Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Advies gevraagd

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Advies gevraagd

Ongelezen bericht door Anne »

Mei 2014 hebben we Sasha geadopteerd. Ze was toen 15 maanden oud en woog 20 kg. De maanden daarna hebben we haar af laten vallen tot 15kg. Ze is nu mooi op gewicht.

Toen de zak brokken die ze bij het opvanggezin kreeg (“dieet-brokken”) op was zijn we overgestapt naar Smolke. Dit is een tijd goed gegaan, maar ze had af en toe last van haar maag. Ze ligt ’s nachts op de slaapkamer van mijn ouders en begon dan onrustig te worden, smakkende geluiden te maken met haar bek, rommelende buik. Als ze dan wat brokjes kreeg of even in de tuin kon was het dan weer over.

Ze is een echte straathond: ze eet het liefst alles wat op de grond ligt (zakdoeken, poep, noten, mais, suikerbieten, boterhammen, vuilnis etc.). Kortom: alles wat ze tegenkomt. We proberen dit te beperken maar soms heeft ze iets eerder gezien dan wij en dan zijn we te laat.

Ze kreeg sinds ze bij ons was 4x per dag eten, omdat onze andere honden ook 4x per dagen eten kregen (onze Greyhound had maagproblemen). Om (ongeveer) 8u, 12u, 17u en 20u.

Inmiddels zijn onze andere honden overleden. We willen het liefst terug naar 2x per dag eten geven. Daarom is ze sinds een week of 3 terug gegaan naar 3x per dag eten: 8u, 12u en 17u. We laten haar rond 19u voor de laatste keer uit (daarna wil ze er absoluut niet meer uit).

Twee weken geleden was de Smolke bijna op, daarom zijn we toen overgestapt naar Farmfood, om te kijken of dit voor minder problemen zorgt. (achteraf gezien misschien niet handig om tegelijkertijd ander voer te geven en minder keren per dag voeren).

Overdag merken we niks aan haar, ze is vrolijk en wandelt graag. Maar de afgelopen nachten was het iedere keer raak: rommelende buik en er uit willen.

Ik vind het vreemd dat het nu erger wordt.. Vanuit het opvanggezin hebben we niks over maagklachten gehoord. Toen we haar net hadden heeft ze de halve druivenstruik en heel wat maiskolven in het veld opgegeten en dit zorgde niet echt voor problemen... Ze is verder een jonge gezonde hond en zou toch wel terug kunnen naar 2x per dag eten? :U:

Wat kunnen we nu het beste doen? Toch maar terug naar 4x per dag? Of ’s om 17u iets meer geven (zodat ze een “ vol” gevoel heeft de hele nacht)? Volhouden tot ze er aan gewend is?
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Advies gevraagd

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Heb je al geprobeerd een boterham of klein handje brokken voor het slapen te geven?
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik zou in ieder geval de laatste voerbeurt later doen.
Niet om 17, maar na 20.00

Verder weinig advies, er zijn vast mensen die hier meer verstand van hebben.
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:Heb je al geprobeerd een boterham of klein handje brokken voor het slapen te geven?
Dan gaan we dus eigenlijk weer terug naar 4x per dag.. Is dat niet veel voor een hond van 2 jaar?
Habibi schreef:Ik zou in ieder geval de laatste voerbeurt later doen.
Niet om 17, maar na 20.00

Verder weinig advies, er zijn vast mensen die hier meer verstand van hebben.
Maar ze wil rond die tijd niet meer uitgelaten worden.. Dan zou ze dus om 20u eten krijgen en pas de volgende ochtend weer er uit gaan. Is dat geen probleem..?
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Even of ik het goed snap. Ze kreeg 4x per dag smolke, toen 3x per dag en na een week proberen overgestapt op Farmfood?
Als dat zo is zou ik even een van de twee terugdraaien, want 2 veranderingen in zo'n korte tijd is wat veel. Sommige honden hebben daar geen problemen mee, maar zij kan er dus blijkbaar niet goed tegen.

Krijgt ze nu ze 3 maaltijden krijgt nog steeds de laatste om 20.00 uur?
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi krijgt vlak voor ik naar bed ga haar eten.
(sochtends klein beetje, voor ik naar bed ga grotere portie)

Gaat prima bij haar, al jaren.
Dus ik zie daar op zich geen probleem in.

Verder kun je wellicht terug naar het voer van 4 weken geleden, als ze het daar dus in feite wel goed op doet.
Laatst gewijzigd door Habibi op 21 jan 2016 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:Even of ik het goed snap. Ze kreeg 4x per dag smolke, toen 3x per dag en na een week proberen overgestapt op Farmfood?
Als dat zo is zou ik even een van de twee terugdraaien, want 2 veranderingen in zo'n korte tijd is wat veel. Sommige honden hebben daar geen problemen mee, maar zij kan er dus blijkbaar niet goed tegen.

Krijgt ze nu ze 3 maaltijden krijgt nog steeds de laatste om 20.00 uur?
Sorry dat het wat onduidelijk is! Inderdaad, eerst 4x smolke, toen 3x smolke en na 1 week nu 3x per dag farmfood.
Op Smolke deed ze het na een tijdje ook niet goed, vandaar de overstap naar Farmfood.

Nu krijgt ze haar eten om 8e, 12u en 17u.
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

het lijkt me dat de tijd tussen de laatste en de eerste maaltijd te lang is.
je zou de laatste maaltijd wat later kunnen geven of inderdaad een handje brokken voor je gaat slapen (en als je denkt dat ze dan teveel eten krijgt kun je dat handje brokken afhalen van haar laatste echte maaltijd).

ik ben heel erg voor kijken naar je hond en heel erg tegen regels die voor alle honden zouden moeten gelden.
de ene hond is nou eenmaal de andere niet en als je hond het slecht doet als ze om vijf uur 's middags voor het laatst gevoerd wordt, zie ik persoonlijk niet het nut om daaraan vast te houden :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zou weer even terug naar 4x voeren gaan en dan later terugschakelen naar 3. Dan is het misschien beter om die van 12 uur te schrappen en die hoeveelheid te verdelen over de ochtend- en avondporties. Dan geef je haar in de middag alleen een snackje na het wandelen ofzo.

Met Finn heb ik ook moeite gehad met het juiste voer(schema) vinden. Ook veel last van rommelende buik, gal overgeven en vooral 's ochtends gras eten. Een boterham of iets anders voor het slapen leek het juist erger te maken. Als ik op tijd merkte dat zijn buik erg rommelde 's nachts, gaf ik hem dan een klein beetje te eten, meestal een kauwstaafje of paar frolics. Was ik te laat dan wilde hij dat niet meer omdat hij misselijk was. Uiteindelijk overgestapt naar Cavom en sindsdien is het zo goed als over.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik zou gewoon direct overgaan naar 2x per dag voeren en dan op de oude tijdstippen die je nu overslaat (die 2x extra) gewoon een paar brokjes geven of een kauwsnack. Dan het aantal brokjes tussendoor langzaam afromen en 2x blijven voeren.

Farmfood is geperst, sommige honden kunnen wat last hebben van de maag omdat het veel zwaarder op de maag ligt dan krokante/geëxtraheerde brokken als Smölke. Wat ook kan helpen is voor het voeren een beetje warm water op de brokken schenken en dit een minuut of 5 in laten weken.
Anne
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:Ik zou weer even terug naar 4x voeren gaan en dan later terugschakelen naar 3. Dan is het misschien beter om die van 12 uur te schrappen en die hoeveelheid te verdelen over de ochtend- en avondporties. Dan geef je haar in de middag alleen een snackje na het wandelen ofzo.

Met Finn heb ik ook moeite gehad met het juiste voer(schema) vinden. Ook veel last van rommelende buik, gal overgeven en vooral 's ochtends gras eten. Een boterham of iets anders voor het slapen leek het juist erger te maken. Als ik op tijd merkte dat zijn buik erg rommelde 's nachts, gaf ik hem dan een klein beetje te eten, meestal een kauwstaafje of paar frolics. Was ik te laat dan wilde hij dat niet meer omdat hij misselijk was. Uiteindelijk overgestapt naar Cavom en sindsdien is het zo goed als over.
Ik denk dat we dit maar gaan doen. Even een stap terug (handje brokken voor het slapengaan) en als dat een tijdje goed gaat kunnen we altijd nog proberen naar 3x of 2x per dag te gaan (evt met wat brokjes tussendoor).
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik heb niet veel toe toegevoegde aan de bovengenoemde commentaren en goede ideeën.
Wel een vraagje: ben je al bij de DA geweest om eventuele medische problemen uit te sluiten?
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Misschien een rare opmerking hoor. Maar het lijkt mij juist dat hij rommelt 's nachts omdat de maag leeg is. De hoeveelheid die een hond mag hebben verdelen over vier maaltijden zorgt naar mijn idee wel voor hele kleine porties? Dan hebben ze nooit een "vol" gevoel. Ik zou dus eerder twee keer per dag gaan voeren dan vier keer. Voor nu misschien die drie keer even aanhouden maar dan de laatste keer wel wat later. Dus om 8.00 , om 14.00 en dan weer om 20.00u. En zorgen dat de laatste portie iets groter is dan de portie smiddags. Als dat goed gaat gewoon twee keer per dag, ik zie het nut van vier keer per dag voeren eigenlijk niet zo...
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”