Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

iemand tips voor voer oud hondje?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

iemand tips voor voer oud hondje?

Ongelezen bericht door Jacq »

Hallo allemaal
Sinds een aantal weken hebben wij weer een oud hondje vanuit het asiel in huis. Hij is 13 jaar en klein. Hij is allergisch voor kip en rund vermoed ik. Nu staat hij op de wild van Canagan. Op zich gaat dat goed maar ik zou toch graag zijn brokjes wat aan willen passen aan zijn leeftijd. Het moet dus hypoallergeen zijn of met wild, lam of eend en voor senior. Canagan heeft een groot vleesgehalte maar bevat voor zo'n oudje teveel eiwitten denk ik. Weet iemand een goede brok die bij hem zou kunnen passen of heeft iemand goede ervaringen met een brok voor een senior met allergie? Ik hoor het graag. Vers vlees wil ik hem niet meer op zetten.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: iemand tips voor voer oud hondje?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Lekker blijven geven waar hij nu op staat en het goed op doet en lekker vind.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

sam is bijna 13 met een allergie voor granen, kip en rund :-)

hij doet het goed op proplam sensitive zalm en rijst.

hij krijgt gewoon de adult, maar ze hebben ook een oude opa versie. volgens mij zijn die brokjes ietsje kleiner
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Wolfsblut Dark Forest. Er staat geen 'Senior' op de verpakking, maar het eiwitgehalte is relatief laag. Graanvrij en zonder kip of rund. Wel hert en een beetje lam.

Misschien dat Wolfsblut ook nog wel andere geschikte varianten heeft. Daarvoor zou je even op hun site moeten kijken:

http://www.wolfsblut.com/

Ik vind de Singles van Acana ook fijn: Lamb & Okanagan Apple, of Pork & Butternut Squash. Beide varianten bevatten slechts 1 diersoort. Graanvrij. Eiwitgehalte wel hoger dan bijv. de Wolfsblut Dark Forest, maar aanzienlijk lager dan Canagan.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Mijn vorige hond deed het prima op Eukanuba lam en rijst senior. Ik dacht altijd dat dat seniorgebeuren commerciële prietpraat was, maar toen ik haar had overgezet van 'gewone' Eukanuba lam en rijst op de seniorvariant, ging ze ineens 's nachts haar mand niet meer uit om te drinken. Kennelijk toch minder belastend voor de nieren.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

bouvierpoedel schreef:Lekker blijven geven waar hij nu op staat en het goed op doet en lekker vind.
hoe simpel kan het leven toch zijn :mrgreen:
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ook voor een oudere hond geeft het niet om een voer te geven met veel eiwitten, mits de kwaliteit maar voldoende hoog is (en dat verwacht ik wel bij Canagan). Uit onderzoek is gebleken dat honden geen nierproblemen krijgen van hoog eiwit, er is een onderzoek over 31 dieren van 7/8-12/13 jaar (4-jarige studie) waarbij nierproblemen uitgelokt zijn met 18% eiwit en 34% eiwit. Er zaten geen verschillen in nierafwijkingen na deze 4 jaar, daarnaast waren van de 16 dieren met 18% eiwit er nog 10 in leven en van de 15 dieren met 34% eiwit nog 13 in leven.
http://2ndchance.info/olderpetproteinre ... co1994.pdf

Als de hond al ernstige nierafwijkingen heeft kan het een ander verhaal worden (met een bloedje eenvoudig te checken), maar over het algemeen zou ik eerder voor een hoog-eiwit voer gaan dan voor een laag-eiwit (18%) voer gaan. Senioren honden hebben namelijk vaak ook dat ze minder goed eiwit kunnen verteren waardoor ze een hoger eiwitgehalte nodig hebben. Ik zou dus een voersoort kiezen met minimaal 24% eiwit. Nu is Canagan Wild met 36% ook wel het andere uiterste, en ook voor milieutechnische redenen kan je kiezen voor een lager eiwitgehalte.
bouvierpoedel
Zeer actief

Lizzie. schreef:
bouvierpoedel schreef:Lekker blijven geven waar hij nu op staat en het goed op doet en lekker vind.
hoe simpel kan het leven toch zijn :mrgreen:
Nouja je moet tegenwoordig wel heel hard je best doen om iets te vinden en je zorgen over te maken om een interessante echte dierenliefhebber te zijn. :engel:
Ga zo oma ook maar op dieet zetten want ze zal eens een jaartje minder leven, Weg met de speklappen en patat , lol hebben doe je maar in de hemel. :zweep:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Je kan het eiwitgehalte ook verlagen met groenten. Dus met een heel licht gekookte wortel, boontjes en andere gezonde groente voor honden. Het aandeel eiwit is hoog omdat de brok geconcentreerd is. Hoe meer je erbij voegt aan plantaardig maar gezond materiaal hoe lager het eiwitgehalte relatief zal worden.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Met een oudje zou ik niet moeilijk doen, lekker verwennen met alles wat hij lekker vind
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Tara schreef:
Cindy52 schreef:Met een oudje zou ik niet moeilijk doen, lekker verwennen met alles wat hij lekker vind
Hangt er vanaf wat de levensverwachting van het oudje in kwestie verder nog is lijkt mij.
Niet iedere senior is met 13 stokoud natuurlijk. :wink:
het hoeft ook niet ongezond te zijn, lekkers
bouvierpoedel
Zeer actief

Cindy52 schreef:
Tara schreef:
Cindy52 schreef:Met een oudje zou ik niet moeilijk doen, lekker verwennen met alles wat hij lekker vind
Hangt er vanaf wat de levensverwachting van het oudje in kwestie verder nog is lijkt mij.
Niet iedere senior is met 13 stokoud natuurlijk. :wink:
het hoeft ook niet ongezond te zijn, lekkers
Juist .
Ik vreet ook alles wat ik lekker vind en mijn honden ook. Gaan we maar eerder dood , je moet toch ergens dood aan gaan en dan liever aan een leuk leven vol met lekker vreten. :cheer: .
Jacq
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben hier erg mee bezig omdat hij ook allergisch is. Ons vorige hondje was dit ook en ik heb het idee dat het hele hoge eiwitgehalte een allergisch oud hondje geen goed doet. In feite hoef je hem maar heel weinig ervan te geven maar hij eet heel graag en geeft aan dat hij trek heeft. Nu ken ik hem nog niet goed genoeg om te weten of dit aanstellen is of niet. Onze vorige hond stierf omdat hij hoge ontstekingswaarden liet zien. Daarnaast liet hij een hoog ei we it gehalte in zijn bloed zien met canagan. Het is een gevoel maar ik denk dat dit voer toch niet past bij hem. Hij heeft regelmatig slechtere ontlasting. In mijn omgeving wordt gezegd dat ik hem dan teveel geef. Als ik hem minder geef dan zou het beter gaan. Dat doe ik nu maar zie nog niet veel verbetering. Het is moeilijk om een hypoallergene brok te vinden voor een hele kleine senior waarvan de brok ook nog hoogwaardig is. Dus niet met pulp of waar bijstaat dierlijk vet (welk dier?). En toevoegingen. Canagan is zo mooi natuurlijk maar te eiwitrijk met 36%.
Jacq
Zeer actief

Hummel houdt nog wel van racen in het bos. Hij hupt als een konijn omdat hij nooit veel beweging heeft gehad. Hij is weggehaald uit een thuis door de dierenbescherming. Ik lees net dat Dog lovers gold ook een goed voer moet zijn.
@laeken: welke groenten behalve boontjes (kan dat uit blik of moet dat vers gekookt?) Kan je nog meer gebruiken?
@bouvierpoedel: ik probeer Hummel nog een fijne tijd te geven na die hel met voedsel waar hij zich het best bij voelt. Als ik dan overbezorgd of mieperig overkom op je: so be it.
tibetaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 tibetaanse spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: (je kunt niet alle honden van de wereld redden maar je kunt wel de wereld van 1 hond redden!!)

Ongelezen bericht door tibetaantje »

mijn oudje krijgt sinds een paar maanden vlees van Renske ipv brok en is ook allergisch maar heeft nu nergens geen last van (nog hihi)......en hij vind t heeeeeerlijk .....is bijna 13
groetjes van monique en mijn vriendje voor het leven... Tibo.

Tara .....29~12~2001 19~9~2015
Misty ....08~04~2003 13~07~2003
:I: Allway's in my heart :I:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”