Vorige week dinsdag heb ik de theorie les gehad van 2,5 uur
Na deze theorie les werd voor mij een hele hoop duidelijk bij Dux. We zijn nu inmiddels een week al aan het lopen met tuig en lange lijn (5 meter) en het idee hierbij is dat Dux zegt welke kant hij op wil en hoelang hij wil snuffelen aan een boompje. Je hond is dan nieuwsgierig, ontspannen en verkent de omgeving. Even voor de goede orde, het is dus niet zo dat ik dus 3 uur met Dux loop omdat hij dat wil of dat hij op andere honden af mag gaan om ze op te vreten. Het is een methode die de hond de ruimte geeft om zelf na te denken en te bepalen, behalve als hij in de gele/oranje/rode zone komt, dan moet je hem helpen om bij de prikkel (hond/kat/mens/dier) weg te gaan.
Sinds ik weet welke minieme gedragingen er zijn bij een hond waarmee een hond laat merken wat hij wil, zie ik een heel groot verschil bij Dux.
Buitenshuis laat hij nu op bepaalde punten zien dat hij helemaal die kant niet op wil. (plekken waar katten zitten, waar veel honden zijn geweest en waar hij dus regelmatig is uitgevallen). Voorheen hebben wij hem "gedwongen" om die kant op te gaan, hierdoor raakte hij gespannen en als we dan een hond of kat tegen kwamen viel hij uit.
Ik ben erg benieuwd naar de eerste praktijkles morgen.
Ik dacht misschien vinden jullie het leuk om te lezen hoe het met Dux gaat met zijn BAT training.
Zijn er nog meer mensen die met BAT bezig zijn of hebben gehad en hun ervaring willen delen, als in wat je zag gebeuren bij je hond aan gedragingen? (ik weet dat er een ander topic was over ervaringen met BAT, maar ik wil nu meer weten wat mensen bij hun hond zagen veranderen)

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15