Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nesteldrang zonder baarmoeder?
Moderator: moderatorteam
- Ήυs
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Nesteldrang zonder baarmoeder?
Kan dat?
Fay vertoonde altijd wat extreem gedrag rondom haar loopsheden. Stuk onvoorspelbaarder, chagrijniger (dat kennen we), nesteldrang, agressiever naar honden... Alles gewoon veel heftiger en dan niet positief.
Nu is haar baarmoeder er al bijna twee jaar uit... Maar nu vertoond ze dit gedrag nog steeds. (Valt me nu in die twee jaar wel voor het eerst op, waar ze dat voorheen elk half jaar had).
Ze legt weer van alles in haar etensbak, verdedigd de mand, is onvoorspelbaar in haar gedrag.
Die 'moodswings' zijn altijd heel heftig en extreem bij haar. Waar je haar kan vertrouwen op veel punten is dat nu allemaal weg en is ze echt een onbetrouwbare chagrijn wat ik na zo'n periode er weer opnieuw uit moet trainen.
Komt dat omdat ze dan andere teven ruikt die loops zijn? Ik heb de afgelopen weken twee verschillende teven uitgelaten die loops waren. Heeft ze dat geroken waardoor ze meteen dit gedrag weer gaat vertonen ook al is haar baarmoeder eruit? Dat vermoeden heb ik zelf. Ik heb er alleen geen ervaring mee.
Fay vertoonde altijd wat extreem gedrag rondom haar loopsheden. Stuk onvoorspelbaarder, chagrijniger (dat kennen we), nesteldrang, agressiever naar honden... Alles gewoon veel heftiger en dan niet positief.
Nu is haar baarmoeder er al bijna twee jaar uit... Maar nu vertoond ze dit gedrag nog steeds. (Valt me nu in die twee jaar wel voor het eerst op, waar ze dat voorheen elk half jaar had).
Ze legt weer van alles in haar etensbak, verdedigd de mand, is onvoorspelbaar in haar gedrag.
Die 'moodswings' zijn altijd heel heftig en extreem bij haar. Waar je haar kan vertrouwen op veel punten is dat nu allemaal weg en is ze echt een onbetrouwbare chagrijn wat ik na zo'n periode er weer opnieuw uit moet trainen.
Komt dat omdat ze dan andere teven ruikt die loops zijn? Ik heb de afgelopen weken twee verschillende teven uitgelaten die loops waren. Heeft ze dat geroken waardoor ze meteen dit gedrag weer gaat vertonen ook al is haar baarmoeder eruit? Dat vermoeden heb ik zelf. Ik heb er alleen geen ervaring mee.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Re: Nesteldrang zonder baarmoeder?
Ja het kan, want jij merkt het dus het bestaat
Ik hoor wel vaker dat gecastreerde teven ook een soort cyclus zouden kunnen ontwikkelen, ook al is de hormonale schommeling door het verwijderen van de eierstokken wel verminderd.
In de hele cyclus zijn veel verschillende hormonen betrokken en een deel ervan wordt geproduceerd door de eierstokken, welke bij een castraat zijn verwijderd. Maar het hormoon wat voor nesteldrang zorgt (voornamelijk Prolactine) wordt door de Hypofyse gemaakt.
In de hele cyclus zijn veel verschillende hormonen betrokken en een deel ervan wordt geproduceerd door de eierstokken, welke bij een castraat zijn verwijderd. Maar het hormoon wat voor nesteldrang zorgt (voornamelijk Prolactine) wordt door de Hypofyse gemaakt.

- Ήυs
- Zeer actief
Paisley schreef:Ja het kan, want jij merkt het dus het bestaatIk hoor wel vaker dat gecastreerde teven ook een soort cyclus zouden kunnen ontwikkelen, ook al is de hormonale schommeling door het verwijderen van de eierstokken wel verminderd.
Nou dat zou dan dus goed kunnen! Ben ik mooi klaar mee dan
Dat zou dan nog het enige voordeel van de castratie zijn geweest, dat ze dat gedrag niet meer zou vertonen. Helaas
Wel interessant dat zo'n cyclus gewoon door blijft lopen. Zou dat met de jaren af gaan nemen of blijft zoiets? Blijft de hypofyse dat hormoon altijd aanmaken?
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Zijn haar eierstokken er ook uit?
- Ήυs
- Zeer actief
racapuck schreef:Zijn haar eierstokken er ook uit?
Ja. Zaten vol met cysten.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hier ook een teef zonder eierstokken waar ik het vermoeden heb dat ze nog steeds een cyclus heeft.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Hier ook. Als ik mijn reu moet geloven in ieder geval/runninggirl schreef:Hier ook een teef zonder eierstokken waar ik het vermoeden heb dat ze nog steeds een cyclus heeft.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja.Ήυs schreef: Blijft de hypofyse dat hormoon altijd aanmaken?
De hypofyse is wel een slim ding hoor, maar hij weet niet of de apparatuur die hij aanstuurt het wel of niet doet.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Hier ook. Al is het bij haar wel minder heftig geworden. Ze trekt niet meer schuimbekkend door het bos om iedereen te vermoorden, zeg maarrunninggirl schreef:Hier ook een teef zonder eierstokken waar ik het vermoeden heb dat ze nog steeds een cyclus heeft.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ja dat is hier ook steeds minder erg gelukkig.Miranda schreef:Hier ook. Al is het bij haar wel minder heftig geworden. Ze trekt niet meer schuimbekkend door het bos om iedereen te vermoorden, zeg maarrunninggirl schreef:Hier ook een teef zonder eierstokken waar ik het vermoeden heb dat ze nog steeds een cyclus heeft.
Maar ze heeft dus ook echt een hitsige periode waarbij ze ineens piepend van frustratie naar elke hond toe wil.
En tutten met knuffeltjes die een periode lang altijd mee moeten op de wandeling en snel terug naar huis nest bouwen enzo.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Ja, hier ook een teef die weer nesteldrang heeft. Al de tweede keer sinds haar castratie afgelopen april.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Ήυs
- Zeer actief
Oké! Duidelijk! 
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Hier helemaal niet eigenlijk. Wel periodes dat Gollum lekkerder ruikt dan normaal. Rani en Mika tolereren geen reuen die aan ze willen snuffelen dus van hen kan ik het niet goed inschatten. En Mika is verder altijd een chagrijn.
- lieveheersbeestje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
- Aantal honden: 1
Wel een stuk minder heftig, maar dan ineens dan heeft ze weer een "pup" en nesteldrang.

------Groetjes Prana-----