Coda is 4 jaar en een echte alpha teef. Eerlijk, maar ze kan wel flink corrigeren als andere honden dit uitlokken. Ze regeert met harde hand zeg maar
Bizzy is nu bijna 14 maanden oud en nog steeds het meest lieve, zachtaardige en onderdanige hondje dat ik ooit heb gehad! Zij kan dan weer probleemloos met elke hond omgaan want ze heeft zelfvertrouwen maar past zich naadloos aan aan de situatie. Ze triggert geen agressie, geeft onzekere honden ruimte en beweegt zo overal tussendoor zonder dat het tot problemen leidt. Zij staat dan ook onderaan in de rangorde, zelfs Nilo die best een softie is kan haar wegsturen uit haar mand als hij heeft besloten dat hij er wil liggen en dat ondergaat ze gewoon. Tenminste, ik dacht dus altijd dat zij onderaan staat. Vanavond reden we terug naar huis, de honden achterin de auto en Biz raakt dan altijd wat overenthousiast zodra we de parkeerplaats op rijden. Gewoon onbenullig jongehondengedrag, dan bouwt ze enorm veel spanning op wat ze uit in blaffen en soms hangt ze een van de andere honden in hun kraag. Niet bijten, maar puur spanning afreageren. Desalniettemin wel irritant dus ik corrigeer haar daarvoor, maar het is effectiever als de andere honden haar die grens aangeven. Vanavond haalde ik ze uit de auto toen ze tegen Coda begon te grommen, blaffen en in haar kraag ging hangen. Dit heb ik bewust even laten gaan met het idee dat Coda haar zou corrigeren en ze er van zou leren. Ik had beide honden aan de riem dus totale controle, maar liet de riemen bewust los hangen zodat ze zich niet beperkt zouden voelen in hun beweging. Coda raakte inderdaad geirriteerd en gromde terug. Hierop stopte Bizzy niet maar bleef grommen. Coda verstarde, Bizzy ook..Ze gingen tegen elkaar aan staan, voorpoten van de grond en ik verwachte dat Biz al snel het onderspit zou delven. Maar..na wat gefixeer op die manier droop Coda af, liet zich zakken met een lage houding en liet Bizzy een poosje over haar schoft hangen
Het is moeilijk inschatten zo van mijn beschrijving natuurlijk, zoiets moet je eigenlijk op film hebben. Maarja, het duurde slechts een paar seconden dus krijg dat maar voor elkaar