Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedoe als je buiten bezig bent.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Gedoe als je buiten bezig bent.

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik mag graag een beetje aan oude motorfietsen sleutelen. Ik heb een kleine voortuin met een vrijstaande garage met kanteldeur. Als ik daar bezig ben, lopen mn honden continu te kutten. Heen en weer drentelen de hele tijd, blaffen bij ieder geluidje. Ik stond net even wat te slijpen, wat dus een blafconcert oplevert. Af en toe toeter ik door de brievenbus dat ze hun kop moeten houden en dat doen ze dan. Even.
Mayke is de aanstichter overigens. Kiwi doet alleen mee.
Alleen zijn kunnen ze heel goed, maar zolang ik binnen gehoorsafstand van mn huis ben, willen ze zich overal mee bemoeien.

Als ik buiten bezig ben, kan ik hun er eigenlijk niet echt bij gebruiken. Als ze los om mn huis heen lopen, moet ik ze altijd een beetje in de gaten houden, vooral om ze eraan te herinneren dat er niet op katten gejaagd moet worden. Ook zijn ze magneet voor buurtkinderen en van sleutelen komt dan niets.

De boel omheinen gaat niet, want de kanteldeur van de garage komt uit op een openbaar voetpad. Ik sta vaak half in de deur te sleutelen omdat ik het daglicht nodig heb.

Ik heb al geprobeerd ze bezig te houden met botjes of een kong, maar zolang ik een voet de deur uit zet, zijn die dingen niet interessant meer.

t is een beetje irritant. Ik voel me soms onder TBS gezet door mijn eigen honden :LOL:
Herkenbaar? Wat doen jullie eraan?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Re: Gedoe als je buiten bezig bent.

Is t te klein voor, maar Mayke aangelijnd zetten zonder dat er geluid uit komt is sowieso al nooit gelukt :LOL:

Heb ze net ff de waarheid verteld en ben weer in de schuur. Een half uur en het is stil maar ze staan wel de hele tijd in de woonkamer, klaar om hun scheur open te trekken wanneer ze dat noodzakelijk achtten :devil:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

kun je niet een stukje schuur voor ze afzetten?
dan zijn ze er bij, maar toch niet er bij ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ja, of in de schuur aangelijnd vastleggen? Als je niks af kan zetten.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Dat gaat niet helaas, de garage is echt niets voor honden. Het is er niet heel groot en volgepakt met ongeneeslijke zieke motorvoertuigen :blauwoog: Maar als ik sta te lassen of slijpen wil ik echt geen hond in de buurt hebben. Is gevaarlijk.

Ik bedacht me wel dat t vooral om de geluiden gaat. Ik ben ff binnen voor de lunch en zal straks ff muziek opzetten, kijken of ik Mayke zo ver krijg dat ze dr interesse verliest omdat ze me niet zo duidelijk meer hoort.
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

De honden "helpen" hier buiten ook vaak mee met alles. Paarden binnen en buiten zetten en de stallen doen. Zorro is altijd super braaf die gaat gewoon ergens liggen de boel wat in de gaten houden en daar heb je verder geen kind aan. Maar de dames vreten altijd van alles uit. Overal struinen en van alles opvreten als ik er niet op let. Ze lopen niet weg verder maar die moet ik wel meer in de gaten houden. En Yara vind het nodig om op elke hond die blaft in de buurt en dat zijn er heel veel, terug te blaffen. Dat is wel irritant. De andere 2 reageren daar totaal niet op.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

ik kan me niet zo goed een voorstelling maken van je tuin en garage dus wie weet praat ik poep ;) , maar kun je de tuin ook niet zo afzetten dat ze gewoon helemaal niet in de garage kunnen maar toch vrij buiten kunnen lopen?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Paisley
Zeer actief

renee-uk schreef:ik kan me niet zo goed een voorstelling maken van je tuin en garage dus wie weet praat ik poep ;) , maar kun je de tuin ook niet zo afzetten dat ze gewoon helemaal niet in de garage kunnen maar toch vrij buiten kunnen lopen?
Ja dat kan wel! Lijkt me ook super gezellig als de hondjes voorbij komen als ik bezig ben. Ik kan makkelijk mn honden leren dat ze niet door de zijdeur van de garage naar binnen mogen. En de rest van de tuin kan afgezet. Dat was ik al van plan maar woon hier nog maar kort en heb altijd meer plannen dan tijd.
Het is maar klein, maar ik vind het sowieso heerlijk om in de zomer gewoon alles open te kunnen hebben staan zonder dat ik me zorgen over hoef te maken dat mn honden buiten in hun eentje op sjouw gaan. Ik woon hier nog niet zo lang dus dat komt nog

Ik kom net weer binnen en tref twee slapende hondjes aan. Ik dacht na de lunch - jullie blaffen maar een eind raak :hmmm:
Ik maak ook herrie dus ga jullie gang. Ze hebben hun interesse als snel verloren.
Het gaat vooral om het eerste uurtje dat ik buiten ben en veel lawaai maak.

Ik voel me ook altijd al heel snel bezwaard voor de buren als mn honden aanslaan (ze doen echt niet lang doorblaffen, maar wel regelmatig aanslaan) maar aan de andere kant is t hier geen klooster en gewoon midden op de dag dus ik moet me dr gewoon niet zo druk over maken.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Kan je ze niet om en om buiten laten?
Paisley
Zeer actief

Apple schreef:Kan je ze niet om en om buiten laten?
Wat zou ik ermee opschieten? Als een hond buiten is moet ik dat op letten. Maar binnen zit ook een schreeuwlelijk die extra redenen heeft om dr scheur open te trekken.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Paisley schreef:
Apple schreef:Kan je ze niet om en om buiten laten?
Wat zou ik ermee opschieten? Als een hond buiten is moet ik dat op letten. Maar binnen zit ook een schreeuwlelijk die extra redenen heeft om dr scheur open te trekken.
Je geeft zelf aan dat Mayke de aanstichter is.
Dan heb je daar in ieder geval geen last van als Kiwi buiten is.
En als Mayke buiten is heb je kans dat ze minder druk doet want Kiwi is er niet, en zo niet, is het een kwestie van de aanstichter een beetje opvoeding geven :F:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Apple schreef:Je geeft zelf aan dat Mayke de aanstichter is.
:LOL: :LOL: :LOL:

Moet ik proberen. Cayuga mee naar buiten om te 'helpen' en regelteef Skadi binnen laten.
Ik gok maar zo dat de hel zou losbreken :schrik:
En ja, dat zou je dan zwaar onder appèl kunnen zetten zodat ze haar kop houdt, maar ze zou alsnog zwaar de zenuwen hebben.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Brindlecardi
Zeer actief

Miranda schreef:
Apple schreef:Je geeft zelf aan dat Mayke de aanstichter is.
:LOL: :LOL: :LOL:

Moet ik proberen. Cayuga mee naar buiten om te 'helpen' en regelteef Skadi binnen laten.
Ik gok maar zo dat de hel zou losbreken :schrik:
En ja, dat zou je dan zwaar onder appèl kunnen zetten zodat ze haar kop houdt, maar ze zou alsnog zwaar de zenuwen hebben.
Waarom is dat zo lachwekkend? :denken:
Niet elke hond is zo natuurlijk.
Als ik Apple en Ben samen heb kan ik er ook donder op zeggen dat er extra geblaft wordt. Heb je ze apart, is dat veel minder. Ben doet namelijk alleen maar mee met Apple, en Apple doet het omdat ze zich stoerder voelt met Ben.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Apple schreef:Niet elke hond is zo natuurlijk.
Nee, dat klopt.
Maar regelteven (en dát is Mayke) dus wel.

Ik lach jou trouwens niet uit, ik zat gewoon te bulderen bij het idee van Skadi binnen en Cayuga buiten. Het beeld in mijn hoofd was grappig. Daar lachte ik om.
And few will ever climb
Paisley
Zeer actief

Apple schreef: En als Mayke buiten is heb je kans dat ze minder druk doet want Kiwi is er niet, en zo niet, is het een kwestie van de aanstichter een beetje opvoeding geven :F:
Ik ben benieuwd wat je zoal in gedachten had :D

t is een dwingeland. Vanaf pup al en heb er altijd een beetje omheen moeten werken. Als ze iets in dr kop heeft, krijg je t er niet zomaar weer uit.
En wat Miranda zegt - echt een regelteef. Bemoeizuchtig en daarmee ook een heel gezellige hond want ze doet niets liever dan dr neus in andermans zaken steken :mrgreen: En tegelijkertijd is ze avontuurlijk en zelfstandig wat haar in de problemen brengt als ik haar zonder goede toezicht om mn huis laat lopen. Die gaat dan struinen. Niet het type hond wat op t stoepje gaat liggen soezen.
Kiwi is wat dat betreft zo enorm makkelijk.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Miranda schreef:
Apple schreef:Niet elke hond is zo natuurlijk.
Nee, dat klopt.
Maar regelteven (en dát is Mayke) dus wel.

Ik lach jou trouwens niet uit, ik zat gewoon te bulderen bij het idee van Skadi binnen en Cayuga buiten. Het beeld in mijn hoofd was grappig. Daar lachte ik om.
Aha, dan snap ik je smileys :mrgreen:

Als Mayke niet in de tuin kan als je aan het sleutelen bent, en Kiwi wel, zou ik het toch eens proberen om Mayke dan gewoon binnen te laten. Liefst zodat ze niet ieder geluidje hoort, maar ik ken je huis natuurlijk niet.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Apple schreef:Aha, dan snap ik je smileys :mrgreen:

Als Mayke niet in de tuin kan als je aan het sleutelen bent, en Kiwi wel, zou ik het toch eens proberen om Mayke dan gewoon binnen te laten. Liefst zodat ze niet ieder geluidje hoort, maar ik ken je huis natuurlijk niet.
Ik zal mijn smileys nog wat meer toelichten met een anekdote. Houd in gedachten dat Skadi ook zo'n dwingeland en regelteef is.

Een jaar of zo geleden zat hier eens een kip in de tuin. Niet van een van de buren. Ik belde de dierenambulance, en die kwam.
De dierenambulancemedewerker en ik zijn twee uur bezig geweest om de kip proberen te vangen. Hopeloos. Al die tijd zat Skadi binnen. Ik had gezegd dat ze niet mocht blaffen, en ze was inderdaad ook keurig stil. En ze moest binnen blijven van me, wat haar twee uur lang lukte. Die volledige twee uur is ze koortsachtig aan het heen en weer rennen geweest tussen raam en achterdeur. Ze ging bij de achterdeur de hele tijd op haar achterpoten staan zodat ze IETS kon zien.

En toen was ze uitgeput en hield haar zelfbeheersing het niet meer :schrik:
Ze maakte de deur open, stoof krijsend van frustratie op de kip af, pinde die vast in een hoekje tot de dierenambulancemedewerker de kip had gepakt (die was ongedeerd) en wende zich toen naar mij om haar straf in ontvangst te nemen (die ze niet kreeg, ze strafte zichzelf al genoeg).
De rest van de dag heeft ze geslapen. Helemaal gesloopt.

Dat is hoe een dwingelanderige regelteef reageert als je ze afzondert van iets wat je aan het doen bent en wat ze interessant vinden.
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

En om ook nog een zinnige bijdrage te leveren :mrgreen:
Ik denk dat de oplossing van Renée heel goed werkt. Ze kan je dan zien en heeft niks om zich over op te naaien zonder dat haar veiligheid in gevaar komt. De zijdeur zou je bv met iets als een traphekje oid kunnen blokkeren.
And few will ever climb
renee-uk
Zeer actief

Miranda schreef:En om ook nog een zinnige bijdrage te leveren :mrgreen:
Ik denk dat de oplossing van Renée heel goed werkt. Ze kan je dan zien en heeft niks om zich over op te naaien zonder dat haar veiligheid in gevaar komt. De zijdeur zou je bv met iets als een traphekje oid kunnen blokkeren.
renée heeft ook ervaring met hondjes die heul graag regelen ;)
Afbeelding

Miranda
Erelid
Tervuerense herder

renee-uk schreef:renée heeft ook ervaring met hondjes die heul graag regelen ;)
Pcies :mrgreen:
And few will ever climb
Paisley
Zeer actief

Miranda schreef: Ik zal mijn smileys nog wat meer toelichten met een anekdote. Houd in gedachten dat Skadi ook zo'n dwingeland en regelteef is.
Heel herkenbaar verhaal :lol1: Al zou in de Maykeriaase versie de kip toch wat staartveren missen.

Mijn exvriend woonde op een boerderij in een chalet met ramen aan alle zijden van het huis. Als de kippen los liepen over het erf, was ze ook de hele dag heen en weer aan het draven tussen deze ramen om het beste uitzicht op de kippen te hebben. Als ik haar dan naar dr plaats stuurde, ging ze met dr kop op dr voorpoten mij beledigd zitten aanstaren, met hier en daar een afkeurende brom. Doodvermoeiend, niet alleen voor haar.
Ik ben stapelgek op die hond, echt waar, maar we hebben een relatie met rauwe randjes. Kan soms horendol van dr worden en tegelijkertijd is precies dàt wat me zo aanspreekt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”