Dus daar komt mijn volgende vragen.
In frankrijk gebruiken we nooit een Bench. Zelf mijn oom die hondebegeleider was heeft dat nooit gedaan (bedoelt niet dat hij in mijn ogen alles goed deed.)
Pups gingen van vroege leeftijd op een mat in de gang.
Hij negeerde gewoon als ze aan het piepen waren en gaaf wel aandacht voor het benodigde momenten.
ik snap heel goed het concept van zichzelf veilig voelen.
Het Is belangrijk dat een hond een plek heeft waar hij weet dat het hier "safe" is en dat het geen straf Is.
Ik snap ook dat het ongelukken kan voorkomen en dat het voor de baas prettig kan zijn om te weten dat de hond niet de hele huis aan het rommelen Is.
In mijn geval zo zou ik zeker maken bvb dat de hond niet mijn kat gaat opeten.
Toch mijn honden (nogmaals toen ik klein Was. Kinder erinneren is niet altijd trouw) hebben daar nooit een probleem aangetoond.
De cocker van mijn vader heeft wel een keer een houten lepel opgegeten. Dat wel.
Maar mijn vader en die mensen toen die tijd noemden ook niet zoveel tijd in een hond.
Ook eigenlijk niet zoveel in kinderen.
Het valt me op dat we nu wel veel betrokken en verantwoordelijk zijn dan toen.
ik vind een Bench heel vreemd in mijn Franse ogen.
We hadden altijd een maandje of een kussen. Ergens. Ik moest toen de hond in rust laten als hij daar was... (Was ff moejelijk ze hebben vaak gevonden slapend naast de hond op de mat of ja in de kennel. Maar de Herders waren zeer lief en beschermend voor mij. Blijkbaar vonden ze zelf heel leuk want soms kwamen ze mij halen !)
Uiteindelijk wil ik een hond of op mijn bed (is dat slecht?)
Of naast mijn bed voor het slaap tijd.
Dus als ik goed begrijp de voordelen zijn :
Structuur (vaste plek vaste tijden zoals eet momenten)
Veiligheid (voor alles en iedereen dus)
Opvoeding tot zindelijkheid
Maar Is dat echt een pre ?
Als ik een pup neem en direct op mijn bed (op een speciale doek waterbestendig om te voorkomen dat het een vaste plaas plek wordt) of naast mijn bed ligt (kan ook een doos bvb als het grote ruimte beangstigend is) heb ik dan veiligheid toch ?
Nu het ergerde mij niet zo erg ook als een ongeluk op bed komt. Zou ik best snappen van een pup. Zou ik negeren en naar buiten brengen. Positief benaderen als het wordt buiten gedaan.
Binnen snel wassen en negeren.
Dan nu de kat : Nou het zou erg simpel zijn. Mijn slaapkamer wordt dan de Bench. Tis een ruime kamer waar mijn poes geen toegang voor heeft.
Zolang ik niet weet dat deze twee dieren goed met elkaar kunnen omgaan zonder elkaar te vermoorden dan Is het territorium verdelen.
Maar de doel blijft toch dat het goed uitkomt.
Dan de Bench Is fijn voor mijn poes. Zo kan ze de pup ruiken en aan wenen zonder onveilig te voelen.
Ik vind het lastig te overwegen. Bovendien ik lees verdeelde mening over dit onderwerp...
Ik ben geen fan van op eerste indruk maar ik ben zeker dat jullie mischieen positieve ervaringen daarvan hebben.
Kunnen jullie me vertellen hoe jullie dat deden en vooral de "goed bedacht" ideeën dat jullie hadden die uiteindelijk niet zo goed verlopen zijn