Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halsband voor hond met dikke kraag

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Halsband voor hond met dikke kraag

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik zoek voor Diem een handige halsband.
Ik wil niks met een kliksluiting of gesp want hij heeft een gigantische kraag en ik krijg zo'n band niet goed dicht tussen al dat haar.

Hij heeft een ronde leren slip gehad die op zich goed zat maar een slip vind ik niet zo handig als een hond niet aan 1 vaste kant loopt. Aan de 'verkeerde' kant valt het dan niet goed open en/of slipt snel genoeg.

Hij heeft nu een op bestelling gemaakte nylon/leren halfcheck van blaire.de. Deze is echter eigenlijk te groot en daar is hij nu na 2 jaar achtergekomen :wink: Hij kan er achterwaarts uitstappen, ook als de band strak staat en dat is verre van veilig natuurlijk. Maar, probleem is wel dat als dit model kleiner zou zijn deze niet meer over zijn kop zou passen. In verhouding heeft hij een te dun nekje of een te dikke kop :engel:

Ik wil dus eigenlijk een halfcheck/martingaal die verstelbaar is en ruim open kan vallen. Het liefst geen metalen halfcheck want ik ben bang dat dat wel erg gaat klitten in zijn kraag?

Zijn halsomvang is 41 cm onder al dat haar en als ik goed meet moet de band zeker tot 52 cm open kunnen om het probleemloos over zijn kop te kunnen trekken. Band moet dus minimaal 11 cm groter 'openvallen'. De halsband moet ook goed stevig en duurzaam zijn, Hij trekt niet voortdurend maar bij het zien van een kat komt er wel een flinke klap op. Ik wil (kan) liever niet de hoofdprijs betalen. Je ziet toch niks van een halsband in al dat haar :tongue: Simpel zwart nylon is prima.

Voor het idee: Zijn kraag is dus echt minimaal 2x zijn werkelijk nekomvang :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Annika
Actief
Mijn ras(sen): keeshond

Re: Halsband voor hond met dikke kraag

Ongelezen bericht door Annika »

Ik lees even mee ik heb nu een half check maar dat is inderdaad niet handig als ze niet altijd aan dezelfde kant lopen....
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Een slip met grote lussen? Ik had een schakel met hele grove schakels voor mijn herder, slipte voor geen meter maar daar had ik hem ook eigenlijk niet voor. Makkelijke metalen schakel die zijn kraag prima in tact hield.
Ik lees dat dat niet je keuze is, maar mijn vorige herder had een behoorlijke kraag en met de grove schakel bleven de nekharen gewoon intact. Maar zoals ik tikte slipte die band niet super goed dus bij een hond die uit de lijn zou willen gaan is dat weer niet zo een optie.
Ik heb nu voor de jonge hond een halfcheck van nylon, nu is zijn kraag niet super breed, maar vooralsnog zie ik geen schade aan de kraag met deze band.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Ik had voor mijn newfoundlanders altijd een nylon halfneck met een metalen ketting erdoor.
Hun vacht bleef niet in de ketting hangen.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Zoiets dus, maar dan gewoon effen zwart.
Ik had ook een grote maat nodig, die liet ik mijn moeder meenemen vanaf een hondenshow.
De dierenwinkels (hier) hadden die niet.

Afbeelding
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi heeft geen dikke kraag, wel lang haar daar.

Ik heb een leren halfcheck, met een kettinkje met vrij fijne schakels op het "check-gedeelte".
Niet omdat ze trekt, maar ook inderdaad omdat gespen en kliksystemen niet fijn werken met haar kraag. Zit iedere keer haar tussen. En dat levert weer een piep of kerm op. (zal ook wel zeer doen)
Ik heb met dit systeem nog geen afgebroken haren gehad en ook geen haarslijtage op de plek van de band. Ook geen klitten, of uitgetrokken haar.(ze heeft dit bandje sinds ze uit haar puppyband gegroeid is. 5 jaar dus ongeveer)

Nu is het misschien een ander type haar, en Habibi trekt eigenlijk absoluut niet.

Maar misschien is leer/metaal combinatie wel minder slecht dan dat je vermoed. Maar daar is maar op 1 manier achter te komen. En ik weet niet of je daar op zit te wachten, als je het dus niet zeker weet.
Laatst gewijzigd door Habibi op 08 jan 2016 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Mag ik vragen waarom je geen klik of gesp halsband wil?
Voor een hond die wel uit zijn band wil ontsnappen lijkt me dat persoonlijk juist wel fijn. Dan heb je ook geen last van wisselen van kant.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Bij Habibi zit dat haar dan in de gesp of klik.
En dat doet haar pijn.

En in een dikke kraag zie je soms slecht wat je doet, waardoor het net niet goed vastzit, of er héél veel haar tussen zit.

Dus ik kan me de keuze voor géén klik of gesp goed voorstellen.

Maar misschien heeft Pioenroos nog een andere reden?

(ik heb dus diezelfde keus gemaakt)
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Pets_Passion schreef:Mag ik vragen waarom je geen klik of gesp halsband wil?
Voor een hond die wel uit zijn band wil ontsnappen lijkt me dat persoonlijk juist wel fijn. Dan heb je ook geen last van wisselen van kant.
Dat is een ramp met dit soort vachten. Voordat je dan de band vastgeklikt hebt, zonder een bos haar ertussen... :schrik:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

neem een slipketting met grove schakels die goed over zijn hoofd kan en maak de musketon van de riem zowel aan de ring als aan een van de schakels vast.
zo doe ik het ook met vixen.
ik gebruik een slipketting vanwege de ervaring met afbrekende nekharen met een gewone halsband bij mijn vorige honden, maar wil de slip niet op slip hebben en op deze manier kan ze er ook niet achteruit uit, wat met de slip alleen op stop wel lukt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
pioenroos
Zeer actief

Klik of gesp is inderdaad door de vacht geen doen. Nu merkte ik nooit dat ik Diem pijn deed maar in een poging de gesp zonder haar erbij dicht te krijgen heeft mijn eigen velletje er wel eens tussen gezeten :wink: Ook is een band in zijn formaat redelijk breed en dat blijft op de vacht liggen waardoor je de neiging had of de band te los af te stellen of het was nog meer gedoe deze vast te krijgen omdat je gewoonweg niet tussen de vacht door komt.

Fijn om te lezen dat schakels toch niet de vacht hoeven te beschadigen. Hij heeft als jonge hond wel vachtbeschadiging gehad door een nylon slip (met stop) maar wellicht was dit ook gewoon overgang naar volwassen vacht :19: Nu kan hij wel wat vacht missen natuurlijk :wink:

Ik heb alleen wel het idee dat die halfchecks niet ver genoeg open kunnen. Hebben jullie enig idee hoeveel cm die kettinkjes zijn?
renee-uk schreef:neem een slipketting met grove schakels die goed over zijn hoofd kan en maak de musketon van de riem zowel aan de ring als aan een van de schakels vast.
zo doe ik het ook met vixen.
ik gebruik een slipketting vanwege de ervaring met afbrekende nekharen met een gewone halsband bij mijn vorige honden, maar wil de slip niet op slip hebben en op deze manier kan ze er ook niet achteruit uit, wat met de slip alleen op stop wel lukt.
Dit lijkt mij eigenlijk ook wel een heel goed idee! Slippen of niet maakt mij niet eens zoveel uit, Diem heeft zoveel haar dat als stootkussen werkt dat het hem volgens mij maar heel weinig doet. En continue trekken doet (mag) hij dus sowieso niet.
Maar het vastzetten van een sliphalsband is wel een fijner idee, stel dat er wat gebeurd ofzo met de riem ergens klem. Enige is dus dat een halsband 'op' zijn haren/wol blijven liggen maar een ketting trek je daar sneller in neem ik aan als je die vast moet zetten.
Ik ga eens kijken wat er voor formaten zijn, een ketting zal mij toch niet echt de kop kosten neem ik aan.
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

En een harnas of tuigje?
Ik ben zelf echt geen fan van slipkettingen door eigen ervaringen en verhalen van anderen. Zeker als de hond wel eens flink uit kan vallen / achter een kat aan wil sprinten waardoor er een flinke klap op de nek komt zijn dat nou niet echt dingen waar je vrolijk van wordt. Ik persoonlijk tenminste niet.

Een herder-slipketting (meende dat ze zo heten) hebben inderdaad vrij grove schakels en hebben mijn mechel haar kraag nooit beschadigd.
Het verkeerde gebruik en niet heel geweldige hulp haar karakter wel maar dat terzijde. (mede daardoor heb ik een behoorlijke slipketting-allergie ontwikkelt)
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Je kunt de halfcheck ook zodanig afstellen dat hij, wanneer hij op zijn strakst zit, nog steeds geen stroppende/wurgende werking heeft.

Als ik de halfcheck volledig straktrek, kan ik nog altijd met gemak twee vingers bij de band insteken. Tussen Habibi's hals en de band dus.

Ik heb hem puur vanwege het eenvoudigere om en af doen.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Pets_Passion schreef:En een harnas of tuigje?
Vindt hij niet prettig, en ik heb zorgvuldig een goed passen tuig uitgezocht. Waar hij zelf z'n kop in de halsband steekt werkt hij tegen met tuig aandoen. Ook loopt hij er anders in, schouders wat laag en hij schaart meer :19: Daarnaast moet ik zijn kop kunnen sturen als er bv een kat onverwachts om de hoek zit of een patsende reu te dichtbij komt. Of als er een boodschappentas langsloopt op een smalle stoep. In een tuig heeft hij mij dan net te veel ruimte om zijn nieuwsgierigheid even uit te leven voordat hij weer als de onschuld zelve netjes met de neus vooruit loopt :wink:

En ik ben niet van plan om als een malle aan een ketting/halfcheck te gaan snokken hoor :wink: Maar ik wil hem dus sowieso niet op slip afstellen, het gaat inderdaad om het gemak van omdoen en de zekerheid dat het ook in een dikke vacht strak genoeg zit.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Pets_Passion schreef:En een harnas of tuigje?
Ik ben zelf echt geen fan van slipkettingen door eigen ervaringen en verhalen van anderen. Zeker als de hond wel eens flink uit kan vallen / achter een kat aan wil sprinten waardoor er een flinke klap op de nek komt zijn dat nou niet echt dingen waar je vrolijk van wordt. Ik persoonlijk tenminste niet.

Een herder-slipketting (meende dat ze zo heten) hebben inderdaad vrij grove schakels en hebben mijn mechel haar kraag nooit beschadigd.
Het verkeerde gebruik en niet heel geweldige hulp haar karakter wel maar dat terzijde. (mede daardoor heb ik een behoorlijke slipketting-allergie ontwikkelt)
je hoeft een slipketting niet op slip te zetten hoor, kan ook gewoon op stop :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Voor het beeld ook even wat foto's van Habibi's bandje. (de riem zelf is in haar geval een dun nylon kattenlijntje, kan ik makkelijk inclusief het bandje in mijn broekzak proppen als ze los loopt :mrgreen:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Habibi steekt op het commando "neus" zelf haar neus door de riem. Das best handig.

Als ik echt absoluut zeker wil zijn dat de riem niet stropt, maak ik hem zo vast: Afbeelding

Zo normaal: (en dan is hij dusnog altijd zo los dat hij géén stropfunctie heeft.)Afbeelding
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Zo op het eerste gezicht ziet zo'n (leren) halfcheck er idd ook prima uit. Wel makkelijk, hoef je alleen op te houden, Diem loopt er ook zelf in.
Maar ik vraag mij dus af of ik het goed over zijn kop getrokken krijg. Hoe lang is het kettinggedeelte op deze foto vraag ik mij af? Ik heb het even nagemeten en voor Diem moet dat minimaal 15 cm zijn.
Habibi schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik ga even meten. Basismaat is bij Habibi sowieso veel kleiner natuurlijk.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Als de verhoudingen van de band gelijk blijven, moet die 15 cm zéker haalbaar zijn.

Bij Habibi is de totale ketting ruim 20 cm, als hij dubbel ligt 10.
Kijk maar:
Afbeelding
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Mocht je niet kunnen vinden wat je zoekt in een winkel, dan denk ik dat de meeste schoenmakers dit halfcheck systeem vrij eenvoudig (en niet duur) ook zelf nog wel kunnen maken.

Dan kun je ook exact de lengte ketting aanleveren die je zelf wil.
Ik zou dan wel voor een stevig "ringetje" kiezen waar de 2 kettingdelen bij elkaar komen. (anders splijt dat open als er veel kracht op komt, zoals "situatie kat") ook dat hebben de meeste schoenmakers wel op voorraad.
Anders desnoods een kleineschroef karabijnhaak.

Afbeelding

"mijn" schoenmaker heeft voor heel kleine prijsjes ook wel eens wat aan paardentuig voor mij gemaakt zoals ik het hebben wou.
Aanpassingen op bestaand tuig voor een tientje of zoiets.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

:ok: Bedankt! Probleem is alleen dat die verhoudingen niet altijd gelijk blijven volgens mij, maar dat zal wellicht per merk verschillen.

Ik ga toch maar eens in een dierenwinkel kijken wat er daar te koop is en dat uitproberen. Iig weet ik nu dat een ketting niet schadelijk (hoeft) te zijn voor z'n vacht.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Niet bij Habibi in ieder geval.

Ben benieuwd of je uiteindelijk iets vindt wat volledig naar je zin is.
Moet volgens mij beslist mogelijk zijn.
Succes!
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

je hebt ook van die half rond genaaide halfchecks geeft nog minder vacht problemen
pioenroos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:je hebt ook van die half rond genaaide halfchecks geeft nog minder vacht problemen
Ik ken die alleen als slip? En dat werkt niet lekker als hij aan de verkeerde kant loopt.
metav schreef:http://www.homeovet.org.uk/rogz_alpinis ... eck_collar

als je toch liever geen ketting wilt kan je nog aan deze halfcheck denken
Dat is ook een slip volgens mij, geen halfcheck? Zeker door zijn dikke vacht blokkeert dat snel en dan trekt hij of niet genoeg dicht of juist niet open.
Ik vind dat wel fijne bandjes hoor, had ze vroeger voor mijn teckel.

Bedankt voor het meedenken!
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Heb je al eens naar banden van biothane gekeken? Dat is wat stugger dan nylon e.d. maar wel heel glad. Blijft goed in model en trekt makkelijk weer open. En ju kunt het ff onder de kraan afspoelen.
Mijn ervaring is dat een ketting het makkelijkst weer opengaat, die heeft de minste wrijving. Je zou eens kunnen kijken bij mensen die zelf halsbanden maken van biothane, dan kun je meestal de lengte van de ketting zelf kiezen.
Je bedoelt dan een ketting halfcheck maar ipv nylon of leer biothane? Ik ken het materiaal, Mies heeft een fel roze speurlijn van biothane :mann:

Ik denk dat een ketting idd het handigst is zo te lezen. Op maat maken zou idd meer zekerheid geven dat de ketting lang genoeg is :ok: Ik zal eens gaan rondkijken wat ik aan zelfmakers kan vinden. Ik had niet gedacht dat ze ook halsbanden er van (kunnen) maken.

Moet wel zeggen dat de prijs van een simpele grove schakel slipketting mij ook wel aanspreekt :engel:

Wat voor halsbanden gebruik jij?

Edit: Een ronde halfcheck gevonden: http://www.jachtenoutdoor.nl/Webwinkel- ... nleer.html
Maar dat kettinkje ziet er zo op zicht dus echt te kort uit.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Kruimel53 schreef: De heren lopen meestal aan een tuig, en soms met hele ouwe halfchecks van glad nylon. Maar vroeger had ik voor mijn honden wel halfchecks met kettinkjes en die bevielen op zich goed.

Annika Sakkers maakt zaken van biothane op bestelling https://www.facebook.com/groups/1013372558675306/
Annie van der Sluis maakt ze ook volgens mij http://www.deutschlanghaar.nl/hondenlij ... ituren/rvs
Bedankt voor de links. Ik heb de website biothaan.nl een mailtje gestuurd maar halfchecks staan er niet bij dus meer opties is fijn :ok:

Volgens mij lopen idd de meeste eurasiers ook in een tuig, dat zal idd met dikke kragen het meest praktisch zijn. Maar voor Diem in de stad kies ik toch maar voor veiligheid en zijn eigen voorkeur :wink:
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Bo heeft jaren een halfcheck van rogz for dogz gehad, Bo had ook een behoorlijke kraag.
Gewoon naar de winkel en halfchecks passen...
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Deze had mijn vorige herder en heeft mijn huidige herder om, vooralsnog zie ik niet zijn nekharen breken terwijl hij hem altijd om heeft. Is ook makkelijk om en af te doen.
http://www.marktplaza.nl/dieren/honden/ ... 99419.html
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier ook halfchecks van Rogz 4 dogz
Heb ze al jaren , de oudste die ik heb liggen word al bijna 8 jaar elke dag gebruikt
De rest 4 jaar en bijna 2 jaar

Vind ze ideaal , de honden kunnen hun kop er niet uit trekken zoals bij een halsband
En de kraag slijt er ook echt niet van

Nu hebben ze natuurlijk niet van dat lange dikke haar
Maar n kennis van me heeft een langstokhaar Duitse herder met echt een super dikke vacht ( alstie nat is blijft er helemaal niks meer van over hahaha )
En ook die zweert bij de halfcheck
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Is een jachtlijn niet praktisch?
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”