Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jonge hond gek op bange poezen, poezen vinden de hond eng

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Yindi2015
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tibetaan en Spaans mixje
Aantal honden: 2

Jonge hond gek op bange poezen, poezen vinden de hond eng

Ongelezen bericht door Yindi2015 »

Hoi allemaal,

Sinds afgelopen zaterdag heb ik een jong teefje van bijna 7 mnd in huis. Ze is een asiel hondje uit Spanje en heeft dus weinig gezien en geleerd. Ook heb ik 2 katten, heilige birmanen. Dit zijn echte doetjes en vinden Yindi (de hond) nogal eng.
Ik heb Yindi deze week in bijzijn van de katten aan een tuigje aan de riem gehouden en ze leert wel snel.
Als ik zeg zachtjes doen en ze negeert de kat krijgt ze een koekje. En dat gaat echt heel goed tot de kat gaat bewegen. Dan wil ze er achteraan, wat begrijpelijk is. Maar mijn katten vinden dit echt heel eng, 1 probeerde net dwars door het kattenluik te duiken terwijl deze op slot zat.
Hebben jullie misschien tips hoe ik de katten wat dapperder kan krijgen en hoe de hond minder in ze geïnteresseerd raakt?
Gewoon hun gang laten gaan durf ik niet aan want 1 van mijn katten stopt met eten als ze erge stress heeft. Dat heb ik al 2x mee gemaakt en toen heeft ze het alleen gered door te dwang voeren.
Ik moet wel zeggen dat de katten inmiddels al wel weten hoe ze moeten blazen tegen Yindi, dus ze zijn al wat assertieve geworden ;)
Alleen als ze gaan blazen vindt Yindi dit weer een beetje spannend en dan gaat ze ervoor liggen en blaffen en heel hard kwispelen haha.

Ik hoor graag of jullie hier ervaring mee hebben en wat jullie tips zijn.

Groetjes Gwenda
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Jonge hond gek op bange poezen, poezen vinden de hond en

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Gewoon corrigeren?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Geeft het de tijd, de hond is pas 1 week bij je ;)
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zorgen dat de hond de katten niet lastig kan vallen (inderdaad aan de riem als dat nodig is) en ervoor zorgen dat de katten voldoende hoge plekjes hebben waar ze veilig zijn voor de hond.
Ik laat het contact tussen honden en katten hier altijd van de katten uitgaan. De honden mogen dus niet achter de katten aan gaan of opdringerig zijn. Ik heb een aantal opvanghonden om die reden ook een of een paar dagen in huis aan de lijn moeten houden. Veel belonen als ze de katten negeren en rustig zijn in bijzijn van de katten.
Mijn katten zijn ook niet superassertief naar honden, maar ook totaal niet bang en maken meestal snel zelf contact. Van zich af meppen doen ze eigenlijk niet - als ze geen zin hebben in een snuffelende hond, springen ze ergens op. Omdat katten veel moeilijker te sturen zijn en ook best schade kunnen aanrichten als ze een keer flink meppen met nagels, zou ik niet zoeken in de katten assertiever laten worden, maar er gewoon voor zorgen dat de hond ze niet lastig kan vallen en ze weten dat ze van de hond dus niets te vrezen hebben. En bij katten kan het nou eenmaal wat langer duren voordat ze gewend zijn.
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

Ik zou het alvast niet zoeken in je katten 'dapperder' maken. Zoiets zit in een kat of het zit er niet in, je kan ze niet aanleren om op hun kont te blijven zitten en de hond eens in z'n gezicht te slaan. Die taak is echt helemaal aan jou. Ik heb zelf een zevenjarige hond nog laten wennen aan vier (verspreid over zo'n 3 jaar) katten en dat duurde echt wel wat langer dan een week. Een hoop frustratie want soms leek het nooit goed te komen maar op den duur lagen ze allemaal gezellig bij elkaar.
Het belangrijkste is om ten alle tijden te voorkomen dat de hond achter de katten aan kan rennen. In het begin heeft onze hond heel veel aan de riem gezeten en als ik er niet bij was waren de hond en katten gescheiden. Op den duur wel samen los (als ik erbij was) maar dan nog ging de hond wel eens achter een van de katten aan (een was toen een kitten van 3 maanden die nooit blies of uithaalde naar de hond en altijd wegrende) en soms was ik te laat met opletten en zag ik Krissie* al achter de kat aanrennen. Nou geloof me, één luide brul en ze had dondersgoed door dat achter katten aanrennen niet mocht in dit huis.

Dit heeft alles bij elkaar echt wekenlang geduurd en ik moet zeggen dat bij een van de katten die wel flink van zich afsloeg en blies het absoluut niet sneller of beter verliep. Krissie* werd daar alleen maar nog meer opgewonden van en ze leken wel hele dagen ruzie te hebben. Na die eerste weken zijn het overigens wel beste vriendjes geworden en heeft ze altijd groot ontzag voor hem gehad :mrgreen: . Kortom: een hoop geduld en geef je hond gewoon absoluut geen kans om achter de katten aan te rennen of wat dan ook. Zodra de katten doorhebben dat hond niks doet/kan doen zullen ze ook sneller hun angst overwinnen.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

dat achterna jagen moet je echt voor zijn , het is veel te zelfbelonend voor de hond.
Dus idd riem eraan of in dr nekvel grijpen.
Ik heb een kat die er een spel van maakt met mijn puberteef en een poes die dat nou juist weer helemaal niet leuk vind en ze weet inmiddels wel het verschil maar dat jagen is te leuk en dat word dus door ons gecorrigeerd,ik wil het niet hebben want de kat gaat er aan onderdoor als je het laat duren, dat is sneu.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik ga mee met de posters boven mij: zorg dat de hond absoluut de kans niet krijgt om de katten op te jagen of na te jagen. Dat is belangrijk omdat je moet zien te voorkomen dat de katten gaan of blijven wegrennen.
Dus zoals gezegd: hond aan de riem en als je er niet bij bent hond en katten gescheiden houden.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Zamunda schreef:Ik ga mee met de posters boven mij: zorg dat de hond absoluut de kans niet krijgt om de katten op te jagen of na te jagen. Dat is belangrijk omdat je moet zien te voorkomen dat de katten gaan of blijven wegrennen.
Dus zoals gezegd: hond aan de riem en als je er niet bij bent hond en katten gescheiden houden.
Dat dus. Ik heb mijn opvanger uit Roemenië (die buitenshuis liep te schuimbekken als ze een kat zag) echt heel kort gehouden toen wij een kitten kregen. De poes zat dus altijd boven als wij er niet bij waren en als we in de kamer waren, dan liet ik haar op schoot zitten. Ik claimde haar als het ware.
Dit heeft ongeveer een maand of twee geduurd en zodra mijn honden ook maar naar haar kéken, corrigeerde ik ze. Mijn kat, afblijven!
Inmiddels is poes 8 maanden en gaat het prima, ze liggen zelfs naast elkaar te slapen. Alleen als de honden een botje krijgen of hun bak voer, dan gaat de poes nog even naar boven omdat ik niet wil dat de honden zich gedwongen voelen om hun voer of botje te moeten verdedigen.
Zorg er trouwens ook voor dat de kat(ten) altijd een uitwijkplaats in de kamer hebben waar ze buiten bereik van de hond kunnen zijn.
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Toch denk ik dat een poosje gewenning wel meespeelt. Patty wil wel graag achter Bela aan. Soms doet ze dat ook, in van die onbewaakte momenten. Dan geef ik een brul. Op momenten dat ze wat rustiger is en Bela er ook bij is, mag ze snuffelen. Bela is geen poes die van zich af blaast, Lola wel. Er gewoon goed bovenop blijven zitten dus.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Yindi2015
Vaste gebruiker

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Dan pak ik het toch al op de juiste manier aan :)
Als jullie de hond aan de riem hadden, hadden jullie die dan zelf vast of legde je de hond ergens vast?
Ik begrijp dat het tijd gaat kosten hoor en dat is ook geen probleem. Ik wil het alleen wel goed aanpakken, vandaar mijn vraag hier.
Ik heb ervaring met honden en met katten alleen niet met de omgang tussen die 2 haha.
Er zit ook geen kwaad in Yindi, ze is gewoon een onstuimige jonge hond :)
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik had de hond wel eens aan de heupgordel, maar ook wel gewoon aan de riem met mijn voet erop, als ik bijvoorbeeld aan tafel zat of op de bank.
Als ik even de kamer uit moest en de hond kon niet mee (om te douchen bijvoorbeeld), legde ik de hond in de bench - even scheiden in verschillende ruimtes kan ook, maar dat is bij mijn appartement lastig.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik heb Patty niet aan de riem en ik zet haar ook niet apart. Ze kan zich gedragen bij Lola, dus heeft ze zich ook maar te gedragen bij Bela. de laatste tijd ligt ze vaak naast Lola op een dekentje. Dus ze kan het heus wel.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja er zal altijd een beetje interactie zijn tussen honden en katten, zolang ze elkaar geen pijn doen zou ik er niet heel krampachtig mee omgaan dat maakt het alleen maar spannender..... :wink: Toen ik Sneeuw kreeg, wist ik ook niet wat ze van katten vond, maar dat ging allemaal prima, mede omdat mijn katten shokproof zijn door ervaring, maar ervaring moeten ze wel op kunnen doen... beetje bij beetje. nu lopen ze elkaar nog wel eens te pesten hoor, de katten de honden of anders om :engel: zorg in ieder gevall dat de katten hoog kunnen gaan zitten en de hond uit de wek kunnen gaan en geef het tijd :wink:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Spreek uit ervaring dat het even kan duren als het niet zo lekker loopt. Maar het kan best goed uitpakken ben ik achter.
Toen Indy in huis kwam wilde ze er ook achteraan. Dit mocht NIET, gewoon NIET! En dat begreep ze al snel.
Poes bijt van zich af. Die hebben nu een wapenstilstand en negeren elkaar.
Kater en Indy spelen zelfs, tot ik er soms gestoord van wordt en zeg dat het klaar is.

En zorgen dat de katten omhoog kunnen. Hier verschillende plekken waar ze lekker naar beneden kunnen kijken en Indy uit kunnen lachen vanaf grote hoogte, haha.

Als we weg gaan en s'nachts dan zitten katten en Indy gescheiden. Als ik even ga douchen ofzo loopt alles bij elkaar zonder problemen.

Ik kreeg ook de tip om er niet zo mega bovenop te zitten, dan wordt de aandacht alleen maar leuker voor elkaar.
Ook heeft poes wel eens een kussen naar haar kop gekregen. Die had (en soms nog) een handje van om Indy uit te gaan zitten dagen. Echt loeren naar Indy met die eigenwijze poezenkop. En dat mocht van ons ook niet.
Yindi2015
Vaste gebruiker

Wel fijn om te horen dat het bij jullie ook wel wat langer geduurd heeft voordat het gewend was. Vandaag consequent aan het oefenen geweest en zodra Yindi naar de katten keek meteen uhhh geroepen en afgeleid met een koekje of botje als ze goed luisterde. Dat ging nu al super zolang ze stil blijven zitten. Zodra ze gaan bewegen zijn ze nog veel te interessant haha. Maar we blijven oefenen en corrigeren, gaat vast helemaal goed komen!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”