Ik kijk al langer rond op dit forum, maar heb me nu aangemeld om te kijken of jullie misschien wat tips voor mij hebben.
Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk uit te leggen en hoop dat iemand me kan helpen.
Mijn hond Kai is een Duitse Dog reu van 7 maanden (zie foto). Het is een supersociale hond, naar honden toe, maar ook naar mensen.
Hij luisterde tot een paar weken geleden heel erg goed, maar is nu toch echt aan het puberen. Het uit zich eigenlijk in redelijk onschuldige dingen: er net even wat langer over doen om commando's op te volgen, in het park pas meelopen als ik echt wegloop in plaats van als ik 'm roep en wat sloopgedrag.
Het echte probleem is echter het springen: Kai weegt inmiddels ongeveer 45 kilo en hoewel hij nooit met opzet iemand pijn zou doen, ben ik bang dat dit toch gebeurt.
Het springen is pas sinds een paar weken een probleem, hij deed dit hiervoor helemaal nooit en ik heb het dus ook niet op tijd kunnen afleren (dat wil zeggen toen ie nog niet zo'n enorm gevaarte was).
Een maand geleden heeft ie in een korte periode 3x geprobeerd mij uit te dagen om te spelen door tegen me op te springen en in mijn jas te bijten. Ik heb dit (met veel moeite want hij is echt heel zwaar) genegeerd en hij is hier helemaal mee gestopt. Nu springt ie dus niet meer tegen mij op, maar wel tegen andere mensen.
Ik denk dat het probleem vooral veroorzaakt is door de positieve reacties die hij van mensen kreeg de eerste paar keer dat hij tegen iemand op sprong. De meeste mensen in het park waar ik elke dag loop kennen hem en pikken eigenlijk teveel van m. Bovendien ziet hij heel veel honden die tegen iedereen opspringen (ook tegen mij) waarbij het wel mag. Dit is geen verwijt, maar het komt mij niet zo goed uit aangezien ik het van mijn hond echt niet kan accepteren.
Ik heb kai, als ie springt, steeds meteen van de betreffende persoon afgetrokken en 'laag' gezegd. Dit heeft echter alleen tot gevolg gehad dat hij het nu niet meer doet als ik er naast sta, maar dat hij af en toe een sprint trekt en dan alsnog tegen iemand die verderop staat opspringt. Hij bijt er niet bij en ik heb het idee dat het puur aandacht trekken is. Ik heb tot nu toe het geluk gehad dat er niks gebeurd is, maar heb zelf wel al een keer een poot van 'm in mijn gezicht gehad, en moet er niet aan denken dat hij per ongeluk iemand echt pijn doet.
Aan de lijn doet hij het niet, dus ik lijn hem nu maar veel vaker aan om het springen te voorkomen. Maar zou hem het liefst lekker laten spelen en onderzoeken.
Heeft iemand tips hoe ik hiermee om moet gaan? Ik moet er wel bij zeggen dat het springen enorm onvoorspelbaar is. Soms doet hij het een paar dagen helemaal niet, en dan opeens weer wel. Het is wel bijna altijd bij mensen die hem geen aandacht willen geven of wanneer ze hun handen omhoog doen.
In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn verhaal, en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Groetjes Jessica en Kai