Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ervaring vegetarische brokken gevraagd

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

ervaring vegetarische brokken gevraagd

Ongelezen bericht door Jacq »

Mijn hondje Hummel is 13 jaar, nog niet zo lang bij ons vanuit het asiel en het lukt tot nu toe nog niet een brok te vinden waar hij geen jeuk maar vooral diarree/winderigheid van krijgt. Canagan wild, Acana Apple en nog wat andere brok met 1 dierlijke eiwitbron zoals eend of lam geprobeerd. Iemand ervaring met een vegetarische brok zoals bijvoorbeeld yarrah of denkadog?
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Re: ervaring vegetarische brokken gevraagd

Ongelezen bericht door Hilde »

Gewoon proberen, wie weet werkt het. Laat je wel adviseren door iemand die er verstand van heeft wat je moet doen om compleet te voeren, waar je op moet letten en dat soort dingen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hoe lang heb je je hondje al en in wat voor conditie was hij toen je hem kreeg ? Want als hij echt last heeft van heel veel ingrediënten zal hij dat al heel lang hebben gezien zijn leeftijd.
Is hij verder gezond ? Leverproblemen kunnen bv ook jeuk veroorzaken en ik kan me zo voorstellen dat hij door spijsverteringsproblemen ook winderigheid en diarree kan hebben. Ik zou eerst iets medisch aan zijn spijsverteringssysteem uitsluiten voor ik allerhande voer ging uitproberen. Zeker als hij verder gewoon in een goede conditie is/was.
Het voer kun je dan inderdaad gewoon proberen. Ondanks dat ik het zelf helemaal niks vind moet ik eerlijk zeggen dat ik iemand ken die al jaren (10 jr ofzo) yarrah voert en haar honden doen het er prima op. Ook heb ik voor een studie eens alle soorten hondenvoer moeten vergelijken en er was geen, maar dan ook echt geen enkel wetenschappelijk bewijs te vinden dat vegetarische brok voor honden slecht zou zijn (en daar heb ik toen heel hard naar gezocht). De enige kanttekening was dat Taurine (alleen in dierlijke producten) _mogelijk_ essentieel zou zijn voor honden en dat sommige honden(rassen) gevoelig zouden kunnen zijn voor tekorten. Maar dat lijkt me voor een hond van 13 jr sowieso geen risico aangezien zulke tekorten pas op hele lange termijn problemen geven (en misschien kun je het wel supplementeren aangezien je niet uit "geloofsovertuiging" vegetarisch voert.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Je schrijft dat je hem nog niet zolang uit het asiel hebt.
Hoe was hij daar qua jeuk ed? Stond hij daar op speciaal voer of hebben ze informatie over wat hij te eten kreeg bij zijn vorige baas.
Hoe ziet zijn huid en vacht eruit?
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Jacq
Zeer actief

Wat lief dat jullie reageren. Hij is weggehaald door de dierenbescherming uit een huis. Ik weet niet wat voor voer hij kreeg. Ik vermoed het goedkoopste. In het asiel kreeg hij gewone royal canin. Ik heb gevraagd of zijn ontlasting goed was de 2 maand dat hij er zat maar dat weten ze niet. Ze zeggen volgens mij wel, dat is mij te vaag. Komen ook elke dag andere mensen natuurlijk. Jeuk was hen niet opgevallen. Hummel zijn huid is goed maar zijn vacht is vettig heel gauw. Hij ziet er gauw uit alsof hij nier verzorgd wordt. Ook stinkt hij gigantisch uit zijn bek. Vrijdag krijgt hij een bloedonderzoek. Als dat goed is worden zijn tanden gedaan. Ik vermoed ook dat er iets is met zijn lever of alvleesklier maar dat is dus afwachten. Hoe kan ik uitsluiten dat hij iets aan zijn spijsverteringssysteem heeft? Kan je dat ook zien in het bloed?
Jacq
Zeer actief

Behalve lever/alvleesklier nog meer in het bloed wat op zou kunnen vallen met deze klachten?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb er zelf geen ervaring mee en zou het ook niet zo snel overwegen, maar een vriendin van mij gaf haar teckel de vegetarische brokjes van Yarrah. De teckel is uiteindelijk ingeslapen vanwege steeds terugkerende hernia's en verlammingen van de achterhand, maar deed het prima op die brokjes en vond ze veel lekkerder dan andere brokken.
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Charlie »

Bij onze hond heb ik yarrah vega geprobeerd. In eerste instantie leek het erg goed aan te slaan, maar opeens was de ommekeer : vergeven en hele rare gele ontlasting.
Ik denk dat er best honden zijn die het er goed op doen, maar bij onze hond werkte het niet.
Groetjes Charlie

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

snsetivety controle van RC is een brok met gehydrolyseerde eiwitten, het lichaam herkend ze niet meer als dierlijk eiwit, maar gebruikt wel de voedingstoffen. misschien zou zoiets kunnen werken, mijn bulldog toentertijd deed het er prima op :wink: en die ging van alle dierlijke eiwitten aan de racekak en al het andere wat ze ervan kunnen krijgen
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik zou eerder smuldier proberen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou ook beginnen met kijken hoe hij het op rauw vlees doet. Uiteraard nadat andere mogelijke oorzaken uitgesloten zijn
Hilde
Zeer actief

Als je op rauw vlees overgaat is het niet handig om smuldier te gaan voeren, kwalitatief zit dat vrij laag en je kunt binnen het merk amper smaken afwisselen. Ik betwijfel zelfs of Smuldier beter is dan de brok van Acana die je geprobeerd hebt.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

dagmar88 schreef:Ik zou eerder smuldier proberen.
Hier idem. :ok: Gewoon lekker smuldier geven en niet brok nr zoveel. Bij die smuldier doe je wat rijst en groentes omdat het een oude hond is en je zo het eiwitgehalte wat omlaag kan halen. Als dat al nodig is want mijn oude honden hadden nooit last van smuldier. Als je principieel tegen smuldier bent geef je bv Carnibest of een andere complete kvv.

Mijn hondje uit Spanje had nadat ze hier kwam ook wat spijsverteringsproblemen. Bij de opvangers had ze regelmatig plakpoep. Dwz poep die in de vacht kleefde. Dat was heel vervelend en dan moest ik haar hele achterkant afsoppen. Anders zat de poep door het hele huis. Ook was ze wat dof en dun in de vacht. Ik ben stug door gegaan met voeren van vlees en geen brokken. Nu poept ze al 2 jaar prachtige harde drolletjes en heeft ze nooit meer die plakkerige poep gehad die in haar vacht ging zitten. Dat was net behanglijm. Nu poept ze zoals een vos. Vacht is droog en mooi en de huid is zacht en verend.

Als je begint met vlees zal je ook merken dat ze vrijwel geen scheten meer laten, minder gaan poepen en ook nog eens minder huidvet gaan aanmaken.

Ik ben echt geen type dat vindt dat je perse vlees moet voeren en dat er wat mis is met brokken. Maar jouw hond klinkt alsof je echt beter op vlees over kan. De klachten die je beschrijft vind ik typisch voor honden die brokken slecht verdragen.

Je kan bij vlees bv wortel geven, boontjes en nog veel meer. Ik zou in jouw geval gewoon beginnen met een lekker bakje smuldier zonder iets erbij. Compleet, pens, compleet etc. Beetje afwisselen. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hilde schreef:Als je op rauw vlees overgaat is het niet handig om smuldier te gaan voeren, kwalitatief zit dat vrij laag en je kunt binnen het merk amper smaken afwisselen. Ik betwijfel zelfs of Smuldier beter is dan de brok van Acana die je geprobeerd hebt.
Dat hoeft ook niet omdat t compleet is. Afwisselen met 5 diersoorten is voor niet complete merken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jacq
Zeer actief

Hij kan niet tegen rund en kip. Daar krijgt hij jeuk en uitslag van. Dan is een kvv compleet ook geen optie lijkt me?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jacq schreef:Hij kan niet tegen rund en kip. Daar krijgt hij jeuk en uitslag van. Dan is een kvv compleet ook geen optie lijkt me?
Kivo geit compleet
Kivo eend compleet
Kivo paard compleet
Kivo konijn compleet
Dogmeat geit compleet
Dogmeat fazant compleet
Dogmeat haas compleet
Dogmeat parelhoen compleet

Kan nog wel ff doorgaan :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef: Ik ben echt geen type dat vindt dat je perse vlees moet voeren en dat er wat mis is met brokken. Maar jouw hond klinkt alsof je echt beter op vlees over kan. De klachten die je beschrijft vind ik typisch voor honden die brokken slecht verdragen.
:ok:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Jacq schreef:Hij kan niet tegen rund en kip. Daar krijgt hij jeuk en uitslag van. Dan is een kvv compleet ook geen optie lijkt me?
dan zou ik smuldier overslaan dat is alleen maar kip of rund, maar er zijn best andere opties als je het wilt proberen vaak kom je het met een klein beetje al aan de weet en als iets goed is voor je hond - dan merk je het gelijk ...... want dan houden de klachten ook gelijk op
laeken
Zeer actief

Maar hoe weet je dat hij niet tegen kip en rund kan? Zover ik je verhalen lees kan hij helemaal niet tegen brokjes. Ik zou dus gewoon eens vers proberen en geen conclusies trekken uit het niet kunnen verdragen van brok met kip en rund. Verse rauwe kip en rund lijken daar nl niet op.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Maar hoe weet je dat hij niet tegen kip en rund kan? Zover ik je verhalen lees kan hij helemaal niet tegen brokjes. Ik zou dus gewoon eens vers proberen en geen conclusies trekken uit het niet kunnen verdragen van brok met kip en rund. Verse rauwe kip en rund lijken daar nl niet op.
Idd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
laeken schreef:Maar hoe weet je dat hij niet tegen kip en rund kan? Zover ik je verhalen lees kan hij helemaal niet tegen brokjes. Ik zou dus gewoon eens vers proberen en geen conclusies trekken uit het niet kunnen verdragen van brok met kip en rund. Verse rauwe kip en rund lijken daar nl niet op.
Idd.
Niks zo simpel dan een maandje op smuldier lijkt me. Kan me niet voorstellen dat het dan niet veel beter gaat met de huid, vacht, geur en scheten. Ik vind dat nl echt typische brokken klachten.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

malinois schreef:
Hilde schreef:Als je op rauw vlees overgaat is het niet handig om smuldier te gaan voeren, kwalitatief zit dat vrij laag en je kunt binnen het merk amper smaken afwisselen. Ik betwijfel zelfs of Smuldier beter is dan de brok van Acana die je geprobeerd hebt.
Dat hoeft ook niet omdat t compleet is. Afwisselen met 5 diersoorten is voor niet complete merken.
Dat weet ik, maar een probleemeter de rest van zijn leven op iets zetten waarbinnen amper af te wisselen valt is wel spannend.

En is kivo compleet? Ik weet dat ze het zeggen, maar hebben ze pre-mixen gebruikt? Want in hun rund compleet zitten bijvoorbeeld ook geen vijf diersoorten toch?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:
malinois schreef:
Dat weet ik, maar een probleemeter de rest van zijn leven op iets zetten waarbinnen amper af te wisselen valt is wel spannend.

En is kivo compleet? Ik weet dat ze het zeggen, maar hebben ze pre-mixen gebruikt? Want in hun rund compleet zitten bijvoorbeeld ook geen vijf diersoorten toch?
Ja dat is compleet... dus premix.
Je mag geen compleet op t etiket zetten overigens als t niet compleet is of door premix of door voorgeschreven verhoudingen en analyses. Daarom staat er bij lotgering bijv totaal. Tamro is een kvv die cpmpleet schijnt te zijn door de analyses/verhoudingen en mag dus wel t woord compleet voeren.
Afbeelding
Jacq
Zeer actief

Ik ga vers proberen!!
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Wij hebben een duitse herder in het asiel zitten die bij binnenkomst kale oogranden en plekken op zijn rug had; ook een viezige vette huid en vacht.
Die staat nu op vers van lotgering en word om de 2 dagen gewassen met speciale shamppo voor zijn huid maar dat gaat op het vlees een stuk beter.
Kaalheid is bijna weg, huid rustig en dat vettige word ook minder
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
laeken
Zeer actief

Jacq schreef:Ik ga vers proberen!!
Wil je laten weten hoe dat afgelopen is? Want daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik hoop met je mee dat het dan stukken lekkerder gaat met je hond.
Afbeelding
senseotje
Actief

Ongelezen bericht door senseotje »

ons oudje van 14 begon in november met diarree, had vanalles geprobeerd maar geen da want vond diertje er niet ziek uit zien. wat ons later op viel dat het erger werd van kou. na een aantal soorten brokken, Renske vlees de kleine mee laten eten van kvv lotgering. zijn nu eind feb en meneer heeft geen diarree meer gehad. hij krijgt nog steeds vlees maar nu ook geregeld weer een aardappeltje of over gebleven groente, sinds deze week geweekte brokken er bij. prima tot nu toe en de stank uit zijn bekkie is ook een stuk minder :D

succes
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”