Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Brokken voor gebit

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Ήυs
Zeer actief
Aantal honden: 2

Brokken voor gebit

Ongelezen bericht door Ήυs »

Hoi!

Ik zoek brokken die goed zijn voor het gebit van de hond. Ik heb nu voor beide iets te kleine brokken denk ik.

Ze zijn een poosje terug onder narcose geweest beide en heb bij beide hun hele gebit laten doen. Maar nu wil ik er ook een goede brok voor hebben. Niet perse de duurste van Royal Canin en die bekende merken maar gewoon een brok wat daar een beetje tussenin zit.

Iemand hier adviezen? Ik ga overigens ook tandenpoetsen bij ze. En zouden dentastix echt werken? :schrik:
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Re: Brokken voor gebit

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Neee geen dentastix.
Geef dan orozyme sticks. Daar doen ze tenminste nog even mee.

Verder heb je dental brok van royal canin. (sorry)
Of T/D van Hills
Of vet Essentials van hills die zijn ook erg groot.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Ήυs
Zeer actief

Sanne!! schreef:Neee geen dentastix.
Geef dan orozyme sticks. Daar doen ze tenminste nog even mee.

Verder heb je dental brok van royal canin. (sorry)
Of T/D van Hills
Of vet Essentials van hills die zijn ook erg groot.

Haha dat dacht ik wel al. Maar ik wil ze juist iets geven waar ze niet lang mee doen ;) Ze krijgen nooit een botje oid omdat Fay zo'n voernijd heeft en als er ergens een stukje ligt wat ik niet zie dan vind ik dat een beetje eng met mijn rondhuppelende dochter :schrik:

Er moet toch ook wel een merk bestaan voor gebit van een goedkoper merk? Ik vind de brokken van Royal Canin en Hills echt zo ontzettend duur :80: En nu heb ik dat er best voor over als er niets anders is hoor maar mijn honden hebben het altijd gewoon goed gedaan op de niet dure merken. Betaal nu €85 voor 1x 10 kilo en 1x 15.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Dentastix zitten boordevol granen , werken dus eerder tandplak in de hand en zijn echte dikmakers. Volgens mij dus niet nuttig. Ik heb ook mijn twijfels of het wat uitmaakt welke brokken je voert hoor. Sommige honden zijn gewoon wat gevoeliger voor tandsteen dan anderen en ik denk niet dat dat met een andere of grotere brok op te lossen is. Regelmatig wat kluifwerk geven en zelf af en toe poetsen lijkt me dan nog steeds het beste!
Sanne!!
Zeer actief

Voernijd is lastig ja.
Maar Dentastix zou ik echt niet doen.
Worden ze alleen maar dik van.

Verder zou ik zo geen andere merken weten met grote brokken....
Ήυs
Zeer actief

SuzieC1970 schreef:Dentastix zitten boordevol granen , werken dus eerder tandplak in de hand en zijn echte dikmakers. Volgens mij dus niet nuttig. Ik heb ook mijn twijfels of het wat uitmaakt welke brokken je voert hoor. Sommige honden zijn gewoon wat gevoeliger voor tandsteen dan anderen en ik denk niet dat dat met een andere of grotere brok op te lossen is. Regelmatig wat kluifwerk geven en zelf af en toe poetsen lijkt me dan nog steeds het beste!

Ik heb er ook helemaal geen ervaring mee eigenlijk. Fay is gewoon wat ouder dus dat komt dat gewoon een beetje denk ik. En Kaz heeft gewoon een slecht gebit. Volgens de DA. Die is wordt 4 en had eigenlijk al met 2 jaar problemen.

Na de behandeling stinkt Kaz niet meer... Maar Fay :schrik: Soms hangt er gewoon een hele walm in de kamer. Ik word er gewoon onpasselijk van.

Het was even weg na de behandeling maar het is nu weer terug. Als ze richting ons ademd dan stuur ik haar zelfs gewoon weg op een gegeven moment :blauwoog: Wat ook wel een beetje sneu is. Dus naast het poetsen wil ik een goede brok.

Nu gekeken naar Vet Essentials, die kunnen qua prijs nog wel geloof ik.
Ήυs
Zeer actief

Sanne!! schreef:Voernijd is lastig ja.
Maar Dentastix zou ik echt niet doen.
Worden ze alleen maar dik van.

Verder zou ik zo geen andere merken weten met grote brokken....

Ik heb er ook echt nog nooit naar gekeken. Maar heb ook nooit honden gehad met gebitsproblemen. Maar geen dentastix dus. Dat vermoeden had ik al.

Nog andere dingen die snel op zijn en kunnen helpen?
Ήυs
Zeer actief

Vetessentials besteld Sanne!! :) Dank je! Denk dat die precies past bij wat ik voor ze zoek. Nu nog een goede gebitreinigende snack waar ze Saartje niet bij op wil eten :engel:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

1 of 2 x per week een penslap weg laten knagen is een redelijk goedkope oplossing. Mik het in de tuin, deur op slot en je dochter is veilig :wink: wel even opletten of een restantje niet begraven wordt.
Afbeelding
Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen

Ongelezen bericht door Le Grand »

Hier een hond die zijn brokken heel goed kauwt. En ook onze vorige hond kauwde op z'n brokken.
Misschien is een 'anti schrokbak' te proberen als de hond niet of niet voldoende kauwt?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dentastix is echt onzin inderdaad. Kun je beter kippennekjes geven denk ik? Die kauwen ze hier in een paar seconden weg maar doet wel wat voor het gebit :ok:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Wat voerde je eerst?

Hier zijn de tanden van de Rottweiler weer schoon geworden op Nutro choice lam en rijst large breed. De tanden zagen eruit alsof ze hoognodig gereinigd moesten worden en ondertussen zijn ze weer grotendeels wit. Daarnaast regelmatig zo'n runderhuidstaaf.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tara schreef:
Le Grand schreef:Hier een hond die zijn brokken heel goed kauwt. En ook onze vorige hond kauwde op z'n brokken.
Misschien is een 'anti schrokbak' te proberen als de hond niet of niet voldoende kauwt?
Honden hebben een carnivorengebit met knipkiezen om lappen vlees klein te knippen, niet om brokken mee te kauwen.
Brokken doen niks voor een hondengebit.
Idd ze hebben geen maalkiezen dus er valt weinig te kauwen....
Wat goed knaagwerk; kipkarkas of kippenpoot (rauw natuurlijk) of een lap pens.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sanne!!
Zeer actief

Ben benieuwd hoe ze bevallen!

Kijk eens naar zeewier poeder van orozyme voor over de brokken.
haalt de aanwezige geur niet weg maar voorkomt wel erger en kun je gewoon over de brokken gooien.
Je hebt er echt maar heel weinig van nodig.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Mensen en koeien kunnen hun eten malen en kauwen. Wij hebben 'kauwvlakken' op onze kiezen. Een hond heeft een gebit om een prooi in doorslikbare brokken te knippen (daarom grote punten op kiezen) en de vertering vindt in de maag plaats.

Brokken kunnen dus niks voor een schoon gebit doen. Brokjes worden hooguit een keer gespleten op zo'n puntkies.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Een penslap (in grote stukken)wordt hier zo naar binnen geslurpt en komt er vaak ook zo weer uit. :schrik:
Het enige wat echt helpt denk ik is een flinke kauwstaaf van kophuid of een bullenpees. Zo nu en dan 1 karkasje zet ook geen zoden aan de dijk.
Afbeelding
Afbeelding
Linda van Veen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): teckel en grote poedel

Ongelezen bericht door Linda van Veen »

Brokken zijn überhaupt minder voor het gebit (ondanks hetgeen wat men wil doen geloven). Tandplak ontstaat uit zetmeel en dat zit, juist, in brok. Vandaar dat honden die rauw gevoerd worden een veel schoner gebit hebben dan honden die brokken eten. Mijn ene hond staat zijn nu 6 jaar op rauw en heeft prachtige tanden. De kleinste kwam als herplaatser op 4 jaar met een heel smerig gebit, na reiniging en alleen rauwe voeding nu na 2 jaar nog steeds schoon.

Wil je dan toch per se een brok, neem er dan eentje met bepaalde mineralen (degene die ook in dentastix zitten), deze helpen tandplak oplossen en doen op die manier toch wat voor het gebit. Deze mineralen zitten sowieso in Smolke en ik dacht ook in Eukanuba.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn ervaring is dat hoe minder granen/rijst er in de brok zit hoe minder snel de tanden vies, bij een hond die aanleg heeft. Helemaal vers werkt het allerbeste. Mies kwam hier met hele vieze tanden en na een paar maanden kvv en dagelijks runderhuidkluifje en hoefje zijn ze vanzelf schoon geworden. Barf ook geprobeerd maar ze slikt eng grote stukken bot heel door om er half in te stikken dus daar begin ik niet aan.

Ik vind zelf poetsen maar minimaal werken. Kan je niet zelf aan de slag met een krabbertje?
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Hier werkt runderkophuid erg goed voor de tanden. Ik heb niet het idee dat brokken veel doen, als die al gekraakt worden is het maar een paar seconden. Met runderkophuid zijn ze zo 15 minuten hun tanden aan het poetsen.
Buffelhuid vind ik niks, de honden ook niet.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Linda van Veen schreef:
Wil je dan toch per se een brok, neem er dan eentje met bepaalde mineralen (degene die ook in dentastix zitten), deze helpen tandplak oplossen en doen op die manier toch wat voor het gebit. Deze mineralen zitten sowieso in Smolke en ik dacht ook in Eukanuba.
Doen die mineralen uberhaupt wat in de bek? Omdat daar ook geen vertering plaats vindt bij honden
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

dubbel
Laatst gewijzigd door Rosita Compagner op 21 jun 2016 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

nog een keer dubbel
Laatst gewijzigd door Rosita Compagner op 21 jun 2016 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hier kauwen ze wel op de brok. Ik geef in de ochtend Carocroc Original. In de avond Lotgering. En overdag ook kauwspul, gedroogd van de markt chewies heten ze en ook gedroogde runderstukken geef ik.
Knoken liggen er ook op de plaats en zo nu en dan pakken ze die weer op om aan te knagen.
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Ήυs schreef:
SuzieC1970 schreef:Dentastix zitten boordevol granen , werken dus eerder tandplak in de hand en zijn echte dikmakers. Volgens mij dus niet nuttig. Ik heb ook mijn twijfels of het wat uitmaakt welke brokken je voert hoor. Sommige honden zijn gewoon wat gevoeliger voor tandsteen dan anderen en ik denk niet dat dat met een andere of grotere brok op te lossen is. Regelmatig wat kluifwerk geven en zelf af en toe poetsen lijkt me dan nog steeds het beste!

Ik heb er ook helemaal geen ervaring mee eigenlijk. Fay is gewoon wat ouder dus dat komt dat gewoon een beetje denk ik. En Kaz heeft gewoon een slecht gebit. Volgens de DA. Die is wordt 4 en had eigenlijk al met 2 jaar problemen.

Na de behandeling stinkt Kaz niet meer... Maar Fay :schrik: Soms hangt er gewoon een hele walm in de kamer. Ik word er gewoon onpasselijk van.

Het was even weg na de behandeling maar het is nu weer terug. Als ze richting ons ademd dan stuur ik haar zelfs gewoon weg op een gegeven moment :blauwoog: Wat ook wel een beetje sneu is. Dus naast het poetsen wil ik een goede brok.

Komt het wel zeker van de tanden en niet van de maag? Maagklep die niet goed afsluit bijvoorbeeld? En as 't wel van 't gebit komt, zijn er dan niet tanden aan het rotten die er beter uit kunnen? Zelfs met wat tandplak hoort een hondenbek niet zo te meuren lijkt me..
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jol stinkt zo ook uit haar bek.
Maar hé het kan altijd erger. We merkten het op toen de da haar tanden checkte. "Wat versleten van steentjes kauwen maar prima gebit hoor!" nou ze stinkt tegenwoordig wel behoorlijk uit haar bek hoor dierenarts!
"Oh", hoppa, gebit weer open en ze steekt haar neus in de bek van Jol :LOL: Je kon mijn vriend op dat moment oprapen geloof ik, in de auto op de terugweg "dat ze zomaar haar neus daar steekt joh, ongelofelijk :80: "

Mooiste vond ik dat ze hem vroeg of hij dit echt stinken vond, haar eigen honden en andere klanten hun honden stonken meer uit de bek dan Jol :LOL:
Maar goed, ik vind Jol ook wel een onaangename bek lucht hebben, maar blijkbaar ligt het niet aan haar gebit. Aak kan vooralsnog in mijn gezicht asemen, vind ik ook niet prettig, maar goed hij stinkt niet uit zijn bek.
Bij Jol wend ik mijn gezicht af.
Ήυs
Zeer actief

alm@ schreef:1 of 2 x per week een penslap weg laten knagen is een redelijk goedkope oplossing. Mik het in de tuin, deur op slot en je dochter is veilig :wink: wel even opletten of een restantje niet begraven wordt.

Haha oke.

Ik heb alleen maat tegels. Moeten ze flink graven ;)
Ήυs
Zeer actief

Tara schreef:Ik heb nog nooit een hond gehad die op zijn of haar brokken kauwde, dus als je brokken wilt voeren om het gebit in een betere conditie te houden heb ik een teleurstellende mededeling voor je. :wink:
Oh Fay die kauwt wel hoor :) Kaz niet :mrgreen:
Ήυs
Zeer actief

Domor schreef:Wat voerde je eerst?

Hier zijn de tanden van de Rottweiler weer schoon geworden op Nutro choice lam en rijst large breed. De tanden zagen eruit alsof ze hoognodig gereinigd moesten worden en ondertussen zijn ze weer grotendeels wit. Daarnaast regelmatig zo'n runderhuidstaaf.

Ik zal dat merk ook eens opzoeken!
Ήυs
Zeer actief

Linda van Veen schreef:Brokken zijn überhaupt minder voor het gebit (ondanks hetgeen wat men wil doen geloven). Tandplak ontstaat uit zetmeel en dat zit, juist, in brok. Vandaar dat honden die rauw gevoerd worden een veel schoner gebit hebben dan honden die brokken eten. Mijn ene hond staat zijn nu 6 jaar op rauw en heeft prachtige tanden. De kleinste kwam als herplaatser op 4 jaar met een heel smerig gebit, na reiniging en alleen rauwe voeding nu na 2 jaar nog steeds schoon.

Moet wel eerlijk zeggen dat ze met brokken eten minder last hadden van hun gebit dan nu ik ze alleen maar rauw voer...

Niet perse omdat we dat kozen hoor. Het liep gewoon zo dat we ze nu 3 maanden rauw hebben gevoerd. Maar nu dus wel weer terug naar brokken. Heb het idee dat hun gebit wel schoner was en hun adem een stuk fijner rook toen ze brokken aten. Maar kan ook toeval zijn hoor.
Ήυs
Zeer actief

Tenmashi schreef:
Ήυs schreef:

Komt het wel zeker van de tanden en niet van de maag? Maagklep die niet goed afsluit bijvoorbeeld? En as 't wel van 't gebit komt, zijn er dan niet tanden aan het rotten die er beter uit kunnen? Zelfs met wat tandplak hoort een hondenbek niet zo te meuren lijkt me..

Zoals ik in mijn OP al schrijf zijn ze net beide onder narcose gegaan en is heel hun gebit gereinigd en dus ook rotte tanden verwijderd ;) Fay heb ik extra na laten kijken, maar die is verder helemaal gezond. Of nouja, dat niet maar ze is er niet op achteruit gegaan ;)
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”