Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

blaffen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Alhomaro
Actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herder, Kuvasz en Havanezer
Aantal honden: 3

blaffen

Ongelezen bericht door Alhomaro »

Ieder voorjaar is het weer raak. 's Avonds veel blaffende honden buiten en Kyra die dus ook de hele avond in de tuin staat te blaffen. En wat ik ook doe of zeg, ze zorgt er wel voor dat ze buiten mijn bereik blijft en vertikt het om naar binnen te gaan.
Boos worden werkt alleen maar averechts, dus probeer ik mijn geduld te bewaren. Maar dat is verdomd moeilijk als je al een half uur staat te roepen. En dan komt ze aangelopen en net als ze vlakbij is, besluit ze toch maar weer terug te gaan. En dat niet 1 keer maar wel 5, 6 keer. Met koekjes lokken heeft op dat moment totaal geen zin.
Is ze eindelijk binnen blijft ze onrustig. Rondjes lopen in huis. Als ze op haar plaats moet ligt ze zachtjes te grommen, om dan ineens weer in een gigantisch geloei uit te barsten.
Soms loop ik met haar langs het tuinhek en zeg dat het goed is, dat er niets aan de hand is. En heel soms helpt dat voor 5 minuten. Daarna gaat ze gewoon weer door.
Kyra is een gecastreerde Kuvasz teef van 5 jaar.
Verder is ze wel heel lief en meestal luistert ze ook wel aardig. Maar op dit soort momenten is ze totaal onbereikbaar.
Afbeelding
Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin
Aantal honden: 2

Re: blaffen

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Naar binnen roepen, boos worden, geduld bewaren heeft geen enkele zin en werkt, zoals je merkt averechts.
Kyra doet precies waar ze voor is gemaakt, ze waakt. Dat kun je niet onderdrukken, maar wel waarderen. Slaat ze aan, ga kijken, samen met haar, beloon haar met je stem, knuf of koekje. Neem het vervolgens van haar over door in de richting te staan en te kijken waar ze naar blaft, en stel haar gerust. Wees zelf rustig, ben je ongeduldig of haastig voelt Kyra dit feilloos aan. Dus niets soms maar voorlopig even altijd met haar langs het tuinhek lopen, Nu is dat misschien intensief, maar het loont zich op de lange termijn
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Alhomaro schreef:Ieder voorjaar is het weer raak. 's Avonds veel blaffende honden buiten en Kyra die dus ook de hele avond in de tuin staat te blaffen. En wat ik ook doe of zeg, ze zorgt er wel voor dat ze buiten mijn bereik blijft en vertikt het om naar binnen te gaan.
Boos worden werkt alleen maar averechts, dus probeer ik mijn geduld te bewaren. Maar dat is verdomd moeilijk als je al een half uur staat te roepen. En dan komt ze aangelopen en net als ze vlakbij is, besluit ze toch maar weer terug te gaan. En dat niet 1 keer maar wel 5, 6 keer. Met koekjes lokken heeft op dat moment totaal geen zin.
Is ze eindelijk binnen blijft ze onrustig. Rondjes lopen in huis. Als ze op haar plaats moet ligt ze zachtjes te grommen, om dan ineens weer in een gigantisch geloei uit te barsten.
Soms loop ik met haar langs het tuinhek en zeg dat het goed is, dat er niets aan de hand is. En heel soms helpt dat voor 5 minuten. Daarna gaat ze gewoon weer door.
Verder is ze wel heel lief en meestal luistert ze ook wel aardig. Maar op dit soort momenten is ze totaal onbereikbaar.
Ik denk dat dit precies de crux is: "meestal luistert ze ook wel aardig"... Ja dan vind ik het niet vreemd dat ze op een moeilijk moment níet luistert. Dus mijns inziens ligt het aan de algemene omgang en zul je daaraan moeten werken om haar zover te krijgen dat ze óók op die moeilijke momenten naar je luistert.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Gooi er een 10 (of 20, ligt eraan hoe ver ze van je vandaan blijft)-meter-lijn aan. Loopt ze onnodig te blaffen, dan kun je haar zó mee naar binnen sleuren. Er is nogal een verschil tussen waaks aanslaan en als een idioot naar alles staan blaffen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ze heeft dus schijt aan je als ze eenmaal in die modus zit. Speelt natuurlijk ook mee wat die andere honden haar vertellen met hun geblaf en zij hun.
Als ik het zo hoor probeert ze je wat te vertellen wat zij serieus voelt. Kun je het niet over een andere boeg gooien als straf niet helpt. Zelf buiten gaan zitten en haar laten weten dat je haar gehoord hebt en haar op die manier gerust stelt .?
Pien heb ik zo ver dat ze mij komt waarschuwen binnen , ze blaft en komt dan binnen met wat gepiep terwijl ze mij aankijkt en zich omdraait zo van loop eens even mee want ik vertrouw het niet.
Mijn jonge poedel die een kruising tussen luchtalarm, politiesirene en operazangeres met kapotte stembanden na doet om niets , probeer ik ook zo ver te krijgen. Is een iets trager proces omdat haar zus daar dan ook een schepje bovenop doet , gelukkig met minder geluid en drama. . Maar ze komt af en toe al naar binnen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Isa heeft ook ineens zon periode. Cónstant blaffen naar allerlei dingen. Ik moet bij haar vóór zijn dat ze in zon blaf-modus komt.

Ik probeerde ook alles boos worden etc maar ze vertikt het dan te komen.

Nu zeg ik bij de eerste blaf verschijnselen "nee, hier". En dat werkt, dan is ze nog "bereikbaar".
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Klopt het dat je in Hongarije woont? Misschien is het een hele stomme vergelijking, maar ik was afgelopen jaar in Bonaire en daar was het ook iedere avond raak. De hele avond overal hoorde je blaffende honden. Wij zaten zelf boven op een berg, verder weg van het geblaf, maar je hoorde het wel heel goed. Het waren daar vooral de zwerfhonden geloof ik en het lijkt me niet zo heel vreemd dat honden bij mensen thuis dan mee doen als ze buiten zijn. Dus ik zou er voor kiezen om mijn hond dan niet naar buiten te doen als ik niet wilde dat hij of zij ging blaffen. Het zal best mogelijk zijn om het af te leren, maar het is ook wel een beetje de kat (hond) op het spek binden.
xTessa
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door xTessa »

Ik denk dat ik er dan voor zou kiezen om mijn hond binnen te houden en daar rustig te houden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Alhomaro schreef:Ieder voorjaar is het weer raak. 's Avonds veel blaffende honden buiten en Kyra die dus ook de hele avond in de tuin staat te blaffen. En wat ik ook doe of zeg, ze zorgt er wel voor dat ze buiten mijn bereik blijft en vertikt het om naar binnen te gaan.
Dat is het voorjaar dus (de meeste dieren worden daar wat onrustiger van) en dat blaffen zou wel eens de "avond omblaf" kunnen zijn.
De honden maken over grote afstanden contact met elkaar en wisselen nieuwtjes uit.,

Zo is het mij ooit een keertje uitgelegd en ik vond het wel een grappige verklaring. :mrgreen:
Er zit misschien ook best wat in.

Als je het niet wilt (vanwege buren e.d.) dan lijkt me het advies van de lange lijn wel wat.
Dan kan je haar als ze blaft tenminste meteen binnen halen :ok:
Een keer roepen (niet een half uur roepen) en geen koekjes als ze niet direct komt (ook niet lokken), maar aan de lijn naar binnen halen en klaar.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Alhomaro
Actief

*Skye* schreef:Klopt het dat je in Hongarije woont? Misschien is het een hele stomme vergelijking, maar ik was afgelopen jaar in Bonaire en daar was het ook iedere avond raak. De hele avond overal hoorde je blaffende honden. Wij zaten zelf boven op een berg, verder weg van het geblaf, maar je hoorde het wel heel goed. Het waren daar vooral de zwerfhonden geloof ik en het lijkt me niet zo heel vreemd dat honden bij mensen thuis dan mee doen als ze buiten zijn. Dus ik zou er voor kiezen om mijn hond dan niet naar buiten te doen als ik niet wilde dat hij of zij ging blaffen. Het zal best mogelijk zijn om het af te leren, maar het is ook wel een beetje de kat (hond) op het spek binden.

Ik woon inderdaad in Hongarije. En inderdaad heel veel loslopende honden hier. Zijn niet altijd per se zwerfhonden, hoewel die er natuurlijk ook tussen zitten. Maar ook heel veel loopse teefjes in de buurt, waardoor veel reuen erop uit trekken. Daar reageren inderdaad alle honden die wel netjes in hun tuin blijven natuurlijk ook op.
Als ik haar binnen houd is ze ook erg onrustig. Veel blaffen, rondlopen, op de bank springen (wat ze niet mag en anders ook niet doet). Alleen in de slaapkamer hoort ze wat minder en is ze wat minder onrustig.
Daar komt bij, dat ze gisteren en vandaag overdag verplicht binnen moet blijven, omdat mijn tuinman aan het werk is en zij hem opvreet als ze de kans krijgt. Dus overdag binnen en 's avonds ook nog binnen is wel erg veel. Gelukkig duurt het na vandaag weer een week voor hij komt, dus dan kan ze overdag wel naar buiten en dan zou het inderdaad een optie zijn om haar 's avonds binnen te houden. Desnoods in de slaapkamer.
Afbeelding
Alhomaro
Actief

Lemuria schreef:Gooi er een 10 (of 20, ligt eraan hoe ver ze van je vandaan blijft)-meter-lijn aan. Loopt ze onnodig te blaffen, dan kun je haar zó mee naar binnen sleuren. Er is nogal een verschil tussen waaks aanslaan en als een idioot naar alles staan blaffen.

Kyra kennende zal dat misschien 1 keer lukken. De tweede keer heeft ze het door en blijft ze op zo'n afstand, dat ook de lange lijn voor mij niet bereikbaar is. Bovendien vind ik dat ook wel een beetje een risico. Teveel obstakels hier in de tuin waar ze achter kan blijven hangen met zo'n lijn.
Afbeelding
Alhomaro
Actief

ranetje schreef:
Dat is het voorjaar dus (de meeste dieren worden daar wat onrustiger van) en dat blaffen zou wel eens de "avond omblaf" kunnen zijn.
De honden maken over grote afstanden contact met elkaar en wisselen nieuwtjes uit.,

Zo is het mij ooit een keertje uitgelegd en ik vond het wel een grappige verklaring. :mrgreen:
Er zit misschien ook best wat in.

Als je het niet wilt (vanwege buren e.d.) dan lijkt me het advies van de lange lijn wel wat.
Dan kan je haar als ze blaft tenminste meteen binnen halen :ok:
Een keer roepen (niet een half uur roepen) en geen koekjes als ze niet direct komt (ook niet lokken), maar aan de lijn naar binnen halen en klaar.

Het is inderdaad een grappige verklaring en zo klinkt het ook wel. Gelukkig hebben mijn 2 andere honden niet de behoefte om mee te blaffen. Ik merk wel dat ook Remy wat onrustiger is. Maar die wil alleen maar naar buiten als hier een hond langs loopt. Die moet dan even weg geblaft worden. En dan komt hij weer naar binnen of gaat op het terras liggen tot de volgende hond langskomt.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Alhomaro schreef:Gelukkig duurt het na vandaag weer een week voor hij komt, dus dan kan ze overdag wel naar buiten en dan zou het inderdaad een optie zijn om haar 's avonds binnen te houden. Desnoods in de slaapkamer
Als het wat warmer weer wordt kan je ook een tijdje 's avonds bij haar in de tuin zijn zodat je eerder in kan grijpen?
Of heeft dat op zo'n moment sowieso geen effect.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Alhomaro
Actief

ranetje schreef:
Alhomaro schreef:Gelukkig duurt het na vandaag weer een week voor hij komt, dus dan kan ze overdag wel naar buiten en dan zou het inderdaad een optie zijn om haar 's avonds binnen te houden. Desnoods in de slaapkamer
Als het wat warmer weer wordt kan je ook een tijdje 's avonds bij haar in de tuin zijn zodat je eerder in kan grijpen?

Daarvoor is het nu nog niet warm genoeg. Maar als dat wel zou kunnen helpt het de ene keer wel en de andere keer niet. Ik ga in ieder geval nu iedere keer als ze gaat blaffen met haar de omheining aflopen en laten zien dat er niets aan de hand is. Vanavond iets eerder naar binnen, voordat het blafconcert uit de buurt begint en dan met de laatste plasronde maar aan de riem in de tuin. Proberen of dat een beetje helpt.
Afbeelding
Lemuria

Alhomaro schreef:
Lemuria schreef:Gooi er een 10 (of 20, ligt eraan hoe ver ze van je vandaan blijft)-meter-lijn aan. Loopt ze onnodig te blaffen, dan kun je haar zó mee naar binnen sleuren. Er is nogal een verschil tussen waaks aanslaan en als een idioot naar alles staan blaffen.

Kyra kennende zal dat misschien 1 keer lukken. De tweede keer heeft ze het door en blijft ze op zo'n afstand, dat ook de lange lijn voor mij niet bereikbaar is. Bovendien vind ik dat ook wel een beetje een risico. Teveel obstakels hier in de tuin waar ze achter kan blijven hangen met zo'n lijn.
Kun je dan niet in het begin een stuk van de tuin afzetten zodat ze niet veel ruimte heeft om weg te rennen? Dan kun je vandaar uit verder trainen.
Je hebt lijnen die niet overal achter blijven hangen (misschien een waslijn of -ik geloof- neopreen lijnen?) en ik denk dat je haar niet urenlang alleen laat zonder even te gaan kijken?
ranetje
Zeer actief

Alhomaro schreef:
ranetje schreef:

Daarvoor is het nu nog niet warm genoeg. Maar als dat wel zou kunnen helpt het de ene keer wel en de andere keer niet. Ik ga in ieder geval nu iedere keer als ze gaat blaffen met haar de omheining aflopen en laten zien dat er niets aan de hand is. Vanavond iets eerder naar binnen, voordat het blafconcert uit de buurt begint en dan met de laatste plasronde maar aan de riem in de tuin. Proberen of dat een beetje helpt.
Lijkt me geen slecht idee :ok:

En het voorstel van Lemuria zie ik ook wel wat in (beschikbaar deel van de tuin kleiner maken) :D
Afbeelding
Lemuria

Kruimel53 schreef:Waslijn met metalen kern blijft niet hangen, evenals biothane. Als ze geen springer/klimmer is kun je een deel van je tuin afzetten met schapennet, ik gebruik dat bv in de vakantie rondom het huisje.
Ah ja, biothaan, dat was 't! :D
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Cursusje lassowerpen volgen. Als ze niet luistert, vangen en binnenhalen :mrgreen:

Nee zonder dollen, ik zou hetzelfde doen als Lemuria.
Ik heb eens een hond gehad voor de heropvoeding, die had er ook een handje van om dingen te doen die onwenselijk waren en dan vervolgens 'buiten bereik' te blijven van de eigenaar. Dan heb je aan mij de verkeerde, ik loop er net zolang achteraan tot ik ze te pakken heb(dan geen gestraf oid, maar als ik zei dat ze moeten komen, dan gaan ze erna aan de lijn of naar binnen). Kan even duren, maar wegrennen (zeker binnen afgesloten terrein) is geen optie om mijn commando te ontlopen. Ze hebben dat razendsnel door en luisteren erna wel.
Alhomaro
Actief

Kruimel53 schreef:Waslijn met metalen kern blijft niet hangen, evenals biothane. Als ze geen springer/klimmer is kun je een deel van je tuin afzetten met schapennet, ik gebruik dat bv in de vakantie rondom het huisje.

waslijn met metalen kern is hier niet te krijgen en biothane kende ik niet. Net even gegoogled en aangezien het ook voor paarden wordt gebruikt en Hongarije nou eenmaal een paardenland is, denk ik dat het hier wel te vinden moet zijn. ik ga in ieder geval op zoek. Helaas is Kyra wel een springer en klimmer. Als ik een deel van mijn tuin wil afzetten, zal ik er echt een hoog en stevig hekwerk neer moeten zetten. Daar moet ik dan nog eens goed over nadenken of dat te verwezenlijken is. Ik heb wel eerder geprobeerd om een stuk tuin af te zetten, waar de honden dan konden lopen als er hier werklui rondliepen. Maar het lukte toen echt niet om ze binnen die omheining te houden. Op zich is het wel een goed idee, maar ik moet inderdaad even bedenken hoe ik dat het beste kan aanpakken.
Afbeelding
Alhomaro
Actief

Hippo schreef:Cursusje lassowerpen volgen. Als ze niet luistert, vangen en binnenhalen :mrgreen:

Nee zonder dollen, ik zou hetzelfde doen als Lemuria.
Ik heb eens een hond gehad voor de heropvoeding, die had er ook een handje van om dingen te doen die onwenselijk waren en dan vervolgens 'buiten bereik' te blijven van de eigenaar. Dan heb je aan mij de verkeerde, ik loop er net zolang achteraan tot ik ze te pakken heb(dan geen gestraf oid, maar als ik zei dat ze moeten komen, dan gaan ze erna aan de lijn of naar binnen). Kan even duren, maar wegrennen (zeker binnen afgesloten terrein) is geen optie om mijn commando te ontlopen. Ze hebben dat razendsnel door en luisteren erna wel.

cursusje lassowerpen :LOL: ja dat idee kwam bij mij ook al op. Je zou het bijna gaan doen :lol1:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”