Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Puppy leren lopen aan de lijn
Moderator: moderatorteam
-
Hans von der Crone
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Ruwharige Teckel
- Aantal honden: 1
Puppy leren lopen aan de lijn
We zijn met Ozzy stilaan ook aan het leren wandelen. Hij is nog vrij jong (5mnd) dus moeten ook niet teveel verwachten. Gebruiken op dit moment een stevig lederen halsbandje met een zo een uitrolbaar touw. Ik probeer dit echter niet te gebruiken en Ozzy te leren dat hij naast me moet lopen en niet moet gaan trekken aan de lijn. Uiteraar doet hij dat wél. Hebben een harnasje gekocht dat momenteel nog nét iets te groot is, zodra het kan gebruiken we dat om zijn nekje niet te belasten. Maar als ik nu met hem ga wandelen, wat is dan beste manier? Gewoon touw kort houden en hem laten trekken? Of hem naar me toe halen als hij te hard trekt? Een wurgketting lijkt me zo bruut om dit af te leren.
Sta open voor alle suggesties, willen het voor beide (baasje en hond) plezant houden. Ozzy lijkt me ook heel onzeker trouwens, schrikt nogal snel van alles. Hij is ook altijd in extase als ik "ga je mee?" vraag, weet héél goed dat hij dan buiten mag aan de lijn (is nogal een gespring en gedoe om hem dan te kalmeren om hem vast te maken). Maar als hij dan buiten een tijdje aan het wandelen is (kwispel kwispel) gaat hij van tijd tot tijd beginnen piepen en springt hij constant tegen mijn benen, bijna om te zeggen 'draag me ik ben zo moe'. Maar dat gedrag wil ik natuurlijk niet. Meestal negeer ik hem gewoon en wandel ik rustig verder en dan kan hij niet anders dan mee volgen. Nadien gaat hij dan wel weer mooi verder wandelen (maar trekken) dus is niet dat hij pijn heeft of zo.
Bedankt voor de tips alvast!
Sta open voor alle suggesties, willen het voor beide (baasje en hond) plezant houden. Ozzy lijkt me ook heel onzeker trouwens, schrikt nogal snel van alles. Hij is ook altijd in extase als ik "ga je mee?" vraag, weet héél goed dat hij dan buiten mag aan de lijn (is nogal een gespring en gedoe om hem dan te kalmeren om hem vast te maken). Maar als hij dan buiten een tijdje aan het wandelen is (kwispel kwispel) gaat hij van tijd tot tijd beginnen piepen en springt hij constant tegen mijn benen, bijna om te zeggen 'draag me ik ben zo moe'. Maar dat gedrag wil ik natuurlijk niet. Meestal negeer ik hem gewoon en wandel ik rustig verder en dan kan hij niet anders dan mee volgen. Nadien gaat hij dan wel weer mooi verder wandelen (maar trekken) dus is niet dat hij pijn heeft of zo.
Bedankt voor de tips alvast!
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Re: Puppy leren lopen aan de lijn
5 maand is absoluut niet te jong om te beginnen (eerder een beetje "te" laat
)
Neem wat lekker in je hand en geef commando volg, hij moet netjes naast je blijven lopen en naar jou kijken, iedere keer als hij oog contact maakt geef je wat lekker en prijs je hem vocaal de hemel in
Doe heel rustig aan. Niet schreeuwen of trekken, als hij even gaat trekken ga je stilstaan of je gaat de andere kant op lopen.
Succes
Obs: Misschien is puppy class een goed idee
Neem wat lekker in je hand en geef commando volg, hij moet netjes naast je blijven lopen en naar jou kijken, iedere keer als hij oog contact maakt geef je wat lekker en prijs je hem vocaal de hemel in
Succes
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Je geeft een mooi voorbeeld van het commando volgen maar niet wandelen zonder trekken. Het zijn 2 verschillende oefeningen.mosquito1980 schreef:5 maand is absoluut niet te jong om te beginnen (eerder een beetje "te" laat)
Neem wat lekker in je hand en geef commando volg, hij moet netjes naast je blijven lopen en naar jou kijken, iedere keer als hij oog contact maakt geef je wat lekker en prijs je hem vocaal de hemel inDoe heel rustig aan. Niet schreeuwen of trekken, als hij even gaat trekken ga je stilstaan of je gaat de andere kant op lopen.
Succes
Ik denk dat het handig is als je gewoon op pupcursus gaat en je uitrollijn nog even in de kast legt. Die dingen werken juist met druk op de halsband, anders rolt ie niet uit. Wat je pup daar van leert is dat ie met druk zetten juist vooruit komt dus leert trekken.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Probeer niet uit te gaan van het trekken aan de lijn afleren, maar van het aanleren van naast je lopen. Leer je pup dat naast je de leukste plek op aarde is, daar krijg je lekkers, aandacht enz. Ga dat eerst in huis of in de tuin oefenen, zonder te lopen. Pup aan de lijn en voertjes geven als hij naast je staat en aandacht heeft. Is de lijn strak, gewoon wachten en geen aandacht geven. Zodra hij zelf dichterbij komt, belonen. Als dat goed gaat een keer een stapje opzij en meteen belonen zodra de pup volgt. In het begin elk stapje belonen en langzaam uitbreiden naar meer stapjes.
Zorg ook dat je hond niet de kans krijgt om buiten de oefeningen om wel aan de lijn te trekken. Elke keer dat hij daar succes mee heeft (al geef je maar een centimeter toe), ben je bijna weer terug bij af. Ik loste dat op door met de auto naar een gebied te gaan waar de honden los kunnen en pas te oefenen als ze hun eerste energie kwijt waren.
Succes!
Zorg ook dat je hond niet de kans krijgt om buiten de oefeningen om wel aan de lijn te trekken. Elke keer dat hij daar succes mee heeft (al geef je maar een centimeter toe), ben je bijna weer terug bij af. Ik loste dat op door met de auto naar een gebied te gaan waar de honden los kunnen en pas te oefenen als ze hun eerste energie kwijt waren.
Succes!
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Eerst moet er focus (contact) komen tussen hond en baasje .... Ga op pup cursus dan krijg je hulp van een professioneelLaura84 schreef:Je geeft een mooi voorbeeld van het commando volgen maar niet wandelen zonder trekken. Het zijn 2 verschillende oefeningen.mosquito1980 schreef:5 maand is absoluut niet te jong om te beginnen (eerder een beetje "te" laat)
Neem wat lekker in je hand en geef commando volg, hij moet netjes naast je blijven lopen en naar jou kijken, iedere keer als hij oog contact maakt geef je wat lekker en prijs je hem vocaal de hemel inDoe heel rustig aan. Niet schreeuwen of trekken, als hij even gaat trekken ga je stilstaan of je gaat de andere kant op lopen.
Succes
Ik denk dat het handig is als je gewoon op pupcursus gaat en je uitrollijn nog even in de kast legt. Die dingen werken juist met druk op de halsband, anders rolt ie niet uit. Wat je pup daar van leert is dat ie met druk zetten juist vooruit komt dus leert trekken.
- Belle
- Zeer actief
Ik vind niet dat een hond de hele tijd oogcontact hoeft te maken met wandelen. Voor mij is het voldoende als ze gewoon naast me lopen, ze zien ook wel aan je benen waar ze moeten lopen. Ik vind het heel sneu en ook slecht voor de nek als ze de hele tijd omhoog lopen te kijken.mosquito1980 schreef:5 maand is absoluut niet te jong om te beginnen (eerder een beetje "te" laat)
Succes
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik begin vanaf dag 1 met: lijn strak is nergens komen, lijn ontspannen is goed, leuk etc. Dus gewoon niet leren trekken, hoef je het ook niet af te leren. 5 maand vind ik dus ook eerder te laat dan te vroeg om netjes aan de lijn lopen aan te leren.
Flex zijn we pas met een maand of zeven, acht gaan gebruiken. Toen kon Elco allang aan een losse lijn lopen en vrij betrouwbaar los lopen
Flex zijn we pas met een maand of zeven, acht gaan gebruiken. Toen kon Elco allang aan een losse lijn lopen en vrij betrouwbaar los lopen
-
Hans von der Crone
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Ruwharige Teckel
Kan moeilijk teruggaan in de tijd hé, Ozzy is bij ons komen wonen toen hij 8 weken oud was. Ik zeg overigens 5 mnd oud maar ben daarin foutief. Hij is geboren eind februari, is dus 4mnd oud. Zal gewoon blijven wandelen met korte lijn, en zie dan wel of hij het zelf beseft dat trekken niet ok is. Vanmiddag overigens eens gaan wandelen met harnasje. Wat een gedoe was dat om hem dat aan te doen zeg, en maar rollen en piepen met dat ding rond zich. Zal er nog behoorlijk aan moeten wennen.
- Belle
- Zeer actief
Hij zal dat echt niet uit zichzelf gaan beseffen, dat moet je trainen en zorgen dat naast je lopen meer oplevert dan trekken. Ook dat harnasje omdoen moet je leuk zien te maken. Veel koekjes dus.Hans von der Crone schreef:Kan moeilijk teruggaan in de tijd hé, Ozzy is bij ons komen wonen toen hij 8 weken oud was. Ik zeg overigens 5 mnd oud maar ben daarin foutief. Hij is geboren eind februari, is dus 4mnd oud. Zal gewoon blijven wandelen met korte lijn, en zie dan wel of hij het zelf beseft dat trekken niet ok is. Vanmiddag overigens eens gaan wandelen met harnasje. Wat een gedoe was dat om hem dat aan te doen zeg, en maar rollen en piepen met dat ding rond zich. Zal er nog behoorlijk aan moeten wennen.
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Wij hebben dit de laatste weken gedaan door twee dingen. (fred is ongeveer even oud)
Aandacht vragen tijdens het lopen en keek hij me aan? Hup, snoepje erin.
Dat resulteert in aandacht tijdens het lopen en een mooie slappe lijn.
Dat is nog lastig als er andere honden lopen maar het gaat steeds beter.
Als hij nu losloopt komt hij elke paar seconden kijken of er een snoepje is.
Als hij dan echt trekt dan sta ik stil. Hij staat dan misschien een seconde stil aan het einde van de lijn en gaat dan zitten. Dat is het punt waarop ik weer begin te lopen en kom maar zeg. Daarna trekt hij vrijwel niet.
Maar.. dit is ook wel al een paar keer frustrerend traag geweest. Trekken, stilstaan, trekken, stilstaan. Ik denk dat we wel een uur gedaan hebben over een piepstukje.
Aandacht vragen tijdens het lopen en keek hij me aan? Hup, snoepje erin.
Dat resulteert in aandacht tijdens het lopen en een mooie slappe lijn.
Dat is nog lastig als er andere honden lopen maar het gaat steeds beter.
Als hij nu losloopt komt hij elke paar seconden kijken of er een snoepje is.
Als hij dan echt trekt dan sta ik stil. Hij staat dan misschien een seconde stil aan het einde van de lijn en gaat dan zitten. Dat is het punt waarop ik weer begin te lopen en kom maar zeg. Daarna trekt hij vrijwel niet.
Maar.. dit is ook wel al een paar keer frustrerend traag geweest. Trekken, stilstaan, trekken, stilstaan. Ik denk dat we wel een uur gedaan hebben over een piepstukje.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat leert hij niet vanzelf.Hans von der Crone schreef:Kan moeilijk teruggaan in de tijd hé, Ozzy is bij ons komen wonen toen hij 8 weken oud was. Ik zeg overigens 5 mnd oud maar ben daarin foutief. Hij is geboren eind februari, is dus 4mnd oud. Zal gewoon blijven wandelen met korte lijn, en zie dan wel of hij het zelf beseft dat trekken niet ok is. Vanmiddag overigens eens gaan wandelen met harnasje. Wat een gedoe was dat om hem dat aan te doen zeg, en maar rollen en piepen met dat ding rond zich. Zal er nog behoorlijk aan moeten wennen.
Het is zoals Belle schrijft.
Leer hem dat het niets oplevert als hij trekt.
Blijven staan (eventueel een pas terug stappen) en pas weer verder gaan als hij niet trekt is een mogelijkheid.
Ga je ook op puppycursus?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik doe al jaren met al mijn pups en herplaatsers tuig/harnas is mogen trekken, halsband is netjes meelopen (niet volgen maar gewoon met een lijn die niet strak staat). Dit werkt als een tiet. Als ik geen zin/tijd heb om te letten op het niet trekken doe ik een tuig om (bv als ik met een hond naar iets ga wat hij heel leuk of spannend vindt) en anders een halsband. En met de halsband 100% consequent zijn. Trekken is niet verder komen.
- PitBullit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Pitbull
- Contacteer:
Ik heb de reacties nog niet gelezen.
Ik heb mijn hond sinds ze 13 weken is. In het begin trok ze ook best hard, na een tijd toch een tuigje gekocht. Waar ze ook mee kan trekken overigens.
Ik ga met haar wandelen, en als ze trekt, ga ik stil staan. Ik loop achteruit en als ze mee loopt draai mij om. Ze staat zo naast mij op die manier.
Als ze naast mij loopt en blijft lopen beloon ik haar. Ik prijs haar de hemel in en ze krijgt iets lekkers. Dit lekkers krijgt ze nu niet altijd meer, want ze trekt niet meer echt dat ik het wil corrigeren. Want ze mag best aan het einde van haar lijn lopen zolang er geen spanning staat .
En uiteraard, ze trekt nog wel eens. Want die vogel is wel echt heel leuk, of de kat die net om dat hoekje stond... die staat er nu vast ook nog en daar wil ze naar toe..
Ik heb mijn hond sinds ze 13 weken is. In het begin trok ze ook best hard, na een tijd toch een tuigje gekocht. Waar ze ook mee kan trekken overigens.
Ik ga met haar wandelen, en als ze trekt, ga ik stil staan. Ik loop achteruit en als ze mee loopt draai mij om. Ze staat zo naast mij op die manier.
Als ze naast mij loopt en blijft lopen beloon ik haar. Ik prijs haar de hemel in en ze krijgt iets lekkers. Dit lekkers krijgt ze nu niet altijd meer, want ze trekt niet meer echt dat ik het wil corrigeren. Want ze mag best aan het einde van haar lijn lopen zolang er geen spanning staat .
En uiteraard, ze trekt nog wel eens. Want die vogel is wel echt heel leuk, of de kat die net om dat hoekje stond... die staat er nu vast ook nog en daar wil ze naar toe..