Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aangelijnd vs loslopende hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Aangelijnd vs loslopende hond

Ongelezen bericht door blondie »

Terugkerend dingetje voor velen denk ik, en bij veel mensen ook niet zo'n probleem.
In de vroege ochtend liep ik vanmorgen door een klein bosparkje waar officieel de honden niet los mogen. Heel veel mensen laten ze wel los, officieel mag het dus niet.
Zelf ben ik dan altijd van mening dat als je je hond dan toch los gooit, dat je even beter oplet dat jouw hond dan niet op andere honden af stiert. Ik ben ook niet roomser dan de paus en in het verleden heb ik mijn andere honden daar ook wel los gehad, en Jol loopt ook wel vaak los daar.
Vanochtend had ik ze echter beiden aan de flex gelaten. In het midden van het zeer kleine beboste parkje moest de draak ontlasten. Laat zijn bal los en gaat zitten. Jol loopt er wat metertjes van af. Ik zie een loslopende witte herder aan komen rennen. Baas erachter.
Nu twijfelde ik nog even om te vragen of hij de hond bij zich wilde houden, maar dat deed ik niet. Puur omdat ik ervanuit ging dat hij het pad zou vervolgen en de hond zelf mee zou roepen :19:
Maar nee, hond schiet naar de bal van Aki, die met een schuin oog het eens bekeek, maar zijn darmen maakten overuren dus die bleef zitten. Hond op Jol af, die schiet even weg waardoor de lijn van Aki en Jol dus over elkaar heen kwamen te zitten.
Niet handig, want die lijnen van de flex gaan daan raar blokkeren.
Ik probeerde dus rustig die lijnen los van elkaar te krijgen. Ondertussen was Aki klaar met poepen en gaat even polshoogte nemen bij de hond die Jol zo aan het besnuffelen is. Beetje stijfjes.. en ik zat inwendig te vloeken, want die vent deed niets en ik kon weinig want die lijnen zaten nog in elkaar.
Wat ik me wel besefte was dat ik ook niets wilde zeggen, want geheel ontspannen was het ook niet. En ik wil gewoon geen gelazer, en al helemaal niet aan de lijn.
Eindelijk had ik de flexlijnen uit elkaar en liep Jol weg van de twee herder heren. De witte herder besloot Aki te gaan uitdagen door wild weg te springen en weer richting hem te jumpen, jong beest ook denk ik (maar behoorlijk groot :80: ). Aak had inmiddels een borstel ontwikkeld en wilde of ook dollen, of als hij los zou zijn leuk spelletje opjagen gaan doen.
Dus nu siste ik de man wel toe dat hij de hond bij zich moest roepen, en drukte ik toch wat de stop in van de lijn. Dan maar spanning op de riem, want ik kreeg er een beetje genoeg van.
Dier luisterde dus niet en de man kwam eindelijk eens inlopen.
"Weet je, ik vind dit niet slim van je! Je ziet toch verdorie dat die van mij aan de lijn zitten!".
Uiteindelijk kreeg hij het dier mee en mompelde dat hij te laat zag dat die van mij aan de riem zaten.

Weet je, er is niets gebeurd. Maar zeker toen die riemen in elkaar zaten en ik weinig uit kon richten had ik het even benauwd. Hadden ze elkaar niet leuk gevonden, dan had er meer ellende ontstaan. Ik vind het zo dom van mensen.

Het fijne van dit dingetje vind ik dan wel weer dat ik het redelijk rustig nu over me heen laat komen. Als ik met mijn vorige duo de loslopende hond had gezien dan had ik ze naast me geroepen, lijnen kort genomen en ze onder appel gezet en had ik de andere eigenaar direct al toegeschreeuwd de hond bij zich te roepen :engel:
Kat uit de boom kijken deed ik toen écht niet aan. Scheelt dus ook dat Aak vooralsnog niet de neiging heeft om direct op een hond te duiken die op hem of op Jol afkomt.
Maar ik wil dat graag zo houden dus bepaalde lijnacties en hoe te reageren blijf ik lastig vinden.

In de zin van, verbieden kennis te maken zoals ik voorheen bijvoorbeeld deed.
Lijnspanning is ook zoiets, vaak hoor en zie je toch ook zodra er spanning op de lijn komt te staan dat dat voor bepaalde honden een trigger kan zijn om wel uit te halen.
De loslopende hond in de gaten houden, zijn de toenaderingen ok of is het een patser.

Wederom toch graag dus jullie meningen hierin. Ik blijf het écht een lastig dingetje vinden. Met name denk ik ook omdat mijn vorige duo behoorlijk pittig konden reageren op een hond die zomaar hun persoonlijke zone in rende met een bravoure van oude jongens krentenbrood, of met een pats instelling.
S@ndr@
Zeer actief

Re: Aangelijnd vs loslopende hond

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja als er echt een losloper aan komt op hoge toeren gooi ik Van Gils los, zoek het maar uit, dat kan hij prima, en meestal is het dan nog best gezellig, maar die lijn zorgt dan alleen voor meer ellende en je brengt je eigen spanning over, Sneeuw til ik omhoog, die is niet leuk :mrgreen: tenzij de andere kant bomproof is, dat zie je snel genoeg.
blondie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:tja als er echt een losloper aan komt op hoge toeren gooi ik Van Gils los, zoek het maar uit, dat kan hij prima, en meestal is het dan nog best gezellig, maar die lijn zorgt dan alleen voor meer ellende en je brengt je eigen spanning over, Sneeuw til ik omhoog, die is niet leuk :mrgreen: tenzij de andere kant bomproof is, dat zie je snel genoeg.
Ik zit alweer te ja maren :mrgreen:, ik neem deze even in gedachten mee :wink:
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Wij laten onze honden dan ,los of aangelijnd net hoe ze zijn op dat moment, volgen en lopen weg uit de situatie.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
blondie
Zeer actief

Tineke schreef:Wij laten onze honden dan ,los of aangelijnd net hoe ze zijn op dat moment, volgen en lopen weg uit de situatie.
Normaliter loop ik ook door. Maar er zat er 1 aan de lijn te poepen. Ik had dus gewoon niet verwacht dat die man die hond om me heen zou laten stuiteren, toen ik hem aan zag komen die hond deed ik al een stapje naar Aki toe. Ik stond letterlijk tussen het zootje in met die lijnen in mijn hand. :roll:
S@ndr@
Zeer actief

blondie schreef:
S@ndr@ schreef:tja als er echt een losloper aan komt op hoge toeren gooi ik Van Gils los, zoek het maar uit, dat kan hij prima, en meestal is het dan nog best gezellig, maar die lijn zorgt dan alleen voor meer ellende en je brengt je eigen spanning over, Sneeuw til ik omhoog, die is niet leuk :mrgreen: tenzij de andere kant bomproof is, dat zie je snel genoeg.
dat is het honden fora he, je zou moeten, maar je moet ook praktisch kijken wat er mogelijk is.......... ik heb bij Gil nog nooit meegemaakt dat hij lelijk ging doen - als hij van de lijn af is, aan de lijn is het een ander verhaal omdat hij mijn spanning voelt, en dat is gewoon onwenselijk......... verder loop ik wel gewoon door hoor, we blijven niet voor het feest :wink: maar dit is dan ook puur omdat ik hem zo goed ken, en vertrouw.
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 12 mar 2016 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik haak Elco ook los als er een loslopende hond op ons afkomt. Of het op dat punt mag of niet.

Grappig incidentje wat dat betreft: afgelopen week liepen m'n man en ik met Elco in het Schollebos. Toevallig had ik Elco even aan de flex lopen. Komt er een jack hussel aan, staart strak omhoog, vol zelfverzekerdheid. Elco laat ik rustig voor me uit lopen, die wilde ook wel kennismaken. Vervolgens loop ik even door om Elco's lijn los te haken. Op het moment dat de lijn los gaat, verandert Elco totaal niet. De hussel daarentegen laat meteen z'n staart zakken, kop naar beneden en trekt zich vervolgens zo snel mogelijk tactisch terug naar z'n baasjes :mrgreen:
blondie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
blondie schreef:
dat is het honden fora he, je zou moeten, maar je moet ook praktisch kijken wat er mogelijk is.......... ik heb bij Gil nog nooit meegemaakt dat hij lelijk ging doen - als hij van de lijn af is, aan de lijn is het een ander verhaal omdat hij mijn spanning voelt, en dat is gewoon onwenselijk......... verder loop ik wel gewoon door hoor, we blijven niet voor het feest :wink: maar dit is dan ook puur omdat ik hem zo goed ken, en vertrouw.
Ik had dit ook getikt als reactie :mrgreen:
Ik durf dat overigens nooit zo. Zoek het maar uit. Altijd leuk en gezellig en de lompe allemansvriend bedoelt het altijd leuk en haha. Tot er ineens een snauw valt, de ene hond het op een rennen zet en dan is Leiden in last.
Het valt me al vaker op in deze contreien, poekie daagt uit, loopt te grauwen snauwen en keffen en boos te doen. Dan komt er een wroef en dan is degene die wroef doet ineens de lelijke niet sociale kolere hond :engel:
Dat was niet nu hoor, maar ik gok dat als ik de Draak had losgeklikt dat het even leuk aftasten was geweest en snel klaar als de man zijn hond ook gewoon mee had gekregen.
Maar ik had ze ook zomaar door dat bosje zien sjezen met zijn tweeën op de herder manier, twee jonge herder reuen samen. Ik wil dat gokje gewoon niet nemen :mann:
Het ging nu ook vrij rap over toen ik Aak maande zijn bal te pakken en verder mee te lopen.
Vond het gewoon wat irritant dat je een vrij grote herder los op een schijtende hond aan de lijn, en een andere kleinere hond daarnaast af laat gaan en verder geen poging doet om je hond mee te roepen. Hij liep nota bene met een ballenstok in de hand. Gooi verdorie balletje voor dat beest dan eh was ik blijer geweest. :lol1:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dan heb je volgens hen toch maar een lelijke niet sociale kolerehond?
Ik laat ze ook los, als dat kan tenminste. Laatst had ik zoiets toen ik de honden niet los kon laten. Liep ik dus met drie aangelijnde honden en een man liet een Mechelaar reu los op ons af lopen, al provocerend. Inmiddels ben ik er heel makkelijk mee hoor, ik houd Nilo bij me want daar had de reu het op voorzien. Bizzy ontloopt het geheel zodra dit kan en uiteindelijk hapte Coda het beest in z'n neus toen ie te dicht bij kwam :mrgreen: Mechel vond het toen al niet leuk meer en de baas had heel goed door dat hij niet echt recht van spreken had. Ook weer klaar.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik heb dat ook zo vaak maar ben d'r heel simpel van. Als ik een hond op ons af zie denderen (Izzy aangelijnd) en ik zie dat ze het spannend vindt, dan gooi ik die lijn los en loop stug door met de bal duidelijk zichtbaar in m'n hand. Dan is het leed alweer geleden. Mensen snappen niet dat niet alle hondjes ten alle tijden willen spelen :19:
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

blondie schreef: Vond het gewoon wat irritant dat je een vrij grote herder los op een schijtende hond aan de lijn, en een andere kleinere hond daarnaast af laat gaan en verder geen poging doet om je hond mee te roepen. Hij liep nota bene met een ballenstok in de hand. Gooi verdorie balletje voor dat beest dan eh was ik blijer geweest. :lol1:
Ik vind dat soort acties ook stront irritant (pun intended).
Ik heb ee sowieso een hekel aan als iemand zijn of haar hond ongevraagd bij Habibi laat. Of dat nu aangelijnd is of los, en of Habibi nu aangelijnd is of los.
Ik vind het irritant.

Eerst even oogcontact of vragen of kennismaken gewenst is, is mijn norm.

Helaas is dat niet de algemene norm, geloof ik

Maar je verandert het nauwelijks. Veel mensen beseffen zich niet dat een ander het storend kan vinden.
Of beseffen het zich wel maar
A het interesseert ze niet zolang hun hond maar lol heeft, of
B hebben niet voldoende appèl op hun hond om hem terug te kùnnen roepen, en laten het maar zitten.

Als ik in een milde bui ben zeg ik er weinig van.
Ben ik wat geïrriteerd, of druk, of stressig, dan roep ik vaak tegenwoordig maar vantevoren dat contact niet gewenst is.
Roepen dat ze lelijk doet heeft geen nut, iets te vaak het commentaar gehad dat hun hond daar wel van zou leren. (alleen leert Habibi er ook iets van, dat ik ongewenst vind)
Dus vaak roep ik maar dat ze loops is of een blessure heeft.

Niet helemaal eerlijk, maar wel veel vaker het gewenste resultaat.

Overigens is Habibi niet moeilijk met andere honden, ze heeft er vaak gewoon weinig zin in.
En ze is een paar keer lelijk onderuit geschoffelt en pijn gedaan door het type dat dwars door haar correcte en subtiele afwijzing heendendert.

Daar bescherm ik haar dan maar voor.

Vantevoren (netjes) roepen levert bij mij en Habibi de minste stress.
Dus dat is mijn oplossing.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Even advocaat van de duivel - is het niet heerlijk dat het nu allemaal wel kan, en zou je daar niet gewoon van gaan genieten?
Het is toch heerlijk dat je je nu niet meer druk hoeft te maken hoe andere mensen met hun hond omgaan?

Ik zit in de positie dat ik twee makkelijke honden heb als het gaat om sociaal contact, en ik kan er echt niet om wakker liggen als iemand zn hond op die van mij af laat stuiven. Ik kan me wel gaan druk maken om ''hoe het zou moeten' maar op die toer ben je nog wel even bezig :mrgreen:

Ik merk om me heen eigenlijk ook weinig irritatie op dit vlak. Ik roep mijn honden wel terug als ik een aangelijnde hond tegen kom, maar soms ben ik te laat. Daar excuseer ik me dan voor, en dan krijg ik altijd het antwoord terug dat t echt niet uit maakt.
Laatst gewijzigd door Paisley op 12 mar 2016 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Rekening houden met elkaar is altijd goed. :wink:
Maar als het toch voorlopig goed gaat, waarom je dan druk maken? Bedoel het niet naar, maar het lijkt me enorm vervelend als je dit zo aan je blijft knagen. Misschien valt het mee hoor, maar je bent toch erg goed bezig met Aki en zo te lezen is hij een leuke en sociale hond. :ok:

Je kan er weinig aan veranderen, ik heb het ook vaak maar ben dan blij met mijn makkelijke hond. Ga me niet druk om maken als ik geen probleem heb (al zijn verwarde flexlijnen wel het ergste inderdaad). :tongue:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind het ook een stuk lastiger nu ik drie honden heb.
Zoals vorige week: Amy was hoogloops, en dan moet ik zowel Amy als Amoz aangelijnd houden, want Amoz wil dan geen andere hond bij Amy in de buurt. We hebben dus een aantal aanlijnwandelingen in aanlijngebieden gemaakt - dan laat ik Mila wel loslopen, want die luistert gewoon en gaat niet naar andere honden toe - en we werden een aantal keer behoorlijk lastiggevallen door loslopende reuen. Logisch dat ze op een loopse teef afkomen, maar wat ik niet zo logisch vond was dat in drie gevallen geen baasje in velden of wegen te zien was. Twee van de drie honden kreeg ik wel goed weggestuurd, maar de derde was een enorme kruising rottweiler die zich niet weg liet sturen. Sta je daar, met een hoogloopse teef die die interesse maar wat interessant vindt en aan je andere hand een lijn met een reu die je in bedwang probeert te houden, terwijl de gemoederen rondom de loopse teef hoog oplopen :blauwoog: Uiteindelijk zorgde Mila ervoor dat die rottweiler wat inbond en vijf minuten later kwam er eens een baasje om de hoek die de hond op kwam halen op haar dooie gemak.

In dit geval was Amy en Amoz losgooien geen optie :F: In sommige gevallen doe ik dat namelijk wel, want dan is er eigenlijk nooit iets aan de hand. Aangelijnd gaat het meestal ook goed, maar dan heb ik alleen Amy of alleen Amoz aan de lijn.

Ik moet er wel bij zeggen dat dit soort incidenten uitzonderingen zijn en dat meestal mensen van verre al gebaren of ze hun hond aan moeten lijnen (of dat al meteen doen) als ze zien dat ik één van mijn honden aangelijnd heb.
S@ndr@
Zeer actief

Ik vind het ook niet o.k hoor, Ik gooi mijn hond los omdat het niet anders kan, maar ik ga wel even vertellen dat t niet de bedoeling is als ik ze weer eens spreek, voor t zelfde geld heeft ie een blessure en mag hij niet gek doen of zo. deugen doet t niet - en respectloos vind ik het ook wel een beetje :hmmm:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik gooi dan alles zo snel mogelijk los. Rani en Mika zijn heel bewegelijk en voordat ik het weet ben ik omwikkeld door 3 lijnen en kunnen we allemaal geen kant meer op :schrik:
Nog erger dan loslopende honden die op ons af komen zijn honden aan het einde van hun flexlijn. Ik snap dat niet hoor, als mijn honden aan de flex zitten houd ik ze altijd kort bij het passeren van andere honden of mensen :19:
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Ik hijs Kai omhoog... Die schiet in krijsende paniek. ( en nadat hij omhoog gehesen is krijg ik ruzie met losloophondbaasje dat ik mn hond niet mag tillen. :D )
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik blok de hond dan, zet mijn honden naast en wacht tot de buurter met z'n baas mee loopt en ruim dan de poep op.
Ytje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Ytje »

Helaas met pup Joy vaak mee gemaakt in het park vlak bij ons. Honden moeten vast en de meeste doen dat ook maar niet iedereen. Aantal keer gehad dat honden op Joy toen pup van hooguit 9 a 10weken oud afstoven en die mensen lieten dat gewoon gaan terwijl Joy moord en brand gilde omdat ze vaak ondergetrapt werd door de hond die vaak over haar heen sprinte of beukte. Vreselijk gezicht. Toen ze al 14 weken was nogmaals dat we in het park liepen en 3 loslopende grote honden waaronder een grote zwarte herder op haar af stoven ze was compleet in paniek en gilde zo hard lag plat op de grond en ik schreeuwde naar die mensen roep ze alsjeblieft bij je zo krijgt mijn pup nog een trauma. Die twee mensen liepen gewoon droog door en gaven er niks om dat hun honden bovenop mijn pup van 3 kilo! Stonden. Mijn volgende reactie zou een schop geweest zijn want zag heel Joy niet meer. Nu weegt ze 4 kilo en heb haar helaas al enkele keren moeten optillen van honden die opeens achter ons stonden en laatst een herder die de rugharen in een grote hanenkam had staan en soort slowmotion op een meter voor ons stond. De eigenaar zag ik niet en bleek een vrouw in een scootmobiel te zijn die zei dat hij niks deed. Denk dat ik op dat moment een gevecht heb voorkomen. Mijn hond zit aan de riem en wil geen drukke hond die met haar wil spelen en doen.

Hou hem of haar bij je of vraag of ze elkaar mogen ontmoeten. Na veel goede ontmoetingen mede via een oproep van het forum heb ik Joy kunnen redden van een hondentrauma maar als 11 weken oude pup gromde ze al naar alle honden. Nu vind ze het allemaal goed maar ik schroom niet meer om een andere hond af te blaffen of in zn nekvel te grijpen als die ongevraagd bij ons komt. Gelukkog nog niet gebeurd. Vind het een wonder dat ze in die eerste weken niks gebroken heeft.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Wel een rotsituatie, dat Aki zit te poepen en jij staat te kantklossen met die lijnen. Het liep goed af, maar toch.

Ik hou Otto altijd aan de lijn (loslopen is met hem niet vertrouwd, hij gaat struinen en hij is in staat om zo een drukke weg over te steken). Ik mijd losloopgebied met hem en ik kijk altijd om me heen. Hond? Losloper? Omdat ik niet altijd zin heb om ermee te gaan experimenteren of hij echt niks doet (Otto wil andere reuen graag laten weten dat hij het baasje is) loop ik met het grootste gemak een straatje om.

Edit: Met Otto heb ik trouwens de afspraak dat de rem op de flex = slappe lijn = naast me lopen (op drukke punten) en de rem los = lichte spanning op de lijn = ga maar lekker struinen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Het gebeurd hier ook wel eens. Zelf vind ik het bloedje irritant, vooral als het een loslopende keffer is. Noah maakt het meestal niet veel uit. Is de andere hond heel opdringerig, dan snauwt Noah hem weg. Prima, van mij mag het. Ik geef Noah dan wel meer riem, zodat ze het minder spannend vindt.
Perry en Noah

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Thuis beginnen met bilontspanningsoefeningen en dat langzaam uitbreiden naar moeilijkere situaties.
Adem, geeuw een keer, schud je uit. Kijk maar van je honden af.

Echt, chillax mens :tongue:
blondie
Zeer actief

dagmar88 schreef::mrgreen: Thuis beginnen met bilontspanningsoefeningen en dat langzaam uitbreiden naar moeilijkere situaties.
Adem, geeuw een keer, schud je uit. Kijk maar van je honden af.

Echt, chillax mens :tongue:
:LOL:
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Misschien moet ik ze ook maar loslaten als ik weer eens een eigenaar tegenkom met losgeslagen projectiel :E:

Twee dagen geleden nog.. Ik had gehoopt op een rustige wandeling door de velden, kom ik een meneer tegen met loslopende hond. Hij moest een weg oversteken en lijnde z'n hond aan. Ik al blij, want Damy voelt zich de man en Noa is een angsthaas. Wij stevig doorlopen, laat die vent z'n hond weer los. Uiteraard komt dat in sneltreinvaart op ons af. Damy snuffelt wat en hapt van zich af als de hond ook wilt snuffelen. Maar zodra er interesse in Noa is, zijn de poppen aan het dansen. Overal lijnen, Noa die gillend wegrent en daarbij ontsnapt :schrik:
Die vent roept eens om z'n hond, maar die heeft bananen in de oren. Dus ik met Damy proberen Noa te vangen die door de andere hond wordt opgejaagd :blauwoog: Uiteindelijk kunnen vatten en Damy en Noa afgeleid met commando en veel snoepgoed (zit! Braaaf!*snoepje*) De andere hond rent vervolgens 10 keer op en neer tussen eigenaar en ons. Meneer doet geen poging z'n hond bij zich te houden, ookal is duidelijk te zien dat die van mij het echt niet waarderen.
Bedankt meneer, nu is m'n kleintje nog banger voor andere honden buiten :gvd:

Dat je hond nog een pup is, is ook altijd een goede reden om 'm maar los te laten hier. Want pups willen alleen maar spelen en dat mijn honden weg willen van die drukte, is geen argument.
Al helemaal loslaten als je ziet dat ik ze kort hou :piew: Misschien moet ik ze gemuilkorfd laten rondlopen, dat schijnt te helpen..
Manuma
Zeer actief

Maar als je weet dat je hond hapt en de ander bang is, waarom leid je dan niet van tevoren af?
Ik heb zo vaak loslopende honden die komen buurten bij mijn aangelijnde honden maar ik krijg ze eigenlijk vrij gemakkelijk weg door te blokken en mijn honden af te leiden en door te lopen.
Je ziet al snel de intentie van de andere hond en daar reageer ik weer op. Met 2 flexi's kak oprapen terwijl er een hond bij komt is natuurlijk niet zo slim. Waarom dan niet even wachten? Ik heb nog niet hoeven bulderen of boos hoeven doen in dergelijke situaties. Ik blok met mijn lichaamshouding, zet Manu achter me en geef hem een opdracht, ik zeg tegen de eigenaar dat ik anders voortgesleept wordt of desnoods lieg ik dat hij niet lief is, ze roepen hun hond, ik raap de poep op en mijn wandeling zet zich voort. Zo moeilijk lijkt me dat niet.
Als ik me daar al druk om moet maken.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Met mijn honden loop ik eigenlijk nooit met twee flexen, juist om gewirwar van de flexlijnen te voorkomen (je kunt dan namelijk echt helemaal niks meer aanvangen). In jouw geval zou ik dat ook niet doen. Gewoon één aan de flex, de ander aan een riem van een ruime twee meter, of desnoods een lange lijn. Je kunt onderweg eventueel de flex en de riem wisselen zodat ze beide een stuk aan de flex gelopen hebben.
Er zullen er trouwens velen zijn hoor, die probleemloos met twee of meer flexen lopen en waarbij het prima gaat, maar die zullen daar vast de honden naar hebben. Ik heb ze niet en daarom neem ik mijn maatregelen.

Als het even kan laat ik mijn hond trouwens los als er een losloper op ons afkomt, van spanning op de lijn wordt het meestal niet beter namelijk. Maar als dat niet kan dan gaat de flex in ieder geval wel kort en op de rem, zodat het een gewone lijn is en er geen gemacramee nodig is in een mogelijk ontvlambare situatie.
DeDiana
Zeer actief

Zamunda schreef:Met mijn honden loop ik eigenlijk nooit met twee flexen, juist om gewirwar van de flexlijnen te voorkomen (je kunt dan namelijk echt helemaal niks meer aanvangen). In jouw geval zou ik dat ook niet doen. Gewoon één aan de flex, de ander aan een riem van een ruime twee meter, of desnoods een lange lijn. Je kunt onderweg eventueel de flex en de riem wisselen zodat ze beide een stuk aan de flex gelopen hebben.
Idem, ik heb ook altijd maar één hond aan een flexriem of lange lijn, omdat mijn wandelingen anders alleen bestaan uit riem ontwarren en we aan wandelen nauwelijks toekomen. :mrgreen: Als zowel Amy en Amoz aan de lijn moeten, wissel ik dus na een tijdje de gewone riem en flex/lange lijn om.
Manuma schreef:Ik heb zo vaak loslopende honden die komen buurten bij mijn aangelijnde honden maar ik krijg ze eigenlijk vrij gemakkelijk weg door te blokken en mijn honden af te leiden en door te lopen.
Ik denk dat Blondie dat normaal ook doet, maar dat nu poepende Aki roet in het eten gooide?
Ik doe het normaal ook zo, maar in het geval van een hoogloopse Amy, een steeds bozer wordende Amoz en een plaat-voor-zijn-kop Rottweilerkruising verliep dat helaas niet zo succesvol. Soms is de situatie dus praktisch zo dat dat niet lukt.
Manuma
Zeer actief

Juist als ie poept staat ie fijn stil toch? :F:
DeDiana
Zeer actief

Manuma schreef:Juist als ie poept staat ie fijn stil toch? :F:
Ja, maar als hij zes meter bij je vandaan in de bosjes staat te poepen, dan duurt het even voordat je bij je hond bent om de andere hond te blokken ;-)
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Het ligt eraan waar het gebeurt, als het een veilige plek is wil ik Bowie vaak los laten maar als het op een plek is waarvan ik weet dat het niet veilig is laat ik haar aan de lijn... en dan bru ik die andere eigenaar toe.. en de hond blok ik of doe ik verdomde naar tegen.. Bowie houdt er niet van en ik irriteer me eraan... gewoon opzouten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”