Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fawn/Sable

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Fawn/Sable

Ongelezen bericht door sjm »

Ik zat te kijken naar de grizzles bij Saluki's, ik wilde weten wanneer het een bepaald soort Grizzle is. Ik zie red grizzle, black grizzle, deer grizzle etc voorbij komen. Maar goed, nog niet veel wijzer geworden. Maar op die website zie ik ook weer fawn/sable.

Ik dacht altijd dat een sable officieel altijd sable is, maar dat veel mensen daar fawn of wildkleur ofzo tegen zeggen. Waarom?
Bij Isa wilden ze fawn op de stamboom zetten, maar ik heb gezegd dat ik Chocolate Sable & Wit erop wilde. Bij Zahra komt er ook fawn op de stamboom, maar Zahra is toch ook gewoon een zwart sable met wit. Net als Sammy.

Waarom wordt het fawn én sable genoemd? Bij Saluki's zie ik dat ze op sommige websites het onderscheid maken tussen de Black Fringes aan de oren. Als ze wel zwarte haren aan de oren hebben is het een sable, wanneer ze dat niet hebben is het een fawn.

Is fawn nou hetzelfde en is sable de officiele benaming of is fawn heel wat anders?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Fawn/Sable

Ongelezen bericht door crutz »

sjm schreef:Ik zat te kijken naar de grizzles bij Saluki's, ik wilde weten wanneer het een bepaald soort Grizzle is. Ik zie red grizzle, black grizzle, deer grizzle etc voorbij komen. Maar goed, nog niet veel wijzer geworden. Maar op die website zie ik ook weer fawn/sable.

Ik dacht altijd dat een sable officieel altijd sable is, maar dat veel mensen daar fawn of wildkleur ofzo tegen zeggen. Waarom?
Bij Isa wilden ze fawn op de stamboom zetten, maar ik heb gezegd dat ik Chocolate Sable & Wit erop wilde. Bij Zahra komt er ook fawn op de stamboom, maar Zahra is toch ook gewoon een zwart sable met wit. Net als Sammy.

Waarom wordt het fawn én sable genoemd? Bij Saluki's zie ik dat ze op sommige websites het onderscheid maken tussen de Black Fringes aan de oren. Als ze wel zwarte haren aan de oren hebben is het een sable, wanneer ze dat niet hebben is het een fawn.

Is fawn nou hetzelfde en is sable de officiele benaming of is fawn heel wat anders?
hoezo kon je bepalen welke kleur er op de stamboom kwam bij Isa? Dat is uiteindelijk altijd nog aan de chipper namelijk.
Wel in overleg met de fokker maar de chipper bepaald voorzover ik weet. Bij de Mechels is dat meestal rosgevlamd met zwart masker, maar had in 2014 ook een geel met zwartmasker.
sjm
Zeer actief

Re: Fawn/Sable

Ongelezen bericht door sjm »

crutz schreef:
hoezo kon je bepalen welke kleur er op de stamboom kwam bij Isa? Dat is uiteindelijk altijd nog aan de chipper namelijk.
Wel in overleg met de fokker maar de chipper bepaald voorzover ik weet. Bij de Mechels is dat meestal rosgevlamd met zwart masker, maar had in 2014 ook een geel met zwartmasker.
De fokkers zouden anders tegen chipper zeggen dat zij fawn op de stamboom wilden zien, maar omdat ze Chocsable is heb ik gezegd dat ik dat op de stamboom wil. Dat zouden ze overleggen met chipper en dat is dus gelukt. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”