Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

20 minuten los of 60 minuten aan de lijn

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

20 minuten los of 60 minuten aan de lijn

Ongelezen bericht door sbientje »

Wat denken jullie, zouden honden liever 20 minuten loslopen, met mogelijkheid om te kunnen rennen, spelen, snuffelen naar behoefte, of 60 minuten meelopen aan de (lange) lijn, dus ook wel snuffelen maar bewegingsruimte van een meter of 10? Als dat zeg maar de 'lange' wandeling is...

bedacht ik me vandaag toen ik onverwacht wat later thuis was en het dus al erg schemerig was.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Re: 20 minuten los of 60 minuten aan de lijn

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik denk liever los dat ze zelf kunnen beslissen.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

De mijne lopen liever los denk ik, dan poepen ze ook beter.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De meeste honden denk ik liever los maar niet allemaal.
Mullu vond het bv heerlijk om met mijn moeder door de buurt te wandelen aan de lijn en lekker te snuffelen en de krant te lezen.
Ik heb de indruk dat ze het hier allemaal wel leuk vinden trouwens om door de buurt aan de lijn te wandelen. Gewoon voor de afwisseling. Bij sommige merk ik wel dat ze behoefte hebben om lekker te kunnen rennen maar dat hoeft blijkbaar niet iedere dag.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Gollum schreef:De mijne lopen liever los denk ik, dan poepen ze ook beter.
hahaha, dat doet Vusi ook. Als ze aan de lijn zit duurt het lang, ze trekt een draait voor ze gaat poepen. Als ze los is rent ze er vandoor naar het hogere gras en gaat dan zitten, ik kan dan net haar ogen en oren zien boven het gras. :F:
Volgens mij schaamt ze zich als ze aan de lijn moet poepen waar "iedereen" haar kan zien :oeps:
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Voor Jessy zou dat absoluut 20 minuten los zijn
Voor Tyson juist 60 minuten aangelijnd aan de (lange) lijn
Verschilt dus heel erg per hond denk ik
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

De 20 minuten los. Zeker weten!

Langer aangelijnd is alleen maar goed als we dan iets erbij gaan doen. Dus of dat hij zelf de route mag bepalen (dan vindt hij aangelijnd wandelen veel leuker) of dat we bijvoorbeeld een ronde door het tuincentrum of zo erbij doen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco zou denk ik toch kiezen voor een uur aan de flex, hoewel hij loslopen ook wel erg leuk vindt. Vanochtend vond hij de wandeling van ruim een half uur, waarvan een deel los, echt te kort.
Vanmiddag ruim een uur gelopen, aan een korte lijn (even naar de bouwmarkt en op de terugweg even langs de dierenwinkel). En nu ligt hij voldaan te slapen
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

hier vinden ze het allebei wel leuk, maar ik moet ze niet 3 dagen alleen maar aan de lijn uitlaten want dan wordt karel vervelend :P Pom maakt het niet zo uit, die zou ook gerust 3 x een kwartier aan de lijn willen lopen en de rest bij mij op de bank liggen :P
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Voor Jura is elke dag loslopen geen eerste levensbehoefte. Die neem ik vaak genoeg mee op 'ontdekkingstocht' waar het geen losloopgebied is. Maar een uurtje is voor haar sowieso niet genoeg, ook niet met loslopen. :P
Mahru wil het liefste overal en altijd loslopen maar dat mag nou eenmaal niet...
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Bas doet aan de flex precies hetzelfde als los dus die doe ik met 20 minuten los geen lol. Ik loop een uurtje maar ze loopt altijd los. Ze trekt soms een sprintje maar dollen en spelen doet ze niet.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Izzy zou dan voor de 20 minuten gaan. Lekker koprollen maken in het gras, sprintje trekken, achter d'r bal aan.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

20 minuten los. Maar als het aan een flex is in een bos ofzo (waar veel te snuffelen is en de flex niet op de rem hoeft) vinden ze een uur aan de flex misschien ook wel leuk. Al zouden ze dan toch liever los gaan.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Voor Noah is 20 minuten los rennen niet genoeg, 1 uur aangelijnd lopen is ze wel moe en voldaan van. Noah kiest dus voor uur aan riem lopen, wat ook vaak gebeurd.
Perry en Noah

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

De honden zouden hier kiezen voor het loslopen. Ze moeten in ieder geval elke dag lekker kunnen rennen. Mila heeft het minste moeite met een aangelijnde wandeling, maar die kan juist prima overal los (Amy en Amoz vanwege jagen en onvoldoende luisteren niet overal en altijd).
Als ik een aangelijnde wandeling doe, maak ik er altijd wel een leuke wandeling van, met gezamenlijke sprintjes, trucjes doen onderweg, voertjes zoeken, etc. Zodat ze toch enigszins voldaan zijn naderhand.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Mijn honden lopen bijna nooit aan de lijn.
Ze zijn liever 10 minuten bij onze schapen dan een wandeling van 2 uur.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Lou zou allebei prima vinden. Soms is hij in een dolle ren bui en dan trekt hij liever op eigen houtje een sprintje. Maar aan de lijn door de buurt vindt hij ook heerlijk. Lekker makkelijk dus.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik denk dat ze in die 20 minuten los meer lopen dan in de 60 minuten aan de lijn. Ik gooi ook altijd alle honden in de auto en rijd naar een losloopgebied als ik daarna weg moet. Ook al is het soms maar voor een half uurtje Omdat ze dan daarna lekker gaan slapen terwijl ik weg ben en heel voldaan zijn. Omdat de oude honden heel goed een middag alleen kunnen zijn maar Laila en Shira nog moeten wennen. Maar op deze manier kan ik prima een paar uurtjes weg.

Als ik ze hier allemaal aangelijnd uit moet laten ben ik net zoveel tijd kwijt en ze hebben veel minder kunnen rennen.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Doorgaans gaat de hond hier toch wel dagelijks een paar uurtjes los.
Bij wat kortere sessies - soms kan het niet anders - kies ik voor meer apporteerwerk tussendoor of laat een spoor aan het tuig uitwerken.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk ook los.
Het maakt hier niet zo heel veel verschil, want los gaat Puchu ook zelden rennen en loopt gewoon mee, maar toch merk ik dat als hij bv
2 dagen alleen aan de lijn gelopen heeft en hij gaat los dat hij dan wel even een sprintje trekt. Loopt hij een tijd lang iedere dag los, dan doet
hij dat niet zo snel.
Bovendien kan hij los meer zelf bepalen hoelang hij ergens snuffelt en hij haalt me dan vanzelf wel weer in.
Dus ik ga ook voor los :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Een uur aan de lijn. Lekker snuffelen, plasjes doen, etc. Wij doen het dan ook geregeld, op pad met de lange lijn en dan mag Beau kiezen waar we heen gaan. Los zou hij ook enkel snuffelen, niet rennen of ballen oid, dus dan doet hij veel liever dat uur. Is hij geestelijk ook vermoeider :)
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Laicka absoluut los, die trekt graag op haar tempo haar eigen plan.
Fix gaat voor het uur vast, beetje trutten, beetje snuffelen en die vind een lijn wel fijn, beetje extra contact met mij. Als ze los loopt dan loopt ze (mits er geen bal is) ook naast me dus dat maakt niet zo veel verschil.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots moet los. Wij doen 2 keer per dag wel een wandeling dat hij stukken los kan een is een wandeling van ruim een uur waar die 2 keer 10 minuten los kan rennen minimaal, meestal blijf ik hangen en heeft hij wel wat langer de tijd. En de andere wandeling is van 20 minutjes 10 min heen en 10 min terug alleen maar los. De andere wandelingen zijn gewoon stukjes aan de flex. Voorheen wilde meneer wel 3 keer die lange wandeling per dag maar dat hoeft niet meer zo nodig.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Jop zou liever los lopen voor 20 minuten, lekker andere honden lastigvallen en uitkafferen, achter joggers en fietsers aanjagen enz.. maar aangezien hij dat niet overleeft heeft hij pech en moet hij aan de lijn blijven.
Mica maakt het niet uit, die loopt vaak los maar dan doet ze wat ze aan de riem ook doet.. dicht bij me in de buurt blijven dus. Spelen doen ze geen van tweeën.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Mijn honden lopen nooit aan een riem. Ze lopen altijd los en rennen en spelen heel wat af met elkaar. Zo'n beetje de hele dag door. Als ik er een uur mee aan de riem zou lopen dan zouden ze hun energie echt niet kwijt raken en heel vervelend worden vrees ik. Ze hebben het echt wel nodig om lekker een tijd vol gas achter elkaar aan te rennen en gek te doen. Daarna zijn ze lekker moe en zijn ze binnen ook heerlijk rustig.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Aan de lijn vinden zowel zij als ik vreselijk. T laatste rondje door de wijk s avonds is t enige aangelijnde rondje. De rest is altijd los. Ze rennen, snuffelen en spelen dan. Dus hier die 20 min.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Kan bij mijn honden allebei. Als ik aan de lijn ga wandelen dan wordt er niet gesnuffeld dan is het echt met een stevige pas door naar ons doel. Daar zijn ze het niet altijd mee eens maar uiteindelijk snappen ze het plan. Los kunnen ze lekekr overal snuffelen en sprintjes trekken en dat vinden ze toch ook wel heel fijn.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Het hangt nogal van de omstandigheden af. Kan hij die 20 minuten los met een ander hondje spelen, dan dat, maar over het algemeen krijg ik hem meer moe met een uur aangelijnd lopen. Maar hij loopt hier ook aan een flex van 7 meter, dus hij heeft in totaal zo'n 14 meter om te doen wat hij wil. Rennen kan dan ook prima met die korte pootjes :mrgreen:
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Absoluut die 20 minuten los, zeker als ze samen zijn. Dan rennen en ravotten ze elkaar wel moe, daar kan ik niet tegenaan lopen met een langere aangelijnde wandeling. ;) Apart van elkaar lopen ze ook liever kort los dan lang aangelijnd, het zijn echte renners die zich veel te beperkt voelen aan de lijn of flex.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Als t aan Xygan ligt doet ie dit de hele dag dus aangelijnd is geen optie, ik kan niet zo hard lopen... :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”