Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Balans en Coördinatie - Baasje trainen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Izzie_Anneke
Zeer actief

Balans en Coördinatie - Baasje trainen

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Het is me al eerder duidelijk geworden maar wat vind ik het trainen lastig :mrgreen:

Izzie en ik hebben 2 basiscursussen gevolgd toen ik haar net had en toen werd al duidelijk hoe moeilijk ik het heb met trainen. Het goed timen van de beloning vind ik lastig, door mijn eigen gebrek aan coördinatie sta ik altijd te hannesen met lijnen, de goede voerhand, het handen uit elkaar houden etc etc.

Omdat ik niet alle trainen in het eerste jaar wilde doen en met name mezelf wat rust gunde (Izzie pakt alles ergerlijk snel op :engel:) zijn we niet direct doorgestoomd naar de gevorderden cursus maar heb ik een pauze ingelast. Daarbij is Izzie haar gehoorzaamheid absoluut niet het 'probleem' maar haar onzekerheid kan wel wat aandacht gebruiken. Dus heb ik vandaag een privéles Balans en Coördinatie gedaan met haar.

Dat werkt. Het is hard werken voor het hondje maar ze herstelt zich onwijs goed en lijkt er ook plezier in te hebben.

Maar weer: Wat vind ik het lastig om het goed te doen. Belonen op het juiste moment, niet lokken maar leiden, pfff. We gaan dus ook maar af en toe een workshop doen maar ik vraag me af of mensen dit herkennen?
De hond is prima trainbaar maar het baasje vindt het maar afzien allemaal :mrgreen:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: Balans en Coördinatie - Baasje trainen

Ongelezen bericht door Domor »

Ik gebruik om die reden zoveel mogelijk de clicker. Eenmaal geclickt kan ik dan rustig op zoek gaan naar een voertje. Ook heb ik een heel fijne tas met voertjes, alleen mijn binnenbeker is gesneuveld (grote sausbeker van de chinees). En ik lok vaak net zo hard als dat ik leid. Gisteren moest ik opeens rond een paaltje tegengesteld rondjes draaien dan mijn hond. Ik was nog aan het uitvogelen welke kant spin en welke kant twirl was op het moment dat de hond tegenover me stond in plaats van naast me. Gelukkig vond Ninthe het rondjes draaien rond de paal ook nog lastig dus ik ben lekker er stilstaand mee aan de slag gegaan.

Ik knutsel thuis om die reden ook wel wat. Ik heb wat krukjes gescored voor een balansbaantje, een zeil voor een tunnel en er komen binnenkort wat korte bezemstelen bij (gecombineerd met stoelen) voor wat sprongetjes. En dan dezelfde bezemsteel om de eerder beschreven oefening te oefenen. Volgende week worden we allemaal geacht een klein dansje te doen met de hond.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ja hoor, heel herkenbaar. Ik ben ook een enorme stuntel met trainen. Ik doe sinds kort hoopers met een hond, de hond gaat als een speer maar het mislukt nog wel 's omdat ik het verkeerde gebaar maak.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Izzie_Anneke schreef:Maar weer: Wat vind ik het lastig om het goed te doen. Belonen op het juiste moment, niet lokken maar leiden, pfff.
Waarom mag je niet lokken? Ik ben ook fan van shapen of leiden maar bij cursisten die nog moeite hebben met correcte timing raad ik ook lokken aan. Gaat vaak wat gemakkelijker, minder frustratie bij de baas.
Izzie_Anneke
Zeer actief

God zij geloofd. Ik voel me zo'n stuntel op het trainingsveld :LOL: . En Izzie straft me ook nooit af, die blijft maar haar best doen om me te plezieren, zo voelt het tenminste.

En @ -Saskia-: De exacte reden weet ik niet, ik hoorde vooral veel "niet lokken, leiden". En dan zaten mijn handen weer in de weg.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Wel herkenbaar, ik had best wat moeite om over te schakelen op de clicker na jarenlang zonder clicker getraind te hebben. Inmiddels lukt het aardig en weet ik heel creatief om te gaan met hoe te klikken en ook nog dingen vast te houden en brokjes te geven. Veel oefenen, net als Izzie :tongue:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

-Saskia- schreef:
Izzie_Anneke schreef:Maar weer: Wat vind ik het lastig om het goed te doen. Belonen op het juiste moment, niet lokken maar leiden, pfff.
Waarom mag je niet lokken? Ik ben ook fan van shapen of leiden maar bij cursisten die nog moeite hebben met correcte timing raad ik ook lokken aan. Gaat vaak wat gemakkelijker, minder frustratie bij de baas.
Bij Balans en Coördinatie (maar ook in de normale gehoorzaamheid is dat zo) is het vervelend als je hond achter een snoepje aan moet lopen. Bijna iedere hond met interesse in voer kan achter een koekje aanlopen, het nadeel is alleen dat ze vergeten wát ze eigenlijk doen. Bij Balans en Coördinatie kan dat ook nog eens gevaarlijk worden omdat honden minder bewust van hun lijf worden op het moment dat ze gelokt worden. Het kan dus gebeuren dat ze ergens vanaf gaan glijden of vallen, met de mogelijke gevolgen van dien. Sommige honden kunnen het prima hoor, leren door gelokt te worden, maar vaak zie je dat het véél langer duurt als het door lokken moet getraind worden.

Kort: door lokken krijgen honden tunnelvisie en weten ze dus niet meer bewust wat ze met hun lichaam doen. Die denkwijze wordt gevolgd in de trainingsmethodes die zonder lokken werken :wink:
En daarbij, het is een soort omkoping wat je doet, als je lokt. 'Kijk eens, hier heb je een frikandel, doe je dan alsjeblieft wat ik je vraag?' is hetzelfde als tegen een kind zeggen 'als je je nu rustig gaat gedragen, gaan we straks naar de McDonalds/krijg je een tientje/etc'. Maar als je volgens dat idee traint, mag je dus ook tijdens het trainen geen handen in jaszakken, voertasjes etc doen voordat je je clicker(woord) hebt gebruikt, want dat is allemaal lokken. Als je niet via lokken traint, heb je het grote voordeel dat je het eten minder hoeft af te bouwen. Dus dan krijg je geen honden die het enkel doen als je eten hebt of honden die het enkel doen als je doet alsof je eten hebt.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Hilde schreef:
-Saskia- schreef:
Bij Balans en Coördinatie (maar ook in de normale gehoorzaamheid is dat zo) is het vervelend als je hond achter een snoepje aan moet lopen. Bijna iedere hond met interesse in voer kan achter een koekje aanlopen, het nadeel is alleen dat ze vergeten wát ze eigenlijk doen. Bij Balans en Coördinatie kan dat ook nog eens gevaarlijk worden omdat honden minder bewust van hun lijf worden op het moment dat ze gelokt worden. Het kan dus gebeuren dat ze ergens vanaf gaan glijden of vallen, met de mogelijke gevolgen van dien. Sommige honden kunnen het prima hoor, leren door gelokt te worden, maar vaak zie je dat het véél langer duurt als het door lokken moet getraind worden.
Snap ik volledig hoor, ben het er helemaal mee eens. Maar ik merk dat shapen of leiden bij beginnende eigenaren met een nog niet zo goede timing best frustratie of ongeduld kunnen opbrengen. Ik laat ze maar heel even lokken tot ze beter doorhebben wanneer ze mogen belonen.
En voor sommige gehoorzaamheidsoefeningen gebruik ik het om de muscle memory op te bouwen.
Hilde
Zeer actief

-Saskia- schreef:Snap ik volledig hoor, ben het er helemaal mee eens. Maar ik merk dat shapen of leiden bij beginnende eigenaren met een nog niet zo goede timing best frustratie of ongeduld kunnen opbrengen. Ik laat ze maar heel even lokken tot ze beter doorhebben wanneer ze mogen belonen.
En voor sommige gehoorzaamheidsoefeningen gebruik ik het om de muscle memory op te bouwen.
Ja, ook eens hoor :) Alleen bij Balans en Coördinatie vind ik het dus echt zeer onhandig/gevaarlijk. En als je echt zonder voer wil lokken zijn daar wel weer oplossingen voor zoals een handcue (makkelijk bij pups) of handtouch-achtige ideeën :D
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Hahaha, je bent niet de enige. Ik vond zelf behendigheid erg moeilijk :mrgreen:
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Izzie_Anneke schreef:Het goed timen van de beloning vind ik lastig, door mijn eigen gebrek aan coördinatie sta ik altijd te hannesen met lijnen, de goede voerhand, het handen uit elkaar houden etc
Zooooo herkenbaar. Pfieuw, ik ben niet de enige :mrgreen:
Ik zit altijd te klungelen terwijl de andere baasjes het gelijk goed doen :jank:
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Hilde schreef:Ja, ook eens hoor :) Alleen bij Balans en Coördinatie vind ik het dus echt zeer onhandig/gevaarlijk. En als je echt zonder voer wil lokken zijn daar wel weer oplossingen voor zoals een handcue (makkelijk bij pups) of handtouch-achtige ideeën :D
Klopt :ok:
Izzie_Anneke
Zeer actief

Sabi85 schreef:
Izzie_Anneke schreef:Het goed timen van de beloning vind ik lastig, door mijn eigen gebrek aan coördinatie sta ik altijd te hannesen met lijnen, de goede voerhand, het handen uit elkaar houden etc
Zooooo herkenbaar. Pfieuw, ik ben niet de enige :mrgreen:
Ik zit altijd te klungelen terwijl de andere baasjes het gelijk goed doen :jank:

Hahaha, dat idee heb ik ook altijd. Alsof ik dom en onhandig tegelijk ben en ook nog Remi. Gelukkig is dat bijna nooit zo, zo uniek zijn we nu ook weer niet :mrgreen:
Izzie vindt het samen werken onwijs leuk dus ik ploeter voort maar echt heel leuk ga ik het denk ik nooit vinden.

En Hilde, dank voor de uitleg!
Domor
Zeer actief

Hilde schreef:
-Saskia- schreef:Snap ik volledig hoor, ben het er helemaal mee eens. Maar ik merk dat shapen of leiden bij beginnende eigenaren met een nog niet zo goede timing best frustratie of ongeduld kunnen opbrengen. Ik laat ze maar heel even lokken tot ze beter doorhebben wanneer ze mogen belonen.
Ja, ook eens hoor :) Alleen bij Balans en Coördinatie vind ik het dus echt zeer onhandig/gevaarlijk. En als je echt zonder voer wil lokken zijn daar wel weer oplossingen voor zoals een handcue (makkelijk bij pups) of handtouch-achtige ideeën :D
Wat is het verschil tussen lokken zonder voer en leiden?
Hilde
Zeer actief

Ligt er aan wie je het vraagt. Imo niet zo heel veel, of met leiden wordt bedoeld beloningen op de toestellen leggen en zo.
Afbeelding
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Erg herkenbaar vooral als het iets totaal nieuws is dan ben ik echt een oen. Zit vast in de lijn, struikel over mijn honden en de koekjes zijn altijd te laat. :engel:
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door heimwee »

Ik loop ook altijd te klungelen.. Daarom heb ik Kalev nu bij de oefeningen waar we niet gek hoeven te draaien ed gewoon aan de heupriem zitten, heb ik iig beide handen vrij!
Het 'hoort' misschien niet zo, maar t scheelt al een heleboel frustratie aan mijn kant ;)
En voor de andere oefeningen klik ik hem zo van de heupriem en dan klungelen we samen een beetje aan :LOL: :cheer:
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Dat van die heupriem had ik ook bedacht en gelukkig heb ik lak aan hoe het heurt :mrgreen:
En wie weet kan ik dan mijn kop wat beter bij het goed timen houden.
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door heimwee »

Izzie_Anneke schreef:Dat van die heupriem had ik ook bedacht en gelukkig heb ik lak aan hoe het heurt :mrgreen:
En wie weet kan ik dan mijn kop wat beter bij het goed timen houden.
Ik vind het dan wel fijn werken met de klikker, wat eerder ook al genoemd werd, handen vrij, in een hand de klikker, en dan hoef je alleen maar op het goede moment te klikken en kun je daarna opzoek naar de beloning ;)
Ik heb er nu weer lol in in ieder geval :D
En dan nog staat hij me soms aan te kijken zo van baas, wat doe je toch allemaal, haal eens adem en doe niet zo moeilijk :mep:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hilde schreef:
Maar daarbij zijn ze dan toch net zo gefocust als wanneer ze achter een voertje aan lopen?

Ik heb met Ita eigenlijk geen problemen gezien met lokken (voertje) of handcue.
Ze keek wel degelijk uit waar ze haar poten neerzette.
Dat zal niet altijd en bij elke hond geldend zijn :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hilde
Zeer actief

De gemiddelde beagle stort zich nog van een flat van dertien hoog als je ze wat lekkers voor houdt :D
En nee, met de handcue zie je toch vaker dat ze beter opletten op de rest van de omgeving (handcue is immers geen eerste levensbehoefte :D) en je voorkomt sowieso het 'hij doet het alleen voor een voertje' :D
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

ranetje schreef:
Hilde schreef:
Maar daarbij zijn ze dan toch net zo gefocust als wanneer ze achter een voertje aan lopen?

Ik vind het ook erg van de oefening afhangen. Bijvoorbeeld bij cavaletti is lokken meestal niet handig. Dan kijken ze niet meer wat ze doen en wordt het een gestuntel met die latjes. Bij een balansei of -kussen lok ik bijvoorbeeld wel, de ene keer met snoepje, de andere keer door mijn lichaam zo te draaien dat je (de goede) reactie uitlokt. Het is ook omdat ik niet het engelengeduld bezit om helemaal freestyle een oefening aan te leren bij Finn :engel:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

veertje schreef:
ranetje schreef:
Hilde schreef:

Ik vind het ook erg van de oefening afhangen. Bijvoorbeeld bij cavaletti is lokken meestal niet handig. Dan kijken ze niet meer wat ze doen en wordt het een gestuntel met die latjes. Bij een balansei of -kussen lok ik bijvoorbeeld wel, de ene keer met snoepje, de andere keer door mijn lichaam zo te draaien dat je (de goede) reactie uitlokt. Het is ook omdat ik niet het engelengeduld bezit om helemaal freestyle een oefening aan te leren bij Finn :engel:
Dat is waar :ok:
Daar heb ik op het eind iets liggen wat interessant is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Ik sta ook vaak zat te stuntelen, oefenen met ook nog een riem in de hand én handschoenen aan ('t is ijskoud op 't veld :pffff: ) vind ik nogal een uitdaging. Merk inderdaad dat clickeren handig is betreft de tijd om een beloning te zoeken, nadeel is wel dat ik nóg een ding in m'n handen moet houden en ik moet soms even wennen aan het clickeren ("Oh ja eerst click dan pas beloning zoeken." "Nee niet eerst snoepje al pakken en lokken." "Shit wanneer moet ik nu clickeren." "Help ik wil m'n andere hand gebruiken maar daar zit die clicker en de riem aaah!"). :oeps:
Domor
Zeer actief

Aangezien ik soms mijn clicker liet vallen en talloze keren op de verkeerde kant van de clicker heb gedrukt, heb ik tegenwoordig zoiets:
http://www.nordiclifestyle.nl/media/cat ... licker.jpg

Hij klinkt niet zo mooi als een gewone clicker, maar ik kan nu tenminste wel vaker op het juiste moment clicken en de clicker gewoon even uit mijn handen laten vallen als ik in de knoop zit, met een simpele polsbeweging heb ik hem dan weer.

Mijn 3m biothane lijn is ook geweldig, klit zelden en je hebt zoveel lijn dat je meestal er gemakkelijk ook een stuk los van kan laten slingeren zonder dat het problemen geeft.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”