Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen in de ochtend

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Aelynn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Blaffen in de ochtend

Ongelezen bericht door Aelynn »

Onze Duitse herder pup (8,5 maand) is erg enthousiast. Zo enthousiast dat als ze 's ochtends onze wekker hoort, ze begint te blaffen! Of ze echt de wekker hoort weet ik niet maar de katten horen het wel! En die beginnen te miauwen waardoor de hond begint te blaffen. Dit houdt aan totdat we naar beneden komen om haar uit de bench te laten. En op sommige dagen is dit vroeg, namelijk om 06:15 in de morgen.
Gelukkig kunnen we er met onze buren over praten. Ze snappen dat we een jonge hond hebben, maar ze horen het wel. Nu maken ze daar nog niet zo'n punt van maar ik kan mij goed voorstellen dat hun geduld ook opraakt en zover wil ik het niet laten komen.

Als de wekker gaat sta ik direct op maar dan is het kwaad eigenlijk al geschied want ze laat direct luidkeels van zich horen. Overigens treed dit gedrag ook op als ze savonds hoort dat onze auto stopt op de parkeerplaats.
Het maakt overigens niet uit of we 5 uur op bed liggen of 10 uur, ze begint zodra ze hoort dat wij wakker zijn. Daarvoor is ze stil en laat ze zich niet horen.

Ik heb hier en daar wat advies gevraagd want zoals het nu gaat kan het niet nog 12 jaar doorgaan. Bovendien is ze nu nog jong en het lijkt me goed om dit probleem nu al aandacht te geven en niet af ge wachten. Ik krijg van sommige mensen het advies een blaffend t gebruiken. Ik heb hier geen ervaring in maar ik vind het idee om haar te straffen heel naar. Ze bedoelt het immer niet slecht, ze is enthousiast en wil bij haar baasjes zijn (en haar eten krijgen en een plasje doen natuurlijk!).

Ik ben dus op zoek naar advies hoe we nu het beste kunnen handelen. Zijn er mensen die dit herkennen?

Edit/ps. Of ce katten de aanleiding zijn van het blaffen weet ik niet maar het is geen optie ze in een andere ruimte te zetten.
Afbeelding
Lemuria

Re: Blaffen in de ochtend

Ongelezen bericht door Lemuria »

Mja, het is nogal zelfbelonend gedrag. Als de wekker gaat, betekent het dat de baas eraan komt :cheer: Weinig honden die na een tijdje die link niet leggen en rete-enthousiast worden.
Wat doe je als je beneden komt? Gelijk naar de hond toe en uit de bench laten? Ik denk dat ik hem straal zou negeren tot hij z'n blafkop houdt. Wel even met de buren overleggen, want ze gaan dan tijdelijk meer herrie horen :mrgreen: Anders zou ik het ook niet weten.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

ja, ik sluit me volledig bij Lemuria aan. Misschien krijg je binnenkort gelegenheid te oefenen als de buren op vakantie zijn ?
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Succes ;) Hier is het nog niet gelukt om Winni te laten stoppen, die begon zodra ze 1 voet op de grond hoorde toen ze binnen lag. Nu ze buiten ligt begint ze zodra de sleutel in de achterdeur gaat. Ook om kwart over 6 :schrik:
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

metav schreef:Anders een wake up light misschien nemen dan gaat er geen geluid af

of een ander deuntje op je wekker
Ik denk niet dat dit gaat werken. Dan gaat ze reageren op als ze je boven hoort ofzo.
Ik heb zo'n kat. :lol1: Als mijn vriend naar beneden komt is het geen probleem. Maar zodra ik 1 voet op de trap zet dan begint het mauwconcert tot ik beneden ben en haar heb geaaid.
Nu is het mauwen natuurlijk een stuk zachter dan het blaffen dus we hebben er geen problemen mee.

Maar ik kan me voorstellen dat de hond gaat reageren op voetstappen, deuren die ze hoort, van mij part het geluid dat ze hoort als je je tanden poetst.
Afbeelding
Aelynn
Zeer actief

Ongelezen bericht door Aelynn »

Dank jullie voor alle reacties.

Probleem is dat ze stil is zodra ik binnenkom. Baasje is er hoera :mrgreen: nou is het weer goed.
Katten krijgen eerst te eten, de gordijnen gaan open, misschien even een raampje open en dan pas mag ze eruit.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

"Als de wekker gaat sta ik direct op maar dan is het kwaad eigenlijk al geschied want ze laat direct luidkeels van zich horen. Overigens treed dit gedrag ook op als ze savonds hoort dat onze auto stopt op de parkeerplaats."
Moet bekennen dat ik er geen ervaring mee heb.

Maar je schenkt min of meer nu er geen aandacht aan, laat haar in de bench tot het tijd is om haar eruit te halen.
Als je dat patroon verandert, misschien is dat een idee?
Direct als je uit bed stapt naar beneden, deur van de bench open en weer naar boven gaan om je verder aan te kleden zonder veel aandacht aan de hond te besteden op dat moment?
Misschien dat het verergert, maar er is ook een kans dat ze dan rustig op je gaat wachten. En dat kun je dan weer belonen als je beneden komt en benoemen dat ze braaf stil is geweest.

Idem met thuis komen. Niet naar binnen gaan voor ze stil is. Inderdaad dan wel even de buren waarschuwen dat jullie dat gaan oefenen.

Een goede tip die ik ooit ergens heb gelezen over blaffen, is honden leren om te blaffen op commando, maar tegelijkertijd ook als ze stil zijn dat benoemen en het "Stil" belonen.

Een van mijn vorige honden was best vocaal, en haar heb ik met veel oefenen en als ze niet reageerde op dingen met blaffen, dat continue beloond.
Nu doe ik dat met de "nieuwe" honden ook. Ik blijf het stil blijven altijd prijzen ook al vliegen de buurhonden tegen de hekken en staan de huizen nog net niet op hun kop, als die van ons dat negeren blijf ik ze met stem of met een brokje "braven" dat ze zo stil zijn.

(lijkt nu net of die van ons niet blaffen, dat doen ze natuurlijk wel en dat mag ook prima in bepaalde situaties, maar het is niet overmatig en continue)
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik zou het daadwerkelijk binnenkomen gaan timen in stiltes tussendoor. Wachten bij de deur van de kamer tot ze stil is. Niet direct minuten lang stilte verwachten, maar eerst een seconde en dat opbouwen naar 10 seconde, op een geheven moment zal je merken dat ze ophoudt zodra je bij de deur komt. Leer haar aan dat niet blaffen beloond, maar juist stilte. Dat zolang ze blaft jij niet binnen komt. Als ze eenmaal stil is bij de deur, loop je halverwege de trap en wacht daar tot ze stil is. Doorlopen in de stille momenten, zodra ze blaft weer stil staan. Is ze stil weer doorlopen, blijft ze stil door naar binnen. Gaat dat goed dan bovenaan de trap. Gaat dat goed dan wachten met het daadwerkelijk opstaan/geluiden maken boven.

Stil blijven krijgt ze mee wat ze wil. Baasje komt beneden.
Blaffen bereikt ze niks mee. Baasje komt niet beneden.

Probeer je buren uit te leggen dat het tijdelijk erger kan worden, met als doel dat je er helemaal vanaf komt.

Volhouden is de sleutel.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Aelynn schreef:Dank jullie voor alle reacties.

Probleem is dat ze stil is zodra ik binnenkom. Baasje is er hoera :mrgreen: nou is het weer goed.
Katten krijgen eerst te eten, de gordijnen gaan open, misschien even een raampje open en dan pas mag ze eruit.
In dat geval zou ik de wekker af laten gaan en eventueel rommelen boven, maar níet naar beneden totdat ze stopt met blaffen. Kan heel lang duren in het begin dus zeker even met je buren in overleg gaan, maar ik denk dat op deze manier de (zelf)beloning achterwege blijft. De link tussen de wekker, het blaffen en beneden komen wordt dan verbroken.
Als ze stil is dan de trap afgaan, maar du moment dat ze weer begint met blaffen weer naar boven gaan.
Je kunt dit ritueel ook overdag oefenen trouwens (hond in bench, jij/jullie naar boven, wekker af laten gaan en naar beneden als ze stil is).

Overigens zou ik persoonlijk de hond 's nachts meenemen naar de slaapkamer als je weet dat je de volgende ochtend het blafconcert niet kunt uitzitten boven. Anders krijgt dit gedrag alleen maar meer kans om in te slijten en dan wordt het heel moeilijk om te doorbreken.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Cleva schreef:Dat is de pest van niet bij je hond slapen. Het is een heel kermis als je opstaat. Zó geen zin in.
Dat hoeft heus niet. Pol en Aura trekken nét (en Pol regelmatig niet) 1 oog open als we beneden komen. Alleen als we lang uitslapen wil Aura weleens iets enthousiaster zijn.
Shiloh86
Zeer actief

kipo schreef:
Cleva schreef:Dat is de pest van niet bij je hond slapen. Het is een heel kermis als je opstaat. Zó geen zin in.
Dat hoeft heus niet. Pol en Aura trekken nét (en Pol regelmatig niet) 1 oog open als we beneden komen. Alleen als we lang uitslapen wil Aura weleens iets enthousiaster zijn.
Inderdaad. Het is maar net hoe je er mee om gaat, welk gedrag je kans geeft op succes en hoe consequent je bent.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Idd dat is hoe t aangeleerd wordt. Hier leren ze als pup al dat ik eerst moet plassen, aankleden en naar beneden moet hobbelen... schoenen aan jas aan en dan zijn ze aan de beurt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Shiloh86
Zeer actief

Cleva schreef:
kipo schreef:
Dat doe je dan goed maar meestal is het een onnodig heet hangijzer.
Hein slaapt in bed maar mijn eerdere honden wilden dat niet eens. Die sliepen waar ze wilden liggen maar nooit weggesloten. Niet eens omdat ik het zielig vind of zo maar ik heb echt geen behoefte aan een klus zodra ik wakker word. Ik wil gewoon even de koffie aan zetten en douchen zonder gelul.

Hein blijft in bed liggen als ik opsta. Ik roep hem wel als hij aan de beurt is.
Ik ben benieuwd hoe dat met de aankomende pup gaat.
Prima dat dat voor jou werkt, maar het is niet de enige oplossing voor een rustige hond. Als jij je hond beneden laat en sochtends op je dooie gemakje koffie aanzet en gaat douchen en desnoods uitgebreid de krant gaat lezen zonder opgewonden gedrag van je hond aandacht te geven maar straal te negeren en hem daarna enkel als hij rustig is eens roept, dan heeft een nieuwe hond snel genoeg door dat opgewonden gedoe niks oplevert. Dan heb je ook geen gelul en net zo goed een rustige hond.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Zo gaat dat hier ook en dat hebben ze rap door
Er zitten er 2 binnen en 3 buiten

Alleen Pinky was wat hardnekkig , die slaapt binnen in de bench en dat was me toch een hysterie als 1 van ons beneden kwam
Die heeft toen een verhaaltje gehad die ze niet zo leuk vond en sindsdien is t ook klaar

Eens kijken of ons kleine meisje wat gaat blijven t ook zo snel oppikt en dat ze niet zo op haar grote zus lijkt
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ze doen het hier ook, ze zitten buiten aan de compleet andere kant van mijn slaapkamer dus toch zo'n 50m verderop en toch weten ze het wanneer het tijd is :hmmm:
overigens ook puur om het eten hoor. In het weekend roep ik dan wel eens door het raam dat ze hun bek moeten houden, dan krijg ik een half uur extra :Q:
's avonds doen ze idem, ze horen wanneer de vaat naar de keuken gebracht wordt en dan begint het keffen opnieuw (het is niet echt blaffen, eerder een zeurderige 'UF' :schrik: )

ik beantwoord in feite gewoon aan hun wensen, dan zijn zij tevreden en ik ook :wink: maar het scheelt dat we geen buren hebben uiteraard.

tijdens koude(re) nachten slaapt op zijn minst de jongste wel boven, dan wordt er ook niet geblaft, maar de rescue katjes zitten voorlopig nog boven, dus de honden nu boven laten is geen optie.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Die wekker overdag beneden zetten en om de zoveel tijd af laten gaan en een flinke uitbrander geven bij blaffen en beloning bij niet.
Of 1 gaat naar boven en laat de wekker af gaan en de ander blijft beneden en geeft haar een ander sprookje te horen dan wat zij in haar kop heeft.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier blaffen ze als ik thuiskomt of als we samen thuiskomen en ze dus alleen zijn.
Het is enthousiasme en zelfbelonend, ik kan moeilijk niet binnenkomen tenslotte.
's Morgens wil ik die onzin niet, ze slapen dan ook los en de helft slaapt boven.
De andere helft wil dat niet en slaapt dus waar ze willen. Ik heb ook geen zin in circus.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Shiloh86
Zeer actief

Marjoleine schreef: Het is enthousiasme en zelfbelonend, ik kan moeilijk niet binnenkomen tenslotte.
Natuurlijk kan dat wel. Duke heeft alle trucen uit de kast gehaald. Eerst met de bench als ik beneden kwam. Prima. Wacht ik tot je rustig bent vor je eruit mag. Later blaffen tegen de deur op springen als ik de trap af kwam. Dan blijf ik toch gewoon wachten of ga terug naar boven? Toen bij thuiskomen, als ik de poort open deed. Nou dan ga ik toch weer weg? Aka. Poort weer dicht. Toen een tijdje bij het open doen van de achterdeur. Nou dan ga ik toch gewoon weer terug naar buiten? Allemaal tot ie gewoon zijn waffel houdt. Werkt prima hoor! Ging hier vrij makkelijk, omdat ik dergelijk gedrag nooit heb geaccepteerd en nooit succes heb laten hebben en het dus niet ingesleten was. Alleen het duurt langer voor het kwartje valt als het gedrag er eenmaal ingesleten is.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Shiloh86 schreef:
Marjoleine schreef: Het is enthousiasme en zelfbelonend, ik kan moeilijk niet binnenkomen tenslotte.
Natuurlijk kan dat wel. Duke heeft alle trucen uit de kast gehaald. Eerst met de bench als ik beneden kwam. Prima. Wacht ik tot je rustig bent vor je eruit mag. Later blaffen tegen de deur op springen als ik de trap af kwam. Dan blijf ik toch gewoon wachten of ga terug naar boven? Toen bij thuiskomen, als ik de poort open deed. Nou dan ga ik toch weer weg? Aka. Poort weer dicht. Toen een tijdje bij het open doen van de achterdeur. Nou dan ga ik toch gewoon weer terug naar buiten? Allemaal tot ie gewoon zijn waffel houdt. Werkt prima hoor! Ging hier vrij makkelijk, omdat ik dergelijk gedrag nooit heb geaccepteerd en nooit succes heb laten hebben en het dus niet ingesleten was. Alleen het duurt langer voor het kwartje valt als het gedrag er eenmaal ingesleten is.
Da's met 1 hond wel wat makkelijker te bewerkstelligen dan met een hele roedel :wink:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
TessaThomas
Zeer actief

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Shiloh86 schreef:
Dat is misschien zo makkelijk bij jouw hond, maar niet bij elke hond. ;) Die kleine draak van ons is enorm volhardend en die draait gewoon door. Leuk dat je weer omdraait baas, dan wacht ik toch gewoon tot je weer 1 stap mijn richting in komt? Als je nu erg zeurt, dan blijf ik stil tot de deur open gaat en haal ik het dan in en reageer ik het nog af op de andere honden ook. En ook een hartig woordje met haar wisselen heeft geen effect, dat dringt niet eens door. Net als blaffen en stil zijn op commando, kan ze hartstikke braaf, maar niet als ze zo gek wordt. Zij gaat van 0 naar 100 in 0,001 seconde, ook met trainen.

Probleem bij ons is ook dat we natuurlijk nog 2 andere honden hebben. Tay zit naast haar in de kennel en waar hij keurig stil is, gaat hij wel jengelen als we met haar bezig zijn, waardoor zij weer opnieuw begint. En als je hem er uit haalt is helemaal het hek van de dam.

Ze deed het trouwens ook toen ze op de slaapkamer sliep. Het gaat niet om het eten, maar gewoon het feit dat ze iemand ziet.

TS, je kan nog proberen het patroon te doorbreken inderdaad. Hopelijk werkt het!
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb er 6
En die hebben t allemaal geleerd hoor

Ze reageren nog wel eens als m'n vriend thuis komt uit werk
Die werkt onregelmatig dus t gebeurd ook dat hij midden in de nacht thuis komt
Dan wil ik dat gezeik niet , we zitten middenin een woonwijk nl

1x in de zoveel tijd een verhaaltje en dan is t weer een poosje goed

Alleen die 10 pups van 6,5 week krijg ik t nog niet afgeleerd
Maar de grootste herrieschoppers vliegen volgende week uit dus dan word t al wat stiller ( hoop ik )
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik begrijp wel dat het moeilijker is met een roedel of met een hond die heel expressief en hyper is, maar toch lijkt het me vooral een kwestie van degene met de langste adem. Dat dat toch vaak de hond is dat snap ik wel, het ís ook niet makkelijk om daar compleet consequent héél veel tijd in te steken. Dan komt het er toch ook op neer hoe belangrijk je het vindt: zit je buitenaf dan zul je het minder snel een prioriteit maken dan wanneer je middenin een woonwijk zit met buren die wellicht al niet zo happig zijn op honden of herrie.
blondie
Zeer actief

Zamunda schreef:Ik begrijp wel dat het moeilijker is met een roedel of met een hond die heel expressief en hyper is, maar toch lijkt het me vooral een kwestie van degene met de langste adem. Dat dat toch vaak de hond is dat snap ik wel, het ís ook niet makkelijk om daar compleet consequent héél veel tijd in te steken. Dan komt het er toch ook op neer hoe belangrijk je het vindt: zit je buitenaf dan zul je het minder snel een prioriteit maken dan wanneer je middenin een woonwijk zit met buren die wellicht al niet zo happig zijn op honden of herrie.
Ik zie dat hier, de naaste buren hebben resp. 2 en 4 honden. En zijn niet zo consequent in ingrijpen bij blaffen. En dan ook in de ochtend (6 uur binnen en buiten) sinds die ander nummer 4 erbij heeft wordt er ineens ook 's nachts aangeslagen, om over overdag maar te zwijgen.
En zelf telkens verzuchten "jemig, dat stomme geblaf telkens". Doe er dan wat aan denk ik dan, en laat ze niet onbeheerd voor staan zodat ze telkens weer in het gedrag vervallen.
Ik werd er ook wel eens moe van bij bijvoorbeeld Bluf (en ook Jolly) toen ik er echt nog bovenop moest zitten om het blaffen op alles te laten stoppen. Maar uiteindelijk is het wel gelukt.
De andere kant lijkt het soms niet eens meer te horen dat hun honden tekeer gaan :19: en na een tijdje roepen ze een keer de naam van een van de honden, of als wij kijken over de muur of er iemand thuis is zodat ze er wat van kunnen zeggen. Dan kijken ze ons schaapachtig aan vanuit de keuken en gaan inderdaad eindelijk zich eens richten tot de honden.
En die ene hebben ze vrij jong en recent erbij gekregen en ik had écht de hoop dat ze er direct mee aan de slag zouden gaan, maar helaas.

Het is wel een grote ergernis overigens, dat continue blaffen aan weerszijden van ons huis.
Shiloh86
Zeer actief

Ik snap ook wel dat het met een roedel moeilijker is dan met 1 hond. Maar het blijft een kwestie van de langste adem.

Dat het niet aan te leren is geloof ik gewoon niet. Dat mensen het voor lief nemen en het niet belangrijk genoeg vinden gezien de tijd dat het kost, snap ik best en is ook niks mis mee. Zeker bij een roedel kost zoiets gewoon heel veel tijd en heel veel geduld, terwijl het gewone leven en verplichtingen ook doorgaan. En bij hele drukke honden ook.

Dat het niet werkt gaat er bij mij niet in. Dat je ervoor kiest het niet te doen of er simpelweg de tijd niet voor hebt, is je goed recht, helemaal prima en niks mis mee.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Ik snap ook wel dat het met een roedel moeilijker is dan met 1 hond. Maar het blijft een kwestie van de langste adem.

Dat het niet aan te leren is geloof ik gewoon niet. Dat mensen het voor lief nemen en het niet belangrijk genoeg vinden gezien de tijd dat het kost, snap ik best en is ook niks mis mee. Zeker bij een roedel kost zoiets gewoon heel veel tijd en heel veel geduld, terwijl het gewone leven en verplichtingen ook doorgaan. En bij hele drukke honden ook.

Dat het niet werkt gaat er bij mij niet in. Dat je ervoor kiest het niet te doen of er simpelweg de tijd niet voor hebt, is je goed recht, helemaal prima en niks mis mee.
Het is denk ik gewoon een lastig gedrag. Sommigen zeggen niet blaffen en kop dicht gewoon. Maar een manier vinden om succes te hebben is soms lastig.
Als ik hier bijvoorbeeld de buren als voorbeeld neem. De honden links blaffen om het blaffen meestal, ze vervelen zich te pletter. Regelmatig denk ik, pak die honden op en ga even een rondje lopen of fietsen dan zijn ze lichamelijk en geestelijk ook even wat uitgedaagd en zullen ze denk ik veel minder geneigd zijn om te blaffen om aandacht te krijgen.
Maar zelfs als ze blaffen reageert het merendeel van het gezin niet, en stiller worden ze er niet van :oeps:

De andere kant, daar reageren ze op brommers, op sommige andere honden die buiten lopen mensen langs het hek en tegenwoordig die nieuwe in huis dus ook op geluiden, en dan gaat de rest ook meedoen.
Als de eigenaar daar niet actief mee aan de gang gaat en telkens pas na het blaffen reageert door iets te zeggen of ze dan maar naar binnen te halen, dan leren die dieren gewoon niets.
Zelf heb ik met Bluf bijvoorbeeld die ook reageerde op voorbijgangers er echt bovenop gezeten, en ik liet haar niet alleen in de tuin tot ze doorkreeg dat stil zijn goed was en dat ze anders naar binnen moest. Dat werkte bij haar, en overigens ook bij Jol.

In huis met Jol hebben we een hele lange adem moeten hebben, en ook aanpassingen moeten doen. Brievenbus bijvoorbeeld, die hangt buiten de deur nu, was ook zo'n trigger als de post kwam.

Er zijn geen kant en klare oplossingen om een bepaald gedrags patroon zo maar op te lossen.
In TS haar geval is het nu kijken of het anders kan door anders te gaan reageren.
Mijn "rare" idee om dan direct bij wakker worden de hond uit de bench te laten kan misschien wel werken.
Soms werkt compleet negeren blijkbaar ook niet.
Shiloh86
Zeer actief

Zoals ik het lees heeft TS negeren nog niet helemaal geprobeerd. Ja, bij binnen komen in de kamer wacht ze even tot ze de bench open doet en dat heeft gewerkt. Hond is op dat moment immers stil. Maar gewoon níet binnen komen of níet naar beneden komen tot de hond stil is nog niet, zoals ik het begrijp. Dus of het niet werkt weten we nog niet en aangezien eenmaal in de kamer hij wel stil is, denk ik dat het dus wel kan.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Zoals ik het lees heeft TS negeren nog niet helemaal geprobeerd. Ja, bij binnen komen in de kamer wacht ze even tot ze de bench open doet en dat heeft gewerkt. Hond is op dat moment immers stil. Maar gewoon níet binnen komen of níet naar beneden komen tot de hond stil is nog niet, zoals ik het begrijp. Dus of het niet werkt weten we nog niet en aangezien eenmaal in de kamer hij wel stil is, denk ik dat het dus wel kan.
Maakt mij verder niet uit. Ts heeft nu verschillende tips gekregen en ik hoop dat ze een van de tips eruit pakt en dat het resultaat heeft.
Shiloh86
Zeer actief

Heavy schreef:
Shiloh86 schreef:Zoals ik het lees heeft TS negeren nog niet helemaal geprobeerd. Ja, bij binnen komen in de kamer wacht ze even tot ze de bench open doet en dat heeft gewerkt. Hond is op dat moment immers stil. Maar gewoon níet binnen komen of níet naar beneden komen tot de hond stil is nog niet, zoals ik het begrijp. Dus of het niet werkt weten we nog niet en aangezien eenmaal in de kamer hij wel stil is, denk ik dat het dus wel kan.
Daar moet je wel heel veel tijd voor hebben . En geduld. Als je 's ochtend de wekker zet omdat je naar je werk moet kan je moeilijk gaan staan wachten tot hond stil is . En bij sommige honden is negeren toestaan en die denken dan dus dat het mag .

Dan zet je de wekker toch vroeger :19:

Waar een wil is is een weg.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Ja. Tot ze der waffel houdt. Honden zijn slimme beeskes hoor. Dat kwartje gaat vroeg of laat echt wel vallen.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Noem me maar eigenwijs (ben ik ook), maar toch ben ik overtuigd van het hebben van de langste adem. Dat dat bij sommige honden extreem moeilijk is en wel een héle lange adem is, geloof ik best. Dat mensen dat niet willen en dan liever een andere oplossing zoeken of het accepteren, dat snap ik ook, daar is ook niks mis mee. Ik zeg ook niet dat het altijd even makkelijk is :19:

Overigens denk ik dat dat wat jij beschrijft voor TS helemaal niet geld. Ze schrijft immers zelf dat als ze binnen komt der hond gewoon stil is. Dan kan ze die stilte van wekker tot beneden komen ook wel leren.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”