Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rangorde witte herder in gezin
Moderator: moderatorteam
-
lafleur82
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Rangorde witte herder in gezin
Wij hebben een zwitserse witte herder teefje van inmiddels 6 maanden oud en zijn druk bezig met de opvoeding. Ze kan inmiddels prima een paar uurtjes alleen bijven. Maar wanneer wij met ons gezin (twee volwassenen en 3 kinderen) en onze hond naar de stad gaan dan heeft ze er veel moeite mee als ik even alleen een winkel binnenga. Ze gaat dan blaffen en piepen tot ik weer terug ben, afleiden gaat erg moeizaam.
Wanneer mijn man alleen een winkel in gaat heeft ze daar veel minder moeite mee, ze wil wel naar hem toe maar ik kan haar vrij makkelijk afleiden en ze blijft dan rustig tot hij weer terug is. Ook als we in het bos lopen, man heeft haar aan de riem en ik loop wat verder weg begint ze te protesteren terwijl ze dat niet doet als het andersom is. Heeft het te maken met de rangorde, dat ze mij meer of juist minder als de leider ziet en zich daarom meer druk maakt als ik even van "ons groepje" weg ga? In huis is ze naar iedereen erg aanhankelijk dus daarin merken we geen verschil. Waarom doet ze dat vooral bij mij en veel minder bij mijn man en hoe kunnen we haar gedrag bijsturen?
Wanneer mijn man alleen een winkel in gaat heeft ze daar veel minder moeite mee, ze wil wel naar hem toe maar ik kan haar vrij makkelijk afleiden en ze blijft dan rustig tot hij weer terug is. Ook als we in het bos lopen, man heeft haar aan de riem en ik loop wat verder weg begint ze te protesteren terwijl ze dat niet doet als het andersom is. Heeft het te maken met de rangorde, dat ze mij meer of juist minder als de leider ziet en zich daarom meer druk maakt als ik even van "ons groepje" weg ga? In huis is ze naar iedereen erg aanhankelijk dus daarin merken we geen verschil. Waarom doet ze dat vooral bij mij en veel minder bij mijn man en hoe kunnen we haar gedrag bijsturen?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Rangorde witte herder in gezin
Sommig honden hechten in het bijzonder aan één persoon in plaats van het hele gezin. En dat zie je juist bij Herders vaak. Ze heeft je man dus uitgekozen als haar echte baas. Betekent niet dat ze geen respect heeft voor jou, maar hij is voor haar het belangrijkst. Ik zou dat niet bijsturen denk ik, tenzij ze compleet schijt heeft aan je en dat voor problemen zorgt.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Maeve, waarom is jou conclusie dat hij vooral aan haar man gehecht is? Ik zou juist zeggen dat de hond vooral aan haar is gehecht?

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Oh, verkeerd gelezen
Andersom dus.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Elco had dat ook. Wij hebben gewoon maandenlang regelmatig geoefend met dat Elco met m'n man de ene kant op liep, terwijl ik de andere kant op liep of bleef staan. Het is zo goed gelukt dat Elco nu automatisch met m'n man meeloopt als we niets zeggen 
-
lafleur82
- Vaste gebruiker
Bedankt voor de reacties. Dus het heeft toch te maken met de emotionele band, misschien toch omdat ik het meest thuis ben? Op zich niet erg natuurlijk maar het is gewoon erg vervelend als ze in het winkelcentrum zo luidruchtig doet, zowel voor mijn man als voor haarzelf.
Fotogravinnetje, wat goed dat jullie het hebben opgelost. Wij zullen het ook op die manier gaan aanpakken, kijken of het ons ook lukt.
Fotogravinnetje, wat goed dat jullie het hebben opgelost. Wij zullen het ook op die manier gaan aanpakken, kijken of het ons ook lukt.
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Hier ook een hond die alles bij elkaar krijste als ik de supermarkt in ging en hij bij mijn man buiten moest wachten. Hij hing echt heel erg aan mij, ik was en ben ook als meeste thuis.
Het is bij ons vanzelf over gegaan. We zijn gewoon door gegaan met dat soort situaties normaal te laten zijn. We reageerde er totaal niet op. Ik haalde hem pas ook weer aan als hij rustig was.
Nu doet hij het nooit meer, ik ben duidelijk nog steeds degene waar hij het liefst bij is. Maar manlief is een goede tweede
We hebben er dus niet actief iets mee gedaan. Behalve dan het blijven doen. En mijn man gaat bijna iedere dag 1x alleen op pad met Skye om lekker samem te wandelen en genietwn en aan hun band te werken. Dat scheelt denk ik heel veel.
Hou vol en probeer de verwijtende blikken van mensen die denken dat je je hond iets aan doet te negeren
Het is bij ons vanzelf over gegaan. We zijn gewoon door gegaan met dat soort situaties normaal te laten zijn. We reageerde er totaal niet op. Ik haalde hem pas ook weer aan als hij rustig was.
Nu doet hij het nooit meer, ik ben duidelijk nog steeds degene waar hij het liefst bij is. Maar manlief is een goede tweede
Hou vol en probeer de verwijtende blikken van mensen die denken dat je je hond iets aan doet te negeren
-
lafleur82
- Vaste gebruiker
Goed om nog een reactie te lezen waarbij het verbetert is. We blijven haar inderdaad ook regelmatig meenemen naar het winkelcentrum, ze zal het vast ook wel leren dan.
- *Skye*
- Zeer actief
Die afleiding hielp hier voor geen meter. Man kon op zijn kop gaan staan, Skye zijn lievelingsspeeltje voor zijn neus houden, het maakte niet uit. Skye was onbereikbaar op zo een moment.
Het enige wat een beetje kon helpen was dat hij met Skye weg liep en dan na een paar 100 meter was Skye wel vergeten waarom hij zo deed.
Het enige wat een beetje kon helpen was dat hij met Skye weg liep en dan na een paar 100 meter was Skye wel vergeten waarom hij zo deed.
-
lafleur82
- Vaste gebruiker
Ja klopt, mijn man staat er niet passief bij hoor maar probeert haar rustig te krijgen en af te leiden. Commando's geven met lekkers als beloning helpt niet goed terwijl ze normaal wel heel erg gefixeert is op eten. Met haar een stukje doorlopen gaat hij de volgende keer proberen, dat werkt bij haar misschien ook wel.
- *Skye*
- Zeer actief
Hopelijk gaat het helpen. Soms moest hij echt heel ver weg lopen, maar dat werd iedere keer een stukje korter. Wat we bv ook wel eens deden gewoon tijdens de wandeling was dat ik even een ander straatje in liep. Alles steeds meer opgebouwd. Succes, de aanhouder wintlafleur82 schreef:Ja klopt, mijn man staat er niet passief bij hoor maar probeert haar rustig te krijgen en af te leiden. Commando's geven met lekkers als beloning helpt niet goed terwijl ze normaal wel heel erg gefixeert is op eten. Met haar een stukje doorlopen gaat hij de volgende keer proberen, dat werkt bij haar misschien ook wel.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat is hier ook en ik doe het meeste met ze, ik vermoed dat ze daardoor onrustiger zijn als ik weg ben.Heavy schreef:Sommige honden vooral herders willen graag de roedel bij elkaar houden .
Mir kan prima weg zonder gedoe, dat gebeurt namelijk elke dag al.
Als we samen lopen zie je het ook, splitsen ze op dan is dat erge paniek. Wetters zijn enorme regelaars (net herders soms) en uit elkaar onderweg, dat kan écht niet!
Het gaat vaak vanzelf over als ze wat ouder en daardoor stabieler worden.
-
blondie
- Zeer actief
's ochtends laat ik de honden uit en mijn vriend fietst dan naar rechts en ik loop met de honden naar links.
Niets aan de hand.
Laatst ging hij ook naar links en fietste voor ons uit. Dat was even lastig. Toen hij later op een andere plek ook nog eens terug kwam fietsen om mij wat te geven was het hek van de dam. Toen hij daarna wegfietste had ik echt een hond die bleef zoeken naar de baas en bleef trekken in de richting van waar hij was gefietst. Afleiden helpt dan wel, maar het was niet echt fijn
Laatst wilde mijn vriend dus weer linksaf slaan, maar toen heb ik toch maar vriendelijk verzocht dat niet te doen.
Leren wachten als een van de baasjes uit zicht verdwijnt is een dingetje waar ze vertrouwen in moeten krijgen. Als het regelmatiger gebeurd weet je hond op een bepaald moment ook wel dat jij gewoon ook weer terug komt.
Mijn volwassen herder liet ik destijds even bij mijn moeder wachten terwijl ik het Kruidvat in liep .. Dat was heel dom van mij.
Ik hoorde hilariteit buiten, en besloot toch maar even polshoogte te nemen. Zag ik Finn bijna bij de deuropening en mijn moeder om een paal heen met beide handen de riem vasthoudend roepen "FIHINN dit is niet leuk!!!!".
De hond even kort toegesproken, af en blijf, want dat kon hij verder prima.. en toen was er niets meer aan de hand. In aanvang was het even erg sneu voor mijn moeder
Maar goed, zo zijn er wel vaker dingen misgegaan als ik erbij was en mijn ouders hadden de hond(en) vast. Als ik even weg liep onverwachts dan waren de honden het daar nooit zo mee eens in ieder geval. Ik kon ze beter even melden dat ik wegging, dat ze lief moesten zijn
en dat vrouwtje zo weer terug was.
Niets aan de hand.
Laatst ging hij ook naar links en fietste voor ons uit. Dat was even lastig. Toen hij later op een andere plek ook nog eens terug kwam fietsen om mij wat te geven was het hek van de dam. Toen hij daarna wegfietste had ik echt een hond die bleef zoeken naar de baas en bleef trekken in de richting van waar hij was gefietst. Afleiden helpt dan wel, maar het was niet echt fijn
Laatst wilde mijn vriend dus weer linksaf slaan, maar toen heb ik toch maar vriendelijk verzocht dat niet te doen.
Leren wachten als een van de baasjes uit zicht verdwijnt is een dingetje waar ze vertrouwen in moeten krijgen. Als het regelmatiger gebeurd weet je hond op een bepaald moment ook wel dat jij gewoon ook weer terug komt.
Mijn volwassen herder liet ik destijds even bij mijn moeder wachten terwijl ik het Kruidvat in liep .. Dat was heel dom van mij.
Ik hoorde hilariteit buiten, en besloot toch maar even polshoogte te nemen. Zag ik Finn bijna bij de deuropening en mijn moeder om een paal heen met beide handen de riem vasthoudend roepen "FIHINN dit is niet leuk!!!!".
De hond even kort toegesproken, af en blijf, want dat kon hij verder prima.. en toen was er niets meer aan de hand. In aanvang was het even erg sneu voor mijn moeder
Maar goed, zo zijn er wel vaker dingen misgegaan als ik erbij was en mijn ouders hadden de hond(en) vast. Als ik even weg liep onverwachts dan waren de honden het daar nooit zo mee eens in ieder geval. Ik kon ze beter even melden dat ik wegging, dat ze lief moesten zijn
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Klopt. Skadi is er nu ook stabieler in.Marjoleine schreef:Het gaat vaak vanzelf over als ze wat ouder en daardoor stabieler worden.
Maar leuk vindt ze het nog steeds niet.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- *Skye*
- Zeer actief
Leuk zullen honden die dat hebben het denk ik nooit gaan vinden. Skye vind het ook nog steeds echt veel logischer en vooral leuker als ik bij hem blijf en mijn man even de supermarkt in gaat. Maar voor degene waar de hond dus niet zo gehecht aan is, staat het iets fijner met een hond die het 'gewoon' niet leuk vindt en super alert is tot het vrouwtje komt, dan dat hij staat met een hond die krijst als een speenvarken en zich gedraagt alsof hij wordt mishandeldMiranda schreef:Klopt. Skadi is er nu ook stabieler in.Marjoleine schreef:Het gaat vaak vanzelf over als ze wat ouder en daardoor stabieler worden.
-
lafleur82
- Vaste gebruiker
Haha, inderdaad. Die herrie trekt nogal de aandacht van voorbijgangers*Skye* schreef:Leuk zullen honden die dat hebben het denk ik nooit gaan vinden. Skye vind het ook nog steeds echt veel logischer en vooral leuker als ik bij hem blijf en mijn man even de supermarkt in gaat. Maar voor degene waar de hond dus niet zo gehecht aan is, staat het iets fijner met een hond die het 'gewoon' niet leuk vindt en super alert is tot het vrouwtje komt, dan dat hij staat met een hond die krijst als een speenvarken en zich gedraagt alsof hij wordt mishandeldMiranda schreef:Klopt. Skadi is er nu ook stabieler in.Marjoleine schreef:Het gaat vaak vanzelf over als ze wat ouder en daardoor stabieler worden.
- gyanty
- Zeer actief
Ik zou het eerst eens wat kleiner oefenen en niet in het winkelcentrum. Ook gewoon als jullie eens samen wandelen, splits maar eens. Het is een kwestie van leren en niet meteen in het diepe gooien als je toch al weet dat die situatie nog heel moeilijk is.
Waarom een kaartje eraan hangen. Neem het gewoon aan als feit. Als jij weggaat piept hij, als je man weg gaat niet. Meer hoef je niet te weten, enkel dat hij in jou geval nog wat oefening nodig heeft en dat je hem misschien een wat vaker los moet laten en meer je man moet laten doen. Kleine zaken zoals bijvoorbeeld voeren. En jij moet wat vaker weg gaan. Opbouwen in tijd en moeilijkheid
Waarom een kaartje eraan hangen. Neem het gewoon aan als feit. Als jij weggaat piept hij, als je man weg gaat niet. Meer hoef je niet te weten, enkel dat hij in jou geval nog wat oefening nodig heeft en dat je hem misschien een wat vaker los moet laten en meer je man moet laten doen. Kleine zaken zoals bijvoorbeeld voeren. En jij moet wat vaker weg gaan. Opbouwen in tijd en moeilijkheid

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
gyanty schreef:Ik zou het eerst eens wat kleiner oefenen en niet in het winkelcentrum. Ook gewoon als jullie eens samen wandelen, splits maar eens. Het is een kwestie van leren en niet meteen in het diepe gooien als je toch al weet dat die situatie nog heel moeilijk is.
- Miranda
- Erelid
*haalt schouders op**Skye* schreef:Maar voor degene waar de hond dus niet zo gehecht aan is, staat het iets fijner met een hond die het 'gewoon' niet leuk vindt en super alert is tot het vrouwtje komt, dan dat hij staat met een hond die krijst als een speenvarken en zich gedraagt alsof hij wordt mishandeld
Och, ik heb wel eens een kwartier met een luidkeels krijsende Skadi in het bos gestaan.
Jeroen was vooruit gelopen naar de auto. Krijsen, dokter!
Maar voordat ze zich kon gedragen gingen we echt geen stap zetten. Dus ik speelde boom, terwijl Skadi hysterisch uit haar plaat ging.
Uit alle richtingen kwamen wandelaars aangesneld om te kijken welke bruut zijn hond zo afschuwelijk aan het mishandelen was.
Om eenmaal bij het spektakel aangekomen verbijsterd te kijken naar de krijsende hond en de doodkalme vrouw die de lucht stond te bestuderen.
"Ze moet stil zijn voor we verder lopen" verklaarde ik op verbaasde vragen.
Na een kwartier was ze inderdaad stil. Ik zette één stap in de goede richting, en het hele drama begon van voren af aan
Dus ik weer boom spelen.
Al met al heeft het zo'n drie kwartier geduurd voor het kwartje écht gevallen was, geloof ik
And few will ever climb
- *Skye*
- Zeer actief
Zo ben je in ieder geval wel even lekker bezigMiranda schreef:*haalt schouders op**Skye* schreef:Maar voor degene waar de hond dus niet zo gehecht aan is, staat het iets fijner met een hond die het 'gewoon' niet leuk vindt en super alert is tot het vrouwtje komt, dan dat hij staat met een hond die krijst als een speenvarken en zich gedraagt alsof hij wordt mishandeld
Och, ik heb wel eens een kwartier met een luidkeels krijsende Skadi in het bos gestaan.
Jeroen was vooruit gelopen naar de auto. Krijsen, dokter!
Maar voordat ze zich kon gedragen gingen we echt geen stap zetten. Dus ik speelde boom, terwijl Skadi hysterisch uit haar plaat ging.
Uit alle richtingen kwamen wandelaars aangesneld om te kijken welke bruut zijn hond zo afschuwelijk aan het mishandelen was.
Om eenmaal bij het spektakel aangekomen verbijsterd te kijken naar de krijsende hond en de doodkalme vrouw die de lucht stond te bestuderen.
"Ze moet stil zijn voor we verder lopen" verklaarde ik op verbaasde vragen.
Na een kwartier was ze inderdaad stil. Ik zette één stap in de goede richting, en het hele drama begon van voren af aan![]()
Dus ik weer boom spelen.
Al met al heeft het zo'n drie kwartier geduurd voor het kwartje écht gevallen was, geloof ik
Mij maakt het ook echt niet uit. Skye heeft een periode geprobeerd zo ongeveer zijn riem door te bijten, niets hielp. Ik ging dan iedere keer op de riem staan tot hij weer rustig was. Er kwamen zelfs mensen naar buiten en die waren heel verbaasd om te zien dat ik mijn hond niet eens aanraakte.
Maar niet iedereen kan zich daar bij neerleggen. Dan worden ze gefrustreerd, schamen zich en dan wordt het gedrag alleen maar erger.
- Miranda
- Erelid
Klopt.*Skye* schreef:Maar niet iedereen kan zich daar bij neerleggen. Dan worden ze gefrustreerd, schamen zich en dan wordt het gedrag alleen maar erger.
Ik vind dat altijd wat mal. Waarom moet ik me schamen? Mijn hónd misdraagt zich, ik niet
And few will ever climb
- *Skye*
- Zeer actief
Ja preciesMiranda schreef:Klopt.*Skye* schreef:Maar niet iedereen kan zich daar bij neerleggen. Dan worden ze gefrustreerd, schamen zich en dan wordt het gedrag alleen maar erger.
Ik vind dat altijd wat mal. Waarom moet ik me schamen? Mijn hónd misdraagt zich, ik niet
- *Skye*
- Zeer actief
Wat zei jij? Doe maar lekkerHeavy schreef:Ik heb ook een keer met een krijsende herder in het bos gestaan omdat het baasje vooruit liep .
Er waren zelfs mensen die riepen dat ze de politie gingen bellen
Het zijn toch wel iedere keer de herderachtige honden die dit blijkbaar doen. Zijn er ook voorbeelden van andere rassen die dit doen vraag ik me af?
- Bonnie F
- Zeer actief
Mijn advies is om er geen bakken energie in te steken. Zappa werd als jonge hond compleet hysterisch, net als jullie hond. Het trekt wel bij. Heel langzaam.
Ik ben ervan overtuigd dat als ik veel druk op dit soort zaken had gelegd, Zappa een neurotisch beest was geworden met verlatingsangst.
Dus gewoon afleiden als het kan en anders maar gewoon accepteren.
Ik ben ervan overtuigd dat als ik veel druk op dit soort zaken had gelegd, Zappa een neurotisch beest was geworden met verlatingsangst.
Dus gewoon afleiden als het kan en anders maar gewoon accepteren.

Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
- Jackira
- Zeer actief
Toen ik met Buck op onze kortstondige puppycursus zat moest ik de lijn overgeven aan de instructeur en weglopen. En dan na zoveel meter Buck roepen. Eerst ging Buck hysterisch gillen en trekken aan die lijn toen ik weg liep. En toen hij doorhad dat dat niet hielp beet hij de instructiemeneer in z'n hand. Die was helemaal verbouwereerd en zei dat hij dat nog niet had meegemaakt.
Dat was einde puppycursus (waar ik toch al met het zweet in mn handen naar toe ging door eerdere puppycursus ervaringen from hell)

Dat was einde puppycursus (waar ik toch al met het zweet in mn handen naar toe ging door eerdere puppycursus ervaringen from hell)
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Met Mila heb ik als pup/jonge hond ook een keer zo'n tafereel meegemaakt dat zij hysterisch begon te gillen en joelen toen ik met een groep goede bekenden liep en de rest van de groep alvast doorliep terwijl ik mijn veter moest strikken. Ik heb haar ook gewoon uit laten gillen, het duurde ongeveer 10 minuten, en toen ze weer rustig was, hebben we ons weer bij de groep gevoegd. Ik kreeg inderdaad wel wat rare blikken en opmerkingen van passanten.
Amy heeft twee keer de flexlijn doorgebeten als iemand anders haar vasthield en ze naar mij toe wilde en zich op de gehoorzaamheidscursus uit de halsband gewurmd toen ik wegliep voor een hierkom-oefening. Gillen en joelen doet Amy niet, maar ze lost 'het probleem' wel direct zo effectief mogelijk op.
Amy heeft twee keer de flexlijn doorgebeten als iemand anders haar vasthield en ze naar mij toe wilde en zich op de gehoorzaamheidscursus uit de halsband gewurmd toen ik wegliep voor een hierkom-oefening. Gillen en joelen doet Amy niet, maar ze lost 'het probleem' wel direct zo effectief mogelijk op.