen. Die kunnen er niks mee, boven. Die willen languit en breeduit op de bank en oortjes soppen en meer van dat gedoe, en als ze boven slapen is dat allemaal raar en niet vertrouwd.

Wij laten de honden kortom zelf kiezen wat ze willen en het resultaat is dus dat de hava's wel op bed willen, de groten niet.
Honden zijn individuutjes met eigen meningen en daar is niets mis mee, dat vind ik juist zo leuk aan ze.
Dus inderdaad, kijk naar je hond.
Maar wat mij betreft begin je dus met je slaapplaats delen met je pup, zodat hij leert dat jij voortaan de grote veiligheid bent.
Pas dan kun je een band opbouwen, vanuit dat vertrouwen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
adamzo
Vaste gebruiker

Inmiddels is Paco anderhalve week bij ons. Het is en droppie. Lief, aanhankelijk, speels. Hij is niet angstig aangelegd gelukkig, eerder stoicijns.
We hebben hem in de woonkamer 's nachts, in de bench. Overdag zit hij niet in de bench. Uiteindelijk of misschien wel binnenkort, gaan we naar een kussen of mand ipv de bench. Het is een vrij rustig hondje. Hij onderzoekt wel dingen met zijn bekkie maar het is geen sloper. ( tot nu toe... :wink: )

De 1e week heb ik in de woonkamer gelegen op een matras. Eerst naast de bench, toen een stukje verderop in de woonkamer. Hij werd toen 1 of 2 nachten maar 1 x wakker. Ik dacht, ik ga boven liggen, kijken hoe dat gaat. Voor het naar bd gaan doe ik alles hetzelfde, met tot slot alle lichten uit, danpak ik hem , eveneen knuffel en dan in de bench. Hij doet dit zonder morren en gaat lekker liggen.
De 1e nacht werd hij maar 1x wakker, om 3 uur. Maar de afgelopen nachten om 2 uur en om 5 uur. Ik hoor hem piepen en ga naar beneden en laat hem in de tuin. Even een knuffel en weer in de bench. Geen lichten aan. Het is nacht, dan slapen we of plassen we maar verder niks. De 2e x om 5 uur wilde hij eigenlijk niet meer in de bench, en ging lopen piepen. Uiteindelijk ben ik nog een keer naar buiten gegaan waar hij nog wat deed, en heb vervolgens mijn slaapshirt in de bench gelegd.
Afgelopen nacht ook weer 2x. 2 uur en 5 uur. Hij doet een ienieminieplasje. Ik heb eigenlijk meer het idee dat het gaat om aandacht dan om het plasje, vooral om 5 uur. Deze keer 5 uur heb ik hem niet meer terug gedaan in de bench.

Ik zou graag naar 1x willen, want ik word nu 2x uit mijn diepe slaap gehaald en danom 6.40 weer als de wekker gaat dus ben zo brak als wat.
Wat denken jullie, is het aandacht vragen dat hij wakker wordt? Of zou het toch het miniplasje zijn? Overdag plast hij rustig 4 uur niet. Moet ik weer een of een paar nachten beneden liggen? Ik ben bang dat hij daar dan aan gewend raakt. We laten hem ook elke dag eventjes alleen, soms als hij ligt te slapen maar ook soms als hij wakker is. De afgelopen 2 dagen was het 45 minuten. Dat gaat goed. Hij laat me gewoon gaan en de buren horen hem niet. Hij is ook rustig als ik terug kom. Ik ga ook gewoon naar boven en dat is ook geen probleem. Soms 3 piepjes onderaan de trap maar dat is het.
Ik verwachtte dus eigenlijk dat de nacht dan ook geenpunt was maar misschien ben ik te optimistisch.
Ik klaag niet hoor, het is een geweldig beest. Maar als er hier iemand is met een goede tip dan graag.

Ik heb ook nagedacht overdat je niet je wakker moet laten maken door de pup. Cleva schreef dat. Klinkt heel logisch. Dus ik zette de wekker de 1e nacht. En hond sliep nog. Dat voelde voor mij ook heel tegennatuurlijk. Het beest moet het leren aangeven, maar dat kan toch alleen maar als hij het voelt? Uiteindelijk wordt die blaas wel groter en gaat hij het wel ophouden dacht ik, dan is het ook opgelost toch? Half 9 uit bed is laat hier, en gebeurt ook alleen maar op zondag, verder altijd 6.40 of 7 uur, ook op zaterdag.

Ik zat ook te denken om de bench nu meteen maar weg te doen. Of zou hij dan in de kamer plassen? Dat gebeurt soms nog, als ik net even niet alert ben, bv gister, hij sliep, ik was in de keuken en even later was hij wakker wat ik dus niet zag en plaste hij in de kamer. Dat gebeurt dan waarschijnlijk ook 's nachts. Nadeel hij plast in de kamer,voordeel ik slaap door. Is het erg? gaat het niet vanzelf over als je overdag verder goed oplet?

Ik heb nog even vrij dus op zich kan ik me nog wel een paar slechte nachten permitteren maar ik word er niet echt een leuker mens van zeg maar. Vandaar mijn vragen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

dat is dus een van de voordelen van die bench naast je bed.
je hoort binnen de kortste tijden het verschil tussen een 'ik wil even aandacht' piepje en een 'ik moet een plas' piepje en bij het aandachtpiepje steek je je hand even in die bench, zegt 'ga maar lekker slapen', draait je weer om en slaapt lekker verder.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
adamzo
Vaste gebruiker

hij past er niet naast. De hond boven is geen optie bij ons. Dus tot hij de hele nacht doorslaapt moeten we andere dingen verzinnen en daar vraag ik tips voor.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”