Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grote puber springt tegen mensen op: help

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

KaideDD
nieuw lid
Aantal honden: 1

Grote puber springt tegen mensen op: help

Ongelezen bericht door KaideDD »

Hallo allemaal,

Ik kijk al langer rond op dit forum, maar heb me nu aangemeld om te kijken of jullie misschien wat tips voor mij hebben.
Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk uit te leggen en hoop dat iemand me kan helpen.

Mijn hond Kai is een Duitse Dog reu van 7 maanden (zie foto). Het is een supersociale hond, naar honden toe, maar ook naar mensen.
Hij luisterde tot een paar weken geleden heel erg goed, maar is nu toch echt aan het puberen. Het uit zich eigenlijk in redelijk onschuldige dingen: er net even wat langer over doen om commando's op te volgen, in het park pas meelopen als ik echt wegloop in plaats van als ik 'm roep en wat sloopgedrag.
Het echte probleem is echter het springen: Kai weegt inmiddels ongeveer 45 kilo en hoewel hij nooit met opzet iemand pijn zou doen, ben ik bang dat dit toch gebeurt.
Het springen is pas sinds een paar weken een probleem, hij deed dit hiervoor helemaal nooit en ik heb het dus ook niet op tijd kunnen afleren (dat wil zeggen toen ie nog niet zo'n enorm gevaarte was).

Een maand geleden heeft ie in een korte periode 3x geprobeerd mij uit te dagen om te spelen door tegen me op te springen en in mijn jas te bijten. Ik heb dit (met veel moeite want hij is echt heel zwaar) genegeerd en hij is hier helemaal mee gestopt. Nu springt ie dus niet meer tegen mij op, maar wel tegen andere mensen.

Ik denk dat het probleem vooral veroorzaakt is door de positieve reacties die hij van mensen kreeg de eerste paar keer dat hij tegen iemand op sprong. De meeste mensen in het park waar ik elke dag loop kennen hem en pikken eigenlijk teveel van m. Bovendien ziet hij heel veel honden die tegen iedereen opspringen (ook tegen mij) waarbij het wel mag. Dit is geen verwijt, maar het komt mij niet zo goed uit aangezien ik het van mijn hond echt niet kan accepteren.
Ik heb kai, als ie springt, steeds meteen van de betreffende persoon afgetrokken en 'laag' gezegd. Dit heeft echter alleen tot gevolg gehad dat hij het nu niet meer doet als ik er naast sta, maar dat hij af en toe een sprint trekt en dan alsnog tegen iemand die verderop staat opspringt. Hij bijt er niet bij en ik heb het idee dat het puur aandacht trekken is. Ik heb tot nu toe het geluk gehad dat er niks gebeurd is, maar heb zelf wel al een keer een poot van 'm in mijn gezicht gehad, en moet er niet aan denken dat hij per ongeluk iemand echt pijn doet.

Aan de lijn doet hij het niet, dus ik lijn hem nu maar veel vaker aan om het springen te voorkomen. Maar zou hem het liefst lekker laten spelen en onderzoeken.

Heeft iemand tips hoe ik hiermee om moet gaan? Ik moet er wel bij zeggen dat het springen enorm onvoorspelbaar is. Soms doet hij het een paar dagen helemaal niet, en dan opeens weer wel. Het is wel bijna altijd bij mensen die hem geen aandacht willen geven of wanneer ze hun handen omhoog doen.

In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn verhaal, en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes Jessica en Kai

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Grote puber springt tegen mensen op: help

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je de hond uit voorzorg aangelijnd houdt (prima voor nu :ok: ) zou je misschien kunnen oefenen met iemand waar hij wel tegenop wil springen?
Leer hem het commando "laag"
Dat commando geef je dus niet als hij springt :8):
Zodra hij springt neem je hem kort aan de riem .......... je zegt kortaf "nee" - en je drukt hem rustig naar beneden tot hij weer met 4 poten op de grond staat.
Dat is het moment waarop je "laag" zegt.

Weet niet of je dat lukt, maar het kan een prima hulpmiddel zijn.
Je moet er wel heel erg consequent in zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

daarom moet je dit soort dingen met een grote hond van het begin af aan ( ook als ze nog charmant en klein zijn ) oefenen.....
Ik zou beloningen meenemen en die voor zijn neus houden, als hij mensen negeert en achter het brokje aangaat is hij super braaf en mag hij de jackpot, het is een flinke hond dus een handje brokjs of zo, of even heel erg leuk gek met hem doen . een dansje maken, als je maar laat merken dat hij dan wel super knap is :wink:
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Heel herkenbaar, hier ook een iets minder zware puber (27 kilo) van bijna 7 maanden. De laatste week viel me op dat m'n voorbeeldige zoete brave pupje heel langzaam is veranderd in een ondeugende puber die bijvoorbeeld m'n mobiel in een kwartier tijd heeft gesloopt :wink: . Ik weet dat ook dat weer over gaat, dus heel druk maak ik me er niet over en ik ga de "strijd" eigenlijk wel met plezier aan .

Dus wat gehoorzaamheid betreft leg ik de lat lager. Ik zorg er voor dat ze minder de fout in kan gaan, dus voorkom veel probleemgedrag, en zorg er voor dat de commando's opgevolgd worden door minder commando's te geven, en nogal erg makkelijk en weer veel belonen. Wat ik vraag wordt wel uitgevoerd, al moet ik wachten tot sint juttemis :wink: Ik herhaal het commando ook niet, een keer is genoeg.En het werkt na een paar dagen al.

Voor wat betreft het opspringen heb ik haar het commando laag geleerd, en als ze op zo'n moment genoeg aandacht voor me heeft laat ik haar zitten. Het mislukt nog wel eens als mensen erg enthousiast tegen haar doen, maar als ik er op tijd bij ben dan lukt dat aardig.
Laatst gewijzigd door Jackira op 09 mar 2016 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

Ahhhhh wat een knapperd! :I:

Maar wel een vervelende gewoonte inderdaad, nu heel consequent met hem oefenen en je hebt het vast weer zo
onder controle, hij doet het nog niet lang, dus dan is het meestal gemakkelijker eruit te trainen.

Succes met je knapperd!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef:daarom moet je dit soort dingen met een grote hond van het begin af aan ( ook als ze nog charmant en klein zijn ) oefenen.....
Ik zou beloningen meenemen en die voor zijn neus houden, als hij mensen negeert en achter het brokje aangaat is hij super braaf en mag hij de jackpot, het is een flinke hond dus een handje brokjs of zo, of even heel erg leuk gek met hem doen . een dansje maken, als je maar laat merken dat hij dan wel super knap is :wink:
Op zich een prima advies, maar TS schreef al dat hij het als pup niet deed, hij is er kort geleden mee begonnen.
KaideDD schreef:Het springen is pas sinds een paar weken een probleem, hij deed dit hiervoor helemaal nooit en ik heb het dus ook niet op tijd kunnen afleren (dat wil zeggen toen ie nog niet zo'n enorm gevaarte was).
Je kunt niet iets oefenen/afleren dat hij sowieso niet doet :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ook als ze niet opspringen gewoon zorgen dat mensen op straat überhaupt al niet interessant zijn ( dat is wat ik schrijf niet iets afleren wat er nog niet is) - want dat zet de deur open voor dit en mensen vinden puppy's heel leuk ( ja komt maar even aaien- zo schattig ) tot ze groot zijn en dan heb jij het probleem :wink: ....
KaideDD
nieuw lid

Ongelezen bericht door KaideDD »

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal.

Ik hou m inderdaad voorlopig aangelijnd en we gaan aan de slag met de tips!
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Probeer wat mensen te strikken waarmee je kunt oefenen en die jouw instructies opvolgen.
Succes ermee!
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik heb een stafford die nog wel eens wil springen. Wij hebben de tip gekregen om juist de lijn "omhoog" te trekken.
Dat vond ze erg vervelend waardoor zij juist de tegenbeweging gaf door weer op vier poten te gaan staan.
Op dat moment de laag (in haar geval "down") en binnen een paar keer zat het erin en doet ze het bijna niet meer.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”