Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
21 weken en nog niet zindelijk
Moderator: moderatorteam
-
AukjeH
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
21 weken en nog niet zindelijk
Bert, vandaag 21 weken jong, is met geen mogelijkheid zindelijk te krijgen. Hij plast wel als we lopen, maar hij plast ook net zo makkelijk nog binnen en geeft niets aan. Maar dan ook helemaal niets. Hij heeft geen blaasontsteking oid. We belonen hem buiten met stukjes leverworst en kaas uit een tube. Doet ie een moord voor. Plast hij binnen, dan negeren we dat eerst en ruimen zijn plasje pas op als hij dat niet doorheeft. En als het een heterdaadje is dan rennen we met hem naar buiten en daar plast hij ook gewoon verder. Hij krijgt dan ook een beloning. Dat binnen plassen gebeurd nog meerdere keren per dag. Hij heeft sowieso een vast plekje waar hij plast, en we lopen elke 2 tot 3 uur met hem. Daarnaast gaan we een paar keer per week naar de bossen voor een flinke wandeling, waar hij ook minstens 1 keer plast en dan weer beloond wordt met leverworst. Verwachten wij al teveel van Bert? Moeten we het anders aanpakken? Of moeten we gewoon nog meer geduld opbrengen?
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Re: 21 weken en nog niet zindelijk
Nog iets meer geduld, maar ik zou ook eens kijken wat er gebeurt als hij niet op dat vaste plekje kan komen om te plassen. Wij hadden met onze jongste ook problemen, tot we de ruimte iets meer beperkte waar ze kon lopen. Zij was er nog niet aan toe om vrij rond te kunnen lopen door het huis en zo konden wij de gewoonte doorbreken van op één bepaalde plek plassen. (Hoewel er ook nog plasjes op andere plekken kwamen, als ze aan het spelen was met de andere hond. Dat mocht vanaf dat moment ook tijdelijk alleen nog maar buiten)
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Gewoon stug doorgaan en bedenken dat hij ooit zindelijk word. Niet iedere pup net als baby's zij allemaal even snel zindelijk.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Hoeveel ruimte krijgt hij? Bij Duke ging het aanvankelijk ook moeizaam. Bij hem hielp het zijn ruimte wat te beperken. Als de leefomgeving kleiner is, hebben ze sneller het gevoel dat het hun nest is. Ik zou zijn bewegingsruimte wat kleiner maken en langzaam uitbouwen. Het duurde best lang voor hij het hele huis als nest zag, en nog langer voordat hij dat bij mijn ouders ook zo zag (groter huis). Het komt echt goed! Gewoon volhouden.
Met iets schoonmaken dat de geur er echt uit haalt kan ook helpen. Als de geur blijft, blijft het wellicht ook uitnodigen om daar te blijven plassen. Standaard schoonmaak middelen zijn daar niet altijd goed genoeg voor.
Met iets schoonmaken dat de geur er echt uit haalt kan ook helpen. Als de geur blijft, blijft het wellicht ook uitnodigen om daar te blijven plassen. Standaard schoonmaak middelen zijn daar niet altijd goed genoeg voor.

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Hoeveel tijd zit er normaal tussen je wandelingen?
Wat krijgt hij te eten?
Wat krijgt hij te eten?
-
AukjeH
- Vaste gebruiker
Bedankt voor de reacties! Hoe maak ik zijn ruimte kleiner? Wij wonen namelijk behoorlijk klein. Hij kan wel vrij naar de tuin lopen, daar zitten wij praktisch de hele dag. Ook daar plast hij, maar we hebben hem al wel zover dat hij dat achterin de tuin doet. Slapen doet hij meestal binnen in de bench, maar hij sleept zijn kussen ook wel eens vanuit de bench naar buiten en gaat bij ons lekker slapen. Hij heeft buitenshuis een vaste plek om te plassen, niet binnen. Binnen kan het overal liggen, van vloer tot de keukenvloer en de bank. Moet ik er wel bij zeggen dat de plasjes op de bank gebeurden tijdens het spelen met Harry. Dat ouwehoeren op de bank wil ik gewoon pertinent niet hebben, dus dat gebeurd niet zo vaak. Het plassen op de vloeren gebeurd bijvoorbeeld als we naar achteren lopen, niet eens tijdens spelen. Tussen het spelen door laten we hem ook plassen. De enige plek waar hij niets doet is de bench.
Ik dweil met Biotex of azijn. Net wat ik voorhanden heb. Volgens mij gaat die azijngeur nooit weer uit mijn neus...
Ik dweil met Biotex of azijn. Net wat ik voorhanden heb. Volgens mij gaat die azijngeur nooit weer uit mijn neus...
-
AukjeH
- Vaste gebruiker
We lopen elke 2 tot 3 uur de kleine rondes van rond een kwartier/20 minuten. Daarnaast gaan we of met de honden naar een speelveld of naar het bos waar flink gewandeld wordt.Apple schreef:Hoeveel tijd zit er normaal tussen je wandelingen?
Wat krijgt hij te eten?
Beide honden krijgen Smolke brokken. Bert de puppyvariant. Bert poept 2 keer per dag, drinkt ook niet veel.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
het kan soms ook gewoon wat langer duren, niet te druk om maken. Karel was ook erg laat zindelijk, misschien ligt het aan de Hollandse naam
Gewoon doorgaan zou ik doen, en echt niet wakker van liggen
Ineens is het zover, althans, dat was hier wel zo. Pom was vrij snel zindelijk maar Karel bleef maar met periodes in huis plassen. Gaat wel over 
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Ik denk toch dat het voor hem gewoon niet duidelijk is dat het buiten in de tuin wel mag, maar binnen niet.AukjeH schreef:Bedankt voor de reacties! Hoe maak ik zijn ruimte kleiner? Wij wonen namelijk behoorlijk klein. Hij kan wel vrij naar de tuin lopen, daar zitten wij praktisch de hele dag. Ook daar plast hij, maar we hebben hem al wel zover dat hij dat achterin de tuin doet. Slapen doet hij meestal binnen in de bench, maar hij sleept zijn kussen ook wel eens vanuit de bench naar buiten en gaat bij ons lekker slapen. Hij heeft buitenshuis een vaste plek om te plassen, niet binnen. Binnen kan het overal liggen, van vloer tot de keukenvloer en de bank. Moet ik er wel bij zeggen dat de plasjes op de bank gebeurden tijdens het spelen met Harry. Dat ouwehoeren op de bank wil ik gewoon pertinent niet hebben, dus dat gebeurd niet zo vaak. Het plassen op de vloeren gebeurd bijvoorbeeld als we naar achteren lopen, niet eens tijdens spelen. Tussen het spelen door laten we hem ook plassen. De enige plek waar hij niets doet is de bench.
Omdat hij ook de hele dag door kan plassen leert hij waarschijnlijk ook niet om het soms even op te houden. Honden uit asiels zijn daarom vaak ook niet zindelijk in het begin
Ik zou hem vooralsnog even op KVV gaan zetten, dat helpt ook gewoon vaak met hoeveelheid water wat ze drinken. Daarnaast zou ik hem niet continu in de tuin de mogelijkheid geven om te plassen.
En als hij wel binnen plast zou ik ook aangeven dat het niet de bedoeling is. Je hoeft niet enorm boos te worden, maar alleen negeren zorgt er vaak niet voor dat een hond snapt wat wel of niet oké is. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening, ik weet dat er op het forum vaak nog wel eens heel anders over wordt gedacht. Maar omdat hij toch al wel wat ouder is zou ik dat bij hem wel gaan doen.
Verwacht geen wonderen, maar het zijn misschien net de kleine stapjes die zorgen voor verbetering.
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
mijn honden plassen niet minder op KVV hoor, ze drinken wel minder maar plassen eigenlijk net zo veel, pom zelfs meer denk ik..Apple schreef:Ik denk toch dat het voor hem gewoon niet duidelijk is dat het buiten in de tuin wel mag, maar binnen niet.AukjeH schreef:Bedankt voor de reacties! Hoe maak ik zijn ruimte kleiner? Wij wonen namelijk behoorlijk klein. Hij kan wel vrij naar de tuin lopen, daar zitten wij praktisch de hele dag. Ook daar plast hij, maar we hebben hem al wel zover dat hij dat achterin de tuin doet. Slapen doet hij meestal binnen in de bench, maar hij sleept zijn kussen ook wel eens vanuit de bench naar buiten en gaat bij ons lekker slapen. Hij heeft buitenshuis een vaste plek om te plassen, niet binnen. Binnen kan het overal liggen, van vloer tot de keukenvloer en de bank. Moet ik er wel bij zeggen dat de plasjes op de bank gebeurden tijdens het spelen met Harry. Dat ouwehoeren op de bank wil ik gewoon pertinent niet hebben, dus dat gebeurd niet zo vaak. Het plassen op de vloeren gebeurd bijvoorbeeld als we naar achteren lopen, niet eens tijdens spelen. Tussen het spelen door laten we hem ook plassen. De enige plek waar hij niets doet is de bench.
Omdat hij ook de hele dag door kan plassen leert hij waarschijnlijk ook niet om het soms even op te houden. Honden uit asiels zijn daarom vaak ook niet zindelijk in het begin
Ik zou hem vooralsnog even op KVV gaan zetten, dat helpt ook gewoon vaak met hoeveelheid water wat ze drinken. Daarnaast zou ik hem niet continu in de tuin de mogelijkheid geven om te plassen.
En als hij wel binnen plast zou ik ook aangeven dat het niet de bedoeling is. Je hoeft niet enorm boos te worden, maar alleen negeren zorgt er vaak niet voor dat een hond snapt wat wel of niet oké is. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening, ik weet dat er op het forum vaak nog wel eens heel anders over wordt gedacht. Maar omdat hij toch al wel wat ouder is zou ik dat bij hem wel gaan doen.
Verwacht geen wonderen, maar het zijn misschien net de kleine stapjes die zorgen voor verbetering.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Als een hond een zoute brok krijgt kan dat best wel uitmaken. Ik ben geen kenner qua brokken verder maar weet in ieder geval dat je daar met KVV geen last van hebt.sbientje schreef:mijn honden plassen niet minder op KVV hoor, ze drinken wel minder maar plassen eigenlijk net zo veel, pom zelfs meer denk ik..Apple schreef:Ik denk toch dat het voor hem gewoon niet duidelijk is dat het buiten in de tuin wel mag, maar binnen niet.AukjeH schreef:Bedankt voor de reacties! Hoe maak ik zijn ruimte kleiner? Wij wonen namelijk behoorlijk klein. Hij kan wel vrij naar de tuin lopen, daar zitten wij praktisch de hele dag. Ook daar plast hij, maar we hebben hem al wel zover dat hij dat achterin de tuin doet. Slapen doet hij meestal binnen in de bench, maar hij sleept zijn kussen ook wel eens vanuit de bench naar buiten en gaat bij ons lekker slapen. Hij heeft buitenshuis een vaste plek om te plassen, niet binnen. Binnen kan het overal liggen, van vloer tot de keukenvloer en de bank. Moet ik er wel bij zeggen dat de plasjes op de bank gebeurden tijdens het spelen met Harry. Dat ouwehoeren op de bank wil ik gewoon pertinent niet hebben, dus dat gebeurd niet zo vaak. Het plassen op de vloeren gebeurd bijvoorbeeld als we naar achteren lopen, niet eens tijdens spelen. Tussen het spelen door laten we hem ook plassen. De enige plek waar hij niets doet is de bench.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Lijkt me de simpelste oplossingNanna schreef:Voordat je naar achteren loopt, het heerschap even optillen en buiten neerzetten.AukjeH schreef: Het plassen op de vloeren gebeurd bijvoorbeeld als we naar achteren lopen
Biotex groen haalt de geur beter weg (breekt het eiwit af) dan azijn.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Yep dit... dat zijn vaak dé momenten... dan redden ze t net niet meer.Nanna schreef:Voordat je naar achteren loopt, het heerschap even optillen en buiten neerzetten.AukjeH schreef: Het plassen op de vloeren gebeurd bijvoorbeeld als we naar achteren lopen
Hier overigens altijd als pup de achterdeur open in de tuin mogen ze alles doen en ook dat wordt vanzelf heel snel minder. Zowel Xygan als Xavi konden vrijuit in de tuin alles doen. Met een maand of 6 deden ze daar ook niks meer... binnen waren ze met een paar weken op die manier al zindelijk.
Maar t zal ook van de hond afhangen denk ik

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik denk dat ik een stap terug zou nemen in tijd tussen het uitlaten. Zorgen dat hij veel vaker buiten beloond kan worden en ook veel minder kans op ongelukjes in huis heeft
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Frodo krijgt vanaf het begin kvv maar hij is een beste zeikerd hoorApple schreef:Als een hond een zoute brok krijgt kan dat best wel uitmaken. Ik ben geen kenner qua brokken verder maar weet in ieder geval dat je daar met KVV geen last van hebt.sbientje schreef:mijn honden plassen niet minder op KVV hoor, ze drinken wel minder maar plassen eigenlijk net zo veel, pom zelfs meer denk ik..Apple schreef:Ik denk toch dat het voor hem gewoon niet duidelijk is dat het buiten in de tuin wel mag, maar binnen niet.AukjeH schreef:Bedankt voor de reacties! Hoe maak ik zijn ruimte kleiner? Wij wonen namelijk behoorlijk klein. Hij kan wel vrij naar de tuin lopen, daar zitten wij praktisch de hele dag. Ook daar plast hij, maar we hebben hem al wel zover dat hij dat achterin de tuin doet. Slapen doet hij meestal binnen in de bench, maar hij sleept zijn kussen ook wel eens vanuit de bench naar buiten en gaat bij ons lekker slapen. Hij heeft buitenshuis een vaste plek om te plassen, niet binnen. Binnen kan het overal liggen, van vloer tot de keukenvloer en de bank. Moet ik er wel bij zeggen dat de plasjes op de bank gebeurden tijdens het spelen met Harry. Dat ouwehoeren op de bank wil ik gewoon pertinent niet hebben, dus dat gebeurd niet zo vaak. Het plassen op de vloeren gebeurd bijvoorbeeld als we naar achteren lopen, niet eens tijdens spelen. Tussen het spelen door laten we hem ook plassen. De enige plek waar hij niets doet is de bench.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Vanaf 20 weken gaan ze gemiddeld controle over de blaas krijgen. Dan zijn de honden nog niet zindelijk. Ik denk dat jullie nog niet in het juiste ritme met elkaar zitten. Dus op zoek naar het juiste ritme! En nog niet te veel verwachten. Vanaf deze leeftijd kan je gaan verwachten dat ze langzaamaan hun plas iets langer kunnen ophouden, maar dat zijn gemiddelde. De 1 met 15 weken de andere met 25 weken. En dan nog is het niet ineens een wonder wat gebeurd.

-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb met karel wel dagen gehad dat ie soms 4, 5, 6 keer in huis plaste. Dat ik hem uitliet en dat ie dan pieste, en dan na een kwartier gewoon nog een keer in huis. Of nog beter, in de gang op de vloerbedekking. Zulke dagen doen je soms de moed in de schoenen zakken maar uiteindelijk leren ze het echt allemaal (nouja, bijna allemaal)
- lotje&famke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Die van mij deed er 9 maanden over voor ze het kon ophouden / zindelijk was
Het verschilt zo per hond. Maar ter geruststelling, Flo is nu super zindelijk, komt bij jou ook vast goed 

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier ook twee honden gehad die heel laat zindelijk waren (9 en 11 mnd) maar ook die werden het ineens zonder er verder aandacht aan te besteden en zijn nu "superzindelijk". De andere honden waren veel sneller maar uiteindelijk worden ze het allemaal.
Dus gewoon maar doorgaan met wat je nu doet en je geen zorgen maken. Komt allemaal goed.
Dus gewoon maar doorgaan met wat je nu doet en je geen zorgen maken. Komt allemaal goed.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Eva was ook vrij laat zindelijk. Die ging altijd uitgebreid plassen tijdens of na het spelen met de andere honden. En omdat ze de halve dag speelden kon ik niet elke keer naar buiten. Later was ze op en top zindelijk. Zindelijker bestond haast niet. Dat geeft misschien hoop.
- Jackira
- Zeer actief
Shira moest ook heel vaak naar buiten. Ze is tien maanden en nu zit er pas een ritme in. Ze geeft het heel goed aan en ze wil het zelf ook echt niet binnen doen. Vanaf dat moment gaat het hier beter. Omdat ze zelf ook niet binnen wil plassen en het goed aangeeft en ook even ophoudt.
Eerst had ze er geen moeite mee om het binnen te doen, dus dan moest je gewoon zelf op tijd zijn steeds naar buiten gaan. Ook als ze net was geweest maar toch piepte. Dat was soms wel 10 of meer keren per dag en vroeg van ons veel aandacht en oplettendheid naar haar toe. Met name 's avond liep ik heel wat buiten. En dan was je buiten en liep je soms een hele tijd voordat ze echt iets deed. Nog steeds doet ze het sneller als ze losloopt.
Wat wij gedaan hebben is gewoon buiten blijven lopen net zolang totdat ze wat had gedaan. Dat is soms wel erg deprimerend als je 's ochtends om 6 uur ind e regen loopt en je weet dat ze iets meot doen maar ze is met elk takje dat opwaait afgeleid
maar de aanhouder wint
En dat terwijl zus Nola die even oud is al heel snel van 's avonds 10 tot de andere dag 10 uur het makkelijk op kon houden. Shira staat nog steeds om 6 uur 's morgens voor ons bed te springen dat ze naar buiten moet
maar ze is heel goed zindelijk nu. Alleen moet ze nog vaker dan gemiddeld naar buiten. Komt ook wel goed.
Eerst had ze er geen moeite mee om het binnen te doen, dus dan moest je gewoon zelf op tijd zijn steeds naar buiten gaan. Ook als ze net was geweest maar toch piepte. Dat was soms wel 10 of meer keren per dag en vroeg van ons veel aandacht en oplettendheid naar haar toe. Met name 's avond liep ik heel wat buiten. En dan was je buiten en liep je soms een hele tijd voordat ze echt iets deed. Nog steeds doet ze het sneller als ze losloopt.
Wat wij gedaan hebben is gewoon buiten blijven lopen net zolang totdat ze wat had gedaan. Dat is soms wel erg deprimerend als je 's ochtends om 6 uur ind e regen loopt en je weet dat ze iets meot doen maar ze is met elk takje dat opwaait afgeleid
En dat terwijl zus Nola die even oud is al heel snel van 's avonds 10 tot de andere dag 10 uur het makkelijk op kon houden. Shira staat nog steeds om 6 uur 's morgens voor ons bed te springen dat ze naar buiten moet